FSI, Knackande ljud som kommer och går!

YZGUCCI
21 januari 2022 · 50 Inlägg

Hej alla!

Jag har en Volkswagen Passat V6 3,2 4-Motion 2008 med 17 000 mil. Jag har ett problem som kommer och går med bilen. Ibland låter den som en TDI och ibland låter den som en FSI. Det är ett skramlande ljud som kommer och går extremt konstigt man hör det dunkande och knackande ljudet inne i  bilen vad kan det vara för något, någon som är kunnig på FSI V6or på 3,2 liter? Vad bör jag göra för att lösa detta problem? Ingen motor lampa lyser iaf men den låter skumt iaf. Detta ljud kommer och går ibland försvinner det och ibland kommer det tillbaka bifogar en video! All hjälp uppskattas! Här är youtube videon på ljudet! [youtube] https://youtu.be/9P1dZmTfPis[/youtube]

Senast redigerat av YZGUCCI (21 januari 2022)

simlar
21 januari 2022 · 5 508 Inlägg

Misstänker defekt dubbelmassesvänghjul eller kamkedjeproblem.

Blir det tyst när du lägger i D eller R?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
panda666
22 januari 2022 · 4 228 Inlägg

Jävlar låter verkligen som kedjan hoppar runt överallt, kedjan måste ha sträckt sig ordentligt och hoppat kuggar eller nått, låter sådär pga kedjan är troligtvis sliten och slak samt slår runt. Har hört flera dsg låtor och det påminner inte mig om det..jag kan ha fel endå.

Brådhis * Voff voff *
22 januari 2022 · 10 203 Inlägg

Jag tycker det låter som dubbelmassesvänghjulet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
23 januari 2022 · 423 Inlägg

OM det är kamkedjan, inge kul kul byta på den motorn. Tror hela motorn måste ut, sett motsvarande på audi a6, suck, hört att sådana reparationer kan närma sig 100 papp. Om det är dubbelmassesvänghjulet är det bättre men lär ändå kosta uppåt 30 papp på verkstad

Lasse62
23 januari 2022 · 292 Inlägg

Nu är det ju inte alls samma motor i denna som i en A6:a

Passat 3,2 har en VR6 maskin.

Högst sannolikt svänghjulet som ger upphov till ljudet, en sträckt kedja (vilket inte är speciellt vanligt på de motorerna ger motorlampa, vilket även övriga kedjerelaterade fel på de motorerna ger)

krambriw
23 januari 2022 · 423 Inlägg

Beträffande kedjan: om det nu skulle vara den ändå så är det väl så att byta den utan att lyfta ut motorn är "rätt besvärligt" ?? Här är en video som visar hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=tRReKbsIhj4

Men låt oss hoppas att det bara är svänghjulet. Jag fick byta mitt dubbelmassesvänghjul på min a6 runt 5000 mil (då på garanti). Symptomen då var att hela bilen börjar skaka när man sakta släpper upp kopplingen vid stillastående, 1:ans växel. Nu har ju trådskaparen en automat så då kanske det inte blir sådana symptom. Tyckte att problemen så smått började komma igen nu vid drygt 12000 mil så jag ringde mekonomen för ett halvår sedan och dom sa att det skulle landa på 25-30 papp att byta dubbelmassesvänghjulet. Det är nog en klen konstruktion, kanske kan överansträngas om man dessutom har trimmat kärran

Huruvida det är besvärligare eller dyrare att fixa på en automat, ingen aning. Börjar kanske närma sig läget att det inte lönar sig reparera såvida man inte är väldigt händig eller har en händig kompis

Senast redigerat av krambriw (23 januari 2022)

Lasse62
23 januari 2022 · 292 Inlägg

Inte lyfter man ur motorn för detta jobb med kedjan :-)


Ska man byta svänghjulet på en manuell byter man koppling o slavcylinder samtidigt, då drar i a f kostnaderna för delar iväg ganska rejält.

Ca 15 tkr på en fristående verkstad, tvärställd motor med DSG, inte längsställd som på A6. Huruvida det blir billigare eller dyrare har jag ingen uppfattning om.

Konstruktionen med dubbelmassesvänghjul är ju rätt vanlig och klarar man 20 t mil utan problem så är det bra, prylarna slits på ett helt annat sätt än ett konventionellt svänghjul.

Senast redigerat av Lasse62 (23 januari 2022)

YZGUCCI
24 januari 2022 · 50 Inlägg

Lasse62 skrev:
Inte lyfter man ur motorn för detta jobb med kedjan :-)


Ska man byta svänghjulet på en manuell byter man koppling o slavcylinder samtidigt, då drar i a f kostnaderna för delar iväg ganska rejält.

Ca 15 tkr på en fristående verkstad, tvärställd motor med DSG, inte längsställd som på A6. Huruvida det blir billigare eller dyrare har jag ingen uppfattning om.

Konstruktionen med dubbelmassesvänghjul är ju rätt vanlig och klarar man 20 t mil utan problem så är det bra, prylarna slits på ett helt annat sätt än ett konventionellt svänghjul.

Mekonomen ville ha 38 000kr för dubbelmassesvänghjulet och kamkedja ville jag inte ens veta. Kollade videos på hur man byter kamkedja och man måste skruva bort hela fronten och lyfta ur motorn.

Lasse62
24 januari 2022 · 292 Inlägg

Alltså, vill en oberoende verkstad ha 38 tkr för att byta svänghjulet skulle jag ta in offerter från fler håll, även från VAG? Bor du i Sthlm??

Vad gäller kedjebyte (jag kan inte tänka mig att det är aktuellt) så är det riktigt att man plockar ner fronten, kylare etc, ett ganska  enkelt jobb, men att lyfta ur motorn om du inte ska göra större jobb samtidigt, nej nej varför det?

Men som jag skrev innan, hade kedjan varit problemet skulle du haft oändligt antal felkoder.

Det förekom på senare 2,8 och tidiga 3,2 VR6:or kamkedjedrev (det övre vänstra) med dålig härdning där "tänderna" slets hårt, allrahelst på bilar som gått på long lifeservice där 3000 mil ofta passerats med råge flera gånger, det hördes knappt men felkoderna indikerade att kedjan inte låg exakt rätt (Haft en sådan och haft flertal bilar med motorer ur VR6 familjen.)

Mossan1
24 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Någon av VAG's FSI 6'or har kamkedjan på svänghjulsidan av motorn. = motor ur för byte.  Sitter då i någon Audi i alla fall.  VR6'an hade väl kamkedjan på "rätt ställe" i alla fall, men fronten ner är ju inte omöjligt.

Både kamkedja och svänghjul borde låte hela tiden och inte bara ibland.
Skilja mellan varm och kall motor = ja, men annars konsekvent i övrigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang