Motorlampa endast vid långkörning som inte går att släcka med obd2 eller att koppla bort batteri. v40 2.0t -04

superkolven
13 maj · 12 Inlägg

Hej! Min ECU krånglar och jag kan inte dra koder från den, men innan ECU började krångla gick det heller inte att släcka denna motorlampan med obd2-läsare. Jag har för länge sen fått upp P0015 som försvann av sig självt, så det kan vara den koden som håller på än. Jag skulle säga att det är rätt stor chans. Det är iallafall en kod som lagras kvar på nåt vis, även om jag kopplar loss batteriet.

Det känns som inte värt på min gamla bil att lägga pengar på att fixa styrenheten så att det går att dra koder ur den, vilket jag får för mig kan vara olustigt dyrt, så jag tänkte försöka mig på att felsöka manuellt.

Jag får alltså upp motorlampa endast när jag kör långt, efter ca 20-30 min. Efter 3-4 korta turer slocknar den igen. Lampan går lättare på om bilen är varmkörd. Om jag åker en mil, stannar en stund och sen kör vidare kan den tändas även vid kortare körning. Det verkar alltså som att den tänds om jag kör länge. Första gången detta hände var snart ett år sedan. Och nu händer det var gång jag kör långt.

Motorn går annars kanon, bra drag, allt låter ok. Nyservad, nytt bränslefilter.

Jag fick en 2a på för hög CO-halt på 2500 varv. Jag fick 0,4, gränsvärde 0,2. Det kan ju vara en bra ledtråd tänker jag. Efter det har jag bytt luftfilter, men lampan tänds fortfarande vid lång körning.

Saker jag testat:
Gjort rent och kontrollerat solenoiden.
Gjort rent gasspjäll.
Ny termostat.
Nya tändstift.
Kört med startgas och letat vakuumläckor.

Någon som får feeling på vad det kan vara för problem eller saker jag kan ge mig på att byta ut? Vad hade ni testat?

Senast redigerat av superkolven (13 maj )

xXSammy
13 maj · 6 275 Inlägg

P0015 - Verkar gälla VVT regleringen eller kamlägesgivaren?

Haft liknande på en kunds S80 för länge sen.. Kamremmen var sträckt då och stod ca 1 kugg fel.
Visserligen en 2.4 140hk

De/Dem
superkolven
17 maj · 12 Inlägg

xXSammy skrev:
P0015 - Verkar gälla VVT regleringen eller kamlägesgivaren?

Haft liknande på en kunds S80 för länge sen.. Kamremmen var sträckt då och stod ca 1 kugg fel.
Visserligen en 2.4 140hk

Jo. Jag kontrollerade ju solenoiden vilken jag har förstått skulle kunna orsaka problem med VVT. Kamlägesgivare kände jag inte till fanns! Dem ska jag se till att testa och se så de funkar som de ska!

Jäklar. Gick den bra trots att den var så sträckt? Jag kanske får ta en kik på kamremmen. Det borde väl räcka med att ta av skyddskåpan och vrida till den mot markeringarna och se efter då förmodar jag?

Stort tack för input!

superkolven
18 maj · 12 Inlägg

Jag monterade loss kamaxelgivaren och läste av med multimeter enligt anvisning från youtubeklipp. Jag använde en hylsnyckel för att sätta mot änden och då sjönk signalspänningen till 0 så den verkade funka. Men det krävdes verkligen att jag la hylsan mot med ganska mycket yta för att den skulle reagera. Det räckte inte med att nudda. Någon som vet hur känsliga de ska vara? Jag upplevde den som lite trög.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang