2634
Sök

Projekt starta s70!

Projekt starta s70, är mina försök till att få igång min s70 som atm inte startar alls. Den har varit igång och då dött inom 2 sekunder, felkod visas på ?Volvo guard lock?, och framöver ska en del i taget bytas tills bilen... Visa mer

956 Visningar
Uppdaterades senast igår 17:57
3 Inlägg
tisdag 17:47
Trådstartare
Hej!
Så jag som ny inom meck-världen har mitt första egna projekt. Har äntligen köpt min drömbil, en röd s70 -98.
Det kanske låter tramsigt men en röd enkel s70/v70 gen 1 har alltid varit en dröm för mig.
Bilen står idag still, avställd och går ej att starta. Den här ?projekt-delen? blir min dokumentation av att få igång bilen.

Vi har uteslutit bränslepump, tändstift och luftmassemätaren. Jag bråkar lite med diverse hobbymekaniker (och riktiga mekaniker) om att det är min antennring som är kass, så det blir första projektet att hitta och byta. Nästa planerad del att lyssna på andra och prova om det är bränsle-relät eller vevaxelgivaren.
Det vi hitills provat är att koppla ur luftmassemätaren, vilket inte hjälpte. Kollat så bränslepumpen går (ny bränslepump) och tändstiften har vi uteslutit genom att de är bytta för 2 månader sen.
Bilen startade innan jag köpte bilen, men dog direkt. Vi fick igång bilen vid första försök, men den dog inom 1 sekund, och går nu inte att starta alls.
Symptomen visar sig likadant som när mitt ?tändningslås? gick sönder på min s40, så jag är rätt säker på att antennringen är problemet här också.

Är det någon som har andra tips så får ni gärna höra av er. Service är gjord för 2 månader sen, strax därefter även besiktning.

Felkoden som visades (innan vi släckte) var någonting med ?Volvo Guard lock?. Den är nu borta helt. Men det lutar därav mot startspärren/antennringen.
Senast redigerat av Juniiorjonsson (tisdag 17:54)

3 Inlägg
Igår 14:55
Trådstartare
Vi har nått ett framsteg. Tyvärr var det inte antennringen, men vid kontroll av bränslepumpsrelät, så märkte vi att det är trasigt. R9 har helt lossnat och sitter inte kvar. Antagligen är det den biten som suttit och glappat (startar men dör) och sen ramlat av helt (startar inte alls).
Så nu är nytt bränslepumsrelä påväg och vi hoppas på att det är lösningen på startproblemet smile
Nu är jag taggad smile

3 639 Inlägg
Igår 17:13
Kul!
Men gick inte bränslepumpen?
Eller förutsattes det bara med att den var ny?

Pumpen hör du 1-2sek varje gång du vrider på tändningen. Oavsett om startspärr går in eller ej så primar den.
Det är fortsatt gång av pumpen den styr.
Jag TROR inte en 1998 bryter tändningen också. Men är inte 100%.

Du kan ju alltid testa med att flaskmata lite, dvs skvätta lite bensin i insuget och sen om den startar till.
Isf 100% bräslerelaterat.
Reagerar den inte då heller är nästa steg att kolla tändningen. Då med ett stift i en kabel med gängan mot toppen när startmotorn går.  Kan vara ett löst stift.

Antar stiften inte blir sura?
För fördelarlocket och rotor är vanliga fel på tidiga vitblockare. Byta aldrig som service utan bara när fel uppstått.
Ibland fulla av oljekladd pga packboxläcka.

Vilket motoralternativ är det?
120hk o 144hk 10v har Fenix system, där du bara ger flashkoder med hemgjord diod med strömbrytare som sätts på rätt sätt i OBD uttaget.  Kanske Delphi tar flashkoder. Men inte 100.

Övriga alternativ inkl dieseln har Motoronic som ger felkoder mer normalt, men man kan få totalt tok med koderna med universell OBD scanner då systemen egentligen inte är kompatibla.
Vol-fcr,  eller dom lite större systemen som Delphi osv kan få fram rätt data.

Jag TROR  Fenix går utan kamaxelsensorn, medan Motoronic är död. Men nu är det läääänge sedan jag skruvade med dom där. Saker flyter ihop.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 17:22)

3 Inlägg
Igår 17:57
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Kul!
Men gick inte bränslepumpen?
Eller förutsattes det bara med att den var ny?

Pumpen hör du 1-2sek varje gång du vrider på tändningen. Oavsett om startspärr går in eller ej så primar den.
Det är fortsatt gång av pumpen den styr.
Jag TROR inte en 1998 bryter tändningen också. Men är inte 100%.

Du kan ju alltid testa med att flaskmata lite, dvs skvätta lite bensin i insuget och sen om den startar till.
Isf 100% bräslerelaterat.
Reagerar den inte då heller är nästa steg att kolla tändningen. Då med ett stift i en kabel med gängan mot toppen när startmotorn går.  Kan vara ett löst stift.

Antar stiften inte blir sura?
För fördelarlocket och rotor är vanliga fel på tidiga vitblockare. Byta aldrig som service utan bara när fel uppstått.
Ibland fulla av oljekladd pga packboxläcka.

Vilket motoralternativ är det?
120hk o 144hk 10v har Fenix system, där du bara ger flashkoder med hemgjord diod med strömbrytare som sätts på rätt sätt i OBD uttaget.  Kanske Delphi tar flashkoder. Men inte 100.

Övriga alternativ inkl dieseln har Motoronic som ger felkoder mer normalt, men man kan få totalt tok med koderna med universell OBD scanner då systemen egentligen inte är kompatibla.
Vol-fcr,  eller dom lite större systemen som Delphi osv kan få fram rätt data.

Jag TROR  Fenix går utan kamaxelsensorn, medan Motoronic är död. Men nu är det läääänge sedan jag skruvade med dom där. Saker flyter ihop.

Bensinare, 170 hk, går o läsa med vanlig obd2, visar inga felkoder alls atm, förutom abs.
Har öppnat o kollat på tändstiften och de är nya och ser väldigt bra ut. För övrigt så ser man att bränslepumpsrelät är trasigt, så det ska bytas, sen hoppas vi att bilen startar.
Min gissning är att lödningen lossnat på ena (R9) vilket resulterat i att bilen startat men glappet har gjort att den dött, och nu när hela r9 lossnat helt, så startar den inte ens.
Jag hoppas det är enda problemet. Bränslepumpen är ny. Jag har ingen erfarenhet av bränslepump men 2 hobby-mekaniker sa att de kunde höra den gå.https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251913/251913-7bc66053050ab4b7d95162774704f137.jpg

Sök