InStyle's sämre beggade bilar

Varför gödsla med biltrådar, näpp drar ihop många till en (We are Legion, we are many) Mitt sunkiga garage och det som passerar genom det
  • 33 Följare
  • 9 402 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 december 2023
InStyle
20 juli 2020 · 69 Inlägg

En gedigen samlingstråd för mina förlupna bilar och öden (vissa värre än döden) Svårt som f*n att skriva om en bil hela tiden
Så nuvarande bilpark är (trumvirvel)

Bora, bilen som bara dök upp och hållit sig kvar, frugan tittar på mig som om jag har en skruv lös med planerna för den haha
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-e944d7b5170f17a7d43c55dfed6ede09.jpg
Chrysler Pt Cruiser
Ja vem behöver inte en pt, ok inte av den tränande sorten då även om träning är ett bra sätt att minska vikten på bilen, just nu i garage och får lite dämpning
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-3182096f3220615023940172df59177c.jpg
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-bfd10e185f18974a8d3abc9cf183d3da.jpg
Efter
Sist men inte minst SAAB:en
En viskning från det trevliga 2000 talet, dvs 2007. Den första bilen som kan ta mer etanol än föraren, köpt dyrt och äter fasen pengar och mitt tålamod, kommer snart berättelser om tävlingsformen "batteriätning" och hur man byter laddrelä på en *&&^&**& SSAAAABB
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-e8daf08c3664d912c800cc926ae98e03.jpg
Japp har man inte problem så skaffar man det

Cuefa Ain't no place like home...
21 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Haha, det här kan nog bli intressant att följa!
Något "fel" lär Du ju ha som pysslar med en PT Cruiser.... jag gillar det lol

Kul med ovanliga och underskattade bilar som projekt! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
InStyle
23 juli 2020 · 69 Inlägg

Lite historia och lite hjärnsläpp, vi börjar med... Pt Cruisern bilen som får rätt många att fundera på ägarens mentala hälsa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-8dccb67b0e343e8e44f4f776c2bd9822.jpg

Hittade den under en roadtrip till Mölle utanför Höganäs i Skåne (ok jag bor i Helsingborg så en ett RoadHopp mer än trip)

Frugan älskade den och jag kände att den var tillräckligt udda så den skulle passa i mitt register av bilar, Pt Cruiser är ett hopkok av diverse bilar, dvs plattan från en Chrysler Neon, motor från en Mini cooper  (R56) prestanda som en gräsklippare och ett utseende som bara en mor kan älska, japp den köptes. Körningen hem var underhållande, bromsarna tog sporadiskt och skrapade som om du försöker spela en bromsskiva på en skivspelare för vinylskivor (ni som inte vet vad en skivspelare är säger jag bara Wikipedia är din vän.) och motorn gick ibland på 3 cylindrar, ibland på 4 men ok mest på 3.

Efter lite kärlek så besiktades den med blanka fina papper, men med diverse jordfel så står den nu i garaget och ljuddämpas och felsöks, mer om det senare.

Så det behövdes en glad springare, en räddare i nöden, en bil att frakta frun till Maxi och något för fina söndagsturer på den skånska landsbygden, en Boooooora.

Lusläste som vanligt Blocket, och sållade ut dom mest uppenbara bilarna som körts fram och åter till kyrkan (dvs "bilhandlare" som haft bilen under en månad, men ändå kan intyga att den går som en gud, dvs hästhandlare oavsett språk eller nationalitet )

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-0e2255f4629548426266dc29e8e4ddd6.jpg

En dam i Ängelholm som visade bilen som saknade lås , var olåst men gick bra i motorn men med ett körförbud på grund av avancerad lättning av drivlinan.

Lättningen bestod av ett gigantiskt !!! hål på bakaxelbalken på vänster sida, jo jag kunde nästan få in en av mina jättelika Norrländska labbar (jo kommer från norrland men bor i skaune ) , så iväg till självplocken och svärande som en borstbindare så plockades en balk och installerades på Boran (se det som en snabbspolning men kommer väl berätta senare) liet tillsnyggning av bilen och byte lambdasond (nåt som nån glömt berätta) och fixning av elkopplingar som kunde gjorts bättre av en 3 åring så.... blankt papper.

Eftersom det är sällan nåt som ska vara bra så dan efter besiktning så blev bilen sned, japp framfjädern på förarsidan hade gjort en "självsänkning" vad gör man,  jo beställer ett coiloverkit som gör bilen stötig men med en körkänsla som är härlig .... men med en 1.6 liters akl motor så fattas nåt, och frun gillar inte skrapet över fartguppen.....

In Kommer SAAB:en

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-42aec861f4a2ab40fcf1573a0f2cd3de.jpg

Hade lovat mig själv att "aldrig mer en SAAB" men som alltid så ljög jag nu för mig själv och en polare hade en SAAB 9-5 Biopower automat jubileumsmodell, kärt barn långt namn som hans svärfar kört. En 2007:a mer 12 tusen mil på mätaren drygt och 20 kkr i pris (kilokronor dvs tusen) med en avbetalningsplan gjord av en ekonom på speed och ett gillande från frun som slutat tycka om the Budgin Bora så japp rulla in den och sälj boran var intentionen.

Tills.

Solig morgon, glad bilförare knatar fram till bilen ... hmm konstigt fjärrupplåsningen funkar inte... i med nyckel..... klick klick klicketiklick och bilen börjar härma ett flipperspel ( japp wikipedia är din vän) men japp boran finns ju kvar, räddaren i nöden.
Laddar upp batteriet i ZyyyperZaaben den går en dag sedan klick...... Kollar laddning 14.1, 13.6 12.1 ,14.2
Nästa del i historien innan jag kommer till nutid, byte laddrelä på en SAAB konstruerad av en människa med massor av fantasi och ett drag av galenskap

InStyle
23 juli 2020 · 69 Inlägg

Cuefa skrev:
Haha, det här kan nog bli intressant att följa!
Något "fel" lär Du ju ha som pysslar med en PT Cruiser.... jag gillar det lol

Kul med ovanliga och underskattade bilar som projekt! big_smile

Tack , är trött på att slänga upp en tråd på projekt efter projekt men insåg hela mitt jäkla liv är ett enda projekt hahaha

turbonova gillar en riktig burnout
23 juli 2020 · 1 174 Inlägg

Härlig tråd, och roligt berättande smile följer självklart smile

InStyle
23 juli 2020 · 69 Inlägg

Bonus 2 inlägg samma dag.

Så Var var vi, jo Boran var inte nåt som frun ville åka i , Chryslern nerplockad i garaget (nej inte här utan på hemlig plats någonstans i ödåkra)

Och en  kompis (!?) hade en SAAB över, eftersom jag är en klok (?) människa som efter förra SAAB en dvs Min Aero som hade bromsrör gjorda av knäckebröd så hade jag lovat att aldrig mer köpa en SAAB, men f*n jag lurade mig själv igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-3449e539fad984dc0bd9352b4aa9038f.jpg

Och voila där var det, ännu en SAAB en 2.3 l Biopower (låter som nåt jäkla tvättmedel) med överkomlig skatt och ok bekväm , om man nu jämför priset så Boran trillade in för 3 tusen men ZyyperZaaben hoppade in för 20 st hårt vikna och begråtna tusenlappar, men den var fin 12 tusen mil på mätaren , japp nu hade jag bruksbil.... f*n vad jag bedrog mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-693c43d85e0ab773a05556dad30150cf.jpg


Den äter ström, på nåt knepigt sätt så verkar det som om nån har fest i bilen när jag sover för batteriet är sopslut när jag kommer ut och ska starta den på morgonen, kopplar in torque pro med nån sketen OBD 2 läsare från nåt asiatiskt land hoplimmad med tandtråd och hyffsat bra intentioner.
Hmm bilen laddar knepigt, den pendlar mellan 12.6 till 14.4 inte bra, hittar ett laddrelä i Tyskland som inte kostar halva bruttonationalprodukten .
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-ede3c7b0caa113436d1eeadc4e5ca201.jpg

Vad ska man då tänka på när man börjar med att byta sagda relä, börja med tiden, japp den är alltid för lågt uppskattad, se sedan till att låsa in alla trubbiga instrument som hammare, släggor järnspett mm, för någon gång under projektet att hitta generatorn och befria bilen från den så kommer du vilja klämma till bilf*n med nåt liknande.

Ta sedan bort jordkabeln och börja befria bilen från allt som täcker motorn, dvs plastpaneler kablar skjortärmar joltburkar ja det vanliga, kom sedan underfund med att det kanske går att göra en quick and dirty genom att ta bort insuget, kom sedan på att inget är varken quick men jäkligt dirty.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-9d2a60eda3a84ab55727c44b74f81b79.jpg

Kom sedan på att bilen mår bättre av att pallas upp på höger sida och ta en domkraft under motorn så den inte faller ner när du ivrigt plockar bort övre motorfästet och svär som en sk borstbindare (en yrkeskategori som har skitsvårt att rekrytera, när hörde du sist "och nu behövs det borstbindare??) ta bort innerskärmen och hitta var man också använt hållare av knäckebröd, dvs dom där plastmuttrarna som blir som kinderägg, med en överraskning mitt i .

När inget annat funkar så plocka bort skruvar på måfå för att se om nåt lossnar, inse sedan att det går att skruva lös nedre fästet och röra på skiten, och när man ändå håller på att skruva, bort med hela övre delen av fästet mot motorn, och ja att byta relät sedan är det minsta jobbet.

Gör sedan tvärt om för att montera hela rasket , få bråttom då det börjar mörkna och garaget är upptaget av en Pt Cruiser samtidigt som ödåkra monstren börjar hoa bland husen runt i kring dig

Skruva som en galning och stå förvånat och titta på alla kul bultar som du fått över i handen som du fasen inte har en aning om var fasen dom satt, försök starta bilen försiktigt och se om något skakar loss, om inte så var det du fick över helt jvla onödigt
Åk hem med ett leende på läpparna med fulladdat batteri

Ok sedan när jag kommer ut morgonen efter,,,, klick klick riketiklick
In i boran och kör
Senare på kvällen dan efter sitter på balkongen och funderar på vilket fån som har en bil där larmet går hela tiden, inser rätt snart att fånen är Jag då det är min kära saab som kör sin repertoar för alla glada grannar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-acc5a2f745d0a008eb0bbf659d245db6.jpg


Så felet, batteriet som har minnesproblem och orsakar spänningsfall som bilen tror är inbrott, kör skamset in till Biltema och inhandlar deras coopmärkta batteri (nån som kommer ihåg konsums blåvita varor) och då kommer vi till dagens datum då jag likt en jaktfalk spanat ner i motorrummet och skruvat tillbaka diverse bra att ha bultar plus bytt alla vakuum slangar  så håll tummarna att den startar imorgon så ska jag berätta om Boran, vad som ska hända med den stackaren och hur den slitigt hårt med att mäta sig med alla andra avdankade fordon i min ägo

InStyle
23 juli 2020 · 69 Inlägg

turbonova skrev:
Härlig tråd, och roligt berättande smile följer självklart smile

Tackar och bugar alltid trevligt med folk i the flow som det heter på swutrikiska

Cuefa Ain't no place like home...
24 juli 2020 · 4 628 Inlägg

El-gremlins är verkligen det VÄRSTA! lol
Hade liknande problem med min blåa Merca. Helt plötsligt kunde den få för sig att vägra starta, hur man än bar sig åt. Vänta typ 5-10 minuter så hoppade den snällt igång igen.
Jag testade ALLT som internätet föreslog men hittade aldrig felet innan jag sålde bilen...

Ska bli kul att fortsätta följa dina framsteg! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zzr9409209
24 juli 2020 · 716 Inlägg

Haha, du är en mästare med textning, kul/rolig läsning..Följer så klart!

InStyle
24 juli 2020 · 69 Inlägg

Cuefa skrev:
El-gremlins är verkligen det VÄRSTA! lol
Hade liknande problem med min blåa Merca. Helt plötsligt kunde den få för sig att vägra starta, hur man än bar sig åt. Vänta typ 5-10 minuter så hoppade den snällt igång igen.
Jag testade ALLT som internätet föreslog men hittade aldrig felet innan jag sålde bilen...

Ska bli kul att fortsätta följa dina framsteg! big_smile

Säger som jag säger till min ytterst tålmodiga fru "jag jobbar på det" svaret brukar bli "Jag Veeeet, men bli f*n klar någon gång" men klar blir man aldrig med sköna bilar som kör med KGB mönster på däcken (så väl kamouflerat att dom knappt syns) och dom här bra att ha bilarna som aldrig är  speciellt bra att ha :-) men jag jobbar på att det ska bli nåt

InStyle
24 juli 2020 · 69 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Haha, du är en mästare med textning, kul/rolig läsning..Följer så klart!

Du är så välkommen alltid kul att nån läser och reagerar, ha en skön fredag

InStyle
9 november 2020 · 69 Inlägg

Ok jag erkänner , det har blivit en hel del frånvaro här, och nej beror inte på Corona (även om det inte finns tillräckligt många för att släcka törsten )
SAAB:aset går varannan vecka, och nej det är inte samma fel varje gång utan mera lite slumpartat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-f8e78a673ea27cfd7fc6bd68dc564f38.jpg
Eller vad säger man när den ena morgonen har dragit ur batteriet helt, sedan efter laddning (och japp jag kollar att f*nskapet laddar) så går den utmärkt en vecka innan den helt plötsligt väljer att inte starta, och ja det går att gnugga ordentligt på startmotorn, morgonen efter startar som inget har hänt...
Poppar upp felkod att den hatar Can-Bus systemet (kommunikation omöjlig, dvs troligen ett internt bråk där startspärren pucklar på styrsystemet medan bränslepumpen står i ett hörn och skakar och resten av bilen väljer att ta semester)

Stephen King gjorde en gång i tiden en novell som heter Christine och handlar om en besatt bil (blev senare en film som till skillnad från så många andra skapelser från herr King faktiskt gick att se på) ok min saab heter inte Christine, utan snarare Krister och är en snarstucken medelålders komunalbeige herre som absolut ska hata mig till dödagar.

Och nej fanskapet ska inte vinna, nej jag ska våldsskruva med den tills den eller jag går åt.

Så chyslern har fått gå, och ja jag menar Pt-Chruisern som skulle göra vilken hårfrisör helt konfys av glädje, men ok den är också lite som en annan herre som käkat blåbärssoppa med brunabönor så pyser den jäkeln och luktar illa (avgasläckage) och min dröm om att skohorna in en Mini Cooper S motor i den j*vln står och faller med .... Krister

Men ja jag har ju ett Vrak till (alla onda ting är tre) Boran står envist i Garaget eftersom jag fan tappat all lust till bilar när inget funkar, och Nej jag har inte Gått med i Greta 4 President gruppen utan jag ska fan få igån nåt... nån gång, men jag säger som Arnold, I Will be back ... och snabbare lär det gå om Ni hojtar uppmuntrande
(och ja för att jag inte ska göra Er besvikna så , ja jag har budat på en bil till, ska det Bli 4 vrak??)

Lucif3r
9 november 2020 · 2 173 Inlägg

InStyle skrev:
... nej beror inte på Corona (även om det inte finns tillräckligt många för att släcka törsten )

Undrar hur många som kommer förstå den vitsen big_smile

Mew
10 november 2020 · 2 151 Inlägg

Lucif3r skrev:

InStyle skrev:
... nej beror inte på Corona (även om det inte finns tillräckligt många för att släcka törsten )

Undrar hur många som kommer förstå den vitsen big_smile

De flesta som druckit öl någon gång, förhoppningsvis. big_smile

Jobba på, följer med spänning. tongue

Cuefa Ain't no place like home...
10 november 2020 · 4 628 Inlägg

Mew skrev:

Lucif3r skrev:

InStyle skrev:
... nej beror inte på Corona (även om det inte finns tillräckligt många för att släcka törsten )

Undrar hur många som kommer förstå den vitsen big_smile

De flesta som druckit öl någon gång, förhoppningsvis. big_smile

Jobba på, följer med spänning. tongue

Just där är ju problemet...
Jag dricker öl ofta (magen talar sitt tydliga språk, men jag har fått förstå att "round is also a shape"...) men Corona? Nä, där går gränsen... lol

Jag kan iaf förstå känslan som InStyle känner, det är så KUL när allting bara fungerar!
Sen vaknar man lixom upp ur den drömmen och tittar över det svartbrända slagfältet till skrothögsparkering man har utanför huset, suckar o drar täcket över huvvet igen...

Men det är rätta takter! Våldsskruva på för tusan! Ingen kommer ihåg en fegis wink

Och självklart ska det bli en fjärde bil! 🤜🏼🤛🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
InStyle
3 december 2020 · 69 Inlägg

Nu så, Äntligen
SAAB:en funkar, behövdes "bara" plockas ur en jäkla ECU koppla in en Canbus läsare, plocka ur original mjukvaran och läsa in den på en ny box och f*nskapet funkar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-d879e95cc264ffdb091c4709bc785802.jpg
Så tillslut så går den,  och efter lite körning i den härliga skånska vinterväglaget (visste inte att Region Skåne hade köpt in Venedigs kanaler istf vägar )
så inser jag att däcken funkar ,, sådär framdäcken hade ett mönster som Ryska FSB möjligtvis hade gillat, det var så hemligt att inte ens jag såg det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-366d3cad7f202cab2a1b13e40f8da839.jpg
Lär bli byte av däck till våren där (nej jag kör inte på Spetsnaz däcken)

Undrar om det är någon mer än jag som drabbas av "Gubbdagis" så for man står utomhus och försöker göra nåt vettigt med bilen? Jag behöver inte mer än öppna huven så dyker dom upp som hungriga måsar, och int f*n försvinner dom när man börjar vifta med kvastar och fågelskrämmor funkar inte heller.
Men nu så sitter Vinterdäcken på S*tansSAAB och Boran är upp - pallad i garaget i väntan på att jag ska montera "lift-kit" (varför? för att jag kan?) och Chryslern står och surar på parkeringen.

Och vilka Planer har jag nu då ? Sitter fortfarande och kollar försäkringsauktioner i Corona EU och jagar en Mini Cooper S som skulle vara perfekt att plocka maskineri från till Frisörsbilen (PT Cruisern för Er som missat)

Funderar på 4 motion moddning av Terräng Boran och att jag ska bli friskare.
Vad f*n har hänt mig nu då, ett liv av mc körning (läs krascher) aktivt militärliv  och en kropp som lägger av så verkar jag äta upp mig själv innifrån så när nåt fixar sig (SAAB) så lägger nåt annat av (JAG) så mitt skellett mår kasst, men det löser vi, så lätt blir ni inte av med mig, smell ya folks l8:er

Lucif3r
3 december 2020 · 2 173 Inlägg

InStyle skrev:
Undrar om det är någon mer än jag som drabbas av "Gubbdagis" så for man står utomhus och försöker göra nåt vettigt med bilen?

Som tur är(tur för mig eller tur för dom, vet jag inte riktigt) så har jag alla bilar inomhus, så jag klarar mig hyffsat undan big_smile
Har dock sett några gånger att dom försökt kika igenom fönstren hmm
Dessa ugnar är dock i åldern "gamla nog att förstå att dom inte är välkomna, men inte gamla nog för att inte låta nyfikenheten ta över".
När jag bodde i radhus för herrans massa år sedan var det betydligt värre dock... så fort man tog i bilnycklarna hade man femtioelva småglin runt sig som ställde frågor non-stop... mad

Dr_snuggels
11 december 2020 · 3 502 Inlägg

hahha underbart detta måste följas smile

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
InStyle
17 maj 2021 · 69 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-1754f44fa24b89d941d45deee6d841c1.jpg
Nej är inte avliden, känner mig bara som det, ska uppdatera byggen snart varit lite mycket sjukhus och för lite verkstad, håller tummarna att det jag har är godartad och inte malignt
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223645/223645-30125f1ab607e67975ae96ee42a9834a.jpg

Cuefa Ain't no place like home...
17 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Ojdå, det där lät inte så bra 😲
Vi håller tummar och tår för att det är hastigt övergående utan bestående effekter.
Uppdatera när Du känner för det - vi finns kvar här o väntar på dig smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang