Amazon med lite trimmad B230

Jbreitholtz
9 februari · 24 Inlägg

Tjena!
Jag håller på att skruva ihop en b230 fk till amazonen och jag har ingen erfarenhet av turbo motorer så jag behöver en del hjälp här.
Det är en renoverad org motor  med en T19 turbo som skall köras med Megasquirt 3.
Effektmålet är 250 HP.
Så vad behöver jag för att få ihop det? 
Stålkugg? Runda kanter eller funkar det lika bra med dom vanliga mer kantiga?
Wastegate, dumpventil, biltema har nån wastgate som verkar funka.
Tänkta ha en M47 låda, möjligen  lite klen men jag lär väl märka det.
240 bakaxel
Saabs röda spridare verkar ju populära,

Tacksam för svar

simlar
9 februari · 5 493 Inlägg

B230FK ska ha rundkugg original.
Men kantkugg har jag kört 300whp med A-kam och hårdare ventilfjädrar utan bekymmer så kamremsdrivningen är inget att oroa sig för.

För den låga effekten kan du köra helt oöppnad motor.
Gör en storservice så är det bara mata på sen.
Nytt fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift.
Ny motorolja, oljefilter och luftfilter.

Den något större turbon,TD04-19T, bör ha intern wastegate och dumpventil på kompressorhuset så allt det är redan färdigt.

Spridare lämpliga för effekten så rekommenderas minst 437cc/min för 250hk turbomotor enligt BJP race uträknaren, när du ändå kommer köra eftermarknadssprut så kan du köra ganska stora spridare utan att tappa lågvarvsegenskaper. Gröna R så ska bränslet räcka till för effektmålet. https://bjprace.se/info/utrakningar/

M47-lådan håller sålänge du inte är en sån som håller på att burnar och sparkar koppling för då brukar dom inte ens hålla för original-effeken.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mew
9 februari · 2 130 Inlägg

Mnja... M47 håller inte i längden, inte ens för Turbobilarnas originaleffekt. Eller ja, det KAN ju funka, men inget jag skulle chansa med. Finns en anledning att 2/7/900 Turbo bara kom med M46 fram tills M90 kom. Och då snackar vi bra mycket mindre effekt.

Senast redigerat av Mew (9 februari )

fredan2
10 februari · 1 Inlägg

Hej.
Vi håller på med liknande , men med en -s60-motor istället (B5244T). Vi hittade en Getrag 260 (BMW ~E36) med adapterplatta. Den ska visst vara stark nog för dom 250-ich hästar som vi siktar på.  Jag är nyfiken på hur du har gjort upphängningen till 240-bakaxeln?

Lucif3r
10 februari · 2 162 Inlägg

Mew skrev:
Mnja... M47 håller inte i längden, inte ens för Turbobilarnas originaleffekt.

Mja, det är ju 5an som är 'för svag', resten av växlarna håller. Så är man bara löjligt försiktig med 5an så funkar det.

Jbreitholtz
lördag 15:25 · 24 Inlägg

Tack för infon allihopa, nu har jag ju lite bättre koll.

Det enda stora problemet jag har nu är egentligen hur jag rakställer växellådan, jag har sett hört att det skall finnas en adapterplatta att köpa men jag hittar ingen på nätet, nån som vet?
Annars finns det ju ett sätt som är lite krångligt men som borde funka, jag har ett koppligshus till gissningsvis en M40 el nått liknand, den är lite kortare än till en M47. Om man kapar av fästplattan som sitter mot lådan på en M47, vrider den så lådan sitter rakt och tiggar fast den på M40 kåpan så borde det funka men det verkar lite väl jobbigt, det måste finnas ett bättre sätt.
Och ja jag känner ju till att det tillverkades några kåpor till 240 som passade under en kort tid men dom verkar sjukt svåra att få tag i

Vad gäller bakaxelupphängningen så blir det 4-link, bara att ta fram svetsen och mäta så det blir rakt, det borde inte vara några större problem tycker jag

Vad är det för nummer på Bosch gröna spridare?

Sen undrar jag lite om kamaxel, som jag fattat det så verkar ju V-kammen vara att föredra?

Tänkte ju plana toppen med, 10.5 i komp kan ju inte vara fel?

Jbreitholtz
söndag 15:34 · 24 Inlägg

Nån som vet om motorfästen till en Amazon passar på B230? Jag köpte ett par fästen för att rakställa motorn men dom sitter dels i orginalfästen somm sitter lite långt bak och dom höjer ju motorn så man skall få plats med orgnaltråget, jag tänker använda ett B20 tråg och högvolymsoljepump, och mitt grenrör gör att Turbom kommer högt upp och nästan tar i huven.

En till sak om 240-bakaxeln, jag funderar på att hänga den i ett par coilovers, dom bör ju inte vara för hårda för det är ju en lätt bil men det borde ju finnas nån som har gjort det med?

Senast redigerat av Jbreitholtz (söndag 15:38)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang