2873
Sök

Byta växellåda Oktavia -13.

469 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-cc4e38640462e5f3b1818a470dadde6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-f1703e9b4066a71d331fd4608c6b02cd.jpg

Hej snabb fråga! Kan man skruva bort drivaxel hållare som sitter på lådan. Jag skulle ta ner lådan men det gick inte för mig när hållaren sitter på lådan. Finns nackdelar att ta bort dem?

469 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-f8cd9def06bbc1931701375391770bbe.jpg

Det gäller den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 653 Inlägg
för 6 timmar sedan
bara att ta bort 4wd eller?   för då sitter det en skruv i mitten  minns inte storleken i huvudet men den sitter LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG in av bara fan.. så en extra superextra lång krävs smile

Kör fort så hinner inget hända...

469 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
bara att ta bort 4wd eller?   för då sitter det en skruv i mitten  minns inte storleken i huvudet men den sitter LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG in av bara fan.. så en extra superextra lång krävs smile

Jag har redan bort och lådan är på golvet men den nya lådan tänkte jag bort dem. Sen montera tillbaka när lådan sitter i bilen. Annars det är så enkel ta bort dem med lång förläggare vänster sidan är sitter nära. Inte på AWD bilen är framhjulsdriven. Den som sitter mellan lådan och drivaxeln.
Senast redigerat av sollu (för 6 timmar sedan)

6 449 Inlägg
för 6 timmar sedan
På min Audi 100 från 1989 sitter ingen insexskruv i mitten,  men på min brors Audi 100 Turbo 1991 sitter det en insexskruv i mitten. I mitt fall så bänder man bara bort drivaxelfästet genom att sätta två skruvar i de hål du ser och samtidigt sätta en stålplatta bakom...då pressas fästet loss från växellådan. På min brors Audi 100 skruvas först insex skruven loss , sedan lossas fästet på samma sätt jag beskrev ovan.

469 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
På min Audi 100 från 1989 sitter ingen insexskruv i mitten,  men på min brors Audi 100 Turbo 1991 sitter det en insexskruv i mitten. I mitt fall så bänder man bara bort drivaxelfästet genom att sätta två skruvar i de hål du ser och samtidigt sätta en stålplatta bakom...då pressas fästet loss från växellådan. På min brors Audi 100 skruvas först insex skruven loss , sedan lossas fästet på samma sätt jag beskrev ovan.

drivaxelfästet ramlan direkt när jag skruva bort insexskruven. Dem sitter lätt.

14 653 Inlägg
för 6 timmar sedan
sollu skrev:
Growe skrev:

Jag har redan bort och lådan är på golvet men den nya lådan tänkte jag bort dem. Sen montera tillbaka när lådan sitter i bilen. Annars det är så enkel ta bort dem med lång förläggare vänster sidan är sitter nära. Inte på AWD bilen är framhjulsdriven. Den som sitter mellan lådan och drivaxeln.

har bara skruvat 4wd och tagit bort den där.. för att få bort fördelningslådan.   
men den bör sitta likdant eller bar itryckt det enda som händer är att oljan kan rinna ur den vägen men går ju att hälla i mer så det är ju ingen grej direkt smile

469 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
har bara skruvat 4wd och tagit bort den där.. för att få bort fördelningslådan.   
men den bör sitta likdant eller bar itryckt det enda som händer är att oljan kan rinna ur den vägen men går ju att hälla i mer så det är ju ingen grej direkt smile[/quote]
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-d78cc8bf5de18ec6e3c1f62127f88cf6.jpg

Vi pratar om den som jag gör pilen.

4 202 Inlägg
för 5 timmar sedan
Lägg en tub med drivknutsfett i varje medbringare innan drivaxel skruvas dit
men även slavcylinder kan med fördel förses med nya gummitätningar innan återmontering
stort jobb annars om den ger upp

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

14 653 Inlägg
för 4 timmar sedan
spillolja skrev:
Lägg en tub med drivknutsfett i varje medbringare innan drivaxel skruvas dit
men även slavcylinder kan med fördel förses med nya gummitätningar innan återmontering
stort jobb annars om den ger upp

smile

det är en vw dom brukar vara kapslade i änden så det gör noll nytta smile

Sök