S60 2,5t

NissesMekAB
28 februari 2021 · 16 Inlägg

Tja! Bilen ifråga är en s60 2,5T från 04 (210hk). Har då hittat en som har gått 21000 mil för 17000 kr, problemet med den är att motorlampan lyser och bilen misständer på 5ans cylinder, om man läser av felkoderna ska den tydlige visa att "cylinder nummer 5 misständer". Tändstift och tändspolar ska också vara bytta i försök att fixa problemet, någon som har en tanke på vad det kan vara? Har hört lmm (luftmassemätare) och magnetventil? Ägaren tror att den kan vara nåt med ventilerna eller att kolvringarna kan vara kassa, om motorn måste rivas är jag inte intresserad då jag inte har ett garage för tillfället.

panda666
1 mars 2021 · 4 250 Inlägg

NissesMekAB skrev:
Tja! Bilen ifråga är en s60 2,5T från 04 (210hk). Har då hittat en som har gått 21000 mil för 17000 kr, problemet med den är att motorlampan lyser och bilen misständer på 5ans cylinder, om man läser av felkoderna ska den tydlige visa att "cylinder nummer 5 misständer". Tändstift och tändspolar ska också vara bytta i försök att fixa problemet, någon som har en tanke på vad det kan vara? Har hört lmm (luftmassemätare) och magnetventil? Ägaren tror att den kan vara nåt med ventilerna eller att kolvringarna kan vara kassa, om motorn måste rivas är jag inte intresserad då jag inte har ett garage för tillfället.

kan vara precis vad som helst, det finns flera givare och sensorer som kan spöka som ger samma symptom. Man måste felsöka och läsa av felkoderna. Sen finns det tusentals s60 med den motorn du behöver inte köpa just den^^ finns flera andra som är lika billiga, håll ut och köp en fungerande är mitt tips.

zzr94092
1 mars 2021 · 4 391 Inlägg

kan även vara en spridare,men som sagts, köp en annan...den var ju även dyr om den så skulle fungera...

ultraclass
1 mars 2021 · 38 Inlägg

Ett tips kontakten till spridaren. Eller kabelhärvan till spridarna. (har haft samma fel på min)

NissesMekAB
1 mars 2021 · 16 Inlägg

Tackar för svaren! Skiter i det då! 😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang