En bil att glida i. Skall inte trimmas direkt utan mer försökas få till ett bättre skick med skapligt stuk. Första luftfjädrade mantan i Sverige vad jag vet. Kommer få sig lite modernare motor också.
Fick tag i en o-ring till oljefilterhuset/sandwich från Opel för 30kr så det var ju överkomligt samt skönt för att jag kunde få ihop det ikväll.
Blev även ett hjullager byte samt tätning och det var nog på tiden för tätningen hade sett sina bästa dagar så fett hade trängt ut.
Sist på agendan blev att plocka ur passagerarstolen och golvmattan för att se om det gick att få fram chassinummret och med hjälp av roterandestålborste så gick det väldigt bra så det var ju skönt.
Hittade tyvärr lite rost som ska fixas till lite snabbt men nu ska registreringsbesiktning bokas.
Nu händer det grejer, tid bokad för regbes och två kvällar innan upptäckte jag en något sämre ventilkåpspackning som läcker olja. Blev byte på den. Problem uppstår efter bytet med något konstigt spjällhus som står lite öppet och jag skiftade 2 och 3ans tändkabel. Lätt fixat.
Något dålig, var bitvis som hårdplast.
Lastade upp den kvällen innan och blev stående även där halvvägs upp på kärran började den käka säkringar till strömmatningen tändning. Fick bli felsökning i kolmörker utomhus i en timme innan jag hittade en kabel som nötts mot en vass Kant och jordade när motorn rörde på sig...
Dags för besiktning!
Godkänd med ändringarna! Väldigt skönt dom skrev även in 16" däck i papperna utöver dom andra ändringarna.
Nu återstår en kontrollbesiktning men det blir till våren, nu är det svåra avklarat.
CCRobin skrev: Nu händer det grejer, tid bokad för regbes och två kvällar innan upptäckte jag en något sämre ventilkåpspackning som läcker olja. Blev byte på den. Problem uppstår efter bytet med något konstigt spjällhus som står lite öppet och jag skiftade 2 och 3ans tändkabel. Lätt fixat.
Fick ett litet ryck så den plockades fram från vinterförvaringen i tisdagskväll och tvättades av. Onsdag vid lunch körde jag igenom besiktningen och fick blankt papper
Eftersom den nu är besiktad två år framåt så är det ju med all rätt att man får göra den mindre besiktningsduglig. Men först börjar vi med ett simpelt oljebyte.
Inhandlat lite grejer för service samt avgasrör.
Bort med lite besiktningsrelaterat typ fångvajrar och lite täcklock...
Bälgarna bak börjar ta plats.
Påbörjat byte fram. Bifogar en bild på hur jag brukar göra om någon behöver tips för att få isär sin framvagn.
Bytet till bälgar tar väl inte så lång tid, speciellt nu när man haft isär allt ett par gånger
Nu börjar det bli ordning på den igen. Dimljus inkopplade också för den extra Porriga känslan.
Påbörjade att bygga ett rör för att ersätta katten eftersom den är liiiiite för stor för bilen, speciellt när man kör luftfjädring och trycker upp den i golvet när man sänker bilen.
Insåg dock att jag måste köpa hem en till krök för att få det riktigt bra så den biten får vänta lite.
En till krök inhandlades efter förra inlägget och sen var det bara att öva inför SM i kattskit igen med migen så nu sitter det ett rakt rör där som faktiskt blev tätt.
European car meet på Böda sand är ännu en gång avklarad, som vanligt trevligt folk och det var kul att träffa alla igen. Rekommenderas ett besök dit nästa år om man gillar trevligt umgänge med likasinnade.
Fick en idé och bad Thomas som hade med sig en riktigt fin original renoverad 1976'a att ta lite bilder ihop för att se lite skillnad på dom och såhär blev resultatet ungefär.
Man kommer ju alltid därifrån med lite mer inspiration och idéer.
Blev smått irriterad på att det gick dåligt att sladda i rondeller eftersom bilen kränger så mycket så jag har beställt hem ett gäng ventiler samt lite knappar och en tryckmätare till och så ska jag bygga om till fyrvägs luft istället så man styr varje bälg separat. Det kommer nog göra under för väghållningen även fast den inte direkt är dålig nu.
Något annat som kanske inte riktigt har sett så bra ut är ju spolarburken. Jag har ju haft andra liggandes men har liksom aldrig tagit tag i det men nu var det nog dags.
Ser ju lite bättre ut.
Lyxade till det med oljebyte i bakaxel och växellåda också.
En till sak som störde mig var ju att jag aldrig kopplade in oljetrycksmätaren så jag tog helt enkelt bort den istället, alla mätare ska bort och stereon ska få flytta upp istället när det ska byggas någon sorts manöverpanel till luftfjädringen.
Jag var på Linköpingsträffen förra helgen och belönades med ett redigt oljeläckage när jag kom hem. Det var torrt i Linköping men väl hemma luktade det bränd olja och rök från avgasbandaget. Hela framvagnen samt nedre del av motorn var täckt av olja så felsökning var lite svårare där och då mitt i natten.
Plockade jag bort kylfläkten så finns det gott om plats att hålls på.
Jo nog är det som jag tänkte att det var rätt blött runt veven.
Tillverkade en egen liten mall för att hålla koll på hur spänd kamremmen var. Det är ju lite special på dom här men kanske kan få tag på ett spännverktyg att låna. Det skulle ju kännas bäst.
Låste kammarna och plockade bort remmen. Den ska bytas men resterande delar har nog inte ens passerat 1000mil så dom får sitta ett tag till.
Efter mycket värme så släppte skruven till veven, packboxen såg väl inte jättedålig ut men var rätt hård.
Så då ska vi se när vi lyckas på ihop allt igen bara