Kuggade Uppkörningen för B-Körkort

imilj
11 september 2008 · 73 Inlägg

Idag på förmiddan körde jag upp för B-körkort i Uppsala. Jag fick kontrollera att vindrutetorkarna fungerade och sen var säkerhetskontrollen klar^^ Sen bar det av upp på motortrafikled, genom ett antal rondeller och slutligen fick jag vända på en liten landsväg, sen körde jag tillbaka till Vägverket genom att följa skyltar. Då ket det sig! I sista bevakade korsningen ska jag svänga vänster men blir fast bakom en stor fet stadsbuss, och sen när den slutligen lyckats svänga tar jag det försiktigt eftersom bussen blockar sikten totalt, då vinkar en annan trafikan fram mig och jag inser att jag kör alldeles för långsamt och blockerar korsningen. Men jag ville ju förvissa mig om att mötande trafik hade rött innan jag svängde då det kom bilar därifrån men stannade. Jaja, det var min första uppkörning, och dessutom är jag hel privatist, pappa som tog körkort i Saudiarabien på 70-talet vet bäst så det så! =P Han fick läsa en text på en tavla och visa pass sen var det klart, och sen fick han ett svenskt när han flytta hem.... jävla lyckos...

Kontrollanten sa att uppsikten ej var tillräcklig och att min växling var lite osäker. Jag försökte köra sån där jävla eco-driving, växla från 3-5 och 2-4, inte fan funkar det... miljöpartister... så det ska jag skita I nästa gång. =P

Jag var väldigt nervös och gjorde dumma misstag, men jag hade räknat med att bli kuggad första gången ändå. Nu är jag beredd att köra upp igen, igen! (=

Är det nån som har nåt bra tips på hur man klarar uppkörningen?

FLindgren
11 september 2008 · 5 089 Inlägg

imilj skrev:
Idag på förmiddan körde jag upp för B-körkort i Uppsala. Jag fick kontrollera att vindrutetorkarna fungerade och sen var säkerhetskontrollen klar^^ Sen bar det av upp på motortrafikled, genom ett antal rondeller och slutligen fick jag vända på en liten landsväg, sen körde jag tillbaka till Vägverket genom att följa skyltar. Då ket det sig! I sista bevakade korsningen ska jag svänga vänster men blir fast bakom en stor fet stadsbuss, och sen när den slutligen lyckats svänga tar jag det försiktigt eftersom bussen blockar sikten totalt, då vinkar en annan trafikan fram mig och jag inser att jag kör alldeles för långsamt och blockerar korsningen. Men jag ville ju förvissa mig om att mötande trafik hade rött innan jag svängde då det kom bilar därifrån men stannade. Jaja, det var min första uppkörning, och dessutom är jag hel privatist, pappa som tog körkort i Saudiarabien på 70-talet vet bäst så det så! =P Han fick läsa en text på en tavla och visa pass sen var det klart, och sen fick han ett svenskt när han flytta hem.... jävla lyckos...

Kontrollanten sa att uppsikten ej var tillräcklig och att min växling var lite osäker. Jag försökte köra sån där jävla eco-driving, växla från 3-5 och 2-4, inte fan funkar det... miljöpartister... så det ska jag skita I nästa gång. =P

Jag var väldigt nervös och gjorde dumma misstag, men jag hade räknat med att bli kuggad första gången ändå. Nu är jag beredd att köra upp igen, igen! (=

Är det nån som har nåt bra tips på hur man klarar uppkörningen?

Köra, Köra, Köra, Köra, Köra, Köra, så lär du dig smile gäller att bli van i trafiken.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 september 2008 · 6 170 Inlägg

Ang. Eco Driving så funkar det ju bara när man använder det rätt.

Att tex starta från stillastående i ettan och sedan lägga i trean funkar ju inte. Ska man köra Eco inne i stan där man stannar varannan minut så får man vara bra på det och veta när bilen klarar av att dra runt i två växlar mer än man ligger.

Men som FLindgren sa så är det bara att köra och träna som gäller så klarar du det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
blacken
11 september 2008 ·

Beställa uppkörning i en mindre ort, typ "byhåla"..

Delta_Rebel
11 september 2008 ·

blacken skrev:
Beställa uppkörning i en mindre ort, typ "byhåla"..

Typ Säffle hehe..wink

trippelturbo Trucker
11 september 2008 · 2 710 Inlägg

Som alla andra skirvit, kör så mkt du kan och under olika tider på dygnet, dvs när det är trafikkaos och senare på kvällen då de e lugnt wink Om jag vore duskulle ja boka uppkörning till en tid då det är rena trafikkaoset, så gjorde jag. o fick inte köra så mkt tongue Klarade mig galant haha

Fart missbrukare
FLindgren
11 september 2008 · 5 089 Inlägg

Är som att beiskta bilen, man gör ju det på ett sådant ställe där det alltid är stress och så.. då godkänner man allt.. istället för ett litet samhälle där dom tar tid på sig att leta upp alla felen wink

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Natural
11 september 2008 · 431 Inlägg

Jag tog körkort idag..   körde ca 50km/h i 150meter på 30väg...   Fattar inte att han inte märkte nått roll

ponnee Yes!
11 september 2008 · 34 Inlägg

Kuggade min skrivning i måndags med hela 1 poäng. =/ Sen var det uppkörning i tisdes och där blev jag godkänd. Fick en riktig drömsträcka som jag kört ett antal gånger förut, det hela var klart på ca 20 min. smile Får bara hoppas att jag klarar skrivningen snarast.

Lycka till i nästa gång Imilj!

imilj
11 september 2008 · 73 Inlägg

Natural skrev:
Jag tog körkort idag..   körde ca 50km/h i 150meter på 30väg...   Fattar inte att han inte märkte nått roll

Då får man verkligen gratulera! (=

Shit, 50 på 30, då ryker väl lappen =P Gör inte om det nu va^^

CC72
11 september 2008 · 1 661 Inlägg

Får man göra uppkörningen även om man kuggat på skrivningen nuförtiden? Verkar lite..skumt :S

imilj
11 september 2008 · 73 Inlägg

ponnee skrev:
Kuggade min skrivning i måndags med hela 1 poäng. =/ Sen var det uppkörning i tisdes och där blev jag godkänd. Fick en riktig drömsträcka som jag kört ett antal gånger förut, det hela var klart på ca 20 min. smile Får bara hoppas att jag klarar skrivningen snarast.

Lycka till i nästa gång Imilj!

tack tack och Grattis! (=

Skrivningen gick fint för mig, körde igenom körkortsboken och nåt bonniers spel, sen klarade jag provet med marginal. Men jag måste erkänna att många av frågorna var ologiska och löjliga. Det finns väl ingen som vet hur lång en femåring är på raka arm...

hoppas det går bra på omprovet nu! (=

imilj
11 september 2008 · 73 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Får man göra uppkörningen även om man kuggat på skrivningen nuförtiden? Verkar lite..skumt :S

Yesbox, man ska boka båda samtididigt och göra det ena även om man failar den andra. Byråkratiskt krångel om du frågar mig. Och proven är giltiga i endast 2månader, förut var det 1 år.

CC72
11 september 2008 · 1 661 Inlägg

Förut när?  På min tid(va hemsk det där lät tongue )  fick man då inte boka uppkörning förräns provet var godkänt.

imilj
11 september 2008 · 73 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Förut när?  På min tid(va hemsk det där lät tongue )  fick man då inte boka uppkörning förräns provet var godkänt.

Förut som innan den första september i år ^_^

predator920
11 september 2008 · 32 Inlägg

Jag grejade själv uppkörningen för endast en månad sen och hade en riktigt petig körledare. Han gnällde när jag inte hade hunnit ner i 30 km/h från där det var 50 km/h, körde 32 km/h i max 20 m men det påpekade han direkt. Såg då körkortet flyga sin väg men det gick bra ändå big_smile
Har bara 2 tips åt dig: Var noga med att kolla i bakspeglarna och håll hastigheten, så ska du se att allt går hur bra som helst.

Lycka till!!

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan"
Smajly
11 september 2008 · 3 059 Inlägg

Så här fungerar Sammanhållet förarprov B
Från den 1 september införs sammanhållet förarprov för behörighet B. Det innebär att körkortsprovet hålls samman och betraktas som ett prov, vilket innehåller två delar (kunskapsprov och körprov). Kunskapsprovet och körprovet kan genomföras samma dag eller inom två veckor mellan proven. Du måste göra kunskapsprovet först och oavsett resultat ska körprovet göras. Från och med den 1 september gäller även att riskutbildningen ska vara genomförd och giltig innan kunskapsprovet och körprovet genomförs.

Ditt godkända kunskapsprov eller körprov är giltigt i två månader. Observera att båda proven måste vara godkända inom giltighetstiden två månader, annars måste nya avgifter betalas och båda proven göras om.

Om kunskapsprovet eller körprovet inte är godkänt erbjuds ett omprov inom giltighetstiden två månader. Detta under förutsättning att båda proven genomförts inom en period av två veckor och att omprovet bokas senast tre dagar efter genomfört körprov. Omprov kan endast bokas när både kunskaps- och körprovet är genomfört.

Sammanhållet förarprov innebär sammanfattningsvis:

Körkortsprovet hålls samman och betraktas som ett prov, vilket innehåller två delar (kunskapsprov och körprov)
Båda proven (kunskapsprovet och körprovet) bokas vid samma tillfälle
Proven kan genomföras på samma dag eller inom två veckor mellan proven
Kunskapsprovet ska genomföras först
Oavsett resultatet på kunskapsprovet ska körprovet genomföras
Två månaders giltighet börjar gälla från första godkända prov
Båda proven måste vara godkända inom giltighetstiden två månader, annars måste nya avgifter betalas och båda proven göras om.
Under rubrikerna Kunskapsprov och Körprov i vänstermenyn kan du läsa om hur kunskapsprovet och körprovet går till.

Bokning
Bokningssystemet för kunskapsprov och körprov behörighet B ändras, vilket innebär att de båda proven bokas samtidigt och genomförs nära varandra i tid. Sammanhållet körkortsprov B kan genomföras på alla provorter i landet där kunskapsprov eller körprov kan bokas.

Du bokar på Internet.

Du kan också kontakta Vägverkets kundtjänst för körkortsfrågor på 0771- 17 18 19. Utbildar du dig på trafikskola kan bokning ske via trafikskolan. När du bokar tid för prov första gången har du företräde på alla kontorsorter och mottagningsorter. På kontorsorten får du tid inom tre veckor.

Kunskapsprov som är godkänt före den 1 september
Har du ett kunskapsprov som är godkänt före den 1 september? Då gäller de gamla reglerna. Det vill säga du behöver endast boka körprov. Ett kunskapsprov som är godkänt före den 1 september gäller i 1 år från godkännandedatum.

Varför införs Sammanhållet förarprov B?
Det ska vara enkelt att planera och genomföra kunskapsprov och körprov så att man kan ha körkortet vid en speciell tidpunkt. Kursplanen betonar vikten av att nära knyta samman teori och praktik och det ska återspeglas i provet. Detta ska bidra till att antalet godkända prov ökar på första försöket. Det ska också skapa bättre förutsättningar för att få trafiksäkra, riskmedvetna och miljömedvetna förare i Nollvisionens anda.

Körkort på prov i två år

Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Prövotid innebär att du måste göra ett nytt förarprov (både kunskapsprov och körprov) för att få ett nytt körkort, om du gör dig skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas under denna period på två år. Det gäller oavsett hur kort spärrtiden (återkallelsetiden) är.

Prövotiden står på ditt körkort med en sifferkod och datum för prövotidens slut.

Senast redigerat av Smajly (11 september 2008)

ponnee Yes!
12 september 2008 · 34 Inlägg

imilj skrev:

ponnee skrev:
Kuggade min skrivning i måndags med hela 1 poäng. =/ Sen var det uppkörning i tisdes och där blev jag godkänd. Fick en riktig drömsträcka som jag kört ett antal gånger förut, det hela var klart på ca 20 min. smile Får bara hoppas att jag klarar skrivningen snarast.

Lycka till i nästa gång Imilj!

tack tack och Grattis! (=

Skrivningen gick fint för mig, körde igenom körkortsboken och nåt bonniers spel, sen klarade jag provet med marginal. Men jag måste erkänna att många av frågorna var ologiska och löjliga. Det finns väl ingen som vet hur lång en femåring är på raka arm...

hoppas det går bra på omprovet nu! (=

Tackar wink Klarade skrivningen idag, har varit ute och kört från kl 10 tills nu tongue

Lycka till än en gång!  /Ponne

Cloudsurfer Hårdrockare - Ärkemupp.
12 september 2008 · 270 Inlägg

Det är ett jävla under att jag fick kortet på första uppkörningen...
Var likt som du också sketnervös, blinkade åt fel håll osv...Kontrollanten sa åt mig 'Nu är det väl ändå dags att slappna av och börja köra bil?'  då tänkte jag 'ja nu var det kört' och så bara körde jag på känsla och sket i stort sett i den där jävla boken och det lönade sig visst tongue

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!
_eliiin_
12 september 2008 ·

gjorde min teori i mitten på augusti 2 v senare i början på september så körde jag upp, hade valt att köra upp i vägverksbil för körskolan hade inte tder så snabbt. Min körlärare sa att det skulle gå bra och att jag skulle klara det, men dock gjorde jag inte det. Har tittat igenom felen och min körlärare säger att det kan vara omöjligt att jag skulle ha kuggat på de sakerna som jag är bäst på... känns dumt att kuggas för att man kör upp som privatist som det nu känns som sad körde en lektion igår o fick bokat prov, dock ej förän 14/10, känns drygt att behöva vänta så länge då ens lärare säger att man KAN köra bil. Dock denna gång kör jag upp med trafikskolans bil och körläraren tänker sitta i baksätet under uppkörningen för att se till att jag inte kan kugga (speciellt om jag får samma gubbe igen). En polare kuggades i våras 2 ggr i rad av samma snube. 1:a gången med felet: hon motorbromsade innan en rondell... Har lärt mig att körprövarna har stor makt och stämmer ej personkemin 100% så kan de kugga en. Känns tråkigt =/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang