Mazda 3 1,6 2011 Kablar attackerade av gnagare(inte AIK:are)

Roadmotor
13 augusti 2020 · 25 Inlägg

Hej,

Idag när jag skulle utföra några ärenden med bilen så vill den helt plötsligt inte starta. Detta tyckte jag var mycket besynnerligt då den gått felfritt fram tills nu. När jag sedan öppnar upp motorhuven och betraktar innehållet ser jag att locket till spolarvätskan samt vissa andra mjukare skyddsdelar till kablar har tydliga spår av att gnagare har varit framme. Bilförsäkringen täcker inte skadedjur, så jag är fast vid att behöva ordna detta själv. Därmed ber jag er om hjälp att förstå exakt vad det är som har skett.

Symptomen:
När jag vrider om tändningen går all elektronik inne i bilen igång. När jag försöker starta motorn hör jag att tändningen ljuder upprepade gånger. Startmotorn går dock inte runt. Den gör alltså inget försök att starta motorn. Sedan åker varvmätaren och hastighetsmätaren till maximal position och ner igen. Inget mer sker.
Något som jag lägger märke till är att klockan nollställs ibland när jag försöker starta bilen. Detta tyder väl på att det är kortslutning någonstans.

Tillägg: Larmlampan fortsätter blinka i instrumentpanelen även när bilen är upplåst. Vet inte om detta är något den gör tills man startat bilen eller inte?

Frågan till er är:
Vart ska jag leta efter skadan?
Jag kan inte se något synbart söndertuggat som kan orsaka problem.
Baserat på symptomen som jag beskriver: Vilken kabel är det med all sannolikhet som gnagarna har varit på?

Senast redigerat av Roadmotor (13 augusti 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Om du inte har ett elschema så måste du följa kabeln från startmotorn till  "förmodligen" ett relä.
Det är en klenare kabel och på den kommer en + som ska sätta igång förloppet att starta startmotorn.
Du kan såklart starta genom att kortsluta dom tjocka kabelanslutningarna med en skruvmejsel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Roadmotor
15 augusti 2020 · 25 Inlägg

Det var batteriet som var urladdat. Haha. Köpte en batteriladdare. Det är dock sant att mössen varit där och tuggat. Dock hände det mest troligt i vintras.
Inkompetens är konstant. Tjohoo.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Bra det löste sig.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang