2881
Sök

Toyota Prius Gen 2. Balken gick av. Reparerbart?

30 Inlägg
2 juni
Trådstartare
Har hittat en erfaren bil o kaross svetsare som ska göra ett försök nästa vecka.
Han sa han kommer att bygga upp fästet  igen.

Återkommer om han klarar av det.

Men alla säger att han är lite av en guru som fixar det mesta.

MagI
----------------

30 Inlägg
torsdag 21:42
Trådstartare
----

Bil-svetsare var här idag och de sa att min Toyota Prius WUK333  var omöjlig att reparera.
Någon som behöver bildelar?
Bytte motor och batteri 2023.

MagI
------------------
Senast redigerat av jlivingstonsg (torsdag 21:43)

103 Inlägg
fredag 06:50
Menar du att den bilen blev godkänd på besiktning i november 2024?
Var det en blind besiktningstekniker?

6 217 Inlägg
fredag 09:17
jlivingstonsg skrev:
----

Bil-svetsare var här idag och de sa att min Toyota Prius WUK333  var omöjlig att reparera.

MagI
------------------

Tråkigt att höra men nu har du försökt i alla fall

6 217 Inlägg
fredag 09:19
nucken skrev:

Det är ju bara att kolla när man vet regnumret. Besiktades 4 november 2024, ombesiktades 12 november och igen 29 november. Under ingen av dessa besiktningar upptäcktes denna gravrost.

103 Inlägg
fredag 11:24
Utmarks-Loke skrev:
nucken skrev:

Det är ju bara att kolla när man vet regnumret. Besiktades 4 november 2024, ombesiktades 12 november och igen 29 november. Under ingen av dessa besiktningar upptäcktes denna gravrost.

Skulle vara intressant att vet vad det anmärktes på vid dom två första besiktningarna som sedan godkändes på den tredje.

30 Inlägg
fredag 12:51
Trådstartare
nucken skrev:

-------------------
Vi är precis lika chockerade själva att jag inte fått en enda anmärkning, 1:a eller 2:a 
på att ramen var helt genomrostad, de sista årens besiktningar.

Jag hade tur som körde sakta på en bonnaväg när vänster hjul-stag lossnade från ramen.
Det hade precis lika bra kunnat lossna på motorvägen om jag tvärbromsat eller tvingats väja för något.

Undrar hur många bilar som kör ute på vägarna nu
som är absolut livsfarliga.

MagI
--------------------------------

Från Finland
400 Inlägg
fredag 12:58
Tur man kör Saab, de rostar inte.... wink

Nä men därför måste man hålla efter med rosten varje år. Helst varje år ska det granskas och sprutas nånting under bilen som Dinitrol ML eller liknande och i alla hålrum också. Woolwax låter även intressant då det dubblerar som slityta.

Men det låter helt sjukt att de inte upptäckte liknande rost på besiktningen.... Kan inte tro saker gått rätt till här.

Professionell nybilshatare

1 774 Inlägg
för 20 timmar sedan
Hmm, besikta på Carsuspect - ny personal varje vecka, o har du tur så pratar nån svenska.
Bedrövligt hur det gått utför med besiktningsverksamheten i detta land.  Det skulle bli billigare o allt skulle bli så smidigt.
Nu blev det ju bara dyrare, och kontrollen är ju i vissa fall under all kritik.  Bilprovningen var ju en fungerande statlig verksamhet-vilket inte är så vanligt.  Men nu är det som det är o bara att konstatera att det vart fel.  /Husse.

4 198 Inlägg
för 15 timmar sedan
jlivingstonsg skrev:
----

------------------

Sälj den på blocket som reservdelsbil

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Från Finland
400 Inlägg
för 13 timmar sedan
husseman skrev:
Hmm, besikta på Carsuspect - ny personal varje vecka, o har du tur så pratar nån svenska.
Bedrövligt hur det gått utför med besiktningsverksamheten i detta land.  Det skulle bli billigare o allt skulle bli så smidigt.
Nu blev det ju bara dyrare, och kontrollen är ju i vissa fall under all kritik.  Bilprovningen var ju en fungerande statlig verksamhet-vilket inte är så vanligt.  Men nu är det som det är o bara att konstatera att det vart fel.  /Husse.

Jag är inte nöjd med hur det gått till här i Finland heller, priserna ökade markant. Men en plussida är att verkstäder på landsbygden nu också kan vara besiktningsställen. Jag har åkt till det lokala verkstaden i flera år nu, ligger på vägen till jobbet så det är ingen extra resa i onödan. Kompetent personal, har underkänt mig flera gånger.

Fri fart för ett fritt folk!
14 622 Inlägg
för 13 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
Innan ev. svetsning startas så ska batterikontakten för högvolten lossas! Och 12v-batteriet så klart.

DennisCA skrev:

Nä men därför måste man hålla efter med rosten varje år. Helst varje år ska det granskas och sprutas nånting under bilen som Dinitrol ML eller liknande och i alla hålrum också. Woolwax låter även intressant då det dubblerar som slityta.

Men det låter helt sjukt att de inte upptäckte liknande rost på besiktningen.... Kan inte tro saker gått rätt till här.

right..     smile inte ens jag med en bil i alumium klarar mig från rost..  fick körförbud förra månaden på min smile   och det är hela karossen i aluminum men inte hjulupphägningarna =/

Kör fort så hinner inget hända...

7 636 Inlägg
för 12 timmar sedan
[quote="Growe"][quote="Hybrid_"]inte ens jag med en bil i alumium klarar mig från rost..  fick körförbud förra månaden på min smile   och det är hela karossen i aluminum men inte hjulupphägningarna =/[/quote]
Minns att min f d SAAB 97 var kraftigt rostskadad efter drygt 5 år.
Carl-Gustav Lindstedt hade, som första ägare, misskött den gravt, tyvärr.
Mycket svetsning på chassiet - men plasten hade klarat sig hahaha!
Priset var efter skicket - 5.000:- hos Motor AMI i Vällingby.
I bra skick är väl en 97:a värd bortåt 300.000:- i dag - suck!

7 466 Inlägg
för 12 timmar sedan
[quote="torsen"][quote="Growe"][quote="Hybrid_"]inte ens jag med en bil i alumium klarar mig från rost..  fick körförbud förra månaden på min smile   och det är hela karossen i aluminum men inte hjulupphägningarna =/[/quote]
Minns att min f d SAAB 97 var kraftigt rostskadad efter drygt 5 år.
Carl-Gustav Lindstedt hade, som första ägare, misskött den gravt, tyvärr.
Mycket svetsning på chassiet - men plasten hade klarat sig hahaha!
Priset var efter skicket - 5.000:- hos Motor AMI i Vällingby.
I bra skick är väl en 97:a värd bortåt 300.000:- i dag - suck![/quote]
GM här ju inte kända för bra rostskydd direkt wink  är väl en blazer eller nått sånt i grunden

4 198 Inlägg
för 11 timmar sedan
SAAB 97 menas med denna modell:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Sonett

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Från Finland
400 Inlägg
för 8 timmar sedan
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Innan ev. svetsning startas så ska batterikontakten för högvolten lossas! Och 12v-batteriet så klart.

DennisCA skrev:

right..     smile inte ens jag med en bil i alumium klarar mig från rost..  fick körförbud förra månaden på min smile   och det är hela karossen i aluminum men inte hjulupphägningarna =/

Med smileyn menade jag ju det var skämtsamt menat, Saabar är ju inte kända för att inte rosta.... Men min OG900 som då är 35 år gammal och har körts i vinterslasket tills jag köpte den 2023, den har inte så mycket rost. Fast ja jag har fått svetsa. Men den kan härleda sin goda kondition till tidigare rostskydd, hade dom inte slarvat med det de senaste 10 åren hade bilen förmodligen inte rostat där jag behövde svetsa den heller.

Volvon köpte jag dock för de har rykte att vara tåliga för rosten och den har ju inte så farligt mycket rost den heller.

7 636 Inlägg
för 7 timmar sedan
DennisCA skrev:
inte ens jag med en bil i alumium klarar mig från rost..   och det är hela karossen i aluminum men inte hjulupphägningarna =/

Med smileyn menade jag ju det var skämtsamt menat, Saabar är ju inte kända för att inte rosta....

Volvon köpte jag dock för de har rykte att vara tåliga för rosten och den har ju inte så farligt mycket rost den heller.[/quote]
I min ungdom var jag spekulant på en Volvo P1900.
Privatägd av direktören (Ola Trygg?????)för Bilkompaniet i Eskilstuna, Volvoåterförsäljare.
Men dels var suffletten dålig och dels var golvet vårt rostangripet.
Maken till bullrig bil har jag endast upplevt i en Lotus Elite 1300 (Mk I).
Grav missbedömning av mig - bilen har stigit otroligt från de 4.000:- eller 5.000:- som begärdes då, till det hundrafaldiga som jag sett att det begärts fint exemplar.

Sök