4281
Sök

E20, E30 bensin

23 Inlägg
lördag 11:36
Trådstartare
Finns det någon som är insatt i ämnet om utökad etanol i bensinen till E20, som kan bli E30 längre fram!
Min undran är hur en relativt ny bil klarar dessa bränslen. Har en 2021 års VAG. Bygga om motor för etanol finns inte på kartan, bara byta bil -inte heller (stor kostnad), framförallt ingen EL bil (inget för mig).
Finns det någon bränsle ersättning som kan användas för smörjning så motorn inte tar skada?
Kanske skaffa sig en havre kärra (Häst och vagn), så kan man åka inne i stan och låta den skita på vägarna!!
Vänligen från
PerNil

881 Inlägg
lördag 11:52
Din bil är så pass modern att styrsystemen bör ställa om sig till den nya mängden etanol och räkna ut effektivast förbränning utan att du behöver göra nåt. Men är du fundersam så kontakta en auktoriserad VAG-verkstad och fråga om dom vet.
Annars är det bara att tanka 98 som än så länge bara har 5% etanolinblandning så vitt jag vet, förhoppningsvis fortsätter det så.
Men jag tycker också detta börjar bli ett problem, ska vi skrota alla äldre FUNGERANDE bilar och skaffa nyare så är det ju en enorm björntjänst för klimatet.
Och då ska vi ha i åtanke att problemet med klimatet till stor del inte ligger i Europa, det är bland annat Kina, Indien och USA som spottar ut mest. Men vi ska straffas för det, det där med att alla delar samma himmel verkar inte miljöpartisterna fatta..

Que Sera, Sera

4 230 Inlägg
lördag 13:12
Spriten är mumma för en direktinsprutare, hjälper kanske till att hålla sotet borta i insuget
min 1,4 Tsi klarar ca 40% E85  innan motorindikatorn tänds
med ett motstånd på ca 270 ohm i serie med högtrycksgivarens spänningsmatning så klarar den 100% E85 (motorkod CAXA)

schkåål biljäkel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

47 Inlägg
lördag 13:16
Det kommer att fungera utan extra problem.

3 124 Inlägg
lördag 13:28
Du behöver inte oroa dig.
Det man läser i diverse motortidningar är ofta s.k. ragebait och innehåller ofta faktafel.

47 Inlägg
lördag 13:55
MrHyde skrev:
Din bil är så pass modern att styrsystemen bör ställa om sig till den nya mängden etanol och räkna ut effektivast förbränning utan att du behöver göra nåt. Men är du fundersam så kontakta en auktoriserad VAG-verkstad och fråga om dom vet.
Annars är det bara att tanka 98 som än så länge bara har 5% etanolinblandning så vitt jag vet, förhoppningsvis fortsätter det så.
Men jag tycker också detta börjar bli ett problem, ska vi skrota alla äldre FUNGERANDE bilar och skaffa nyare så är det ju en enorm björntjänst för klimatet.
Och då ska vi ha i åtanke att problemet med klimatet till stor del inte ligger i Europa, det är bland annat Kina, Indien och USA som spottar ut mest. Men vi ska straffas för det, det där med att alla delar samma himmel verkar inte miljöpartisterna fatta..

Det tar cirka 40000-60000km innan en ny elbil kört in sin utsläppsskuld gentemot en befintlig modern katalysatorförsedd personbil.
Eftersom vi i västvärlden köper produkterna som tillverkas i Kina, Indien och USA är vi likväl en orsak till utsläppen.
Köper vi klimatsmartare produkter minskar de globala utsläppen, under vår gemensamma himmel.
Många begriper inte att västvärldens överkonsumtion påverkar hela världen.

* Voff voff *
11 010 Inlägg
för 17 timmar sedan
När E85 kom för en massa år sedan körde jag en Volvo 850 Turbo. Testade lite på kul då och motorlampan tändes först vid nästan 50% E85 vilket ju är strax över 40% etanol. Så om den gamla bilen klarade att reglera så klarar nog helt säkert en 26 år nyare VW det också kan man tycka. wink
Senast redigerat av Brådhis (för 17 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

881 Inlägg
för 15 timmar sedan
The-GOAT skrev:
MrHyde skrev:

Det tar cirka 40000-60000km innan en ny elbil kört in sin utsläppsskuld gentemot en befintlig modern katalysatorförsedd personbil.
Eftersom vi i västvärlden köper produkterna som tillverkas i Kina, Indien och USA är vi likväl en orsak till utsläppen.
Köper vi klimatsmartare produkter minskar de globala utsläppen, under vår gemensamma himmel.

Huruvida man ska räkna elbilars påverkan på klimatet är vida diskuterat, den går jag inte in på dels eftersom jag är för lite påläst och dels för att tråden inte handlade om det.
Mitt problem ligger inte i just elbilar eller hög etanolinblandning, det ligger i just överkonsumtion. Privatleasing som till exempel blivit populärt, innebär ju att du ska byta till en ny bil vart tredje år, vilket är helt vansinne. Det jag menade är att om vi ska vara miljövänliga så kan inte hela landet köpa nya bilar hela tiden, oavsett var dom kommer ifrån. Sådana här beslut som ökad etanolinblandning bland annat gör att folk blir tvingade till slut. Kanske inte nu, men framöver om det fortsätter på samma spår. Och det leder till överkonsumtion.
Att vi i sin tur köper produkter från länder med höga utsläpp hör ju ihop med att folk är dumsnåla, vi har själva över årtionden förstört inhemsk produktion av en massa grejer genom att köpa det lite billigare, och sämre, alternativet från till exempel Kina. Bara kolla på hur många som blint köper en ny elbil från denna diktatur..

Sen är ett problem att blir folk intalade att dom behöver den där totalt onödiga extrafinessen som den nya bilen har, eller att dom behöver autopilot eller lane assist eller allt annat bös. Det gör bara förare ouppmärksamma och sämre. Men narrativet i samhället är att köpa nytt när det går sönder, inte laga. Och det gäller tyvärr allt i samhället..

Que Sera, Sera

47 Inlägg
för 7 timmar sedan
MrHyde skrev:
The-GOAT skrev:
MrHyde skrev:

Huruvida man ska räkna elbilars påverkan på klimatet är vida diskuterat, den går jag inte in på dels eftersom jag är för lite påläst och dels för att tråden inte handlade om det.
Mitt problem ligger inte i just elbilar eller hög etanolinblandning, det ligger i just överkonsumtion. Privatleasing som till exempel blivit populärt, innebär ju att du ska byta till en ny bil vart tredje år, vilket är helt vansinne. Det jag menade är att om vi ska vara miljövänliga så kan inte hela landet köpa nya bilar hela tiden, oavsett var dom kommer ifrån. Sådana här beslut som ökad etanolinblandning bland annat gör att folk blir tvingade till slut. Kanske inte nu, men framöver om det fortsätter på samma spår. Och det leder till överkonsumtion.
Att vi i sin tur köper produkter från länder med höga utsläpp hör ju ihop med att folk är dumsnåla, vi har själva över årtionden förstört inhemsk produktion av en massa grejer genom att köpa det lite billigare, och sämre, alternativet från till exempel Kina. Bara kolla på hur många som blint köper en ny elbil från denna diktatur..

Sen är ett problem att blir folk intalade att dom behöver den där totalt onödiga extrafinessen som den nya bilen har, eller att dom behöver autopilot eller lane assist eller allt annat bös. Det gör bara förare ouppmärksamma och sämre. Men narrativet i samhället är att köpa nytt när det går sönder, inte laga. Och det gäller tyvärr allt i samhället..

Det är mycket tydligt uträknat att det är betydligt bättre för klimatet och miljön med en eldriven bil, det är otvetydigt.
Sedan finns det mängder med informationsresistenta individer som använder "känslobaserade fakta" och inbillar sig motsatsen.
Ja, jag kör elbil.
Ja, jag är påläst.
Ja, jag är påläst via forskningsresultat och neutrala instanser.

Jo, det är ett bekymmer med hur västvärlden fortsätter mata kommunistdiktaturen PRC med pengar för både produkter och tjänster, pengar som sponsrar en invasion utav ett Europiskt land.
Det finns mängder med biltillverkare som gladeligen har joint venture med kinesiska statens biltillverkare samt hyr sina fabriker av desamma.
Ökad etanolinblandning är bra på det viset att få bort de äldre skitiga bruksbilarna som både släpper ut mycket skräp samt har hög förbrukning.
Det blir ringar på vattnet och efter en tid är fordonsflottan modernare, renare.

Forskning påvisar även där gällande säkerhetssystem att det blir färre och framförallt mindre dödliga olyckor med fordon som hjälper till, även detta är oomkullrunkeligt.

När någon hämtar ut en ny bil blir det en bättre begagnad tillgänglig på marknaden vilket även där ger ringar på vattnet ner till slutanvändaren som pressar sin bil.
Köper ingen nytt finns det givetvis inte något begagnat att köpa för nästa.

Sök