Orimlig förbrukning Mazda 6 2.2d 2015?

Fredric83
9 april · 3 Inlägg
#1

Hej

Ny på forumet, men söker nu lite kunskap inom ett område inte ens Mazdaverkstaden i Gävle tycks besitta.

Jag köpte för ca en månad sedan en 2015-års Mazda 6 2.2d 175hk AWD automat, knappt 16000mil. Fin bil tyckte frugan, och trivsam att köra tyckte jag. Gick ett par dagar innan kvartstanken som fanns i vid köpet var slut och jag spillde upp fulltank. Efter en långtur landsväg på ca 50mil med snitthastighet  runt 90km/h var det dags att tanka igen. Hm. Räknade på mängden diesel och fick en förbrukning på drygt 0.85l/milen. Körde en vecka till och tankmätaren var återigen i botten. Denna gång blandad körning med en del långsträckor landsväg blandat med stadstrafik till och från jobbet. Nu 1.1l/milen. Ytterligare en knapp vecka och slut för tredje gången. 1.2l/milen! Även detta blandad körning om än något mer stadstrafik.

Hade bilen inlämnad på Mazda idag för att jag anser att brukningen är helt orimligt hög! Men det tyckte inte Mazda. Det svaret jag fick var "de är rätt törstiga de där", samt att de inte hittat några felkoder. Men vafan 1.2liter milen, det kan ju inte var möjligt, eller!?

I mittdisplayen finns en bränsleförbrukning och något som så flashigt heter i-Eloop och i-Stop (någon form av bromsgenererande laddning av batteriet), i denna grafiken finns tre symboler - en motor, ett batteri och en klimatanläggning. Så länge motorsymbolen är markerad drar bilen enligt färddatorn ca 0.6l/milen, vilket känns som en rimlig förbrukning. Men så fort motorsymbolen slocknar, vilket den gör 80% av tiden, så drar bilen (återigen enligt färddatorn) ca1.5l/milen vid konstant hastighet på ca 80km/h. Påpekade detta flertalet gånger för verkstaden, men det tycktes de just inte bry sig om. För mig känns det rätt uppenbart att nått med i-Eloop eller i-Stop är fel.

Långt inlägg, men är det någon som har någon susning om vad detta skulle kunna bero på? Eller är det jag som har fel och får helt enkelt stå ut med att jag köpt en modern medioker diesel som drar 1.2l/milen. Vilken jäkla besvikelse i så fall, kunde lika gärna köpt mig en stor v8 och åkt billigare! Ohyggligt tacksam för hjälp!

Nybergrobin
9 april · 2 075 Inlägg
#2

1,2 är helt orimligt!   

Bränsleläckage?

Fredric83
9 april · 3 Inlägg
#3

Nybergrobin skrev:
1,2 är helt orimligt!   

Bränsleläckage?

Har svårt att tro det. Aldrig sett några fläckar på uppfarten eller i garaget och tycker jag borde känt lukten om det läcker så pass mycket. Men kanske borde hissa upp och spana under för säkerhetskull.

Niklas1987 NO
10 april · 2 180 Inlägg
#4

Läckage vid spridarna möjligen, kommer en ganska distinkt odör efter körning, känns ofta bättre när man öppnar huv.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
panda666
11 april · 3 341 Inlägg
#5

Fredric83 skrev:
Hej

Ny på forumet, men söker nu lite kunskap inom ett område inte ens Mazdaverkstaden i Gävle tycks besitta.

Jag köpte för ca en månad sedan en 2015-års Mazda 6 2.2d 175hk AWD automat, knappt 16000mil. Fin bil tyckte frugan, och trivsam att köra tyckte jag. Gick ett par dagar innan kvartstanken som fanns i vid köpet var slut och jag spillde upp fulltank. Efter en långtur landsväg på ca 50mil med snitthastighet  runt 90km/h var det dags att tanka igen. Hm. Räknade på mängden diesel och fick en förbrukning på drygt 0.85l/milen. Körde en vecka till och tankmätaren var återigen i botten. Denna gång blandad körning med en del långsträckor landsväg blandat med stadstrafik till och från jobbet. Nu 1.1l/milen. Ytterligare en knapp vecka och slut för tredje gången. 1.2l/milen! Även detta blandad körning om än något mer stadstrafik.

Hade bilen inlämnad på Mazda idag för att jag anser att brukningen är helt orimligt hög! Men det tyckte inte Mazda. Det svaret jag fick var "de är rätt törstiga de där", samt att de inte hittat några felkoder. Men vafan 1.2liter milen, det kan ju inte var möjligt, eller!?

I mittdisplayen finns en bränsleförbrukning och något som så flashigt heter i-Eloop och i-Stop (någon form av bromsgenererande laddning av batteriet), i denna grafiken finns tre symboler - en motor, ett batteri och en klimatanläggning. Så länge motorsymbolen är markerad drar bilen enligt färddatorn ca 0.6l/milen, vilket känns som en rimlig förbrukning. Men så fort motorsymbolen slocknar, vilket den gör 80% av tiden, så drar bilen (återigen enligt färddatorn) ca1.5l/milen vid konstant hastighet på ca 80km/h. Påpekade detta flertalet gånger för verkstaden, men det tycktes de just inte bry sig om. För mig känns det rätt uppenbart att nått med i-Eloop eller i-Stop är fel.

Långt inlägg, men är det någon som har någon susning om vad detta skulle kunna bero på? Eller är det jag som har fel och får helt enkelt stå ut med att jag köpt en modern medioker diesel som drar 1.2l/milen. Vilken jäkla besvikelse i så fall, kunde lika gärna köpt mig en stor v8 och åkt billigare! Ohyggligt tacksam för hjälp!

hade du bränslevärmare nånstans som sitter o går hela tiden? lite långshot men har hänt tidigare hos andra som ja känner att den är på hela tiden. finns antingen en extrafjärr som startar den eller en dosa fast på bilen nära instrument panel nånstans.

Fredric83
14 april · 3 Inlägg
#6

Någon bränslevärmare har jag inte sett till, tyvärr, något jag saknar från tidigare bilar trots att det inte varit speciellt kallt den senaste månaden.

Jag känner inte heller någon bränslelukt under huven, så tror tyvärr inte på spridare.

Fick tips på annat håll om ett igensatt partikelfilter, så imorgon ska jag inhandla rengöring och sätta mig och hålla tummarna på att det ger resultat...!

panda666
15 april · 3 341 Inlägg
#7

Fredric83 skrev:
Någon bränslevärmare har jag inte sett till, tyvärr, något jag saknar från tidigare bilar trots att det inte varit speciellt kallt den senaste månaden.

Jag känner inte heller någon bränslelukt under huven, så tror tyvärr inte på spridare.

Fick tips på annat håll om ett igensatt partikelfilter, så imorgon ska jag inhandla rengöring och sätta mig och hålla tummarna på att det ger resultat...!

hur exakt tänkte du rengöra partikelfiltret? den måste av isf och bytas ifall den är kass. men du borde få motorlampa eller liknande att börja lysa först och symptom som att bilen är orkeslös. du har alltså inte fått fram några felkoder? vet inte ifall kanske awdn drar lite mer och ifall du har feta däck. alltså 19 tummare eller nått. men javvist nått låter tokigt, skulle nog säga att en sån bil borde ligga högst där omkring 0.7-0.8 max och inte en droppe mer, och just för att den har awd och stora hjul

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang