2105
Sök

Bilen går dåligt efter spridarbyte

384 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
halloj

min bil hade varit svårstartad under några veckor, men en dag ville den knappt gå alls på tomgång, riktigt ojämn. ungefär som den är just nu, vad jag minns

jag läste då felkoderna och hade en felkod på spridare cylinder 2 på min audi a3 2.0 fsi 2004.

jag bytte den spridaren (från metzger). jag plockade bort insuget (och sedan nedre insuget som bränsleskenan sitter fast med).

jag mätte impedansen på den dåliga spridaren och dess krets är helt bruten så den måste ju ha varit dålig

nu har jag monterat tillbaka allting men bilen går helt makalöst dåligt, ungefär såhär dåligt för att vara exakt: https://www.youtube.com/shorts/0z4RASmp-fw

jag får inte heller några felkoder nu

vad kan detta vara?
Senast redigerat av Hickan (för 6 timmar sedan)

jag hatar bilar

* Voff voff *
10 901 Inlägg
för 7 timmar sedan
#2
Kan det vara så att mer än en spridare är dålig? Har du hällt ut innehållet ur spridaren du tog bort på tex ett papper så du ser att det inte ligger skräp/metallspån i den? För då kan det hamnat i övriga spridare när du tog loss fuelrailen tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

384 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Kan det vara så att mer än en spridare är dålig? Har du hällt ut innehållet ur spridaren du tog bort på tex ett papper så du ser att det inte ligger skräp/metallspån i den? För då kan det hamnat i övriga spridare när du tog loss fuelrailen tex.

känns det inte osannolikt om flera spridare vore dåliga samtidigt? då hade jag kanske fått en felkod på den andra nu också?

jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna hamna i dom andra? menar du att skräpet är från någonstans tidigare i systemet?

jag kikade bara på bensinen som låg i spridarens hål vid kanten, att det var skräp i den var inget som slog mig men jag kollade inte jättenoga, torkade dock upp det mesta av den innan jag satte dit den nya spridaren

2000kr styck kostar spridarna
Senast redigerat av Hickan (för 7 timmar sedan)

jag hatar bilar

Fri fart för ett fritt folk!
14 569 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Kan det vara så att mer än en spridare är dålig? Har du hällt ut innehållet ur spridaren du tog bort på tex ett papper så du ser att det inte ligger skräp/metallspån i den? För då kan det hamnat i övriga spridare när du tog loss fuelrailen tex.

känns det inte osannolikt om flera spridare vore dåliga samtidigt? då hade jag kanske fått en felkod på den andra nu också?

jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna hamna i dom andra? menar du att skräpet är från någonstans tidigare i systemet?

jag kikade bara på bensinen som låg i spridarens hål vid kanten, att det var skräp i den var inget som slog mig men jag kollade inte jättenoga, torkade dock upp det mesta av den innan jag satte dit den nya spridaren

2000kr styck kostar spridarna

högtryckspump på den där så chansen är nog skapligt stor trotts allt   börjar det trycka ur sig metalspån så kommer flera spridare paja..  nu vet jag inte hur dom där spridarna är men på dieselar måste man programera spridarna och den chansen finns ju oxå..att man måste göra det även på direktinsprutade benisnare och inte bara dieslar

Kör fort så hinner inget hända...

384 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Growe skrev:
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Kan det vara så att mer än en spridare är dålig? Har du hällt ut innehållet ur spridaren du tog bort på tex ett papper så du ser att det inte ligger skräp/metallspån i den? För då kan det hamnat i övriga spridare när du tog loss fuelrailen tex.

känns det inte osannolikt om flera spridare vore dåliga samtidigt? då hade jag kanske fått en felkod på den andra nu också?

jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna hamna i dom andra? menar du att skräpet är från någonstans tidigare i systemet?

jag kikade bara på bensinen som låg i spridarens hål vid kanten, att det var skräp i den var inget som slog mig men jag kollade inte jättenoga, torkade dock upp det mesta av den innan jag satte dit den nya spridaren

2000kr styck kostar spridarna

högtryckspump på den där så chansen är nog skapligt stor trotts allt   börjar det trycka ur sig metalspån så kommer flera spridare paja..  nu vet jag inte hur dom där spridarna är men på dieselar måste man programera spridarna och den chansen finns ju oxå..att man måste göra det även på direktinsprutade benisnare och inte bara dieslar

jag håller på att ge upp. letade efter det i min icarsoft cr pro men hittade inget lämpligt, google säger inte heller så mycket om det så är lite tveksam till att det behövs. snart åker den in på verkstan och ruinerar mig (som redan är fattig student)... eller så säljer jag skiten? köpte den för 27k, med 18k mil, gått 20k nu

jag skulle tro att den har exakt samma fel som innan jag bytte spridaren. tycker den går precis lika dåligt på tomgången.

hur mår motorn om pumpen skulle trycka ur sig massa metallspån? är detta det mest sannolika?

kan den gå såhär dåligt pga PCV eller att gasspjället satt igen sig?
Senast redigerat av Hickan (för 2 timmar sedan)

jag hatar bilar

Fri fart för ett fritt folk!
14 569 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Hickan skrev:
Growe skrev:
Hickan skrev:

känns det inte osannolikt om flera spridare vore dåliga samtidigt? då hade jag kanske fått en felkod på den andra nu också?

jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna hamna i dom andra? menar du att skräpet är från någonstans tidigare i systemet?

jag kikade bara på bensinen som låg i spridarens hål vid kanten, att det var skräp i den var inget som slog mig men jag kollade inte jättenoga, torkade dock upp det mesta av den innan jag satte dit den nya spridaren

2000kr styck kostar spridarna

högtryckspump på den där så chansen är nog skapligt stor trotts allt   börjar det trycka ur sig metalspån så kommer flera spridare paja..  nu vet jag inte hur dom där spridarna är men på dieselar måste man programera spridarna och den chansen finns ju oxå..att man måste göra det även på direktinsprutade benisnare och inte bara dieslar

jag håller på att ge upp. letade efter det i min icarsoft cr pro men hittade inget lämpligt, google säger inte heller så mycket om det så är lite tveksam till att det behövs. snart åker den in på verkstan och ruinerar mig (som redan är fattig student)... eller så säljer jag skiten? köpte den för 27k, med 18k mil, gått 20k nu

jag skulle tro att den har exakt samma fel som innan jag bytte spridaren. tycker den går precis lika dåligt på tomgången.

hur mår motorn om pumpen skulle trycka ur sig massa metallspån? är detta det mest sannolika?

kan den gå såhär dåligt pga PCV eller att gasspjället satt igen sig?

spån fastnar i spridaren så länge än så går dom inte..  behöver ju inte ens vara det som är problemet heller..    pcv på dom jag hållt på med brukar bara felkoda aldrig påverka hur motorn fungerar..  oftast att motorn tycker den inte går på rätt lambda värde.. eller att det låter konstigt.. det är ju ett vanligt fel på dom dock.
Egr strul kan därimot påverka motorgången rejält.    men personligen har jag väldigt liten erfarenhet av dom även om jag skruvat lite pcv grejer och lite sånt smått på dom men det var länge sen sist och dom gick ju eller så var dom stendöda för kedjan mellan kammarn kuggat eller att stora kedjan kuggat men då är det ju stendött och felkodar

kan ju vara en ren slump att spridaren ger sig just där och då. 
och något annat är fel.
ingen misständning eller liknande dom är ju kända för att tändstift och spolar men brukar vara väldigt snabba att felkoda

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 569 Inlägg
för 2 timmar sedan
#7
Growe skrev:
Hickan skrev:
Growe skrev:
högtryckspump på den där så chansen är nog skapligt stor trotts allt   börjar det trycka ur sig metalspån så kommer flera spridare paja..  nu vet jag inte hur dom där spridarna är men på dieselar måste man programera spridarna och den chansen finns ju oxå..att man måste göra det även på direktinsprutade benisnare och inte bara dieslar

jag håller på att ge upp. letade efter det i min icarsoft cr pro men hittade inget lämpligt, google säger inte heller så mycket om det så är lite tveksam till att det behövs. snart åker den in på verkstan och ruinerar mig (som redan är fattig student)... eller så säljer jag skiten? köpte den för 27k, med 18k mil, gått 20k nu

jag skulle tro att den har exakt samma fel som innan jag bytte spridaren. tycker den går precis lika dåligt på tomgången.

hur mår motorn om pumpen skulle trycka ur sig massa metallspån? är detta det mest sannolika?

kan den gå såhär dåligt pga PCV eller att gasspjället satt igen sig?

spån fastnar i spridaren så länge än så går dom inte..  behöver ju inte ens vara det som är problemet heller..    pcv på dom jag hållt på med brukar bara felkoda aldrig påverka hur motorn fungerar..  oftast att motorn tycker den inte går på rätt lambda värde.. eller att det låter konstigt.. det är ju ett vanligt fel på dom dock.
Egr strul kan därimot påverka motorgången rejält.    men personligen har jag väldigt liten erfarenhet av dom även om jag skruvat lite pcv grejer och lite sånt smått på dom men det var länge sen sist och dom gick ju eller så var dom stendöda för kedjan mellan kammarn kuggat eller att stora kedjan kuggat men då är det ju stendött och felkodar

kan ju vara en ren slump att spridaren ger sig just där och då. 
och något annat är fel.
ingen misständning eller liknande dom är ju kända för att tändstift och spolar men brukar vara väldigt snabba att felkoda

en lite edit såg nu att det var en sugis då är jag ju ganska väck direkt aldrig tittat under huven ens på en sån smile och dom har väll inte ens direktinsprutning ?! smile
jag läste tfsi inte fsi ;-)
Senast redigerat av Growe (för 2 timmar sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

384 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#8
Growe skrev:
Growe skrev:
Hickan skrev:
jag håller på att ge upp. letade efter det i min icarsoft cr pro men hittade inget lämpligt, google säger inte heller så mycket om det så är lite tveksam till att det behövs. snart åker den in på verkstan och ruinerar mig (som redan är fattig student)... eller så säljer jag skiten? köpte den för 27k, med 18k mil, gått 20k nu

jag skulle tro att den har exakt samma fel som innan jag bytte spridaren. tycker den går precis lika dåligt på tomgången.

hur mår motorn om pumpen skulle trycka ur sig massa metallspån? är detta det mest sannolika?

kan den gå såhär dåligt pga PCV eller att gasspjället satt igen sig?

spån fastnar i spridaren så länge än så går dom inte..  behöver ju inte ens vara det som är problemet heller..    pcv på dom jag hållt på med brukar bara felkoda aldrig påverka hur motorn fungerar..  oftast att motorn tycker den inte går på rätt lambda värde.. eller att det låter konstigt.. det är ju ett vanligt fel på dom dock.
Egr strul kan därimot påverka motorgången rejält.    men personligen har jag väldigt liten erfarenhet av dom även om jag skruvat lite pcv grejer och lite sånt smått på dom men det var länge sen sist och dom gick ju eller så var dom stendöda för kedjan mellan kammarn kuggat eller att stora kedjan kuggat men då är det ju stendött och felkodar

kan ju vara en ren slump att spridaren ger sig just där och då. 
och något annat är fel.
ingen misständning eller liknande dom är ju kända för att tändstift och spolar men brukar vara väldigt snabba att felkoda

en lite edit såg nu att det var en sugis då är jag ju ganska väck direkt aldrig tittat under huven ens på en sån smile och dom har väll inte ens direktinsprutning ?! smile
jag läste tfsi inte fsi ;-)

ja, tfsi har jag läst har problem med camshaft follower. 2.0 fsi är också direktinsprutning men verkar inte riktigt ha samma problem med camshaft follower. så jahapp, vad ska jag göra nu? ska jag köpa en kompressionstestare, kommer det göra mig klokare?
Senast redigerat av Hickan (för 2 timmar sedan)

jag hatar bilar


Sök