Volvo 740 "AWDsome" (Quattro V8TT)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 70 Följare
  • 20 674 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 augusti
_Shadow_
7 juni · 98 Inlägg

När jag skaffade mig externa wg så kunde jag ju ta bort de originalmonterade tryckklockorna till de interna wg, har klurat på olika lösningar så som en fjäder som håller den stängd, borra hål i kåpan och dra en skruv bakifrån och lite annat tänk. Härimellan ska de sitta något iallafall:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-19d7736f784bf46c264079b862ab30ea.jpg
Så jag åkte till bauhaus båtavdelning och skaffade mig två vantskruvar i rostfritt 🙂 de var givetvis för långa, så fick korta dom nästan 20mm:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e5575b838498471c387e853f8348a300.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-03e5839d204495d64c02fb34fe45193f.jpgFick de inte helt bra, inte lika bra som fabrikstillverkade iallafall, men nu är båda wg stängda 🙂 Så nu kan jag i lugn och ro leta efter antingen ett par kortare eller en annan lösning, ifall dess skulle ge med sig 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4fe36ce356325ee61642c40345b7c237.jpgHar även införskaffat mig en datakabel mellan VEMS och min bärbara, så snart är de lite datasnack på gång mellan enheterna 😜
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-813bddc83196926b804d2e6844daf22c.jpgHar iallafall passat på att köra runt motorn på starten, lite sugen blir man ju 😊 har lite att åtgärda, till exempel läcker de olja här 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a9375358d23e3f40983683b63a733443.jpgOch kylarvatten ur båda mina sprillans nya wg 🤦 Efter mailkontakt så var de "bara" att skruva ur dessa två skruvar och lägga på ny gängtätning/locktite så ska de vara good to go. Skruvarna har ingen egen funktion, de är där för att hindra vatten från att läcka efter tillverkningen av kylkanalen inuti wg.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-42589d99f05c09682c49e3f6aead41ea.jpg

Vad vore ett projekt utan massa sidoprojekt? 😅 Hamnade hos lillebror och hjälpte till att fixa kablage till högtalare i bakdörren, sen även inspektera hur de blir med sommarfälgarna till pendlarbilen 🙂
Vägsaltet letade sig in under lacken, missade det helt 🤦 Så har fått slipa ner alla 4 och fått en vän att lacka dom åt mig 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f8751ee0afa3adc8588fe58d9fb64bb4.jpgBlir nog bra det här när dom är på bilen 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-47dca223681a313dade82d4564ee4d87.jpg

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (19 juni )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
20 juni · 98 Inlägg

Pratade som sagt med herrarna på speedig angående vattnet som läckte ur mina WG, det var tydligen inte helt ovanligt lät de som, så jag skruvade som sagt i förra inlägget ur dessa täckskruvar och gjorde rent/la på grön gängtätning, tanken är ju att dessa ska sitta kvar, så nu sitter dom och är täta big_smile
Oljeläckaget är även det åtgärdat med gängtejp, så nu är även de tätt smile

Sen börja de bli dags att lattja lite med datorn smile
Har ju fått lite hjälp uppifrån Sävar, via mail, och det kan jag nog inte tacka tillräckligt mycket för. Utan Mattias hjälp hade jag nog fortfarande suttit och klurat hur jag skulle kopplat ihop allt.

Lite grundinställningar, blev lite lurigt, fick testa en hel del fram å tillbaka tills man hittade rätt spridare till rätt cylinder 🤔 Men till slut så klickade de på rätt ställe när de skulle smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0da0a0a1aed119ca6d02db4eae1bb8ab.jpg
Sen fick man ju försöka lista ut hela tändcykeln också, så fick införskaffa mig en stroblampa och en gnistprovare så jag kom ner ordentligt i cylinderloppet så stroblampan hade något att klämma på och få signal
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-185e06588f895eab4359a09d3ab29385.jpg
Både primary och secondary fungerade på en gång, alltid något man lyckats med ju smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aae2613b85c984353cb968e12a56b275.jpg

Köpte mig en grundmapp för att ja tänkte att jag skulle spara mig (och framtida mappare) en massa tid, så allt är redan klart, men den lirar inte alls jättebra med detta 🤔 så har fått ändrat om en hel del känner jag själv, nästan så man skulle kunna gjort allt från grunden själv, men jag har ju den som grund åtminstone, så något har jag säkerligen sluppit gjort själv smile

Jag har även "fulat" mig lite och kopplat in S8'ans original downpipes med kattarna, tanken var att skarva på resten av avgassystemet också, för att göra mina grannar lite mer glada, men de skiljde lite för mycket för att de skulle gå på, sen så blev man ju lite rastlös 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-74e67a02c016fc81c3427e1f6a95e9ff.jpg

Så det hände en grej 😅


Motorn går riktigt snålt, som man ser i videon, men jag har lyckats fått tag i "deadtime" till spridarna, fått fart på WBO2 mätaren på riktigt, lyckats knappa in de rätta värdena för spridarna osv osv, så efter att denna video filmades så går motorn som den ska inom rätt differansvärde runt lambda 1.

Men jag har fortfarande bekymmer med pendlande tomgång, inte fått in tomgångsmotorn helt ok osv osv. så imellanåt så fladdrar den snål/fet ganska ordentligt tills den dör, om man inte är snabb och öppnar gasspjället 3-5% varpå motorn stabiliserar sig igen 🤔

Så som sagt, man har att göra big_smile

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 juni )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Oskar_Thompson
20 juni · 302 Inlägg

Det börjar ta sig! Första uppstarten måste ju ha känts fantastiskt!

_Shadow_
20 juni · 98 Inlägg

Jo tack, de känns riktigt bra att se motorn stå och gå av sig självt för första gången 😁 känns verkligen som en milstolpe 🙂

Så medans motorn står och går så hittade jag "autotune" i datorprogrammet, vilket jag läst inte är jättebra att använda sig av egentligen, men jag har fuskat lite och använt de till tomgången, för att samtidigt sätta sig in i hur det hela fungerar 🤔

Medan datorn står och jobbar så kan man även kika på alla slangar/kopplingar osv och leta efter mer läckage, om något blir felaktigt böjt av värmen osv osv, men det har fungerat riktigt bra 🙂 Bortsett från att ibland känner motorn helt enkelt bara för att börja pendla i varv å dö 🤔

Rätt som de var när jag satt försjunken i datorn och läste/kolla parametrar osv så sa de "popp" ifrån andra sidan motorn och helt plötsligt blev det en oljepöl på golvet

Stängde av motorn omedelbart och rundade den, såg ut som kanske 2dl olja eller något sånt kommit ut. Började leta på motorn, allt var snustorrt, hittade inte ett enda läckage 🤔

En bit ifrån oljepölen låg en röd täckplugg gjord av plast, började kika omkring och hittade att just denna plugg saknades på växellådans utgående hål för oljekylningen, vilken lättnad de blev helt plötsligt 😅
När motorn går runt så roterar växellådans axlar sakta, men om man tar tag i dom med händerna så är de inga problem att hålla de stilla så det är ingen stark kraft liksom, men ändå tillräckligt för att bygga upp oljetrycket och skicka iväg täckpluggen 🙈😅

Så fram med trasorna och torka olja, sedan fick motorn gå en stund till så grannarna vet vad de har att vänta sig i framtiden 😁

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 juni )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
mattew
20 juni · 327 Inlägg

Grattis, va kul att den funkar!!
Mw

Volvo965
22 juni · 455 Inlägg

Bra jobbat! Grattis! :-)

Volvo 965 "T6 SFRO" (1995)
_Shadow_
28 juni · 98 Inlägg

Tackar, känns som sagt riktigt bra 🙂

Jag har passat på att göra några mindre förstärkningar som jag har för mig att jag inte visat, båda växellådefästena fick sig ett vinkeljärn över hörnet, så att det inte ska spreta iväg av någon anledning https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ef57fc09eaca96e46c3282e2b479729.jpg
Även på sidan till turbostaget så svetsade jag fast en 3mm plåt, så då har skruvarna till staget 6mm plåt totalt att gängas fast i. 2st m6 med insexskalle på vardera sida blev dethttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04d354d5f457c6897d2be0c46ed6bc51.jpg
Medan lite leveranser skulle trilla in så blev det att kila ut i solen och greja lite under motorhuven istället. En massa snabbtvingar, kryssmätning deluxe och vattenpassa sig fram så hamnade det rätt bra till slut https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2728a8e146e0ad3e019573722154d786.jpg
Ett rakt järn blev det till slut, med urtag för styrväxeln då den bygger lite i höjd. Försöker spara så mycket plats det går, så får tillverka delarna så tight de går 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1b546d9e0252ce32e4dcfb0e1d0be710.jpg
I vardera ände blevdeten kortare vinkel pekandes framåt i färdriktningenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2709976c42928bc2845eeb328ad38019.jpg
Dessa är tänkta att svetsas fast härhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0ca1cbbc498fe0579f7b11933730ae10.jpg
Och här, där min första styrstångslösning satt fast en gång i tidenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad134b672cd36b638a3f2e304c0d8e91.jpg
En sista kontroll innan allt blir svetsat, det sitter fortfarande som jag hade tänkt mig, skönt 😁 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-46b5f71b9603570dcb5c6358d26332ca.jpg
Inuti fyrkantsröret är det 3st rundstål som jag borrat/gängat till de tre skruvarna som håller fast styrstången. Så på denna bild så sitter den på sin nya plats och är grundmålad 🙂https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fad596bf8772285ce20a69b2db8aea21.jpg
Det här med att testa på nya saker, det är kul 😁 Tänkte mig inte för när jag skulle linda avgasbandage för första gången. Var ju så mycket lättare utan handskar 🤦 så då fick jag snällt sitta med en brytbladskniv i ett par dagar och pilla ur glasfiberstickor i alla fingrar 🤦🤦 Men det blev rätt ok till slut åtminstone 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cebc9ded8c3f23cb29044fc3bfca9a6e.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aad3654094aa82913d653f3d3bbd6795.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e1333435b4a0f51ff41ac888040d196.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f2eb36e99049f4d46d34d12facf0852f.jpg
Sedan fick jag ur provmotorn ifrån motorutrymmet, så ni kan säkert gissa vad som är på gång härnäst? 😁https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-97c183d1a71820ab2acfe154e283dc2c.jpg

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
29 juni · 3 732 Inlägg

Nu börjar det bli spännande med andra ord!
Lät inte mysigt med avgasbandaget dock 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
_Shadow_
30 juni · 98 Inlägg

Cuefa skrev:
Nu börjar det bli spännande med andra ord!
Lät inte mysigt med avgasbandaget dock 😬

Haha nee, de kändes nästan som att ha grejat med glasfiberisolering (den gula till hus) utan handskar, så jag tyckte åtminstone inte att de inte var speciellt gött 🙈😅 Men, man är ju en erfarenhet rikare åtminstone 🙂 Nästa gång jag grejar med det så är det med handskar och antagligen något som täcker underarmarna 🙂

P.s Är det någon som läser som vet vart man kan måttbeställa vattenkylare till bilar? Jag är i behov av något skräddarsytt misstänker jag 😅

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (30 juni )

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
1 juli · 98 Inlägg

Jag har ju även försökt kika lite på de här med bromsar samtidigt som jag grejade med styyrstångens fäste, de sägs att de kan vara bra att ha 🤔
Men det är tajt.. Som vanligt? 😅 På bilderna sitter S8'ans huvudbromscylinder på ett VW polo bromsservo och pedalförhållandet i bromspedalen är lite ändrat för att kompensera den extra kraften man behöver till det mindre servot 🤔 Det vore ju nice att få dit "original" grejor då även SFRO tycker om matching numbers 🙂
Men givetvis ska ju audins delar sitta i en vinkel så de stämmer med vätskenivån i behållaren, vilket i sig själv är ok då den kommer över det nya  fjädertornet, men då måste jag bygga ett något stabilare stag mot torpedväggen för att få de att funka då torpeden givetvis är rak och det inte ska flexa onödigt mycket när man ska få stopp på bygget 🤔
Även returen från audins abs enhet är på "fel" sida, hade tänk att tjuva den till kopplingspedalen 😁 Sitter en nippel på andra sidan också som är avsedd för manuella bilar, men då måste jag plugga den lille stackarn som sticker ut till vänster om behållaren istället 😅

För tillfället lutar det åt 2st separata huvudcylindrar, en till fram och den andra till bak, med en bromsvåg för att lira in samspelet på de två 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5416d6937705717b1e6542cec2352d71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c4d066d0a6f8a6ffb47e93ba994b6af7.jpg

Är fortfarande på jakt efter en kylare, ska se idag om jag lyckas få tag i något.. 🤔

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
4 juli · 98 Inlägg

Ja, så efter att ha förlängt lyftoket för motorn med 10-15cm nånting (så lyftkedjorna inte klämmer åt så som de tidigare gjort) så hamnade ju motorn till slut på ett par hjul 😁 Lite små dock och lite knepigt att få till drivning osv, men framåt (bakåt åtminstone) tog den sig ut ur mitt mycket trånga garage 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb7d23c5ae0fd5b6a7d94127dd07e581.jpg

Väl där ute i carporten hade jag rensat så gott de gick så man skulle klara av manövern att sänka i motorn i karossen 🙂
När fronten på bilen är borta så ger det gott om plats att lyfta i/ur paketet ☺ Tack vare det nya styrstaget med styrstång monterad så gav det ändå lite prövningar att få i allt. Men när jag tog bort växellådans kuddar ifrån subframen så gick det smidigt att skjuta in den och sänka till plats 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8dd18ad50625b1927dfab61217574ae6.jpg

När motorn väl var på plats så började inpassning av diverse delar. Hade tänkt mig en hyfsat centrerad tajt cirkel runt oljefiltret, kanske inte blev jättetajt, men de sitter på plats åtminstone 🙂 Passade även på att montera dit sandwichen med inbyggd termostat, så det "bara" är att haka på oljekylaren sen, därav de lilla oljekladdet 🙂Maskeringstejpen och kopplingarna är där för att de inte ska komma in något främmande i systemet 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-884abd6af8161155c05041557901da11.jpg

Passagerarsidans turbo hamnar här, precis intill / lite ovanför rambenet som jag tänkt mig (ja, den tog i lite på vägen in i motorutrymmet 🙈) https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b79962223144ecb465ff0aa7cf657283.jpg
Å den på förarsidan sitter här såklart 🙂 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-864db5bd036faa144ff1f071e407f2a3.jpg

Här är passagerarsidans turbo sedd ovanifrån, de lilla man ser
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-86adab4f3252da726bbf755d63af3561.jpg
Och här är förarsidans turbo sedd ovanifrån, det lite mer man ser
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7930f7943c4fb1cdbefef7630606eda8.jpg

Men, ingen lycka utan motgångar va?
Givetvis blev det för tajt vid växellänkaget där förarsidans wastegates avgassystem är.
Lösningen för tillfället är hammare, har gjort det mer platt (så det blev bredare) så länkaget går att röra fritt just nu åtmionstone.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-384f565bf9addec373007d57f60d39bd.jpg

Även mina böjar i bakkant av wastegaterna var på mitt styrstångsfäste, så den bortre kunde inte ens sitta kvar när jag försökte lyfta i motorn. Får byta dessa två till en annan vinkel eller gå banjo
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-299e8ba6de7a8ae59ad824a8c0a4d33a.jpg

Dessutom får inte mina snorklar plats till båda turbonas insug 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aba0a734711be1aa436777b976194a03.jpg

Men i övrigt så tycker jag att motorn sitter rätt nice där den är 🙂
Finns utrymme lite varstans för olika saker som måste in under huven, spolarvätska, styrservo, expansionskärlet osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-252ad70b0e3d763a19ad0102f7a95f18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5f545929683c1093d6dd2198a07d3cbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a37b250681912c5833bf0ef497e27ed.jpg

Här är en lite mer helhetsbild, där större delen av fronten på.
Har modifierat kylarplåten lite i bakkant mot motorn, så att kamremskåporna är helt fria.
Tanken är även att ha denna plåt löstagbar för att underlätta eventuella framtida i/ur lyft av motorn. Med växellåda monterad så måste jag lyfta i/ur allt horisontellt som beskrivet ovan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-abc56e7f394d63fda0c819a6574a3e28.jpg

Utrymmet som är mig givet för IC, kylare och kondensorpaket till ac'n. Ser inte jättelovande ut tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f0a90ac24f5ae4613c215d95a2f34f2a.jpg

Avslutar detta bildrika inlägg med en lite roligare bild åtminstone 🙂
Jag är bra sugen på att få på min 850R front igen, men med full 850 så fattas det 4cm mellan strålkastarna och toppen av kofångarplasten.
Är lite inne på S90R kofångare 🤔
Aja, får se får se, tid och ork 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fa3144de0317bf0c462ed413bd6f22a5.jpg

Har varit i kontakt med SFRO angående modifiering av rambenen, så jag får plats med mina snorklar, än så verkar det lovande 👍


Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 juli · 98 Inlägg

Här har vi åtminstone planen över rambenen då det är där det är mest kinkigt om plats, just nu 😅

1: är ju givetvis ungefär hur det ser ut nu
2: är med en ny balk (grön) inuti befintliga rambenet och man tar bort den blå ytan. tanken är även här att få bort "krockdämparen" från 740/940 och göra som sena 960, en balk hela vägen ut till krockbalken.
3: blir lite av en variant som Vovvo gjorde på sin volvo 740Q, med en överliggare längst in mot torpedväggen ovanpå krockbalken (rosa) men inte riktigt lika lång som hans. med även en ny balk inuti rambenet (grön) för att få bort det blåa.
4: mest som 3, fast att man sparar mer av rambenet längre fram mot fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cef1811f374676f806d5bd1839849e45.jpg

Det verkar som att mina varianter är bra utifrån ritningen, men att 740/940 "krockdämparen" helst ska vara kvar pga deformationszoner 🤔
Får se vad det blir av detta, en 60mm bred profil får plats inuti rambenet, 40mm hög vore fint för då får man plats med väldigt mycket mer än vad jag gör nu 🙂

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Berglund_89
5 juli · 1 305 Inlägg

Detdär fixar sig smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Volvo 945 TDIC "Utan Skattefusk Stannar Sverige" (1993)
_Shadow_
5 juli · 98 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Detdär fixar sig smile

Jodå, de blir nog bra det här i slutet 😁

Ska bara få ned allt med hjälp av skohornet först 😉😁

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 juli · 3 732 Inlägg

Jäklar vad tight, men snyggt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
_Shadow_
6 juli · 98 Inlägg

Jo, det är bra tight 🙈🙈 men det blir nog bra 😁 sålänge alla motorkuddar osv håller, så de inte rör sig för mycket 😂 Men jag vet även att det är väldigt tight i en S8, sen vet jag även om en A4 det är riktigt tight i 😅 å de pojkarna har ju lyckats så 🙂


De här med låshylsa 🤬🤬🤯https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b05e578419cafc5cde4404f57f15d573.jpg

Aja, ut kom den iallafall 🤦🤷‍♂️https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8d4380f6d218a4591f704004ffcfa1ab.jpg

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
8 juli · 98 Inlägg

Drivlinan har hittat sin väg ut ur karossen igen

Det kommer att bli en blandning av "2" och "4" på min tidigare skiss, med grönt ljus på 60x40x3 profil 🙂

En liggare i överkant från torpedväggen för att stärka upp hålet för drivaxeln, sedan en 45° nedåt/framåt som landar ovanpå nästa liggare som kommer ligga an mot valvet för drivaxeln och nästan hela vägen fram till där rambenet slutar.

Den blåa ytan är det som kommer att tas bort vilket ger mig tillräckligt med utrymme för mina turbosnorklar 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60de71d745090d0c31f8c1f28d810210.jpg

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
9 juli · 98 Inlägg

Som jag skrev i föregående inlägg så fick jag grönt ljus på 60x40x3 fyrkantsprofil när jag modifierade rambenet, så de köptes hem någon meter eller två.

Kapade upp efter massor av uträkningar, vill ju inte få det fel när jag är såpass nära 🙈

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e40ed720f3da3150fca3a195c7f3286d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-85427b8f9101ab18f9ca4a894888ea43.jpg
Sedan var det "bara" att stoppa i de nya rambenet inuti de som är kvar av de gamla 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd547de4bae05f2ace0f203ab24705b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1d32ed02922538f444523aeaf02562fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04fede2bfed19df7599b682efc96296d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c04bcda4cf13abeaffd34c2446e98639.jpg
De lilla hålet man ser på några bilder är för att jag ska komma åt muttern som håller fast främre skruven till framvagnsbryggan 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-78737a21c2bb15a207e9fc0ee5909e71.jpg
Sedan blev det dags att få till andra sidan, måtta på så man förhoppningsvis kapar rätt 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87093abf7b7f9416aa11a11e2947cae1.jpg
Och färdigt resultat 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a473727f608a16d40d5c9c7f88fa789c.jpg

En helhetsbild på de modifierade rambenen

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-854e0437fe46e0506ecf7405942becf5.jpg

Inuti ligger den nya 60x40x3 inte riktigt hela vägen fram, måste få plats med "krockdämparna" till krockbalken 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-84b62427ff390841a2a98efc6360ae03.jpg

Och vips så får jag plats med snorklarna igen 😁😁 de är något modifierade i längd bara sen prototypen i garaget, men nu har mina sniglar en chans att andas friskare luft 😃

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e985d43826f3af7e96b2551ba195e123.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8fbe7878e43a0c624ae5df5e4bdf8e04.jpg

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
turbonova gillar en riktig burnout
9 juli · 1 149 Inlägg

Säger bara badass alltså 👍

_Shadow_
10 juli · 98 Inlägg

turbonova skrev:
Säger bara badass alltså 👍

Haha ja, det blir ju lite one of a kind bygge de här 🙂 "Vovvo" uppe i Umeå har ju visat vägen med v8 och quattro, men jag tror min är den ende volvon med quattro v8 och bi-turbo 😊 Jag har iallafall inte lyckats hitta någon sådan 🙂

Bortsett från S90 front å lite andra smågrejer så är tanken att den ska se original ut.

Får se hur de blir med skärmbreddningen framöver, har inte riktigt hittat några snygga fälgar jag gillar så vet inte hur brett de kommer bli riktigt än 🤔 Är ju 18x8, 5x112 med et48 på originalfälgarna, 245x45, som sitter på just nu, vore trevligt med lite fälgdjup men de blir så mycket skärmbreddning då. Ligger för närvarande på minst 7cm/sida bak och något likvärdigt fram, för att kunna få full fjädringsväg utan att sopa i innerskärmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cdaaab213dc3c21b378c94710e8f2e2c.jpg
Har tittat en del på MK18 och likvärdiga fälgar, men t.ex mk18 har ju et6, vilket ger mig ytterligare 42mm skämbreddning per sida, så de blir minst 11.2cm/sida, de drar iväg en del och vet inte riktigt hur de ska göras på ett snyggt sätt utan att de ser förjävligt ut.. 🤔

Kylaren kommer att hamna i skuffen, den får helt enkelt inte plats mellan motor och IC, så tanken går att försöka i skärmbreddningen bak få in luftkanaler till kylaren 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ceb562dfef576fef732027d4292e7a58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e5e8525dee51a8a6f0ee8a9075a3ca6d.jpg


Nån som har tips/idéer på snygg djup fälg med högre et som har audi nav men passar till 740?
Eller hur man löser skärmbreddningen på snyggast, bästa, funktionellast eller fränaste sättet? 🙂

Mvh Timmy

Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang