Ägarförhållande Mazda RX-8

MrEvolve Mr
26 september 2008 · 70 Inlägg

Går i tankar att köpa en sån bil, någon som ägt en sån ett tag och kan berätta lite?
Servicekostnader, reservdelar, soppa, mkt problem etc?

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
A_Amby
26 september 2008 · 165 Inlägg

Har en kompis som har en sådan..lyckades på fyllan få ut att han tyckte den var "törstig och inte speciellt snabb".
Vankeln är ju inte känd för att dra lite bensin. räkna med 1,5L/M vid lung körning..

Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
MrEvolve Mr
26 september 2008 · 70 Inlägg

amby skrev:
Har en kompis som har en sådan..lyckades på fyllan få ut att han tyckte den var "törstig och inte speciellt snabb".
Vankeln är ju inte känd för att dra lite bensin. räkna med 1,5L/M vid lung körning..

Någon info om service\rep kostnader?

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
rotary12
27 september 2008 · 482 Inlägg

amby skrev:
1,5L/M vid lung körning..

Det var väl ändå att ta i...

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
T5Black
30 oktober 2008 · 451 Inlägg

rotary12 skrev:

amby skrev:
1,5L/M vid lung körning..

Det var väl ändå att ta i...

Blandad 1,2-1,3

expect1991
30 oktober 2008 · 1 814 Inlägg

Att dem drar mycket har även jag hört, knappast ett rykte. Men 1,5/milen är lite i överkant vid lugn körning?

Makemehappy
5 december 2008 · 256 Inlägg

amby skrev:
Har en kompis som har en sådan..lyckades på fyllan få ut att han tyckte den var "törstig och inte speciellt snabb".
Vankeln är ju inte känd för att dra lite bensin. räkna med 1,5L/M vid lung körning..

Är du helt go eller? Det är en bil inte en stridsvagn.
Den drar 1.1 -1.2 L/m vid normal lörning.
Sen kan ja få en saab 900 att dra 1.2 liter i milen oxå, beror på hur man kör helt enkelt.
Det är ingen ferrari heller, men den jävligt fort ändå, och man kör förbi bilar som kostar hälften så mkt.
Fördelen är att man kan varva upp den till hela 9500varv i minuten och det betyder att man inte behöver växla så snabbt. Där har du lite information.

Mortalis VW-nörd?
5 december 2008 · 4 332 Inlägg

Makemehappy skrev:

amby skrev:
Har en kompis som har en sådan..lyckades på fyllan få ut att han tyckte den var "törstig och inte speciellt snabb".
Vankeln är ju inte känd för att dra lite bensin. räkna med 1,5L/M vid lung körning..

Är du helt go eller? Det är en bil inte en stridsvagn.
Den drar 1.1 -1.2 L/m vid normal lörning.
Sen kan ja få en saab 900 att dra 1.2 liter i milen oxå, beror på hur man kör helt enkelt.
Det är ingen ferrari heller, men den jävligt fort ändå, och man kör förbi bilar som kostar hälften så mkt.
Fördelen är att man kan varva upp den till hela 9500varv i minuten och det betyder att man inte behöver växla så snabbt. Där har du lite information.

E ju en fördel om man kör förbi bilar som kostar hälften så mkt tongue

resin
19 januari 2009 · 1 Inlägg

MrEvolve skrev:
Går i tankar att köpa en sån bil, någon som ägt en sån ett tag och kan berätta lite?
Servicekostnader, reservdelar, soppa, mkt problem etc?

en service går på ungefär 2000-3000 spänn, lite beroende på var du gör den!
reservdelar har jag inte reflekterat över eftersom min inte krånglat hitils,
Wankelmotorn är betydligt mycket mer driftsäker än en otto-motor, om man kör den på rätt sätt! dom tål definitivt att piskas, och dom mår bra av det,
efter första tanken när jag precis skaffat den så låg bränsleförbrukningen på 1,6 liter,
men efter några tankar så låg den på 1,1 liter! det är helt upp till dig själv hur mycket du vill att den ska dra!

jag rekomenderar ett köp, har aldrig kört en bil med bättre väghållning vid originalutförande! helt underbar!

Cadillac SRX "3.6 V6" (2005)
Mazda RX-7 "FC cab" (1990)
NIzmO Ollikkala Racing
22 januari 2009 · 1 724 Inlägg

Jobbar på en auktoriserad Mazda (och Ford) verkstad och har gjort en service på en Rx8 + att jag bytte bakdäck samtidigt (225/45-18), kollade iaf på slutnotan sen och den landade på strax under 10.000:- yikes .

Så är ju inte helt gratis att köra "sportbil" wink .

- Time Attack -
ghostyD
6 mars 2011 · 3 Inlägg

NIzmO skrev:
Jobbar på en auktoriserad Mazda (och Ford) verkstad och har gjort en service på en Rx8 + att jag bytte bakdäck samtidigt (225/45-18), kollade iaf på slutnotan sen och den landade på strax under 10.000:- yikes .

Så är ju inte helt gratis att köra "sportbil" wink .

har den kamrem?! snart köper jag en sån smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang