2224
Sök

Lastbilskort C/CE

60 Inlägg
30 april
Trådstartare
#1
Hej!

Jag vet inte om jag är på rätt avdelning eller om jag skulle ha lagt det på off-topic. Men jag går i tankarna på att ta C/CE och undrar hur mycket skillnad är det från att ta D? Jag vet redan om att man har samma pärm för både lastbil och buss eftersom teorin är ju rätt lika eftersom kör och vilotiderna och lastreglerna är ju detsamma. Men hur är det med det praktiska körprovet? Största problemet jag hade med bussen var överhänget fram eftersom hjulbasen ligger så långt bakom en i jämförelse med en bil.

Sen om jag tar det så långt lite orolig för CE-provet och vad det innebär. ^_^
Senast redigerat av Crankshaft1992 (30 april )


4 244 Inlägg
30 april
#2
Jag har inte tagit D-kort men har du klarat det bör du inte ha några svårigheter att klara C.
Det är väll just överhänget som skilljer sig mot buss, jag gissar att det är lite mer lastregler och sånt du behöver kunna också.

Teoriprovet för C är ganska enkelt, Teoriprovet för CE däremot tyckte jag var mycket svårare.

Men du har ju redan bevisat att du är ganska kompetent på att köra stora fordon så jag tror inte du behöver vara orolig för C/CE, det klarar du nog utan problem:)


60 Inlägg
30 april
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Jag har inte tagit D-kort men har du klarat det bör du inte ha några svårigheter att klara C.
Det är väll just överhänget som skilljer sig mot buss, jag gissar att det är lite mer lastregler och sånt du behöver kunna också.

Teoriprovet för C är ganska enkelt, Teoriprovet för CE däremot tyckte jag var mycket svårare.

Men du har ju redan bevisat att du är ganska kompetent på att köra stora fordon så jag tror inte du behöver vara orolig för C/CE, det klarar du nog utan problem:)

Låter betryggande. Jag körde väl lite lastbil när jag tog D eftersom vi hade med både bussen och körskolans två lastbilar till halkbanan under YKB. Men jag kom inte helt överens med växellådan på lastbilarna. ^^ En kompis till mig hamnade dessutom i tidningen eftersom de var där och gjorde reportage och finns på youtube för han fick bredställ med bussen på halkbanan. ^^

Jag kan också säga att jag tycker att det är lättare att backa med en buss än med personbilen eftersom man har ju bättre koll på bakhjulen med backspeglarna. Och lär gissa att samma blir det väl med lastbil.


* Voff voff *
10 903 Inlägg
30 april
#4
Om du kört, och kan köra, buss kommer du tycka lastbil är superenkelt. Du har i princip inget överhäng fram och betydligt mindre bak.

Jag har kört upp för både D och C (i den ordningen, 2007 och 2015) och enda skillnaden egentligen var ju att uppkörningen för buss var mer fokus på att tex stanna vid hållplats och planera körningen medan lastbil tex innehöll backa mot en lastkaj.

Funktionsbeskrivningen och säkerhetskontrollen har du ju på båda uppkörningarna och det är ju i princip samma.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

60 Inlägg
30 april
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Om du kört, och kan köra, buss kommer du tycka lastbil är superenkelt. Du har i princip inget överhäng fram och betydligt mindre bak.

Jag har kört upp för både D och C (i den ordningen, 2007 och 2015) och enda skillnaden egentligen var ju att uppkörningen för buss var mer fokus på att tex stanna vid hållplats och planera körningen medan lastbil tex innehöll backa mot en lastkaj.

Funktionsbeskrivningen och säkerhetskontrollen har du ju på båda uppkörningarna och det är ju i princip samma.

Och funktionsbeskrivningen har jag ju då ändå en del fördel i att jag har fordonsgymnasiet i ryggen och skruvar en del själv. ^^
Och när jag tog busskortet så behövde jag ju inte beskriva ett system utan jag fick iställlet frågor som jag skulle svara på som visade att jag ändå fattade hur systemet fungerade.
Gissar på att YKB,n kommer ju vara mer om last där buss mer fokuserade sig på folk. smile
Det enda på lastbilen jag inte kom riktigt överens med var växelspaken eftersom bussen hade ju mer samma växelspak som en vanlig personbil medan lastbilen har ju det där med hög och lågväxel och därmed får man fler växlar.


Fri fart för ett fritt folk!
14 581 Inlägg
30 april
#6
kan du köra buss är C kortet mer än lätt..    men ce kräver ju en del annat. men stor tänket har man nytta av garanterat.   

men vet inte om jag skulle gå från buss till lastbil.     det är ju lika piss brancher både 2.. 

har själv kört buss sedan 2007 och man har ju verkligen inget liv..  jag har dock bara kört beställning.

men fördelen där är ju att man inte bara skaver mil.     man får ju se mycket som andra inte får se.   varit med på sprängmedeldemosar kört amerikanska militären full stridsklara inkl raketgevär  m49 och hela skiten

tror inte jag skulle byta dom äventyr för att sitta helt själv bakom ratten i en lastbil.   och sen sitta och vänta på ny körtid ett halvt dygn..    sova i lastbilen istället för hotell.  nej tack.. smile  iof har jag sovit i buss några gånger men det är högst ovanligt och frivilligt..  har alltid möjlighet att boka hotell smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 581 Inlägg
30 april
#7
zemet skrev:
Jag har inte tagit D-kort men har du klarat det bör du inte ha några svårigheter att klara C.
Det är väll just överhänget som skilljer sig mot buss, jag gissar att det är lite mer lastregler och sånt du behöver kunna också.

Teoriprovet för C är ganska enkelt, Teoriprovet för CE däremot tyckte jag var mycket svårare.

Men du har ju redan bevisat att du är ganska kompetent på att köra stora fordon så jag tror inte du behöver vara orolig för C/CE, det klarar du nog utan problem:)

ja överhänget gör buss betydligt svårare än lastbil..    vi mätte på en 12meters volvobuss med styrbar bogie..  den gick ut 2.5meter med arslet om man styrde fullt och åkte iväg smile det kan man plocka ner allt från gamlingar till busshållplatser bilar och annat.. smile
sen fram får man ofta gå rätt över dikeskanter och trottoarer för att få rum med bussen.   

det viktiga är att kunna stortänket  att det tar plats.      kört lastbil men inte med släp.  och lastbilen är ju plätt lätt i jämförelse.  med en buss
och har man överhängs tänket tror jag faktist inte släpet ställer till det så mycket.   bara backningen som kräver mer och lastsäkring och åter lastsäkring.   

mitt gods i bussen sätter fast sig själv eller så får dom själva böter.

Kör fort så hinner inget hända...

60 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#8
Growe skrev:
kan du köra buss är C kortet mer än lätt..    men ce kräver ju en del annat. men stor tänket har man nytta av garanterat.   

men vet inte om jag skulle gå från buss till lastbil.     det är ju lika piss brancher både 2.. 

har själv kört buss sedan 2007 och man har ju verkligen inget liv..  jag har dock bara kört beställning.

men fördelen där är ju att man inte bara skaver mil.     man får ju se mycket som andra inte får se.   varit med på sprängmedeldemosar kört amerikanska militären full stridsklara inkl raketgevär  m49 och hela skiten

tror inte jag skulle byta dom äventyr för att sitta helt själv bakom ratten i en lastbil.   och sen sitta och vänta på ny körtid ett halvt dygn..    sova i lastbilen istället för hotell.  nej tack.. smile  iof har jag sovit i buss några gånger men det är högst ovanligt och frivilligt..  har alltid möjlighet att boka hotell smile

Jag har faktiskt jobbat i butik nu några år men har lyckats bränna ut mig med den stress det är i butik och det är lite därför som jag funderar på lastbil eftersom man slipper ha med så mycket folk att göra mer än när man lossar och lastar. Jag är rätt så introvert. Sedan till skillnad från buss så så länge man kommer fram där man ska i tid har man ju iallafall lite mer frihet. ^^
Sedan med CE kan jag också köra allt från sopbil till långtradare och även ett plus om jag skulle få för mig att jobba som mekaniker på buss och lastbilsverkstad. smile

Sen en annan grej som gör att jag nog skulle föredra lastbil är att flera av bussbolagen här har även gett iag in att de har småbussar och kör färdtjänst. En gång och aldrig mer färdtjänst för var helt sönderstressad efter.

Rörande överhänget fram och svepa över trottoarer med buss så vet jag ju att på en linje längst inlandsbanan som går in i Norge så sitter man som chaufför bokstavligt talat med rumpan ut över stupet efter terpentinvägarna.


Forummoderator
18 257 Inlägg
1 maj
#9
Introvert och lastbil låter ju som en riktigt bra kombination! Nu kör jag runt i en liten skåpbil (+5000 mil per år) i arbetet men jobbar mest själv då jag tycker det är bra. Kundkontakten är måttlig. Mycket praktiskt. Har nu 3 veckors jobb framför mig i mellan/södra Sverige. Trevligt. Jag kör förvisso alltid hem på fredagar.

Min gamla chef har en gubbe som kör biltransport för ACCESS. Han och några kollegor är ständigt uppkopplade till varann via någon form av gruppsamtal. Även om ingen säger något på flera timmar så kan de alltid börja prata och få svar i hytten.

Jag tycker du ska prova! Jag fick på äldre dar världens bästa jobb!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 581 Inlägg
1 maj
#10
Crankshaft1992 skrev:
Growe skrev:
kan du köra buss är C kortet mer än lätt..    men ce kräver ju en del annat. men stor tänket har man nytta av garanterat.   

men vet inte om jag skulle gå från buss till lastbil.     det är ju lika piss brancher både 2.. 

har själv kört buss sedan 2007 och man har ju verkligen inget liv..  jag har dock bara kört beställning.

men fördelen där är ju att man inte bara skaver mil.     man får ju se mycket som andra inte får se.   varit med på sprängmedeldemosar kört amerikanska militären full stridsklara inkl raketgevär  m49 och hela skiten

tror inte jag skulle byta dom äventyr för att sitta helt själv bakom ratten i en lastbil.   och sen sitta och vänta på ny körtid ett halvt dygn..    sova i lastbilen istället för hotell.  nej tack.. smile  iof har jag sovit i buss några gånger men det är högst ovanligt och frivilligt..  har alltid möjlighet att boka hotell smile

Jag har faktiskt jobbat i butik nu några år men har lyckats bränna ut mig med den stress det är i butik och det är lite därför som jag funderar på lastbil eftersom man slipper ha med så mycket folk att göra mer än när man lossar och lastar. Jag är rätt så introvert. Sedan till skillnad från buss så så länge man kommer fram där man ska i tid har man ju iallafall lite mer frihet. ^^
Sedan med CE kan jag också köra allt från sopbil till långtradare och även ett plus om jag skulle få för mig att jobba som mekaniker på buss och lastbilsverkstad. smile

Sen en annan grej som gör att jag nog skulle föredra lastbil är att flera av bussbolagen här har även gett iag in att de har småbussar och kör färdtjänst. En gång och aldrig mer färdtjänst för var helt sönderstressad efter.

Rörande överhänget fram och svepa över trottoarer med buss så vet jag ju att på en linje längst inlandsbanan som går in i Norge så sitter man som chaufför bokstavligt talat med rumpan ut över stupet efter terpentinvägarna.

tror det beror på vad man gör när man kör buss  jag har väldigt väldigt mycket fritid på många platser.  men visst folk måste man träffa..  jag HATAR folk smile  men på något sätt fungerar det.    men orkar man inte med folk är ju bussyrket kanske inte det bästa. 
men vill man jobba så finns det ju HUR mycket jobb som helst.   
vi får ju varje vecka  skrapa i burken efter chafförer på jobbet. 
den äldsta som kör hos oss är över 80bast så det är ju den nivån tyvärr   
problemet som jag inte skulle klara med att köra lastbil är just att man är fast i en liten hytt någonstans mitt i ingenstans.   jag avslutar alltid hemma eller på jobbet eller på ett hotell.   smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 257 Inlägg
1 maj
#11
Growe skrev:
Crankshaft1992 skrev:
Growe skrev:
kan du köra buss är C kortet mer än lätt..    men ce kräver ju en del annat. men stor tänket har man nytta av garanterat.   

men vet inte om jag skulle gå från buss till lastbil.     det är ju lika piss brancher både 2.. 

har själv kört buss sedan 2007 och man har ju verkligen inget liv..  jag har dock bara kört beställning.

men fördelen där är ju att man inte bara skaver mil.     man får ju se mycket som andra inte får se.   varit med på sprängmedeldemosar kört amerikanska militären full stridsklara inkl raketgevär  m49 och hela skiten

tror inte jag skulle byta dom äventyr för att sitta helt själv bakom ratten i en lastbil.   och sen sitta och vänta på ny körtid ett halvt dygn..    sova i lastbilen istället för hotell.  nej tack.. smile  iof har jag sovit i buss några gånger men det är högst ovanligt och frivilligt..  har alltid möjlighet att boka hotell smile

Jag har faktiskt jobbat i butik nu några år men har lyckats bränna ut mig med den stress det är i butik och det är lite därför som jag funderar på lastbil eftersom man slipper ha med så mycket folk att göra mer än när man lossar och lastar. Jag är rätt så introvert. Sedan till skillnad från buss så så länge man kommer fram där man ska i tid har man ju iallafall lite mer frihet. ^^
Sedan med CE kan jag också köra allt från sopbil till långtradare och även ett plus om jag skulle få för mig att jobba som mekaniker på buss och lastbilsverkstad. smile

Sen en annan grej som gör att jag nog skulle föredra lastbil är att flera av bussbolagen här har även gett iag in att de har småbussar och kör färdtjänst. En gång och aldrig mer färdtjänst för var helt sönderstressad efter.

Rörande överhänget fram och svepa över trottoarer med buss så vet jag ju att på en linje längst inlandsbanan som går in i Norge så sitter man som chaufför bokstavligt talat med rumpan ut över stupet efter terpentinvägarna.

tror det beror på vad man gör när man kör buss  jag har väldigt väldigt mycket fritid på många platser.  men visst folk måste man träffa..  jag HATAR folk smile  men på något sätt fungerar det.    men orkar man inte med folk är ju bussyrket kanske inte det bästa. 
men vill man jobba så finns det ju HUR mycket jobb som helst.   
vi får ju varje vecka  skrapa i burken efter chafförer på jobbet. 
den äldsta som kör hos oss är över 80bast så det är ju den nivån tyvärr   
problemet som jag inte skulle klara med att köra lastbil är just att man är fast i en liten hytt någonstans mitt i ingenstans.   jag avslutar alltid hemma eller på jobbet eller på ett hotell.   smile

Scandic? Strawberry?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 581 Inlägg
1 maj
#12
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
Crankshaft1992 skrev:

Jag har faktiskt jobbat i butik nu några år men har lyckats bränna ut mig med den stress det är i butik och det är lite därför som jag funderar på lastbil eftersom man slipper ha med så mycket folk att göra mer än när man lossar och lastar. Jag är rätt så introvert. Sedan till skillnad från buss så så länge man kommer fram där man ska i tid har man ju iallafall lite mer frihet. ^^
Sedan med CE kan jag också köra allt från sopbil till långtradare och även ett plus om jag skulle få för mig att jobba som mekaniker på buss och lastbilsverkstad. smile

Sen en annan grej som gör att jag nog skulle föredra lastbil är att flera av bussbolagen här har även gett iag in att de har småbussar och kör färdtjänst. En gång och aldrig mer färdtjänst för var helt sönderstressad efter.

Rörande överhänget fram och svepa över trottoarer med buss så vet jag ju att på en linje längst inlandsbanan som går in i Norge så sitter man som chaufför bokstavligt talat med rumpan ut över stupet efter terpentinvägarna.

tror det beror på vad man gör när man kör buss  jag har väldigt väldigt mycket fritid på många platser.  men visst folk måste man träffa..  jag HATAR folk smile  men på något sätt fungerar det.    men orkar man inte med folk är ju bussyrket kanske inte det bästa. 
men vill man jobba så finns det ju HUR mycket jobb som helst.   
vi får ju varje vecka  skrapa i burken efter chafförer på jobbet. 
den äldsta som kör hos oss är över 80bast så det är ju den nivån tyvärr   
problemet som jag inte skulle klara med att köra lastbil är just att man är fast i en liten hytt någonstans mitt i ingenstans.   jag avslutar alltid hemma eller på jobbet eller på ett hotell.   smile

Scandic? Strawberry?

i stockohlm bor vi nästan alltid på Scandic Viktoria tower.  ibland får vi boka själva ibland fixar chefen det. 
i Eskilstuna där vi istort sätt har någon sover hela tiden då min chef även äger ett resebolag som ligger där.  så sover vi på tuna park hotell.  ser inte mycket ut för värden frukosten är inte det bästa  men bra presonal bra rum städningen är alltid perfekt.    ganska litet så dom vet vad vi heter och känns väldigt personligt smile

men överlag så bor vi på Scandic..    förra året bodde jag cirka 100dagar på olika hotell

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 257 Inlägg
1 maj
#13
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:

tror det beror på vad man gör när man kör buss  jag har väldigt väldigt mycket fritid på många platser.  men visst folk måste man träffa..  jag HATAR folk smile  men på något sätt fungerar det.    men orkar man inte med folk är ju bussyrket kanske inte det bästa. 
men vill man jobba så finns det ju HUR mycket jobb som helst.   
vi får ju varje vecka  skrapa i burken efter chafförer på jobbet. 
den äldsta som kör hos oss är över 80bast så det är ju den nivån tyvärr   
problemet som jag inte skulle klara med att köra lastbil är just att man är fast i en liten hytt någonstans mitt i ingenstans.   jag avslutar alltid hemma eller på jobbet eller på ett hotell.   smile

Scandic? Strawberry?

i stockohlm bor vi nästan alltid på Scandic Viktoria tower.  ibland får vi boka själva ibland fixar chefen det. 
i Eskilstuna där vi istort sätt har någon sover hela tiden då min chef även äger ett resebolag som ligger där.  så sover vi på tuna park hotell.  ser inte mycket ut för värden frukosten är inte det bästa  men bra presonal bra rum städningen är alltid perfekt.    ganska litet så dom vet vad vi heter och känns väldigt personligt smile

men överlag så bor vi på Scandic..    förra året bodde jag cirka 100dagar på olika hotell

100 dagar! Jösses! Bra lön där! Jag bor på hotell 35-45 dagar. Strawberry, tyvärr. Best Western i Karlshamn en vecka varje år. Det är bra. Gratis SPA-avdelning om man bokar superiorrum. Men följande veckor blir bra. Jobba i Mariestad-Falköping-Lidköping. Bor på Majoren i Skövde. Gillar det hotellet. De känner igen mig när jag kommer. Är ofta där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

60 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#14
Growe skrev:
Crankshaft1992 skrev:
Growe skrev:
kan du köra buss är C kortet mer än lätt..    men ce kräver ju en del annat. men stor tänket har man nytta av garanterat.   

men vet inte om jag skulle gå från buss till lastbil.     det är ju lika piss brancher både 2.. 

har själv kört buss sedan 2007 och man har ju verkligen inget liv..  jag har dock bara kört beställning.

men fördelen där är ju att man inte bara skaver mil.     man får ju se mycket som andra inte får se.   varit med på sprängmedeldemosar kört amerikanska militären full stridsklara inkl raketgevär  m49 och hela skiten

tror inte jag skulle byta dom äventyr för att sitta helt själv bakom ratten i en lastbil.   och sen sitta och vänta på ny körtid ett halvt dygn..    sova i lastbilen istället för hotell.  nej tack.. smile  iof har jag sovit i buss några gånger men det är högst ovanligt och frivilligt..  har alltid möjlighet att boka hotell smile

Jag har faktiskt jobbat i butik nu några år men har lyckats bränna ut mig med den stress det är i butik och det är lite därför som jag funderar på lastbil eftersom man slipper ha med så mycket folk att göra mer än när man lossar och lastar. Jag är rätt så introvert. Sedan till skillnad från buss så så länge man kommer fram där man ska i tid har man ju iallafall lite mer frihet. ^^
Sedan med CE kan jag också köra allt från sopbil till långtradare och även ett plus om jag skulle få för mig att jobba som mekaniker på buss och lastbilsverkstad. smile

Sen en annan grej som gör att jag nog skulle föredra lastbil är att flera av bussbolagen här har även gett iag in att de har småbussar och kör färdtjänst. En gång och aldrig mer färdtjänst för var helt sönderstressad efter.

Rörande överhänget fram och svepa över trottoarer med buss så vet jag ju att på en linje längst inlandsbanan som går in i Norge så sitter man som chaufför bokstavligt talat med rumpan ut över stupet efter terpentinvägarna.

tror det beror på vad man gör när man kör buss  jag har väldigt väldigt mycket fritid på många platser.  men visst folk måste man träffa..  jag HATAR folk smile  men på något sätt fungerar det.    men orkar man inte med folk är ju bussyrket kanske inte det bästa. 
men vill man jobba så finns det ju HUR mycket jobb som helst.   
vi får ju varje vecka  skrapa i burken efter chafförer på jobbet. 
den äldsta som kör hos oss är över 80bast så det är ju den nivån tyvärr   
problemet som jag inte skulle klara med att köra lastbil är just att man är fast i en liten hytt någonstans mitt i ingenstans.   jag avslutar alltid hemma eller på jobbet eller på ett hotell.   smile

Hybrid_ skrev:
Introvert och lastbil låter ju som en riktigt bra kombination! Nu kör jag runt i en liten skåpbil (+5000 mil per år) i arbetet men jobbar mest själv då jag tycker det är bra. Kundkontakten är måttlig. Mycket praktiskt. Har nu 3 veckors jobb framför mig i mellan/södra Sverige. Trevligt. Jag kör förvisso alltid hem på fredagar.

Min gamla chef har en gubbe som kör biltransport för ACCESS. Han och några kollegor är ständigt uppkopplade till varann via någon form av gruppsamtal. Även om ingen säger något på flera timmar så kan de alltid börja prata och få svar i hytten.

Jag tycker du ska prova! Jag fick på äldre dar världens bästa jobb!

Jag gjorde just ett sådant test på AF och tja bland de arbetsplatsförslag som jag fick var bilskadereparatör (mekaniker?), billackerare som min syster, anläggningsmaskinist eller bussförare. Dock ingen lastbil. ^^


836 Inlägg
1 maj
#15
Crankshaft1992 skrev:
Det enda på lastbilen jag inte kom riktigt överens med var växelspaken eftersom bussen hade ju mer samma växelspak som en vanlig personbil medan lastbilen har ju det där med hög och lågväxel och därmed får man fler växlar.

Nu får gärna nån rätta mig om jag har fel, men jag har läst att om man har manuellt körkort för bil(som man måste ha för D-kort antar jag?), så behöver man inte köra upp med manuell lastbil utan får köra upp med automatlåda typ Opticruise, i-Shift eller liknande.

Que Sera, Sera

8 890 Inlägg
1 maj
#16
MrHyde skrev:
Crankshaft1992 skrev:
Det enda på lastbilen jag inte kom riktigt överens med var växelspaken eftersom bussen hade ju mer samma växelspak som en vanlig personbil medan lastbilen har ju det där med hög och lågväxel och därmed får man fler växlar.

Nu får gärna nån rätta mig om jag har fel, men jag har läst att om man har manuellt körkort för bil(som man måste ha för D-kort antar jag?), så behöver man inte köra upp med manuell lastbil utan får köra upp med automatlåda typ Opticruise, i-Shift eller liknande.

C kort har inte dom begränsningarna, du kan köra upp för C med en automat om du vill.
När jag tog mina behörigheter på 80talet så gick det att ta D behörighet och då fick man automatiskt BE*C*DE det var många som gjorde så i stället för att ta C.

Fotograf på tierpidag.se

60 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#17
MrHyde skrev:
Crankshaft1992 skrev:
Det enda på lastbilen jag inte kom riktigt överens med var växelspaken eftersom bussen hade ju mer samma växelspak som en vanlig personbil medan lastbilen har ju det där med hög och lågväxel och därmed får man fler växlar.

Nu får gärna nån rätta mig om jag har fel, men jag har läst att om man har manuellt körkort för bil(som man måste ha för D-kort antar jag?), så behöver man inte köra upp med manuell lastbil utan får köra upp med automatlåda typ Opticruise, i-Shift eller liknande.

Inte en blekaste. men jag misstänker att växelsystemet kanske inte var helt okej på lastbilen och sen lär jag ju få instruktuoner om hur jag hoppar mellan hög och lågväxel om lastbilen har det. smile
Och jag har manuellt körkort och kommer inte alls överens med automatlåda ^^
En av färdtjänstbussarna som jag körde hade dock att man kunde köra antingen som automatlåda eller det som jag antar är I-skift som är samma ide som inom motorsport att klickar man spaken framåt så växlar man upp och bakåt växlar man ned. Och spak åt sidan friläge.


60 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#18
Hamilton skrev:
MrHyde skrev:
Crankshaft1992 skrev:
Det enda på lastbilen jag inte kom riktigt överens med var växelspaken eftersom bussen hade ju mer samma växelspak som en vanlig personbil medan lastbilen har ju det där med hög och lågväxel och därmed får man fler växlar.

Nu får gärna nån rätta mig om jag har fel, men jag har läst att om man har manuellt körkort för bil(som man måste ha för D-kort antar jag?), så behöver man inte köra upp med manuell lastbil utan får köra upp med automatlåda typ Opticruise, i-Shift eller liknande.

C kort har inte dom begränsningarna, du kan köra upp för C med en automat om du vill.
När jag tog mina behörigheter på 80talet så gick det att ta D behörighet och då fick man automatiskt BE*C*DE det var många som gjorde så i stället för att ta C.

Skulle jag ta CE så är det helt klart en bonus att jag per automatik får behörighet BECEDE och kan då börja köra döttrarnas folkracebilar till och från tävling själv. Brorsan (brandman) har BECE och och min far har ju fulltecknade körkort, men är ju självständig tjej som vill kunna göra mycket själv. smile Dock är det inte huvudsystet med att vilja ta CE utan just för att kunna jobba med det.


4 244 Inlägg
1 maj
#19
MrHyde skrev:
Crankshaft1992 skrev:
Det enda på lastbilen jag inte kom riktigt överens med var växelspaken eftersom bussen hade ju mer samma växelspak som en vanlig personbil medan lastbilen har ju det där med hög och lågväxel och därmed får man fler växlar.

Nu får gärna nån rätta mig om jag har fel, men jag har läst att om man har manuellt körkort för bil(som man måste ha för D-kort antar jag?), så behöver man inte köra upp med manuell lastbil utan får köra upp med automatlåda typ Opticruise, i-Shift eller liknande.

I-shift är en manuell låda, i varje fall enligt definitionen.

Sen körs den precis som en automat och du har ingen kopplingspedal, men räknas som manuell ändå...



Sök