3089
Sök

Skadad fälg

1 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Tjena!

Köpte ny bil här om dagen, i bagageluckan låg vinterdäck och tyvärr inspekterade jag inte dom tillräckligt noggrant.

När jag kom hem insåg jag att ena hjulet inte hade någon luft i. Fyllde detta men det pyser ut.

Kan man göra något själv, innerslang?

Se bild, röd ring = skadan
Grön ring = stället luften läcker

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252277/252277-9a681c5ac2de971bc59268e130735c16.jpg

204 Inlägg
för 16 timmar sedan
Fälgen behöver troligtvis både riktas och svetsas (spricka t.v om gröna ringen). Det är nog billigare att hitta 4 beg fälgar och flytta över däcken om de är bra. Alternativt hitta en exakt samma fälg på blocket eller skroten som är hel.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

361 Inlägg
för 16 timmar sedan
Det ser ut som det räcker med att svetsa sprickan som syns. Har svetsat ett flertal fälgar med samma fel och det har fungerat.

45 Inlägg
för 14 timmar sedan
Köpte du bilen av ett företag tycker jag att du ska kontakta säljaren.
Köpte du bilen privat tycker jag att du försöker hitta en likadan fälg från en bildemontering alternativt en uppsättning fälgar och lägger om däcken om dom är bra.
Laga, visst det finns firmor som utför reparationer men att laga en halvtrött 16" alufälg som uppenbarligen inte är särskilt dyrbar sett till skicket är inte ekonomiskt försvarbart, anser jag.

* Voff voff *
11 010 Inlägg
för 5 timmar sedan
Som redan skrivits så är det stora problemet sprickan i fälgen till höger om den gröna ringen på din bild.

Lägg in en bild på fälgens framsida så kan vi säkert hjälpa dig med vad fälgen heter så är det lätt att hitta 1-4 likadana.

Alternativt köper du 4 st andra 16" på Marketplace/Blocket och låter flytta över däcken.

Men gör en markering på däcket på bilden vid skadan så du kan hålla lite koll på det. Om man lyckas köra i en originalfälg så den spricker så finns det stor risk att däcket också tagit skada. Kan tex synas när du väl pumpar upp det och då i form av en bula på däcksidan. Var också en schysst prick och säg till däckverkstaden detta så dom kanske inte står och hänger just där när däcket pumpas... Om liksom...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 817 Inlägg
för 3 timmar sedan
orginal fälg så inga problem att hitta en ny iaf..  det är ju något posetivt i det hela iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

7 718 Inlägg
för 2 timmar sedan
Håller med Brådhis.
Har fälgen en så kraftig skada/deformering så är däcket troligen skadat i samma omfattning.

Du skriver i början på tråden att du köpt NY bil, men det är väl en beg du köpt?
Är det verkligen en ny bil du köpt så ska du utan tvekan reklamera.
Har du köpt bilen privat så ska du fråga säljaren var det skadade hjulet suttit.
Har du hos en blfirma köpt en inbytt bil kan det vara svårt att få reda vilken position det skadade hjulet haft.
Skadan på fälgen(och förmodligen också däcket) kan ha resulterat i skada på hjulupphängningen!
Jag tycker säljaren gjort en fuling, och borde upplyst dig om skadan som kanske omfattar mer än fälgen och däcket!

Med tanke på den kraftiga deformeringen av fälgen bör du lämna in bilen för en 4-hjulsmätning.
Annars kanske du på kort tid sliter ut några av däcken - fram gissar jag.

Vad är det för bil?
Olika bilar är olika känsliga för kraftigt våld mot hjul och hjulupphängning!

Märket du någon sneddragning i ratten när du släpper den på rak väg?
Har bilen lättare att styra in i och ut ur en kurva/sväng så mycket att det skiljer på höger- och vänstersväng?

Sök