BMW M62 V8 bygge/renovering av Volvo 745

BMW M62 V8 Bygge/ Renovering av Volvo 745, Tuning, styling och Bygge. Förklaring hur jag bygger och löser problem.
  • 10 Följare
  • 1 867 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 november
AchtungPanzer
21 augusti · 45 Inlägg

Tjenare!
Då mitt förra projekt med T5 RWD åke i graven p.g.a. att jag bytte bort hela motorn och kitet mot en BMW M62 då jag kände för något lite mer speciellt och maffigare.

Som tidigare projekt kommer denna tråden innehålla både bygget med motorn och renovering av själva bil/kaross samt modifikationer. har några stora planer för både inredning och utvändigt. Tycker folk om att jag förklarar så bra jag kan hur jag bygger och löser problem kommer jag självklart fixa detta!

Motorn i sig är en M62B35, 3.5L med 235 sughäst, utan Vanos. Kommer från en 535i -97.
Tyvärr fattas det en del på motorn så som styrdon, lmm, servo, tomgångsmotor, låda, koppling, svänghjul sen lite mer lull lull.

Detta var väl allt för det första inlägget! Hoppas att någon är intresserad av att följa!
Ha de gött så länge!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-332fc0153c479528af7ae2e77a7905f1.jpg

Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
AchtungPanzer
11 september · 45 Inlägg

Tjenare, här kommer en liten uppdatering!

Haft av ventilkåporna som såg riktigt trötta ut och blästrat dom sen blåst på lite lack, även övre plastkåporna. Sjukt pilligt med maskeringen.... Men det gick.
Passade även på att byta packningar, både till ventilkåpan och bultarna som håller ventilkåpan.

Just nu håller jag på att fixa alla delar till framvagnen, slipa slipa och lite mer slipa, sen blir det blåsa på lite ny lack och montera ihop allt. Även köpt polyuretanbussningar till dom mest kritiska ställena i framvagnen, gula så hårdare än gummi. Resten skall bytas ut mot nya gummi.
Uppdaterar med en bild när allt till framvagn är lackat o klart för montering big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-7c39dbe160255e4e37abda00a3e49b6b.jpg

Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
AchtungPanzer
27 september · 45 Inlägg

Tjenare!
Dags för en uppdatering!

Köpt hem lite grejer till motorn denna gången, fick tag på tomgångsmotor, luftmassmätare/Lmm, plastslang mellan insug och lmm, slangar till tomgångsmotorn och vattenpumpshjul. Slängde på lite medel och tvätta av grejerna nästan direkt... Allt var riktigt skitigt, gick ej ta i något utan att bli kolsvart om nävarna och gillar inte när man skruvar på skitiga grejer hehe. Vart lite chockad när jag märkte vattenpumpshjulet var i plast vilket jag inte direkt förvänta mig men det ska väl funka haha...

Hämtade även hem ett AEM Dryflow filter, bytte mitt andra 2,75tum mot 3tum som passar på v8an... måste ju kunna andas ordentligt hehe. Tvättade av det oxå, samma där... Väldigt skitigt.

Köpt Polyuretanbussningar till länkarm fram, gula så dom är hårdare än original, även köpt bättre beg länkarmar då mina spindelleder satt så inni bänken.... Värmde, slog och slog men inget hände så gav upp... Kommer senare köpa nya bussningar i gummi och lacka nya länkarmarna

Lyckades även få tag på ett enkelmasssvänghjul från en M60 manuell med tryckplatta och lamell. Grejerna var rätt så rostiga så la det i ett syra bad med citronsyra och varmt vatten över natten och resultatet var nästan sjukt att kolla på... Har tyvärr ingen bild men det va riktigt bra med rost och nu finns det ingen i stort sett, det som ej försvann syns som mörk/svarta fläckar. Får se om jag drar av det med stålborste på vinkelslipen eller ej. Lamell har 10 splines 35mm så tror det är till stora diesellådan så det är gött då jag vill ha denna lådan, i övrigt är grejerna riktigt rejäla. Är man van vid att skruva Volvo så ser man hur maffigt detta är, tror lamell är uppåt 265-270mm.

Det var nog allt för denna uppdateringen,  köper och fixar grejer allt efter jag orkar och har plats att skruva, då min polare jag delar mitt garage med är väldigt stökig av sig och har sjukt mycket grejer överallt hindrar detta mig både psykiskt och fysiskt att skruva då jag vill ha ordning och reda. Tur i oturen eller vad man säger så har han hittat ett eget garage och kommer väl försvinna så småningom och jag får ha mina egna grejer och planera hur jag vill i garaget och slipper ta hänsyn till någon annan vilket som ska bli sjukt gött...

Ha det gött så länge!

Här kommer det lite bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-3d651692ee67393f636beb055cbb64bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-dcd69109adfc206b83b931fed422e3e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-94e6cf95a7a517771812c2245201b69b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-16db80f606528e7074a367a76a7d36a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-72db61fca226a916d6ab8ad6e9f4fd7b.jpg

Senast redigerat av AchtungPanzer (27 september )

Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
AchtungPanzer
20 november · 45 Inlägg

Tjenare!
Då var det dags för en lite större uppdatering, har kommit en bit nu äntligen!

Har fått hem en Servopump med slangar och behållare, den var riktigt grisig så ägnade nog säkert 1-1.5 timme på att skrubba rent den och resultatet blev förvånansvärt (tyvärr ingen bild) https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-5da43f6264e9c9db474f382a386c5e27.jpg


Har monterat nya pinnbult på båda sidor, köpte Volvos pinnbult till grenrör, det funka fint det med. Även köpt nya flänsmuttrar. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-fc42150a21036ccb581e229796bb2e21.jpg


M62Tub44 grenrör monterade dock fattas packning men ville bara provmontera, rensade kattar. Skall vara bättre flöde i dessa grenrör. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-0dd47944889676a8630f76d6141a42db.jpg


Har även provmonterat insugsrör, filter och lmm för att kolla hur det såg ut. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-8945c658e185d4b8555674bf6cae1e8a.jpg


Skall montera M60 bröstkåpa/transmissionskåpa för att flytta vevaxelgivaren fram för att slippa byta till ett svänghjul med triggerkrans då jag totalt missade detta när jag köpte kopplingskitet, enda skillnaden på bröstkåpan är hållaren till givaren i fram. Blir tyvärr att riva en hel del men då kan jag passa på att kontrollera kamkedjan och dess glidskenor.

Även svänghjulsdämpare/Remhjul från M60 med trigger.

La både bröstkåpan och remhjulet i ett bad med stark avfettning och resultatet blev väldigt tydligt, är väldigt allergiskt emot att sätta dit skitiga grejer när man ändå har motorn på stativ!

Nya packningar till vattenpump och bröstkåpan, tyvärr glömde jag packboxen till vevaxeln fram så det får jag beställa hem samt kanske åker på att lyfta ner tråget då bröstkåpan har några gängade hål i botten, håller just nu på att forska i det om det verkligen behövs. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-4c2e1ca1794cab529ba9f92b01e50e5f.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-1779cfae12a3ff00381a26ea211883fa.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-ec9da61afc5fb54fd0d93fd9c2f1c339.jpg

Det var allt från denna uppdateringen!
Ha det gött!

Senast redigerat av AchtungPanzer (20 november )

Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang