fugazi - Starion Turbo-83 - "the wedge"

Långtidprojektet...
  • 6 Följare
  • 14 254 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 januari 2014
fugazi Lagom...
24 juli 2009 · 20 Inlägg

Snart inkörd...
http://img515.imageshack.us/img515/9488/dsc0414ci5.th.jpg

O-nött skinn...
http://img515.imageshack.us/img515/8348/dsc0404eq5.th.jpg

Ingen rost under...
http://img515.imageshack.us/img515/5214/dsc0425nb8.th.jpg

IC-bygget!!!
http://img118.imageshack.us/img118/604/dsc0002gn0.th.jpg

Gamla turbon...
http://img118.imageshack.us/img118/8923/dsc0007bu7.th.jpg

"Ganska" tätt...
http://img118.imageshack.us/img118/5498/dsc0018xh5.th.jpg

Raka rör?
Jag är lite förvånad att den trots allt inte lät mer...
http://img118.imageshack.us/img118/4189/dsc0011sf4.th.jpg

Inte så stor skillnad... på utsidan!
http://img118.imageshack.us/img118/8020/dsc0021lz1.th.jpg

Inlopp 42mm:
http://img118.imageshack.us/img118/4663/dsc0026pb9.th.jpg

Inlopp 48mm:
http://img118.imageshack.us/img118/7779/dsc0027mu7.th.jpg

Ny IC:
http://img184.imageshack.us/img184/8139/coolt0112el1.th.jpg
"Universal" stod det i texten, så det återstår väl att se om den går å knö in där fram på nå vänster.
Cellpaketet är 600x300x100 så även om det inte är nå "värstingmärke" så ska den väl göra NÅT iaf...?*förhoppningsfull*
Skon är en 43:a... om nån undrar.
Åsså varen rätt tung tyckte jag... 10,2kg!

Följande är inhandlat på Ride Tech's utförsäljning.
Att man inte mäter allting två gånger gör ju att det blir fel som oftast, men jag får ju skylla mig själv.... igen! (En del lär sig aldrig...)
90 gradersböjen som ska på snurran är 51mm och stosen 44,5mm...
Annars ser det bra ut! (Tycker JAG alltså!)
http://img73.imageshack.us/img73/4304/dsc0026kc0.th.jpg

Och ungefär så här är det tänkt (jaa... just det... jag tänkte ju inte ordentligt!)
http://img73.imageshack.us/img73/8131/dsc0056ra4.th.jpg

anslutningarna på IC är TÄNKTA (jaa, nu har jag tänkt igen!) att flyttas ungefär så här (lånat bilden på austarion.com):
http://i211.photobucket.com/albums/bb199/Miggles62/Starion/twincamconversion002.jpg

DownPipe:

Ungefär såhär hade jag tänkt mig från början:
http://img5.imageshack.us/img5/5255/bild072u.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/9063/bild074y.jpg
En kona från fläns mot turbon, över till kröken och vidare ner...
MEN... återigen så blir det ju sällan som man tänkt sig!!!
Det bygger för mkt mot torpedväggen...

Här är nästa försök:
http://img5.imageshack.us/img5/8250/bild067n.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/6747/bild066p.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/4641/bild068rhz.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/3569/bild069e.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/8826/bild070b.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/9923/bild071.jpg
Syns kanske lite dåligt att kröken är mindre i ena änden, men jag tror ni fattar.

Provmonterade och gaffatejpade som sagt ihop grejerna som jag hade tänkt att det skulle sitta på/i bilen.
Punktade dit allt, och provmonterade ännu en gång... och det passade även denna gång! *halleluja*
http://img261.imageshack.us/img261/6316/bild055j.jpg

http://img90.imageshack.us/img90/6585/bild054z.jpg

http://img136.imageshack.us/img136/5582/bild053.jpg
På sista bilden ser man att det inte bara är 2st. 90graderskrökar... liiiite mer än så!
Flexdelen är en 3" från feltema... och stosen/kragen på den hamnar precis vid bultarna till växellådsbalken!

(Och kommentarer om det "proffsiga" svetsarna undanbedes, vänligen men bestämt! Övning ger färdighet och det var länge sen jag övade!)

Billiga hålsågar gör inte snygga hål!
Men det funkar ju ändå...
http://img269.imageshack.us/img269/7956/dsc0593.jpg

Med svetsmuttern syns det ju inte!
Pressade DP:n lite plattare där jag skulle borra för att få en jämnare/mindre/ingen spalt att svetsa mot, och det lyckades ju rätt skapligt:
http://img195.imageshack.us/img195/286/dsc0595b.jpg

Fogen ser ju skaplig ut trots att muttern INTE är i RF:
http://img198.imageshack.us/img198/1962/dsc0597.jpg

Köpte ävern en plugg att sätta i:
http://img193.imageshack.us/img193/4084/dsc0600l.jpg

Så här ser det ut på lite avstånd nu, tur att bilden inte fick nån jättebra skärpa, och att jag har tänkt linda hela balletten sen:
http://img269.imageshack.us/img269/8468/dsc0602.jpg

Rattbyte:

När jag började skruva av den spruckna träratten (MOMO) så känndes det lite konstigt...
Hela styrstången satt liksom löst på nå vis.
När jag lossade snabbskruven till höjdjusteringen så ramlade hela skiten ner i knät, helt enkelt!!!
OCH DÅ BLEV JAG GLAD, att jag inte låg med full sula ute på E18!

Har tagit bort kåpan runt stången/tändningslåset:
http://img249.imageshack.us/img249/6273/dscf3363.jpg
Lite av fästet sett snett nerifrån vänster:
http://img95.imageshack.us/img95/369/dscf3364.jpg
Från höger:
http://img208.imageshack.us/img208/7035/dscf3366z.jpg
Snabblås-skruven:
http://img249.imageshack.us/img249/4854/dscf3368.jpg
Fästet borttaget (uppocknervänt):
http://img197.imageshack.us/img197/6475/dscf3370d.jpg
"Renoverat" och nymålat (EJ justerbart längre!):
http://img233.imageshack.us/img233/1083/dscf3384.jpg

Fästet monterat med FYRA skruvar den här gången (Inte 2!)
Och en ny skruv istf den justerbara snabbskruven:
http://img119.imageshack.us/img119/1311/dscf3388.jpg
Kåporna på och en "förlängd" (10cm++) rattstång:
http://img208.imageshack.us/img208/9890/dscf3393c.jpg
Kommer att bli en mkt behagligare körställning för han som ska köra droskan (190cm):
http://img208.imageshack.us/img208/2300/dscf3394l.jpg

Avgassystem:

Allt är i 3"rostfritt och inköpt på Hansen Powerpipes (INTE sponsrad, men jag skriver det iaf!).
Det blir alltså bara TVÅ delar på avgaset.... Enda skarven som kan läcka är mellan DP:n och resten!

Slutröret är snabbkapat lite snett av en överbliven muff och lite polerad,
vet inte om jag kommer att ha den på eller nåt annat:
http://img38.imageshack.us/img38/7497/dscf3412j.jpg

Bakre dämpare (Offset in/Center ut):
http://img182.imageshack.us/img182/1773/dscf3408.jpg

Krok framför bakre dämpare upphängd i orginalfästet:
http://img198.imageshack.us/img198/2995/dscf3409bright.jpg

Mellandel upphängd i orginalfäste (bakom bakvagnsbalken):
http://img406.imageshack.us/img406/7595/dscf3410.jpg

Mellandelen fotad från högersidan mot vänster bakhjul:
http://img264.imageshack.us/img264/1457/dscf3415.jpg

Främre dämpare (Center in/Offset ut):
http://img198.imageshack.us/img198/2374/dscf3414.jpg

Gummi från Biltema som passade alldeles utmärkt till orginalfästena,
ingen aaaaning om till vilken bil dom egentligen hör!
(Har för mig om att dom kostade 29.-/par):
http://img198.imageshack.us/img198/5928/dscf3361.jpg

Hela baletten gick in i firmabilen!!!:
http://img264.imageshack.us/img264/6476/dscf3402.jpg

FMIC och oljekyl:

Nytt hål 3" hålsågat (övre hålet!).
Kantat med skyddslist:
http://img150.imageshack.us/img150/5307/dscf3438.jpg

Nedre hålet fixat med täckplåt och tillsnyggat lite.
Lackat med mattsvart, men det blev nån konstig grå och flammig kulör, bara att göra om:
http://img150.imageshack.us/img150/3985/dscf3444.jpg

Före:
http://img220.imageshack.us/img220/9346/dscf3446.jpg

Oljekylaren monterad:
http://img91.imageshack.us/img91/4987/dscf3447.jpg

IC'n monterad framför:
http://img139.imageshack.us/img139/5296/dscf3450.jpg

Det ser tight ut:
http://img411.imageshack.us/img411/8195/dscf3452.jpg

Inte så trångt som det ser ut.
Det är större mellanrum mellan IC och oljekyl ,
än mellan oljekyl och kylaren:
http://img220.imageshack.us/img220/3469/dscf3454l.jpg

Utlopp:
http://img411.imageshack.us/img411/2214/dscf3455.jpg

Både IC och oljekyl ska få fästen i nederkant också... har inte kommit dit än bara!

Senast redigerat av fugazi (24 juli 2009)

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
fugazi Lagom...
20 juni 2010 · 20 Inlägg

Min IC har fått fötter!  cool



Det blir lättare att jobba med den då...
http://img10.imageshack.us/img10/6408/dsc0325ho.jpg
Stabilt!
http://img815.imageshack.us/img815/9513/dsc0326.jpg
Anslutning fastpunktad på rätt plats:
http://img815.imageshack.us/img815/645/dsc0331.jpg
Alu-plåt sågad efter pappersmall:
http://img820.imageshack.us/img820/5782/dsc0332.jpg
Våld+skruvstäd=
http://img813.imageshack.us/img813/8464/dsc0335.jpg
Mycket inpassning och justering blir det...
http://img12.imageshack.us/img12/5213/dsc0336dw.jpg
Inpassat skapligt...
http://img9.imageshack.us/img9/349/dsc0339jf.jpg
"Bara" helsvetsning kvar! Och likadant på andra sidan:
http://img30.imageshack.us/img30/8733/dsc0341cs.jpg
Hoppas att man kan få tid att fixa andra sidan denna helg och få grejerna svetsade "på riktigt" i veckan, eftersom Miggy'n inte orkar med riktigt...

Senast redigerat av fugazi (20 juni 2010)

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
fugazi Lagom...
20 juni 2010 · 20 Inlägg

Motorstativet saknade 1 hjul och 2 låsringar till bakre delen:
http://img692.imageshack.us/img692/6425/dsc0066ji.jpg
Hjul, köpte 2 billiga på Clas Olson... som naturligtvis inte var "bolt on".
Orginalet (Biltema) bakom.
Axlar... svarva, svarva, fräsa å gänga:
http://img97.imageshack.us/img97/9311/dsc0064nk.jpg
Svetsa fast, OK48:or och MASSOR med ström!!!
http://img97.imageshack.us/img97/8596/dsc0067mn.jpg
Motorfästet med modifiering. Man kan ju inte ha det som nån annan har tänkt att det ska vara ju!
Och "Rally Spray Paint" döljer nästan allt:
http://img714.imageshack.us/img714/3076/dsc0071o.jpg
Svets på fästet:
http://img97.imageshack.us/img97/8167/dsc0072ev.jpg
Passar/funkar ju!
http://img714.imageshack.us/img714/5214/dsc0074ho.jpg

Olja? Passade på att tömma tråget, lägg märke till nyansen/färgen:
http://img709.imageshack.us/img709/7337/dsc0078dq.jpg
Öppna locket på juvelboxen:
http://img31.imageshack.us/img31/9114/dsc0079tp.jpg
Beck, överallt. Kolla speciellt i insexhålen på skruvarna:
http://img94.imageshack.us/img94/8655/dsc0081pa.jpg

http://img684.imageshack.us/img684/3183/dsc0084u.jpg

http://img28.imageshack.us/img28/5505/dsc0086bk.jpg
Insugskanal...
http://img709.imageshack.us/img709/9678/dsc0088lq.jpg
Inga fegisverktyg när man ska lossa en topp som suttit sen -84:
http://img28.imageshack.us/img28/6345/dsc0093xo.jpg

http://img684.imageshack.us/img684/6498/dsc0095w.jpg
Kamnock... 180000km... hmmmm...
http://img684.imageshack.us/img684/9563/dsc0099oi.jpg

Nu blir det spännande att lyfta och se vad som finns under!


Block med packning. Kolvarna ser helt ok ut... Det vita på 3:ans kolv är aluminiumoxid, då det läckt ner vatten genom en öppen ventil:
http://img684.imageshack.us/img684/6237/dsc0103jq.jpg
Utan packning:
http://img709.imageshack.us/img709/1628/dsc0105ho.jpg

Topp:
http://img709.imageshack.us/img709/1598/dsc0107e.jpg

Vändkant på blocket och krysslipningen i loppet, som fortfarande syns TYDLIGT!
http://img709.imageshack.us/img709/2889/dsc0117la.jpg

Hej hopp, här går det undan:
http://img28.imageshack.us/img28/9093/dsc0121fv.jpg

Snart klart ju! (Faan va sexigt... rena pårren!  :hyper  )
http://img692.imageshack.us/img692/6428/dsc0123n.jpg

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
fugazi Lagom...
30 juli 2010 · 20 Inlägg

Japp... sista veckan på semester dårå... dags att sätta fart kanske?
Närå, det har faktiskt blitt lite gjort.

Köpte lite rörkrökar på Feltema (skulle jag ju inte ha gjort) för att bygga tryckrör av...
...och det blev ju inge bra alls.
Visade sig att när jag väl börjat kapa och punkta/svetsa (TIG) ihop första kröken efter turbon så vart det bara skit!
Röret var ju galvat, eller flera av rören, men inte alla... *gaaaaaah*
Fick fixa ytterligare lite med Miggyn och köra med den isf TIGen.

Här är lite bilder på "mockup" iaf:
http://img44.imageshack.us/img44/1716/dsc0272ck.jpg

http://img839.imageshack.us/img839/7148/dsc0279t.jpg
Och ICn som PH Svets & Maskin aldrig gjorde nåt med lämnades till Fräsarn,
och då ser det ut så här:
http://img339.imageshack.us/img339/6642/dsc0283di.jpg

Nästa gång ska jag inte snåla utan köper RF istället!
Massor av MIGtråd och en hel del slipa + sputspacel och tjockt med färg och klarlack på det så ser det ut såhär:
http://a.imageshack.us/img134/3492/dsc0024cv.jpg

http://a.imageshack.us/img839/3842/dsc0028n.jpg

http://a.imageshack.us/img405/6258/dsc0030n.jpg

http://a.imageshack.us/img832/2981/dsc0035c.jpg

http://a.imageshack.us/img291/7206/dsc0044i.jpg
Filterburken med LMM i, sitter INTE där Mitsubishi en gång tyckte att den skulla sitta... den är kapad på allt vad fästen och lufttillförselrördragningfrånskärmhåltochruntburken *pust* hade, och förpassad så långt ner i botten på utrymmet bakom höger framlykta, som det bara är möjligt!
http://a.imageshack.us/img134/3492/dsc0024cv.jpg

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
KHRacing
31 juli 2010 ·

fugazi skrev:
Snart klart ju! (Faan va sexigt... rena pårren!  :hyper  )
http://img692.imageshack.us/img692/6428/dsc0123n.jpg

grym bil, vad är detta för insug  *NYFIKEN*

fugazi Lagom...
31 juli 2010 · 20 Inlägg

KHRacing skrev:

fugazi skrev:
Snart klart ju! (Faan va sexigt... rena pårren!  :hyper  )
http://img692.imageshack.us/img692/6428/dsc0123n.jpg

grym bil, vad är detta för insug  *NYFIKEN*

JM-Fab...
Men den motorn är långt ifrån klar... cool

Hoppas bli klar med den här veritionen till MOD!

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
KHRacing
2 augusti 2010 ·

fugazi skrev:

KHRacing skrev:

fugazi skrev:
Snart klart ju! (Faan va sexigt... rena pårren!  :hyper  )
http://img692.imageshack.us/img692/6428/dsc0123n.jpg

grym bil, vad är detta för insug  *NYFIKEN*

JM-Fab...
Men den motorn är långt ifrån klar... cool

Hoppas bli klar med den här veritionen till MOD!

aa-ha... pris ?

e dock felvänt till evo´n

fugazi Lagom...
4 augusti 2010 · 20 Inlägg

KHRacing skrev:

fugazi skrev:

KHRacing skrev:
grym bil, vad är detta för insug  *NYFIKEN*

JM-Fab...
Men den motorn är långt ifrån klar... cool

Hoppas bli klar med den här veritionen till MOD!

aa-ha... pris ?

e dock felvänt till evo´n

Finns åt båda hållen... är snarare mitt som är felvänt...
JM-Fab

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
fugazi Lagom...
16 augusti 2010 · 20 Inlägg

Fick en liten stund till övers och fixade oljestickan!

Den som satt där förut var krökt till oigenkännlighet men tycktes funka ändå, vilket vid närmare granskning är tveksamt!
Röret var böjt nedanför kragen som ska mota röret i hålet på blocket, och då går det ju inte att få ner röret helt.
Dessutom blir det snett så stickan hamnar på ett helt annat ställe och med en annan vilkel... vilket medför att man aldrig vet hur mkt olja det egentligen är i!

Den vänstra (blankare) är krökt och den högra en "orginal" (tror jag):
http://a.imageshack.us/img135/1051/dsc0085h.jpg

http://a.imageshack.us/img137/6331/dsc0087ro.jpg
Uträtad och rak i bottendelen så den går ner till kragen:
http://a.imageshack.us/img826/5339/dsc0099na.jpg

http://a.imageshack.us/img822/4949/dsc0097ps.jpg
Nu kommer den upp på andra sidan av turbon istället!
http://a.imageshack.us/img530/4746/dsc0091d.jpg

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
Marroe
16 augusti 2010 · 197 Inlägg

Riktigt intressant tråd, fortsätt jobba, vill läsa mer! :>

A_Amby
16 augusti 2010 · 165 Inlägg

Kul bli du har valt och det ser seriöst ut med.. Får nog bevaka den här tråden:cool:

Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
fugazi Lagom...
19 augusti 2010 · 20 Inlägg

Marroe skrev:
Riktigt intressant tråd, fortsätt jobba, vill läsa mer! :>

Jobba.... jag det är lite mkt jobb just nu så projektet får vänta, tyvärr!

A_Amby skrev:
Kul bli du har valt och det ser seriöst ut med.. Får nog bevaka den här tråden:cool:

Valt och valt.... det var mer en tillfällighet att jag kom över den, men man har ju velat ha en sen man var i dom övre tånåren. Alltså när den var ny! big_smile

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
fugazi Lagom...
3 januari 2011 · 20 Inlägg

Har flyttat till ett nytt garage.... mkt mer än så har tyvärr inte hänt!

http://img824.imageshack.us/img824/2740/dsc0410r.jpg
http://img526.imageshack.us/img526/3973/dsc0408yf.jpg

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
fugazi Lagom...
18 augusti 2013 · 20 Inlägg

Hänt på semestern:
Rätt länge sen en åppdäjt här....

7 sorger och 8 bedrövelser har det blivit... minst!
Har dock börjat hända lite på senare tid, en del positivt och en hel del negativt.
Positivt, är att det är ett nytt garage på G.

Så här såg garaget ut förut:

fugazi skrev:
Jaha ja... nu har jag bytt garage igen....
Lite större, lite ljusare och en massa andra intressanta bilar:
http://img824.imageshack.us/img824/2740/dsc0410r.jpg
4st 3000GT, 1 Spyder, en ajdinånting (helt ointressant) och en stor märrsa. Där Starionen står...blablabla.....

Nu ser det ut såhär (blev en dålig bild men ni fattar säkert):
http://imageshack.us/a/img15/122/ujjn.jpg
Junkyard.
Det röda 3kgt-liket står på nästan exakt samma plats som förut.
Men det gör INTE min bil.
http://imageshack.us/a/img832/753/e2tb.jpg
Den bilden är tagen med ryggen mot det röda liket.

Idag:
*puh*
Nu har jag för en gångs skull haft en bra dag... det var länge sen!!!
Starionan fick lite hjälp att lägga nå mil till dom få som finns på mätaren.
502" cheva hade ju ork så det räckte:
http://imageshack.us/a/img19/54/6qx6.jpg
Nya förvarings och mekplatsen är hos en kompis till min sambo.
Hon renoverade väggarna från gammalt gaff och mögel, och sen på med ny färg:
http://imageshack.us/a/img843/7986/4u1a.jpg
Länge sen jag rattade den här donnan!
http://imageshack.us/a/img853/7502/mfcm.jpg
Tompa hjälpte till med sista knuffen över tröskeln:
http://imageshack.us/a/img51/6074/z3pp.jpg

Ett jättestort tack till Tom som ställde upp med transport (igen)!!!

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
amoreex
24 december 2013 · 2 712 Inlägg

Att man inte sett detta innan!
Måste ju bara följas! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
HellMek
24 december 2013 · 84 Inlägg

En klassisk, cool bil, måste följas big_smile

Mvh//Tobbe
fugazi Lagom...
13 januari 2014 · 20 Inlägg

Tyvärr har ju inte tiden infunnit sig till att göra nå så det blir väl tyvärr inte så mkt "följa" än... roll

Mitsubishi Starion Turbo "the wedge" (1983)
HellMek
13 januari 2014 · 84 Inlägg

fugazi skrev:
Tyvärr har ju inte tiden infunnit sig till att göra nå så det blir väl tyvärr inte så mkt "följa" än... roll

Jaja, märker väl när det händer nåt smile

Mvh//Tobbe
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang