3600
Sök

KIA CEED elproblem vid start

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Hemkommen efter en tiodagars semester och min KIA CEED från 2014 eller 2015 tvärdöd.
(Jag har inte skruvat något på evigheter och var en sopa även när jag höll på med det.)

Funkar inte att låsa upp bilen med autolås utan får använda nyckeln mekaniskt.
Bilen tvärdöd.
Inte haft några startproblem överhuvudtaget tidigare.
Kommer inte ihåg när jag bytte batteri senast men sannolikt några år sedan.

Provar att ladda och får respons så pass att jag förstår att batteriet är tomt.

Edit: Försöker med en bärbar starthjälp (Jumpstarter?) funkar ej.

Bekant på besök kör fram sin bil så vi provar traditionellt att starta med kablar via hans bil men får bara klickljud - ni vet, startmotorn slår inte till men man hör klicket.

Laddar på batteriet en stund, absolut inte tillräckligt, och kan inte låta bli att prova att starta igen.
Instrumentpanelen mm lyser men inget liv från startmotorn.

Hör ett upprepat klickljud, upplever det som svagare än tidigare men mer frekvent, upplever att det kommer från startmotorn.
Det skumma är att ljudet fortsätter fast jag står med nyckeln i handen.
Blir tvungen att koppla ur batteriet för att det ska sluta.

Slutsatsen är ju att något har dragit ur batteriet medan jag var borta.

Mitt begränsade felsökningsschema för att överhuvudtaget få igång bilen så jag kan ta mig till verkstad:

Någon idé att byta relä till startmotorn?
Svagt minne av att problem med solenoid givit liknande problem.
Vid elproblem är det alltid jorden som spökar :-)
Trasig battericell?

Djupt tacksam för era tankar.
Senast redigerat av Skrak (för 8 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 818 Inlägg
för 8 timmar sedan
låter verkligen som ditt batteri är superdåligt..

att det klickar är för att det är för dåligt med ström.    och inte säkert att starthjälp hjälper i vissa lägen   väldigt lätt att få dålig kontakt mellan bilarna. 

men börja med att mäta spänningen på batteriet.    jag skulle gissa på att en cell gått sönder och drar ner hela batteriet så när du försöker starta så sticker spänningen ner väldigt lågt..

men bara en gissning.  men någon gång pajar ett fullt fungerade batteri och det är sen så dåligt att man inte kan få liv i det.
så inget konstigt.

biltema har billiga mätare kostar typ 120kr eller något  man har nytta av den i livet i övrigt oxå så smile
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 2000018521

Kör fort så hinner inget hända...

7 718 Inlägg
för 7 timmar sedan
Eftersom motorn inte går att starta med starthjälpkablar, så skulle jag i ditt ställe kolla jordkabeln mellan batteri och kaross samt "jordflätan" mellan motor och kaross.

Fri fart för ett fritt folk!
14 818 Inlägg
för 7 timmar sedan
torsen skrev:
Eftersom motorn inte går att starta med starthjälpkablar, så skulle jag i ditt ställe kolla jordkabeln mellan batteri och kaross samt "jordflätan" mellan motor och kaross.

ett tomt batteri och billiga skit kablar så brukar det aldrig gå med kablar tyvärr..  men skulle börja med att mäta vad som händer.     men visst kan man testa en startkabel mellan jord på batteriet och motorn någonstans.  men jag tror inte det är något fel utan bara ett pissdåligt batteri som lämnade in sin avskedsansökan smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Tack så mycket - billigaste felsökningen kanske bara är att åka (nej visstja - jag menar GÅ) och köpa ett nytt batteri plus en mätare.

3 123 Inlägg
för 6 timmar sedan
Koppla loss polskorna från batteriet och anslut din booster eller startkablar rakt på dem för att få bort batteriet ur ekvationen.
Låter onekligen som kortslutet batteri.

Jordfel av denna grad kontrolleras enklast genom att dra en startkabel mellan batteriets minuspol och jordpunkt på motorn, typ lyftögla.

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Fasen, försökte skriva utförligt men den biten, som är hyfsat väsentlig missade jag ju.

Skruvade loss batteripolerna och försökte koppla förbi batteriet men hade ingen framgång med detta.

3 123 Inlägg
för 6 timmar sedan
Spännande.
Mät spänningen över batteripolerna med batteriet urkopplat, sedan inkopplat.

Sök