Saab växellådor

TurbOla Reservdansk
26 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

99_turbo skrev:

TurbOla skrev:

99_turbo skrev:
Det är det som tar död på i alla fall de äldre saab lådorna. sånna som jag har. Hög växel o låga varv. o En hjuls spinningar.

Folk som inte växlar ner. Sen har även där vad jag i alla fall de äldre saab motorna högt vrid på låga varv, känns det som i alla fall. Så är det med mina 2, kan släppa upp kopplingen o bilen driver iväg utan problem, utan gas menar jag då asså.

Provat tex äldre volvos, de dör eller precis dör.

//David

Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

Den var la i bra skick då.. vet ej. De flesta jag haft har la varit lite små sunkiga kanske

//David

Slog om till 27 000 mil när den såldes till en kille som sysslar med att renovera upp bilar och sälja dom igen. Drivlinan gick väl som en klocka, men kopplingen var slut, och rosten hade sagt sitt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
99_turbo Renault spec "Electromekaniker"
26 oktober 2008 · 109 Inlägg

TurbOla skrev:

99_turbo skrev:

TurbOla skrev:

Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

Den var la i bra skick då.. vet ej. De flesta jag haft har la varit lite små sunkiga kanske

//David

Slog om till 27 000 mil när den såldes till en kille som sysslar med att renovera upp bilar och sälja dom igen. Drivlinan gick väl som en klocka, men kopplingen var slut, och rosten hade sagt sitt. smile

Ja då vete fan du.. Du sköte la din bättre kanske.. Säger bara att jag märkt stor skillnad.

//David

MrTurbo Better than God \o/
26 oktober 2008 · 1 882 Inlägg

TurbOla skrev:
Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

En gammal sunkig 245 har jag med haft. Klart att 87hkr och 77Nm inte kan göra sönder en låda...  tongue
Sedan när handlade detta om containerlådor btw.  Trådskaparen borde fått svar på sina frågor. Nyare saablådor är det inga större problem med, det de äldre har svårt för är höga Nm på låga varv.

Exempel på vad högt Nm kan göra;
http://www.saab4fun.com/nya_bilder/b022.jpg

Senast redigerat av MrTurbo (26 oktober 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
twin_cam Smålänning
26 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

TurbOla skrev:
Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

Min saab 900i kunde man ha 5:an i i 45 km/h och full last och den hackade inte när man gav fullt.. Alltså bättre bottendrag wink Och den lådan pajade itne heller...

När vi snackar mycket vrid på låga varv på gamla 900:or så snackar vi lätttryckaren som laddar redan från 2k rpm och då ger ett jävla tryck på alla dreven vid fäör låga hastigheter, och är den då lite vässad med pysventil och chipp och laddar från samma varv så håller inte bitarna...

Det gör inte låda.. Elelr, jo... Dom som är anpassade, t.ex diesellådor och modernare lådor.

Volvolådorna tål inte heller mycket vrid på låga varv, men volvotrimmaran har inte samma problem iom att volvomotorerna inte har lika stadiga bottendelar original och inte tål att ladda för mycket på för låga varv.

MEn skitsamma egentligen... Vill man köra saab kör man saab vill man köra volvo så kör man volvo...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Fredrik-79
26 oktober 2008 · 2 164 Inlägg

De är ju bara att kolla hur många som plockar ut över 400Nm under 2000 rpm på ett steg 1 och 245HK.
Igentligen inte så jätte konstigt att lådorna får stora påfrestningar vid låg varv då.
De är ju testa vilka lådor som klarar de igentligen.
De är ju därför man inte ska seg köra med saabs lådor och sen är de ju hur man kör med.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
TurbOla Reservdansk
26 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
De är ju bara att kolla hur många som plockar ut över 400Nm under 2000 rpm på ett steg 1 och 245HK.
Igentligen inte så jätte konstigt att lådorna får stora påfrestningar vid låg varv då.
De är ju testa vilka lådor som klarar de igentligen.
De är ju därför man inte ska seg köra med saabs lådor och sen är de ju hur man kör med.

MVH

F

Det skulle jag vilja kalla en felkonstruktion isåfall, med så högt vrid på så låga varv är det väl inte konstigt att det inte håller när folk försöker glida runt på femmans växel inne i stan, gasar på och det börjar knaka i lådan. lol

På höga varv är inte mycket vrid så farligt ju så man får hålla sig där. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
26 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

twin_cam skrev:

TurbOla skrev:
Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

Min saab 900i kunde man ha 5:an i i 45 km/h och full last och den hackade inte när man gav fullt.. Alltså bättre bottendrag wink Och den lådan pajade itne heller...

När vi snackar mycket vrid på låga varv på gamla 900:or så snackar vi lätttryckaren som laddar redan från 2k rpm och då ger ett jävla tryck på alla dreven vid fäör låga hastigheter, och är den då lite vässad med pysventil och chipp och laddar från samma varv så håller inte bitarna...

Det gör inte låda.. Elelr, jo... Dom som är anpassade, t.ex diesellådor och modernare lådor.

Volvolådorna tål inte heller mycket vrid på låga varv, men volvotrimmaran har inte samma problem iom att volvomotorerna inte har lika stadiga bottendelar original och inte tål att ladda för mycket på för låga varv.

MEn skitsamma egentligen... Vill man köra saab kör man saab vill man köra volvo så kör man volvo...

Jojo, men jag tycker det inte var illa av en 87ans 245a på 1540kg med 6 pers i, och med hela 116hk att putta fram bilen på tomgång i femmans växel, eller gasa från 45km/h på femman. smile

Japp, men vi har ju inte börjat med pajkastning ännu. tongue

Volvo har ju presenterat M56an som "världens kortaste växellåda". Därför dom lyckas trycka i raka 6or och V8or på tvären? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

TurbOla skrev:

twin_cam skrev:

TurbOla skrev:
Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

Min saab 900i kunde man ha 5:an i i 45 km/h och full last och den hackade inte när man gav fullt.. Alltså bättre bottendrag wink Och den lådan pajade itne heller...

När vi snackar mycket vrid på låga varv på gamla 900:or så snackar vi lätttryckaren som laddar redan från 2k rpm och då ger ett jävla tryck på alla dreven vid fäör låga hastigheter, och är den då lite vässad med pysventil och chipp och laddar från samma varv så håller inte bitarna...

Det gör inte låda.. Elelr, jo... Dom som är anpassade, t.ex diesellådor och modernare lådor.

Volvolådorna tål inte heller mycket vrid på låga varv, men volvotrimmaran har inte samma problem iom att volvomotorerna inte har lika stadiga bottendelar original och inte tål att ladda för mycket på för låga varv.

MEn skitsamma egentligen... Vill man köra saab kör man saab vill man köra volvo så kör man volvo...

Jojo, men jag tycker det inte var illa av en 87ans 245a på 1540kg med 6 pers i, och med hela 116hk att putta fram bilen på tomgång i femmans växel, eller gasa från 45km/h på femman. smile

Japp, men vi har ju inte börjat med pajkastning ännu. tongue

Volvo har ju presenterat M56an som "världens kortaste växellåda". Därför dom lyckas trycka i raka 6or och V8or på tvären? tongue

EEE nä det har dom inte 6 an har inte m56 den har en automatlåda från GM va 8an har får låda vet jag inte säkert man den har absolut ingen m56a iaf V8an e dessutom en Yamaha motor

Senast redigerat av JaggaChafen (26 oktober 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

twin_cam skrev:
Sen har ju känslan med saken att göra med. Har en 740 med M47 nu, och den lådan är som att röra i en burk sirap jämfört med mina gamla saabar som va lite härligt kärva och motsträviga och "klickade" i växlarna på ett annat sätt.

Med nya bussningar i växellänkaget så får du hyfsad motsträvighet och tight känsla på en vofflolåda smile
Farsan, den gamle Saab-räven fram till 1986, beskriver växlingskänslan med saab 'som att bryta av en kvist'. tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
AndreasPlars
26 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

En Saabåkare som som både har havererat ett par lådor och klyft några i studiesyfte.
Det är självklart de äldre lådorna i 99/900 som sabbat saabs växellådsrykte!
Precis som flera skrivit är de långa med långa axlar som sviktar vid höga vridmoment på låga varv som Saabs motorlabb gillat att ta fram.
Dreven och synkringar ser ju ganska kraftiga ut men när lager går ner sig (som också är lite små) pga kass olja i lådan och inga bytesintervall så börjar det glappa och det minskar ju kuggkontakten ännu mer.
Inte konstigt att många rensar just trean på gamla 900:or
De nyare lådorna i nyare 9-5, 9-3 verkar ju klart hållbara men de äldre är och förblir klena.
Även 9000 lådor är klena och håller dåligt för höga vridmoment.
Volvos M56H (tror jag) är starkare på alla punkter, drev, hus, axlar m.m. det är bara att leva med.
Man får va glad åt att motorerna tål betydligt mera och glatt vara med på att få byt en låda nån gång smile
De är ju trots allt ganska billiga idag.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
camaro67 Meister
26 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

Farsan har rasat en od-låda på sin 740 och de va kanske inte så konstigt eftersom att od låg i när han la i backen.. Sen blev de en vanlig 5-växöad och den är utan tvekan helt slut. De tjuter och lever fan i lådaon och 1:an och 2:an får man slå i eller lyfta backspärren. Och de är bara en sketen b230e i den så de är ju inte några skottsäkra lådor. Men visst jag har piskat den bilen gaska så hårt så de är vll inte konstigt. Men saab har jag aldrig kört så jag vet inte men man får ju höra hela tiden att de är skräp.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
viktore
26 oktober 2008 · 187 Inlägg

twin_cam skrev:
Volvolådorna tål inte heller mycket vrid på låga varv, men volvotrimmaran har inte samma problem iom att volvomotorerna inte har lika stadiga bottendelar original och inte tål att ladda för mycket på för låga varv.

Haha, där kom den, som förutspått!
D5 400nm vid 2000rpm, T5 i bl a s40 producerar 320nm vid 1500rpm.
Jag är tämligen säker på att det är liknande siffror som SAAB motorer i samma klass levererar.

Vidare har en st3 T5 och Aero modell av samma årgång inga milsvida skillnader i vridmoment eller effektkurvor.

Förhoppningsvis har vi slagit ihjäl den här skrönan nu?

twin_cam Smålänning
26 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

viktore skrev:
Förhoppningsvis har vi slagit ihjäl den här skrönan nu?

Nej det har vi inte. Ditt exempel gäller de nyare maskinerna. Dom är bra, ja bättre än saabs nya trimmade opelmotorer.

Måste ju finnas en anledning till att de som trimmar Volvo B230 byter stakar såfort de ska ladda på lite när de som kör saab inte behöver det. Detta gäller de äldre gjutjärnsmotorerna från resp. tillverkare. Alltså dom som normala dödliga har råd att trimma wink

Men nu gällde det växellådor.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viktore
26 oktober 2008 · 187 Inlägg

twin_cam skrev:
Men nu gällde det växellådor.

Precis.
För att förtydliga mitt exempel så har en 850 -94 T5 300nm vid 2000rpm, 850R -96 350nm några hundra varv senare.

Ska vi säga case closed?

Lazurblau_Metallic
26 oktober 2008 · 127 Inlägg

camaro67 skrev:
Farsan har rasat en od-låda på sin 740 och de va kanske inte så konstigt eftersom att od låg i när han la i backen.. Sen blev de en vanlig 5-växöad och den är utan tvekan helt slut. De tjuter och lever fan i lådaon och 1:an och 2:an får man slå i eller lyfta backspärren. Och de är bara en sketen b230e i den så de är ju inte några skottsäkra lådor. Men visst jag har piskat den bilen gaska så hårt så de är vll inte konstigt. Men saab har jag aldrig kört så jag vet inte men man får ju höra hela tiden att de är skräp.

att du inte får i 1-2 är säkert bara för att back spärren är feljusterad

Slattabjornen
26 oktober 2008 · 53 Inlägg

850 lådorna var ett under av hållbarhet?lollollol

Hur många 850'is fick inte sina lådor utbytta med eller utan kundernas vetskap?

Med det vill jag absolut inte framhålla att Saabs lådor skulle vara bättre. Heller inte att Volvos skulle vara skit.
Saken är väl så att vare sig Volvo eller Saab har sämre lådor än de flesta.

Hur mycket lådor rasar inte på Ford, Mitsubishi, VAG m.fl.

Sedan är det så att vissa märken och årsmodeller har sina riktiga "stolpskott". Många bilmärken lyckas med framgång mörka dessa fadäser, vissa får åratals dras med rykten om att "på XXXXXX håller inte lådorna mer än si och så många mil". Det gäller inte bara växellådor, utan mycket annat.
Minns förresten att det en bit in på 80-talet fortfarande gick rykten om att på Saabs motorer rasade kamkedjan inom några 1000 mil. Detta härrörde från de engelska Triumphmotorer man använde i 99 årsmodellerna 68-71! När de svenskbyggda motorerna med duplexkedja kom 72 fanns inte problemet längre. -Ryktet och stämpeln fanns ändå kvar. Finns rykten om andra märken också som kan liknas vid vandringssägner.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

Slattabjornen skrev:
850 lådorna var ett under av hållbarhet?lollollol

Hur många 850'is fick inte sina lådor utbytta med eller utan kundernas vetskap?

Med det vill jag absolut inte framhålla att Saabs lådor skulle vara bättre. Heller inte att Volvos skulle vara skit.
Saken är väl så att vare sig Volvo eller Saab har sämre lådor än de flesta.

Hur mycket lådor rasar inte på Ford, Mitsubishi, VAG m.fl.

Sedan är det så att vissa märken och årsmodeller har sina riktiga "stolpskott". Många bilmärken lyckas med framgång mörka dessa fadäser, vissa får åratals dras med rykten om att "på XXXXXX håller inte lådorna mer än si och så många mil". Det gäller inte bara växellådor, utan mycket annat.
Minns förresten att det en bit in på 80-talet fortfarande gick rykten om att på Saabs motorer rasade kamkedjan inom några 1000 mil. Detta härrörde från de engelska Triumphmotorer man använde i 99 årsmodellerna 68-71! När de svenskbyggda motorerna med duplexkedja kom 72 fanns inte problemet längre. -Ryktet och stämpeln fanns ändå kvar. Finns rykten om andra märken också som kan liknas vid vandringssägner.

Där slog du spiken i kistan.... Tror nog dock inte att det blev bytt så måånga vxl-lådor på 850 utan att kunden fick veta det det e en väldigt bra låda...  Har dock bytts en del av dom på s40/v50 04- med 5an i pga kassa synkringar på 3an

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
sleepy
26 oktober 2008 · 103 Inlägg

jag vill oxh lägga in ett ord ang hållbarheten på saab lådorna jag har själv bytt ett par med min 9000, men dom e ju så kassa och värdelösa glas drev osv får man hör
en orsak till varför saab lådorna går sönder är att dom får känna på mycket vrid på låga varv, samt från en betydligt mycket aggressivare motor än vad volvo nånsin har haft...
sen har vi dom berömda spinn åkningar som hamnar på brunnslock osv...som brukar reusltera i att diffen går.
som min låda nu då med en diff i klarar lätt 650nm utan problem om man bara kör lite med huvudet, sen ska man ju givetvis inte fega hela tiden utan jag piskar den rätt hårt vid stripp samt att jag värmer mycket vid starter osv, och hur mångå m46lådor klarar av ett vridmoment på det till exempel....
har flera kompisar som skryter om sina lådor i sina 7 0ch 940is att dom e så bra men sen byter dom utan att säga att dom går sönder stup i ett, och det ända dom gjort e att satt i en pysventil och ställt på lite hmm kanske 300nm hm det är ett skämt att saab lådorna skulle vara sämre......
tex en han har bytt 5ggr i sin 940 med nira lite annan turbo osv 300hk 450nm bromsa han ur nu har han tröttnat och stoppa i en m3 låda från getrag.....
kom inte säg att volvos lådor e bättre, montera en saab motor med en volvo låda så ska du se att det inte är nån skillnad

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos
camaro67 Meister
26 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

Lazurblau_Metallic skrev:

camaro67 skrev:
Farsan har rasat en od-låda på sin 740 och de va kanske inte så konstigt eftersom att od låg i när han la i backen.. Sen blev de en vanlig 5-växöad och den är utan tvekan helt slut. De tjuter och lever fan i lådaon och 1:an och 2:an får man slå i eller lyfta backspärren. Och de är bara en sketen b230e i den så de är ju inte några skottsäkra lådor. Men visst jag har piskat den bilen gaska så hårt så de är vll inte konstigt. Men saab har jag aldrig kört så jag vet inte men man får ju höra hela tiden att de är skräp.

att du inte får i 1-2 är säkert bara för att back spärren är feljusterad

De är nog mer än så i den lådan som är fel. De känns som om hela lådan är "vriden" på någe konstigt sätt. Sen sjuger den ganska fint, känns lite som om man åker med rakskurna drev big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
sleepy
26 oktober 2008 · 103 Inlägg

fine m56lådan är bättre, men inte fan är det mycket,
dom enda som kan bygga lådor som är något överdimensionerade är GETRAG ska man vara ännu säkrare att det håller är det eftermarknads drevsatser  typ sellholm, quaifie etc

Senast redigerat av sleepy (26 oktober 2008)

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang