Gränsen mellan smallblock och bigblock

stevo3
2 september 2008 · 24 Inlägg

Jag ska eventuellt köpa cheva.
Och jag skulle vilja fråga om det är nån som vet var gränsen går mellan small block och big block?

Stefan

mektrollet Reparatör
2 september 2008 · 630 Inlägg

stevo3 skrev:
Jag ska eventuellt köpa cheva.
Och jag skulle vilja fråga om det är nån som vet var gränsen går mellan small block och big block?

Stefan

Finns ju bigblock på 396cui och smallblock på 454cui . så de e svårt med riktiga gränser nu för tiden med allt roligt som finns på eftermarknaden . Men annars e väl smallblock upp till 400 cui å bigblock från 396 å hur stort som helst .lol

stevo3
2 september 2008 · 24 Inlägg

Tack för svaret.
Då vet jag lite mer.

Murdock_1980
2 september 2008 · 26 Inlägg

om jag inte minns helt fel så går gränsen på small och big block vid 350 på cheva.. då 350 då är smallblock

bubban
2 september 2008 · 259 Inlägg

men cheva har ju en 348 också och det är ju bigblock.

frasse4
2 september 2008 · 736 Inlägg

Skillnaden ligger i vilket block det utgår från. Det finns stora smallblock, men då är de så uppborrade så det blir knappast någon effekt i dem, inte speciellt trimvänliga med andra ord.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Habobo
2 september 2008 · 198 Inlägg

Skillnaden mellan small och big block är avståndet mellan två intilliggande cylindrar. Detta är ett sätt att avgöra vilken typ av motor det är.

1332 - Överjävlig
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
2 september 2008 · 2 456 Inlägg

big_smile  Everyone talks torque, but do they really mean it? After all, small-block Chevys are the omnipresent four-wheeling powerplants, but small-blocks are unlikely cohorts with huge torque numbers. Even if you build a 383 stroker that visits the neighborhood of 500 lb-ft, it probably has a choppy cam with no low-end driveability and clouds of pig-rich, 91-octane exhaust fumes. But what if you could have big-block cubes in a small-block package?

You can. Using a Dart Iron Eagle block with a raised cam and deck height (make sure to read the sidebar), we built a 450ci small-block by combining a 4.165-inch bore with a 4.125-inch stroke. A normal 350ci Chevy is 4.00x3.48, and a 383 stroker is 4.03x3.75. Our big-inch, 9.3:1-compression small-block runs on 87-octane dog water (perfect for those Baja trips) and grunts out over 500 lb-ft from 2,000 clear through 5,000 rpm, peaking at a stout 571 lb-ft at a low 3,700 rpm.

It's only incidental that it also spits up 480 hp at a mere 4,900 rpm. If you can't frag your transfer case with this thing, something's wrong with you.But also know this: When you see a magazine pat itself on the back for big numbers on the dyno, those numbers are generated at wide-open throttle. That's only relevant to a mud-bogger, a dune-flogger, or to a total hack of a rockcrawler. For a rock-hound with finesse, it's more important to consider lug-ability (how low will it pull?) and part-throttle control, both of which are compromised by small cubes and big cams.

That's why our 450-incher benefits from a miniature Comp Cams hydraulic roller for an idle of 600-700 rpm with no lope whatsoever and a vacuum reading of 16 to 17 inches. That'll be happy with any power-brake system, run smoothly with an EFI setup, and pull as low as 300 rpm under load. And, since many of you will still want more, we also tried a bigger cam for 530-plus hp at 5,200 rpm, and then we gave a shot with a blower for you show-truck guys. How's 700 lb-ft and 720 hp grab you? Read on.

http://www.4wheeloffroad.com/brandpages … index.html

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Germax
3 september 2008 · 12 086 Inlägg

Det finns väl ingen smallblock på 454ci?
454an är ju deras kända bigblock, jag tror du har fel.
För mig jag hörde någon gång att deras största sb låg på drygt 400ci

Germax
3 september 2008 · 12 086 Inlägg

Habobo skrev:
Skillnaden mellan small och big block är avståndet mellan två intilliggande cylindrar. Detta är ett sätt att avgöra vilken typ av motor det är.

Ja, och att bb är typ avsevärt mkt större i största allmänhet.

NxV ElectroRaggare
3 september 2008 · 883 Inlägg

Ja, när man tillochmed ser skillnad på att en bigblock är större på utsidan än vad en smallblock är så torde det vara lite skillnad på insidan.. smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Hamilton
3 september 2008 · 8 864 Inlägg

JapMax skrev:

Habobo skrev:
Skillnaden mellan small och big block är avståndet mellan två intilliggande cylindrar. Detta är ett sätt att avgöra vilken typ av motor det är.

Ja, och att bb är typ avsevärt mkt större i största allmänhet.

Att du med blotta ögat ska kunna skillja dom åt .... ja grattis big_smile

Senast redigerat av Hamilton (3 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se
NxV ElectroRaggare
3 september 2008 · 883 Inlägg

lägger du upp en 350 smallblock mot en 454 bigblock så är det inte svårt smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Hamilton
3 september 2008 · 8 864 Inlägg

NxV skrev:
lägger du upp en 350 smallblock mot en 454 bigblock så är det inte svårt smile

Står inget om just dom allternativen....
sen att 350 finns som bigblock men det visste du ju redan...

Fotograf på tierpidag.se
mektrollet Reparatör
3 september 2008 · 630 Inlägg

JapMax skrev:
Det finns väl ingen smallblock på 454ci?
454an är ju deras kända bigblock, jag tror du har fel.
För mig jag hörde någon gång att deras största sb låg på drygt 400ci

Lite att kolla på. Mest för att visa att det finns goa smallblocks

http://www.hotrod.com/techarticles/engi … index.html

mrbuggy Entreprenör
3 september 2008 · 1 784 Inlägg

NxV skrev:
lägger du upp en 350 smallblock mot en 454 bigblock så är det inte svårt smile

Inte alls svårt..
måste kommentera lite här...om du varit med ett tag så e vissa saker givet..snackar man smallblock så e de tom 396.  å över de  bigblock..å ser man inte skillnad så e de nya motorer som kanske inte ens finns på marknaden ens..å dessutom hör man direkt om de e en bigblock..skillnad som fiat å cadillac..T-bird som jag hade förut hade en 348 Y- block..big. likaså chevellen me 402:a  nu pratar vi gamla hederliga originalgrejer..inte massa nytt bling,bling..

Habobo
3 september 2008 · 198 Inlägg

Varsågoda och läs på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_block

Mrbuggy: Chevy tillverkade en 400 smallblock så tyvärr stämmer inte det du påstår. Det ser du här:

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Small-Block_engine

Följ gärna upp länkarna  på wikipedia då finns det massor av info

1332 - Överjävlig
mrbuggy Entreprenör
3 september 2008 · 1 784 Inlägg

Habobo skrev:
Varsågoda och läs på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_block

Mrbuggy: Chevy tillverkade en 400 smallblock så tyvärr stämmer inte det du påstår. Det ser du här:

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Small-Block_engine

Följ gärna upp länkarna  på wikipedia då finns det massor av info

petitesser...de här va i stora drag bara...för 30 år sen...

chevy740
17 december 2008 · 20 Inlägg

Cheva smallblock i orginal är mellan 262 till 400 och bigblock mellan 396 till 454 orginal. En bigblock är fysiskt större utvändigt än smallblack. Obs tänk på att Bigblock och smallblock är olika om det är mopar eller gm alla har sina olika gränser.

FLindgren
17 december 2008 · 5 089 Inlägg

alla domdära sifrorna.. bigblock 396, 454 osv.... vad står dom siffrorna för?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang