3112
Sök

Hjullager fram

7 Inlägg
10 maj
Trådstartare
#1
Jag har bytt lager fram men får inte till det, då bromsen ligger på trotts omfattande felsökning så misstänker jag att jag inte får dit lagret/chimsen korrekt. Min tanke är om chimsen sitter fel eller att lagret/bromsskivan kommer för långt ut/in så kommer ju bromsen ligga helt fel eftersom lagret sitter direkt i bromsskivan på min modell, lagret blir även varmt och går sönder efter bara några månader..

Jag har den avsmalnande axeln där lagrena sitter direkt i bromsskivan som ses på ena bilden.

Är det nån som har koll och kan förklara hur och i vilken ordning jag ska montera chimsen/lagret för att få det korrekt?

Lagrets delar kan ses på den andra bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243523/243523-dd299fda1d384346264deec6be4c32a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243523/243523-205b5248f3ae177d05ba32f7bcd683ab.jpg


6 676 Inlägg
10 maj
#2
Och det är inte bromsok som kärvar så lagret överhettas?

De/Dem

3 557 Inlägg
10 maj
#3
Varför misstänker du HJULLAGRET om bromsarna ligger an?

Ska bromsskivan ligga så fel i linjeringen med bromsoket att inre eller yttre belägget  inte kan backa nog långt skulle du ha problem OMEDELBART. Det skulle lukta bränd broms osv  och AVTA allt eftersom bromsbelägget slits ner.
Du hade ju kört I månader....

Ett tunt shims hit eller dit påverkar alltså inte bromsen.

Du har sannolikt fel i bromshydrualiken.
Kärvande i bromsoket eller dess ev gliddetaljer eller internt brusten bromsslang som agerar lite som en backventil.   Det senare händer ganska ofta.
Många känner också på kolvar i bromsoket när det är kallt, helt utan att tänka på att det är när kolven svällt av värme det är intressant. Varm blir den helt normalt varje gång man bromsar.

Om sen hjullagret ger sig i förtid av hetta (MYCKET HETT) från bromsen, för hårt/löst åtdragen stödmutter eller bristande infetttning vet vi inte säkert.
Senast redigerat av Mossan1 (10 maj )

7 Inlägg
10 maj
Trådstartare
#4
xXSammy skrev:
Och det är inte bromsok som kärvar så lagret överhettas?

Bytte bromsoket i höstas, bytte hållaren/bryggan förra sommaren, bytte huvudbromscylindern för 1,5 år sedan, bytte glidbultar igår kväll, luftade förra veckan.

Jag kan ligga på en väg och köra normalt och från ingenstans utan att ha bromsat eller rört bromspedalen så hugger höger eller vänster broms tag och bromsar till, inte mycket men mer än tillräckligt för att vara märkbart i både bilen och ratten. Ibland när jag bromsar så drar bilen åt nått håll för att bromsen på den sidan ligger på/tar mer. Min tanke är om jag t.ex. inte fått lagret rätt så skivan "rör sig" och då ger denna plötsliga bromsning som släpper efter en stund, räcker med några km körning så är skivan skållhet och omöjlig att lägga handen på utan att bränna sig


7 Inlägg
10 maj
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Varför misstänker du HJULLAGRET om bromsarna ligger an?

Ska bromsskivan ligga så fel i linjeringen med bromsoket att inre eller yttre belägget  inte kan backa nog långt skulle du ha problem OMEDELBART. Det skulle lukta bränd broms osv  och AVTA allt eftersom bromsbelägget slits ner.
Du hade ju kört I månader....

Ett tunt shims hit eller dit påverkar alltså inte bromsen.

Du har sannolikt fel i bromshydrualiken.
Kärvande i bromsoket eller dess ev gliddetaljer eller internt brusten bromsslang som agerar lite som en backventil.   Det senare händer ganska ofta.
Många känner också på kolvar i bromsoket när det är kallt, helt utan att tänka på att det är när kolven svällt av värme det är intressant. Varm blir den helt normalt varje gång man bromsar.

Om sen hjullagret ger sig i förtid av hetta (MYCKET HETT) från bromsen, för hårt/löst åtdragen stödmutter eller bristande infetttning vet vi inte säkert.

Det har du absolut rätt i, dock har jag bytt allt som har med broms hydrauliken under senaste året, det ända jag kan tänka mig just nu är att huvudbromscylindern gett upp och inte drar tillbaka bromsen som den ska. Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara då jag kollat och felsökt allt många gånger ordentligt..

Det konstiga är att jag kan ligga på en väg och köra och utan att ha rört bromspedalen eller bromsat så kan bromsen hugga tag i skivan så man märker det i både ratt och bil, tänker då om det är skivan som rör sig och inte sitter som den ska, om den skulle röra sig en mikroskopisk millimeter så kan det ge bromsverkan från ingenstans? ?


3 557 Inlägg
10 maj
#6
Lösa koniska hjullager går lnappt att få så fel.
Skulle du inte driva in yttre lagerbanan riktigt i botten skulle lagret bli glappt på nolltid. Oavsett yttre eller inre som är oförbäxlingsbara pga dess diam.

Många brer dock bara på lite fett ytterst på rullarna, och dumpar resten av fettet i navkåpan i tron att "det sprider sig".  Man måste verkligen massera in fettet i lagret. Finns faktiskt särskilda fettpressar för ändamålet.  Så skär lagren av bristande smörja och inte sällan skyller man på inköpstället. Tex Biltema.

Precis samma scenario förekommer med drivknutar som inte är förfettade.

Även måste man dra och släppa på rätt sätt när man monterar sådana lager.

Nu säger jag inte att sådana fel har begåtts i detta fallet, men det är väldigt vanligt.

Laget som skär kan upplevas som huggande i ratten.  En 245'a vred nästan ratten ur handen för mig.
Riktigt otäckt.

Men jag tror att det i detta falet är hydrualiken till bromsen som är boven.
Bromsslang, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (10 maj )

7 Inlägg
10 maj
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Lösa koniska hjullager går lnappt att få så fel.
Skulle du inte driva in yttre lagerbanan riktigt i botten skulle lagret bli glappt på nolltid. Oavsett yttre eller inre som är oförbäxlingsbara pga dess diam.

Många brer dock bara på lite fett ytterst på rullarna, och dumpar resten av fettet i navkåpan i tron att "det sprider sig".  Man måste verkligen massera in fettet i lagret. Finns faktiskt särskilda fettpressar för ändamålet.  Så skär lagren av bristande smörja och inte sällan skyller man på inköpstället. Tex Biltema.

Precis samma scenario förekommer med drivknutar som inte är förfettade.

Även måste man dra och släppa på rätt sätt när man monterar sådana lager.

Nu säger jag inte att sådana fel har begåtts i detta fallet, men det är väldigt vanligt.

Laget som skär kan upplevas som huggande i ratten.  En 245'a vred nästan ratten ur handen för mig.
Riktigt otäckt.

Men jag tror att det i detta falet är hydrualiken till bromsen som är boven.
Bromsslang, tex.

Jag har hört om det men tack och lov sluppit uppleva det.

Jag har luftat bromsarna runt om bilen enligt den ordning som rekommenderas och fick fram bromsvätska och bromsverkan på båda kolvarna/luft nippeln fram, hur skulle du rekommendera att jag kollar om det är broms röret som är boven?

Isf är det av okänd anledning att bromsen inte går tillbaka som den ska, fattar inte heller riktigt hur det kan ge en plötslig bromsning utan att man bromsar ?

Det kan inte ha med huvudbromscylindern att göra?
Senast redigerat av volvo740_940 (10 maj )


6 386 Inlägg
10 maj
#8
Och du monterade lagret rätt!?
Man drar fast lagret lite grand så hjulet knappt går att snurra lätt. Sedan lossar man muttern lite så brickan bakom kan röra sig lite i sidled när man trycker på den med en skruvmejsel! -Klart!


7 Inlägg
onsdag 06:36
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Och du monterade lagret rätt!?
Man drar fast lagret lite grand så hjulet knappt går att snurra lätt. Sedan lossar man muttern lite så brickan bakom kan röra sig lite i sidled när man trycker på den med en skruvmejsel! -Klart!

Det är ju det jag undrar? Misstänker att jag inte fått dit lagret och dess delar korrekt ?


7 610 Inlägg
onsdag 13:28
#10
En killgissning/förslag till felsökning:

Ena bromsslangen fram dålig i corden så att en "blåsa" bildas när du trampar på bromsen.
Låt en kompis trampa hårt på bromsen samtidigt som du kollar att ingen "blåsa" uppstår på slangarna.
Hjulet med "blåsan" bromsar sämre = bilen drar snett vid hård bromsning.

Med upphissat/pallat hjul på den sida som blir varm.
Rotera hjulet - och det går lätt.
Trampa hårt på bromspedalen och släpp på pedalen samt prova att rotera hjulet.
Det går inte, till att börja med.
Men efter en stund går hjulet att rotera - till en början trögt men efter tid allt lättare att rotera.
Med stor sannolikhet "internt" haveri = att gummit innanför corden släppt från corden och bildat en "propp/backventil".

Fri fart för ett fritt folk!
14 566 Inlägg
onsdag 21:41
#11
låter som sagt som en slang är ditt problem inget ovanligt. 

men samtidigt lägg aldrig ner tid på dom där lagrena kasta fjäderbenet och montera ett från en 940 som har kapslade lagret mycket bättre smidigare och på alla sätt mycket bättre.   

har varit med om ett lagerras på en sån där och det blir aldrig bra igen smile
nu stog jag efter motorvägen och fixade det där det gör jag aldrig mer om smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 610 Inlägg
Igår 15:29
#12
jaka54 skrev:
Och du monterade lagret rätt!?
Man drar fast lagret lite grand så hjulet knappt går att snurra lätt. Sedan lossar man muttern lite så brickan bakom kan röra sig lite i sidled när man trycker på den med en skruvmejsel! -Klart!

I princip rätt jaka54!
Du ska inte dra muttern "lite grand" - utan i stället kraftigt så att lagret "sätter sig" på axeltappen.
Sedan lossar du muttern och drar, som du skriver, inte hårdare än att brickan bakom muttern kan röras i sidled när du trycker på den med en skruvmejsel.

6 386 Inlägg
Igår 21:15
#13
"Lite grand" betyder i mitt språkbruk=hårt/kraftigt! Så hårt att inte brickan bakom muttern kan röra sig.


2 336 Inlägg
för 23 timmar sedan
#14
jaka54 skrev:
"Lite grand" betyder i mitt språkbruk=hårt/kraftigt! Så hårt att inte brickan bakom muttern kan röra sig.

Och jag tolkar "lite grann" som "inte så mycket" typ "inte allt för hårt, bara lite grann". Antar att det skiftat mening lite grann ( wink ) med tiden, och att det är ytterligare en sån sak som tolkas annorlunda mellan olika generationer. tongue


* Voff voff *
10 901 Inlägg
för 3 timmar sedan
#15
Mew skrev:
jaka54 skrev:
"Lite grand" betyder i mitt språkbruk=hårt/kraftigt! Så hårt att inte brickan bakom muttern kan röra sig.

Och jag tolkar "lite grann" som "inte så mycket" typ "inte allt för hårt, bara lite grann". Antar att det skiftat mening lite grann ( wink ) med tiden, och att det är ytterligare en sån sak som tolkas annorlunda mellan olika generationer. tongue

Så tolkar även SAOL det: https://svenska.se/saol/?id=1736663&pz=5 smile
Senast redigerat av Brådhis (för 3 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök