Mercedes och bmws elhybrider (C300de och 330E)

panda666
9 april · 4 261 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

330e är långsammare till 100 än en 5 år gammal standard range tesla model 3.
Jag tycker inte att 0-100 på 6.1 sekunder är brutalt
Men jag är väl van vid min tjänstebil S raven 3.2s och mina suvar Model Y long range 5 sekunder
Min privata 3 känns slö med 5.6s till 100

Jag tycker inte dom är trevliga bilar alls.
Men smaken är som baken

Aldrig hört om s raven, och dom andra har ingen bra väghållning tycker jag, alla teslor känns som båtar samt är tunga som fan. visst på rak sträcka går dom fort men bimmern och mercan är mycket roligare att köra fast dom har mindre hästar. 330e är en mycket roligare bil än en tesla tycker jag, mycket roligare karaktär+motorljud^^. Tycker personligen att teslas system och menyer är huller om buller speciellt på 3an, ska du justera ratten/speglar osv får du leta i den stora skärmen.

"Att tycka saker om Tesla men sakna kunskap om dom."

En Raven är den upp daterade S som kom från 2019.

En 2020 Tesla model3 standard range 2wd väger 1684kg tjänstevikt BUL22W

En 2020 bmw 330e väger 1815kg tjänstevikt XFP01J

En 2021 cklass hybrid väger 1895kg tjänstevikt GCL38E

Tesla är Bara snabba rakt fram?
Vad jag läst bråkar porsche och tesla om vem som är snabbast runt ringen.
En Tesla model3 performance har tiden 7.44 på blött underlag
En S plaid 7.25

Model 3 performance hade bra tider när top gear testade en

https://fastestlaps.com/tests/95pv46ue63rt

Porsche 911 GT3 RS1:21.00-0.5
Cayenne Turbo GT1:21.20-0.3599
GTB Fiorano1:21.20-0.3
Alfa Romeo Giulia QV1:21.40-0.1
Model 3 Performance1:21.50
BMW M3 (F80)1:21.60+0.1
Porsche 718 Cayman S1:21.60+0.1
SLS AMG1:21.60+0.1
Audi R8 V10 5.2 FSI1:21.60+0.1


Jag tror inte att de där hybriderna är snabbare runt än bilar från samma fabrikat BMW M3 f80 eller sls amg

erm.. jag tror att jag får tycka som jag vill, eller? som jag skrev ovan det är min personliga upplevelse. Du behöver inte ta fram 0-100 tider lol. Visst tesla går bra det kan jag inte förneka MEN jag tycker att tyskarna går bättre och har bättre väghållning. Tycker att en passat gte går bättre än en tesla, det är min personliga åsikt vare sig du gillar det eller inte hehe. Kunskap? jag kan säga med god samvete att jag totalt har kört över 200-300 teslor totalt under min tid som testare, och du?

Muskelbil
10 april · 440 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Aldrig hört om s raven, och dom andra har ingen bra väghållning tycker jag, alla teslor känns som båtar samt är tunga som fan. visst på rak sträcka går dom fort men bimmern och mercan är mycket roligare att köra fast dom har mindre hästar. 330e är en mycket roligare bil än en tesla tycker jag, mycket roligare karaktär+motorljud^^. Tycker personligen att teslas system och menyer är huller om buller speciellt på 3an, ska du justera ratten/speglar osv får du leta i den stora skärmen.

"Att tycka saker om Tesla men sakna kunskap om dom."

En Raven är den upp daterade S som kom från 2019.

En 2020 Tesla model3 standard range 2wd väger 1684kg tjänstevikt BUL22W

En 2020 bmw 330e väger 1815kg tjänstevikt XFP01J

En 2021 cklass hybrid väger 1895kg tjänstevikt GCL38E

Tesla är Bara snabba rakt fram?
Vad jag läst bråkar porsche och tesla om vem som är snabbast runt ringen.
En Tesla model3 performance har tiden 7.44 på blött underlag
En S plaid 7.25

Model 3 performance hade bra tider när top gear testade en

https://fastestlaps.com/tests/95pv46ue63rt

Porsche 911 GT3 RS1:21.00-0.5
Cayenne Turbo GT1:21.20-0.3599
GTB Fiorano1:21.20-0.3
Alfa Romeo Giulia QV1:21.40-0.1
Model 3 Performance1:21.50
BMW M3 (F80)1:21.60+0.1
Porsche 718 Cayman S1:21.60+0.1
SLS AMG1:21.60+0.1
Audi R8 V10 5.2 FSI1:21.60+0.1


Jag tror inte att de där hybriderna är snabbare runt än bilar från samma fabrikat BMW M3 f80 eller sls amg

erm.. jag tror att jag får tycka som jag vill, eller? som jag skrev ovan det är min personliga upplevelse. Du behöver inte ta fram 0-100 tider lol. Visst tesla går bra det kan jag inte förneka MEN jag tycker att tyskarna går bättre och har bättre väghållning. Tycker att en passat gte går bättre än en tesla, det är min personliga åsikt vare sig du gillar det eller inte hehe. Kunskap? jag kan säga med god samvete att jag totalt har kört över 200-300 teslor totalt under min tid som testare, och du?

Du kan känna på ditt vis själv klart
Jag har inte skrivit annat

Siffror visar något som inte är en känsla

Att gte Går bättre är ett brett begrepp och en upplevelse

Du har kört 2 3 hundra teslor som testare och ändå inte vet vad en raven är eller har märkt att dom är lättare än de två andra och kan svänga enligt ban tider
Jag kommentar inte det utan det är tydligt ändå

panda666
10 april · 4 261 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

"Att tycka saker om Tesla men sakna kunskap om dom."

En Raven är den upp daterade S som kom från 2019.

En 2020 Tesla model3 standard range 2wd väger 1684kg tjänstevikt BUL22W

En 2020 bmw 330e väger 1815kg tjänstevikt XFP01J

En 2021 cklass hybrid väger 1895kg tjänstevikt GCL38E

Tesla är Bara snabba rakt fram?
Vad jag läst bråkar porsche och tesla om vem som är snabbast runt ringen.
En Tesla model3 performance har tiden 7.44 på blött underlag
En S plaid 7.25

Model 3 performance hade bra tider när top gear testade en

https://fastestlaps.com/tests/95pv46ue63rt

Porsche 911 GT3 RS1:21.00-0.5
Cayenne Turbo GT1:21.20-0.3599
GTB Fiorano1:21.20-0.3
Alfa Romeo Giulia QV1:21.40-0.1
Model 3 Performance1:21.50
BMW M3 (F80)1:21.60+0.1
Porsche 718 Cayman S1:21.60+0.1
SLS AMG1:21.60+0.1
Audi R8 V10 5.2 FSI1:21.60+0.1


Jag tror inte att de där hybriderna är snabbare runt än bilar från samma fabrikat BMW M3 f80 eller sls amg

erm.. jag tror att jag får tycka som jag vill, eller? som jag skrev ovan det är min personliga upplevelse. Du behöver inte ta fram 0-100 tider lol. Visst tesla går bra det kan jag inte förneka MEN jag tycker att tyskarna går bättre och har bättre väghållning. Tycker att en passat gte går bättre än en tesla, det är min personliga åsikt vare sig du gillar det eller inte hehe. Kunskap? jag kan säga med god samvete att jag totalt har kört över 200-300 teslor totalt under min tid som testare, och du?

Du kan känna på ditt vis själv klart
Jag har inte skrivit annat

Siffror visar något som inte är en känsla

Att gte Går bättre är ett brett begrepp och en upplevelse

Du har kört 2 3 hundra teslor som testare och ändå inte vet vad en raven är eller har märkt att dom är lättare än de två andra och kan svänga enligt ban tider
Jag kommentar inte det utan det är tydligt ändå

Jag gillar inte att köra tesla, njuter inte därav har inte brytt mig vad modellerna heter_))) vet bara att det finns model x, s, 3, y osv osv och ingen av dom känns roligt enligt mig själv. Är ingen expert eller nått utan detta är helt min egna upplevelse. Sen kan dom säkert köra 0-100 på en sekund det säger mig ingenting:))) Jag föredrar en passat gte framför tesla endå^^

Muskelbil
10 april · 440 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

erm.. jag tror att jag får tycka som jag vill, eller? som jag skrev ovan det är min personliga upplevelse. Du behöver inte ta fram 0-100 tider lol. Visst tesla går bra det kan jag inte förneka MEN jag tycker att tyskarna går bättre och har bättre väghållning. Tycker att en passat gte går bättre än en tesla, det är min personliga åsikt vare sig du gillar det eller inte hehe. Kunskap? jag kan säga med god samvete att jag totalt har kört över 200-300 teslor totalt under min tid som testare, och du?

Du kan känna på ditt vis själv klart
Jag har inte skrivit annat

Siffror visar något som inte är en känsla

Att gte Går bättre är ett brett begrepp och en upplevelse

Du har kört 2 3 hundra teslor som testare och ändå inte vet vad en raven är eller har märkt att dom är lättare än de två andra och kan svänga enligt ban tider
Jag kommentar inte det utan det är tydligt ändå

Jag gillar inte att köra tesla, njuter inte därav har inte brytt mig vad modellerna heter_))) vet bara att det finns model x, s, 3, y osv osv och ingen av dom känns roligt enligt mig själv. Är ingen expert eller nått utan detta är helt min egna upplevelse. Sen kan dom säkert köra 0-100 på en sekund det säger mig ingenting:))) Jag föredrar en passat gte framför tesla endå^^

Det är sköna stolar i Passat GTE
Bekvämt när man väntar på bärgaren

candyweiss
10 april · 899 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

Du kan känna på ditt vis själv klart
Jag har inte skrivit annat

Siffror visar något som inte är en känsla

Att gte Går bättre är ett brett begrepp och en upplevelse

Du har kört 2 3 hundra teslor som testare och ändå inte vet vad en raven är eller har märkt att dom är lättare än de två andra och kan svänga enligt ban tider
Jag kommentar inte det utan det är tydligt ändå

Jag gillar inte att köra tesla, njuter inte därav har inte brytt mig vad modellerna heter_))) vet bara att det finns model x, s, 3, y osv osv och ingen av dom känns roligt enligt mig själv. Är ingen expert eller nått utan detta är helt min egna upplevelse. Sen kan dom säkert köra 0-100 på en sekund det säger mig ingenting:))) Jag föredrar en passat gte framför tesla endå^^

Det är sköna stolar i Passat GTE
Bekvämt när man väntar på bärgaren

till Teslan som står i vägen big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Muskelbil
11 april · 440 Inlägg

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Jag gillar inte att köra tesla, njuter inte därav har inte brytt mig vad modellerna heter_))) vet bara att det finns model x, s, 3, y osv osv och ingen av dom känns roligt enligt mig själv. Är ingen expert eller nått utan detta är helt min egna upplevelse. Sen kan dom säkert köra 0-100 på en sekund det säger mig ingenting:))) Jag föredrar en passat gte framför tesla endå^^

Det är sköna stolar i Passat GTE
Bekvämt när man väntar på bärgaren

till Teslan som står i vägen big_smile

För Gte har trasig växellåda och kan inte backa

panda666
11 april · 4 261 Inlägg

Muskelbil skrev:

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:

Det är sköna stolar i Passat GTE
Bekvämt när man väntar på bärgaren

till Teslan som står i vägen big_smile

För Gte har trasig växellåda och kan inte backa

får köra fram som vanligt då och låta bärgaren slita iväg teslan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april · 17 562 Inlägg

Något OT men jag körde ID Buzz i veckan. Trots allt en elbil... 2352 kilo plus några hundra kilo last. Otymplig, trång & trött.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
12 april · 4 049 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Något OT men jag körde ID Buzz i veckan. Trots allt en elbil... 2352 kilo plus några hundra kilo last. Otymplig, trång & trött.

Intressant, utveckla gärna smile

Otymplig som i dålig svängradie eller något annat?

Trött jämfört med en diesel?

Trång jämfört med vad? Och vad var trångt? Säten/benutrymme/lastutrymme?

Jag har hört ganska bra kritik om ID buzz men aldrig kört eller suttit i en själv.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april · 17 562 Inlägg

zemet skrev:
Intressant, utveckla gärna smile

Bredden är 2,11 m. Den känns mycket bredare än den Caddy jag har kört i över ett halvår nu. Trots att det bara skiljer 5 cm! Svängradien är 11,1 meter vilket är bra! Den är lätt att manövrera på det sättet. Sen växelväljaren som man ska vrida "uppåt" för att lägga i Drive känns bakvänd. Första dagen ville jag gärna backa iväg... Fick ta en koll på displayen först. Vanesak så klart! Sen är klimatanläggningen mycket bra! Tar sekunder innan det blåser på bra med värme eller kyla. Rätt tyst.

Kupéns utformning är jag tveksam till. En jätteframruta som är en meter framför ratten. Komforten är bra. Av naturliga skäl är det en tyst bil att köra. Den tar 10,4 sekunder på sig till 100 km/h. På pappret en bra siffra för en hantverkarlåda. Men jag är van vid att elbilar drar iväg som fan. Maxfarten är 145 km/h. Den är spärrad där. Och drar kopiösa mänger energi då. Den gurglar i sig ca 2,4 kW per mil.

Den är inte så rymlig i skåpet -En cargo- och golvet är högt. Körklar, nymatad och nykissad på morgonen när jag ger mig iväg på dagens jobb väger den nog runt 2,9 ton. Jag kör 30-40 mil om dagen. Räckviddsångesten är stor! Man kör omedvetet väldigt ekonomiskt. Den trötta Caddyn är det ju bara att plantera gasen i botten på. Den rullar ledigt 90-100 mil på en tank diesel. Dessutom kan man ligga i 130 km/h på motorvägen utan ovan nämnda ångest.

Trots att buzzen funnits ett tag nu så väcker den uppmärksamhet. Folk vill gärna titta, provsitta och kanske prova en sväng? Som bruksfordon ställt mot den gamla dieselbilen står den sig slätt. Jag vill inte byta ut min gamla trotjänare från 2018 till en ny Buzz i nuläget. Vi kollar på andra alternativ. En Plug-inhybrid hade funkat.

/H

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 april · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:

zemet skrev:
Intressant, utveckla gärna smile

Bredden är 2,11 m. Den känns mycket bredare än den Caddy jag har kört i över ett halvår nu. Trots att det bara skiljer 5 cm! Svängradien är 11,1 meter vilket är bra! Den är lätt att manövrera på det sättet. Sen växelväljaren som man ska vrida "uppåt" för att lägga i Drive känns bakvänd. Första dagen ville jag gärna backa iväg... Fick ta en koll på displayen först. Vanesak så klart! Sen är klimatanläggningen mycket bra! Tar sekunder innan det blåser på bra med värme eller kyla. Rätt tyst.

Kupéns utformning är jag tveksam till. En jätteframruta som är en meter framför ratten. Komforten är bra. Av naturliga skäl är det en tyst bil att köra. Den tar 10,4 sekunder på sig till 100 km/h. På pappret en bra siffra för en hantverkarlåda. Men jag är van vid att elbilar drar iväg som fan. Maxfarten är 145 km/h. Den är spärrad där. Och drar kopiösa mänger energi då. Den gurglar i sig ca 2,4 kW per mil.

Den är inte så rymlig i skåpet -En cargo- och golvet är högt. Körklar, nymatad och nykissad på morgonen när jag ger mig iväg på dagens jobb väger den nog runt 2,9 ton. Jag kör 30-40 mil om dagen. Räckviddsångesten är stor! Man kör omedvetet väldigt ekonomiskt. Den trötta Caddyn är det ju bara att plantera gasen i botten på. Den rullar ledigt 90-100 mil på en tank diesel. Dessutom kan man ligga i 130 km/h på motorvägen utan ovan nämnda ångest.

Trots att buzzen funnits ett tag nu så väcker den uppmärksamhet. Folk vill gärna titta, provsitta och kanske prova en sväng? Som bruksfordon ställt mot den gamla dieselbilen står den sig slätt. Jag vill inte byta ut min gamla trotjänare från 2018 till en ny Buzz i nuläget. Vi kollar på andra alternativ. En Plug-inhybrid hade funkat.

/H

Vi har ju funderat på en ID Buzz fem sits.

Antar att den är ganska likvärdig.

Har bara provkört en kort sväng för nåt knappt år sedan.

Tyckte den kändes OK att köra.
Personbilslik för att vara en "buss"

Fick dock ingen uppfattning om hur mycket den drog på den korta turen.

Dotterns rullstol var dock ganska lätt att lasta och stolen fick bra plats

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april · 17 562 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

zemet skrev:
Intressant, utveckla gärna smile

Bredden är 2,11 m. Den känns mycket bredare än den Caddy jag har kört i över ett halvår nu. Trots att det bara skiljer 5 cm! Svängradien är 11,1 meter vilket är bra! Den är lätt att manövrera på det sättet. Sen växelväljaren som man ska vrida "uppåt" för att lägga i Drive känns bakvänd. Första dagen ville jag gärna backa iväg... Fick ta en koll på displayen först. Vanesak så klart! Sen är klimatanläggningen mycket bra! Tar sekunder innan det blåser på bra med värme eller kyla. Rätt tyst.

Kupéns utformning är jag tveksam till. En jätteframruta som är en meter framför ratten. Komforten är bra. Av naturliga skäl är det en tyst bil att köra. Den tar 10,4 sekunder på sig till 100 km/h. På pappret en bra siffra för en hantverkarlåda. Men jag är van vid att elbilar drar iväg som fan. Maxfarten är 145 km/h. Den är spärrad där. Och drar kopiösa mänger energi då. Den gurglar i sig ca 2,4 kW per mil.

Den är inte så rymlig i skåpet -En cargo- och golvet är högt. Körklar, nymatad och nykissad på morgonen när jag ger mig iväg på dagens jobb väger den nog runt 2,9 ton. Jag kör 30-40 mil om dagen. Räckviddsångesten är stor! Man kör omedvetet väldigt ekonomiskt. Den trötta Caddyn är det ju bara att plantera gasen i botten på. Den rullar ledigt 90-100 mil på en tank diesel. Dessutom kan man ligga i 130 km/h på motorvägen utan ovan nämnda ångest.

Trots att buzzen funnits ett tag nu så väcker den uppmärksamhet. Folk vill gärna titta, provsitta och kanske prova en sväng? Som bruksfordon ställt mot den gamla dieselbilen står den sig slätt. Jag vill inte byta ut min gamla trotjänare från 2018 till en ny Buzz i nuläget. Vi kollar på andra alternativ. En Plug-inhybrid hade funkat.

/H

Vi har ju funderat på en ID Buzz fem sits.

Antar att den är ganska likvärdig.

Har bara provkört en kort sväng för nåt knappt år sedan.

Tyckte den kändes OK att köra.
Personbilslik för att vara en "buss"

Fick dock ingen uppfattning om hur mycket den drog på den korta turen.

Dotterns rullstol var dock ganska lätt att lasta och stolen fick bra plats

Ja, en rulle lär den ju lätt svälja! Men betala så mycket?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 april · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Bredden är 2,11 m. Den känns mycket bredare än den Caddy jag har kört i över ett halvår nu. Trots att det bara skiljer 5 cm! Svängradien är 11,1 meter vilket är bra! Den är lätt att manövrera på det sättet. Sen växelväljaren som man ska vrida "uppåt" för att lägga i Drive känns bakvänd. Första dagen ville jag gärna backa iväg... Fick ta en koll på displayen först. Vanesak så klart! Sen är klimatanläggningen mycket bra! Tar sekunder innan det blåser på bra med värme eller kyla. Rätt tyst.

Kupéns utformning är jag tveksam till. En jätteframruta som är en meter framför ratten. Komforten är bra. Av naturliga skäl är det en tyst bil att köra. Den tar 10,4 sekunder på sig till 100 km/h. På pappret en bra siffra för en hantverkarlåda. Men jag är van vid att elbilar drar iväg som fan. Maxfarten är 145 km/h. Den är spärrad där. Och drar kopiösa mänger energi då. Den gurglar i sig ca 2,4 kW per mil.

Den är inte så rymlig i skåpet -En cargo- och golvet är högt. Körklar, nymatad och nykissad på morgonen när jag ger mig iväg på dagens jobb väger den nog runt 2,9 ton. Jag kör 30-40 mil om dagen. Räckviddsångesten är stor! Man kör omedvetet väldigt ekonomiskt. Den trötta Caddyn är det ju bara att plantera gasen i botten på. Den rullar ledigt 90-100 mil på en tank diesel. Dessutom kan man ligga i 130 km/h på motorvägen utan ovan nämnda ångest.

Trots att buzzen funnits ett tag nu så väcker den uppmärksamhet. Folk vill gärna titta, provsitta och kanske prova en sväng? Som bruksfordon ställt mot den gamla dieselbilen står den sig slätt. Jag vill inte byta ut min gamla trotjänare från 2018 till en ny Buzz i nuläget. Vi kollar på andra alternativ. En Plug-inhybrid hade funkat.

/H

Vi har ju funderat på en ID Buzz fem sits.

Antar att den är ganska likvärdig.

Har bara provkört en kort sväng för nåt knappt år sedan.

Tyckte den kändes OK att köra.
Personbilslik för att vara en "buss"

Fick dock ingen uppfattning om hur mycket den drog på den korta turen.

Dotterns rullstol var dock ganska lätt att lasta och stolen fick bra plats

Ja, en rulle lär den ju lätt svälja! Men betala så mycket?

Javisst är priset ett aber

Muskelbil
12 april · 440 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

candyweiss skrev:

till Teslan som står i vägen big_smile

För Gte har trasig växellåda och kan inte backa

får köra fram som vanligt då och låta bärgaren slita iväg teslan

Ja
Har inte kamremmen havererat eller sväng hjulet fallit i bitar och bilen tagit emot laddning om ladd luckan gått att öppna finns det en chans att det är möjligt
Jag skulle inte ha för stora förhoppningar att bilen är körbar
Om den funkar
Kör inte för nära jag vill inte att rosten från dörrarna hoppar över

1.4tsi och dsg med vw mjuk vara för eldrift
Det är en tickande vag bomb
Jag som driver en liten bilverkstad är jätte glad åt vw som inte körs till märkesverkstäderna
Dom bilarna har gjort under för företagets lönsamhet genom åren

KenthIJ
12 april · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:

zemet skrev:
Intressant, utveckla gärna smile

Bredden är 2,11 m. Den känns mycket bredare än den Caddy jag har kört i över ett halvår nu. Trots att det bara skiljer 5 cm! Svängradien är 11,1 meter vilket är bra! Den är lätt att manövrera på det sättet. Sen växelväljaren som man ska vrida "uppåt" för att lägga i Drive känns bakvänd. Första dagen ville jag gärna backa iväg... Fick ta en koll på displayen först. Vanesak så klart! Sen är klimatanläggningen mycket bra! Tar sekunder innan det blåser på bra med värme eller kyla. Rätt tyst.

Kupéns utformning är jag tveksam till. En jätteframruta som är en meter framför ratten. Komforten är bra. Av naturliga skäl är det en tyst bil att köra. Den tar 10,4 sekunder på sig till 100 km/h. På pappret en bra siffra för en hantverkarlåda. Men jag är van vid att elbilar drar iväg som fan. Maxfarten är 145 km/h. Den är spärrad där. Och drar kopiösa mänger energi då. Den gurglar i sig ca 2,4 kW per mil.

Den är inte så rymlig i skåpet -En cargo- och golvet är högt. Körklar, nymatad och nykissad på morgonen när jag ger mig iväg på dagens jobb väger den nog runt 2,9 ton. Jag kör 30-40 mil om dagen. Räckviddsångesten är stor! Man kör omedvetet väldigt ekonomiskt. Den trötta Caddyn är det ju bara att plantera gasen i botten på. Den rullar ledigt 90-100 mil på en tank diesel. Dessutom kan man ligga i 130 km/h på motorvägen utan ovan nämnda ångest.

Trots att buzzen funnits ett tag nu så väcker den uppmärksamhet. Folk vill gärna titta, provsitta och kanske prova en sväng? Som bruksfordon ställt mot den gamla dieselbilen står den sig slätt. Jag vill inte byta ut min gamla trotjänare från 2018 till en ny Buzz i nuläget. Vi kollar på andra alternativ. En Plug-inhybrid hade funkat.

/H

Vad finns det för plug in hybrider i det segmentet ?

panda666
12 april · 4 261 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:
För Gte har trasig växellåda och kan inte backa

får köra fram som vanligt då och låta bärgaren slita iväg teslan

Ja
Har inte kamremmen havererat eller sväng hjulet fallit i bitar och bilen tagit emot laddning om ladd luckan gått att öppna finns det en chans att det är möjligt
Jag skulle inte ha för stora förhoppningar att bilen är körbar
Om den funkar
Kör inte för nära jag vill inte att rosten från dörrarna hoppar över

1.4tsi och dsg med vw mjuk vara för eldrift
Det är en tickande vag bomb
Jag som driver en liten bilverkstad är jätte glad åt vw som inte körs till märkesverkstäderna
Dom bilarna har gjort under för företagets lönsamhet genom åren

https://www.vibilagare.se/nyheter/mest- … r-annu-mer

https://www.stellpower.com/news-2023/mo … -2-alfa-3/

enligt jd powers statistik så ligger tesla&vw ganska nära varandra. Nyare vw håller mycket bättre nu. både tesla och vw har sina bekymmer. Du får nog inte så många teslor i din verkstad

Muskelbil
13 april · 440 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

får köra fram som vanligt då och låta bärgaren slita iväg teslan

Ja
Har inte kamremmen havererat eller sväng hjulet fallit i bitar och bilen tagit emot laddning om ladd luckan gått att öppna finns det en chans att det är möjligt
Jag skulle inte ha för stora förhoppningar att bilen är körbar
Om den funkar
Kör inte för nära jag vill inte att rosten från dörrarna hoppar över

1.4tsi och dsg med vw mjuk vara för eldrift
Det är en tickande vag bomb
Jag som driver en liten bilverkstad är jätte glad åt vw som inte körs till märkesverkstäderna
Dom bilarna har gjort under för företagets lönsamhet genom åren

https://www.vibilagare.se/nyheter/mest- … r-annu-mer

https://www.stellpower.com/news-2023/mo … -2-alfa-3/

enligt jd powers statistik så ligger tesla&vw ganska nära varandra. Nyare vw håller mycket bättre nu. både tesla och vw har sina bekymmer. Du får nog inte så många teslor i din verkstad

90 dagar och dodge leder listan d e humor!!

För få tesla i materialet för att vara med i undersökningen därför är det grått

Jag har fem återkommande teslor (mina bilar) men det är inte några reparationer utan däck och vanlig smörjning av bromsar samtidigt

Nyare vw håller samma kvalitet som vanligt
när bilen är äldre än 90 dagar är det en helt annan sak som testare borde du kunna detta

Läs i forumet om flera som har problem med sina gte

Läs också trådarna om Tesla med problem

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april · 17 562 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

zemet skrev:
Intressant, utveckla gärna smile

Bredden är 2,11 m. Den känns mycket bredare än den Caddy jag har kört i över ett halvår nu. Trots att det bara skiljer 5 cm! Svängradien är 11,1 meter vilket är bra! Den är lätt att manövrera på det sättet. Sen växelväljaren som man ska vrida "uppåt" för att lägga i Drive känns bakvänd. Första dagen ville jag gärna backa iväg... Fick ta en koll på displayen först. Vanesak så klart! Sen är klimatanläggningen mycket bra! Tar sekunder innan det blåser på bra med värme eller kyla. Rätt tyst.

Kupéns utformning är jag tveksam till. En jätteframruta som är en meter framför ratten. Komforten är bra. Av naturliga skäl är det en tyst bil att köra. Den tar 10,4 sekunder på sig till 100 km/h. På pappret en bra siffra för en hantverkarlåda. Men jag är van vid att elbilar drar iväg som fan. Maxfarten är 145 km/h. Den är spärrad där. Och drar kopiösa mänger energi då. Den gurglar i sig ca 2,4 kW per mil.

Den är inte så rymlig i skåpet -En cargo- och golvet är högt. Körklar, nymatad och nykissad på morgonen när jag ger mig iväg på dagens jobb väger den nog runt 2,9 ton. Jag kör 30-40 mil om dagen. Räckviddsångesten är stor! Man kör omedvetet väldigt ekonomiskt. Den trötta Caddyn är det ju bara att plantera gasen i botten på. Den rullar ledigt 90-100 mil på en tank diesel. Dessutom kan man ligga i 130 km/h på motorvägen utan ovan nämnda ångest.

Trots att buzzen funnits ett tag nu så väcker den uppmärksamhet. Folk vill gärna titta, provsitta och kanske prova en sväng? Som bruksfordon ställt mot den gamla dieselbilen står den sig slätt. Jag vill inte byta ut min gamla trotjänare från 2018 till en ny Buzz i nuläget. Vi kollar på andra alternativ. En Plug-inhybrid hade funkat.

/H

Vad finns det för plug in hybrider i det segmentet ?

Det är just det...
Ford hade ju en med den drogs in. De var tydligen lite väl dåliga... Buzzen ska komma som plug-in till hösten i cargo-form. Då med GTE-drivlinan från Passat... Den är ju minst sagt lurig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
13 april · 4 261 Inlägg

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

Ja
Har inte kamremmen havererat eller sväng hjulet fallit i bitar och bilen tagit emot laddning om ladd luckan gått att öppna finns det en chans att det är möjligt
Jag skulle inte ha för stora förhoppningar att bilen är körbar
Om den funkar
Kör inte för nära jag vill inte att rosten från dörrarna hoppar över

1.4tsi och dsg med vw mjuk vara för eldrift
Det är en tickande vag bomb
Jag som driver en liten bilverkstad är jätte glad åt vw som inte körs till märkesverkstäderna
Dom bilarna har gjort under för företagets lönsamhet genom åren

https://www.vibilagare.se/nyheter/mest- … r-annu-mer

https://www.stellpower.com/news-2023/mo … -2-alfa-3/

enligt jd powers statistik så ligger tesla&vw ganska nära varandra. Nyare vw håller mycket bättre nu. både tesla och vw har sina bekymmer. Du får nog inte så många teslor i din verkstad

90 dagar och dodge leder listan d e humor!!

För få tesla i materialet för att vara med i undersökningen därför är det grått

Jag har fem återkommande teslor (mina bilar) men det är inte några reparationer utan däck och vanlig smörjning av bromsar samtidigt

Nyare vw håller samma kvalitet som vanligt
när bilen är äldre än 90 dagar är det en helt annan sak som testare borde du kunna detta

Läs i forumet om flera som har problem med sina gte

Läs också trådarna om Tesla med problem

Men vad konstigt att jag provkör på jobbet varje dag flera gte som är problemfria med 20.xxxmil+ på mätaren. vws motorer och lådor har blivit mycket bättre. Men när jag provkör en model x  med 6000mil på mätaren typ en 2021/2022 där det låter från drivlinan då är det verkligen nått galet, speciellt när en model x kostar över 1 milj som ny.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april · 17 562 Inlägg

panda666 skrev:

Muskelbil skrev:

panda666 skrev:

https://www.vibilagare.se/nyheter/mest- … r-annu-mer

https://www.stellpower.com/news-2023/mo … -2-alfa-3/

enligt jd powers statistik så ligger tesla&vw ganska nära varandra. Nyare vw håller mycket bättre nu. både tesla och vw har sina bekymmer. Du får nog inte så många teslor i din verkstad

90 dagar och dodge leder listan d e humor!!

För få tesla i materialet för att vara med i undersökningen därför är det grått

Jag har fem återkommande teslor (mina bilar) men det är inte några reparationer utan däck och vanlig smörjning av bromsar samtidigt

Nyare vw håller samma kvalitet som vanligt
när bilen är äldre än 90 dagar är det en helt annan sak som testare borde du kunna detta

Läs i forumet om flera som har problem med sina gte

Läs också trådarna om Tesla med problem

Men vad konstigt att jag provkör på jobbet varje dag flera gte som är problemfria med 20.xxxmil+ på mätaren. vws motorer och lådor har blivit mycket bättre. Men när jag provkör en model x  med 6000mil på mätaren typ en 2021/2022 där det låter från drivlinan då är det verkligen nått galet, speciellt när en model x kostar över 1 milj som ny.

Lustigt. GTE är ju kända för att krångla?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang