Bilen köptes på min första permission under lumpen. En 1989 års Gl. Den hade stått under 4 års tid så var ganska mossig och inredningen var väldigt ostädad och äcklig. Ingen vacker syn för ögat men förutom en felintallerad kopplingswire gick bilen bra.
Agerade vinterbil under min period i lumpen och gjorde ett otroligt bra jobb som det. Hella extraljus i olika färger, kapade fjädrar och alufälgar så gick det gott på snön
Planen var från början att stoppa i denna b230fk från min gamla 940 som vart skrot. Enkel busbul med något större turbo kam och spridare, lh2.4 och m90 låg på schemat.
Projektet började spåra när jag sommaren därpå kom över detta shortblock billigt. Borrat första överdimmension och toppdeckat. Wiseco kolvar, zrp i-profils stakar allt balanserat samt viktat.
Lagerspel samt ringgap kontrollerades och återmotoeringen påbörjades Vevaxel monterad igen nu med arp bultar till överfallen. Kolvar och stakar åter i blocket.
Oljepumpsröret byggdes om för att gå förbi arp bulten
Toppen renoveringsplanades och Jag städade upp gjutskägg och andra fulheter i toppen samt slipade in ventilerna. Efter detta mättes expansionskammarens volym. Kompressionen landade på 8,1:1 vilket kanske är lite på den låga sidan men om toppen i framtiden ska preppas värre så löser jag det då.