Rykande V70 2.5T 2011

Bananacreampie
7 mars · 18 Inlägg

Tjena! Har som rubriken säger en v70 som ryker när den står på tomgång, ju längre den går desto mer rök kommer det, topplockspackningen är bytt och det försvinner ingen vatten, och den förbrukar ingen direkt olja, kan en dålig katalysator orsak rök?

Senast redigerat av Bananacreampie (7 mars )

uhlin
8 mars · 1 951 Inlägg

Katalysator orsakar ingen rök om den är dålig. Skulle tippa på ventiltätningar är slut.

Hur är det om du kör och sen slår av motorn och när den stått säg över natten och startar, kommer det en rökpuff då med?

Bananacreampie
8 mars · 18 Inlägg

Det kommer bara rök när bilen blivit varm och står på tomgång, aldrig annars. 🙄

Brådhis * Voff voff *
8 mars · 6 588 Inlägg

Bananacreampie skrev:
Tjena! Har som rubriken säger en v70 som ryker när den står på tomgång, ju längre den går desto mer rök kommer det, topplockspackningen är bytt och det försvinner ingen vatten, och den förbrukar ingen direkt olja, kan en dålig katalysator orsak rök?

Varför byttes toppackningen från början?

Spricka i toppen kanske?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Bananacreampie
8 mars · 18 Inlägg

Den byttes pga kass ventil.

Brådhis * Voff voff *
8 mars · 6 588 Inlägg

Bananacreampie skrev:
Den byttes pga kass ventil.

En trasig ventil? På vilket sätt var den trasig...? Vad hade hänt? Rök det inte innan?

Lite mer info vore kanske bra... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Bananacreampie
9 mars · 18 Inlägg

Brådhis skrev:

Bananacreampie skrev:
Den byttes pga kass ventil.

En trasig ventil? På vilket sätt var den trasig...? Vad hade hänt? Rök det inte innan?

Lite mer info vore kanske bra... smile

En ventil som var bränd. Köpte den av en kompis sambo, och det skall inte ha kommit nån rök innan, säger dom smile

Har läst om slitna ventiltätningar lite när man googlar runt, men röken är inte blå, den är vit men det försvinner inget vatten. Turbon är bytt av mig med utan att det har blivit någon förändring.

Mossan1
9 mars · 202 Inlägg

Klassiska för ventiltätning är blårök under motorbroms främst.

Ryker det blått, svart eller vitt?
Samt, hur luktar det?

Hur ser oljan ut?
När byttes den?
(Skall alltid bytas vid motoråtgärder)

Hade personen som bytte nödvändig kännedom hur man nollar alla axlar samt VVT'erna?

Fungerar vevhusventilationen som den ska?

Bananacreampie
9 mars · 18 Inlägg

Mossan1 skrev:
Klassiska för ventiltätning är blårök under motorbroms främst.

Ryker det blått, svart eller vitt?
Samt, hur luktar det?

Hur ser oljan ut?
När byttes den?
(Skall alltid bytas vid motoråtgärder)

Hade personen som bytte nödvändig kännedom hur man nollar alla axlar samt VVT'erna?

Fungerar vevhusventilationen som den ska?

Det ryker vit, luktar bränt, svårt att säga men det luktar inte olja. Olja är bytt samtidigt med topplockspackningen, så gått 150 mil kanske. Nollade kamaxlarna rätt.

Vevhusventilation däremot, kan det orsaka rök? Den kan behövas rengöras säkert oavsett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang