Detta gäller vid eftermonterat xenon, plus vad säger polisen?

Aleck Skogskonsult
24 oktober 2008 · 214 Inlägg

Hej alla biltokar!


Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.


Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet



Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.


Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.

Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.




Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.

Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.

Hans svar blev följande:

Hej!

Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!

Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef


Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
//Alexander Odenius

Malmoe SSS -12
24 oktober 2008 · 3 217 Inlägg

Wow, helt underbart! Någon som sökt och funnit konkret fakta kring en fråga som dyker upp gång på gång...

KLISTRA TRÅDEN! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
_IsakssoN_
24 oktober 2008 · 310 Inlägg

Skummt.. besiktade the big bad benz med xenonkonverterade helljus. dom sa inte ett ljud om det.. däremot halvljuset får man inte konvertera själv

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
liquisole
24 oktober 2008 · 1 237 Inlägg

vem bryr sig big_smile xenon ftw

TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

_IsakssoN_ skrev:
Skummt.. besiktade the big bad benz med xenonkonverterade helljus. dom sa inte ett ljud om det.. däremot halvljuset får man inte konvertera själv

Besiktningen beror helt och hållet på vad det är för gubbe...
Bara för att du har besiktigat bilen med xenon innebär det inte att den är laglig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Aleck Skogskonsult
24 oktober 2008 · 214 Inlägg

Man kan tillägga att många poliser/besiktningsmän inte kan alla regler själva, de är ju endå människor wink

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

KLISTRA denna tråd ! den kommer bli väl använd!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Hollandaren Titel
24 oktober 2008 · 18 Inlägg

Aleck skrev:
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.

Och helljus stänger man inte av vid möten? wink
Vad jag vet får man ha vad man vill i helljusen också.. Jag har iaf besiktat min bil flera gånger med xenon i helljuset, halvljus byter man däremot inför besiktningen wink Dom kollar inte ens på helljusen på besiktningen tror jag, har hänt nån gång också att ena lampan var död och dom sa inte ett ord om det.

Aleck Skogskonsult
24 oktober 2008 · 214 Inlägg

Hollandaren skrev:

Aleck skrev:
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.

Och helljus stänger man inte av vid möten? wink
Vad jag vet får man ha vad man vill i helljusen också.. Jag har iaf besiktat min bil flera gånger med xenon i helljuset, halvljus byter man däremot inför besiktningen wink Dom kollar inte ens på helljusen på besiktningen tror jag, har hänt nån gång också att ena lampan var död och dom sa inte ett ord om det.

Enligt lag får man inte men sedan när gick besiktningsmännen helt efter lagen wink
"skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99."

TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Hollandaren skrev:

Aleck skrev:
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.

Och helljus stänger man inte av vid möten? wink
Vad jag vet får man ha vad man vill i helljusen också.. Jag har iaf besiktat min bil flera gånger med xenon i helljuset, halvljus byter man däremot inför besiktningen wink Dom kollar inte ens på helljusen på besiktningen tror jag, har hänt nån gång också att ena lampan var död och dom sa inte ett ord om det.

Oavsett om bilen går igenom besiktningen eller inte så är bilen olaglig.
Vaktkonstapeln på forumet besiktigar sin T-Gul med S60R motor med 500hk+.
Inte fan är den laglig för ett rött öre...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hollandaren Titel
24 oktober 2008 · 18 Inlägg

TurbOla skrev:
Oavsett om bilen går igenom besiktningen eller inte så är bilen olaglig.
Vaktkonstapeln på forumet besiktigar sin T-Gul med S60R motor med 500hk+.
Inte fan är den laglig för ett rött öre...

Jag har aldrig påstått att det är lagligt, men för besiktningen får man ha vad man vill i helljusen, det är iaf så det funkar för mig och många andra. Sen att man kanske inte får det enligt lagen är en annan sak men ingen verkar då bry sig om den lagen.

Blev tvungen att forska lite nu, man har ju hört från alla håll att man får ha det på helljusen och det här är första gången jag hör att man inte skulle få det... Nu är jag inte nån expert när det gäller att läsa lagdokument men här är 2003:22 som nämns i första inlägget.. http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022 .pdf
Om jag nu fattar det rätt så gäller samma regler för helljusstrålkastare och extraljus, står såhär: "Helljusstrålkastare, inklusive fjärr- och kurvstrålkastare" (reglerna finns på sida 129-131). Så om man får köra med xenon i extraljusen då måste man väl också få göra det i helljusen?

Aleck Skogskonsult
24 oktober 2008 · 214 Inlägg

Hollandaren skrev:

TurbOla skrev:
Oavsett om bilen går igenom besiktningen eller inte så är bilen olaglig.
Vaktkonstapeln på forumet besiktigar sin T-Gul med S60R motor med 500hk+.
Inte fan är den laglig för ett rött öre...

Jag har aldrig påstått att det är lagligt, men för besiktningen får man ha vad man vill i helljusen, det är iaf så det funkar för mig och många andra. Sen att man kanske inte får det enligt lagen är en annan sak men ingen verkar då bry sig om den lagen.

Blev tvungen att forska lite nu, man har ju hört från alla håll att man får ha det på helljusen och det här är första gången jag hör att man inte skulle få det... Nu är jag inte nån expert när det gäller att läsa lagdokument men här är 2003:22 som nämns i första inlägget.. http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022 .pdf
Om jag nu fattar det rätt så gäller samma regler för helljusstrålkastare och extraljus, står såhär: "Helljusstrålkastare, inklusive fjärr- och kurvstrålkastare" (reglerna finns på sida 129-131). Så om man får köra med xenon i extraljusen då måste man väl också få göra det i helljusen?

Har gått igenom detta nu också, nu skiljer sig reglerna faktiskt mellan helljusstrålkastare och fjärrljus.

20 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha minst två helljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus och som under mörker och vid klar sikt kan belysa vägen på en sträcka av minst 100 m framför fordonet.
21 § Trehjulig bil med endast ett framhjul får dock ha en strålkastare placerad i fordonets centrumlinje.
22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som består av fjärr- eller kurvstrålkastare.
23 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års mo-dell skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/761/EEG (se 2 kap. 27 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 1,
3. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 5,
4. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 8,
5. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 20,
6. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 31,
7. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 112,
8. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 113, eller
9. vara av typ som uppfyller kraven enligt SAE J579a, b eller c.
Helljusstrålkastare på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.


24 § Helljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99.



24an behandlar helljustrålkastare med xenon men de kallas "ljuskälla" där ser vi att för och få ha xenon i helljuset måste strålkastaren vara typad med bes och allt enligt ECE-reglementet 98 99 som man även ser lättare skrivet i mailet från vv.

TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Hollandaren skrev:

TurbOla skrev:
Oavsett om bilen går igenom besiktningen eller inte så är bilen olaglig.
Vaktkonstapeln på forumet besiktigar sin T-Gul med S60R motor med 500hk+.
Inte fan är den laglig för ett rött öre...

Jag har aldrig påstått att det är lagligt, men för besiktningen får man ha vad man vill i helljusen, det är iaf så det funkar för mig och många andra. Sen att man kanske inte får det enligt lagen är en annan sak men ingen verkar då bry sig om den lagen.

Blev tvungen att forska lite nu, man har ju hört från alla håll att man får ha det på helljusen och det här är första gången jag hör att man inte skulle få det... Nu är jag inte nån expert när det gäller att läsa lagdokument men här är 2003:22 som nämns i första inlägget.. http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022 .pdf
Om jag nu fattar det rätt så gäller samma regler för helljusstrålkastare och extraljus, står såhär: "Helljusstrålkastare, inklusive fjärr- och kurvstrålkastare" (reglerna finns på sida 129-131). Så om man får köra med xenon i extraljusen då måste man väl också få göra det i helljusen?

Fjärrljus och kurvljus är inte samma sak som extraljus. På många bilar sitter dessa ofta infattade i original lyktinsatser.

Nej, men frågan var ju om det var lagligt att köra med xenonkonverterat helljus, men nej, det är det inte.
Sen pratade du om att man visst får xenonkonvertera helljus, men nej, det har ju polisen svarat svart på vitt att det får man inte.
Edit: Liksom vägverket menar på att enligt regler och EU-bestämmelser är det inte heller godkänt.

Sen sa du att du visst körde igenom besiktning med xenonljus, och visst kan man göra det, men anmärker besiktningsgubben på det, så får du antingen återställa till original eller regbesiktiga enligt ECE-reglementet.
Och det är fortfarande olagligt, så länge du inte uppfyller kraven om högtrycksspolning och automatisk nivåreglering.

Senast redigerat av TurbOla (24 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bihfocus
14 januari 2009 ·

Vem bryr sig. Tror inte de har sådan flygande besikting stup i kvart. Har mött över 100 Polisbilar sen jag konvertera halvljuset med Xenon. Däremot så skall jag skifta plats sätta det på helljus eftersom besiktingen bryr sig inte om helljuset det stängs av vid möten däremot så är det rätt med detta angående halvljus. Förresten det finns hur mycket folk som hellst med xenon i bilarna och hade polisen haft så mycket flygande besiktning så haade många dragit ner på xenon konvertering men det verkar bara bli mer och mer folk som kör med det.

Jag ska på bes den 22 Jan och bilverkstaden som jag brukar vara på sa att skita i ta bort Xenon på helljuset eftersom de bryr sig inte på besiktningen men på halvljus får jag plocka bort det...

Senast redigerat av bihfocus (14 januari 2009)

dbjanoz
14 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Aleck skrev:
Hej alla biltokar!


Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.


Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet



Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.


Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.

Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.




Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.

Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.

Hans svar blev följande:

Hej!

Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!

Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef


Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
//Alexander Odenius

Ganska typiskt att enskilda personer ska åka dit medans resten får köra vidare. Nu kanske poliser blir arg för att du satt ut hans namn i tråden också.

Detta är tydligen och förblir ett land där man jagar hederligt folk men vågar inte ta de riktiga bovarna för det är ju jobbigt, farligt och ger inte så mycket pengar i kassan.

Senast redigerat av dbjanoz (14 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Phaetoon
14 januari 2009 · 8 156 Inlägg

Just reglerna kring xenonkonvertering är något som alltid är tapeten. Intressant är att när föreskrifterna kring xenonkonvertering togs, så beslutade man att även helfordonsgodkända bilar får konverteras.
Normalt så får man ju inte ändra något på dessa bilar.
Man ansåg väl att fördelarna (mer ljus, mindre värmeutveckling) ger stora fördelar.

Iaf. Xenon i halvljus ska vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset, dvs det räcker inte med nivåreglering i kupén, utan man ska även ha sensorer på (helst) båda axlarna på bilen.
När det gäller strålkastarrengöringen så är det högtrycksspolning som gäller. Torkare + spolare räcker inte. (Delvis pga att is riskerar att frysa fast då xenon inte kommer upp i samma temperatur som halogen)

Nu är det inte många som vet vad som står skrivet i ECE-reglementen eller i EG-direktiven.
Dessutom tar det veckor att söka reda på all information.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 januari 2009 · 6 170 Inlägg

Phaetoon skrev:
Just reglerna kring xenonkonvertering är något som alltid är tapeten. Intressant är att när föreskrifterna kring xenonkonvertering togs, så beslutade man att även helfordonsgodkända bilar får konverteras.
Normalt så får man ju inte ändra något på dessa bilar.
Man ansåg väl att fördelarna (mer ljus, mindre värmeutveckling) ger stora fördelar.

Iaf. Xenon i halvljus ska vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset, dvs det räcker inte med nivåreglering i kupén, utan man ska även ha sensorer på (helst) båda axlarna på bilen.
När det gäller strålkastarrengöringen så är det högtrycksspolning som gäller. Torkare + spolare räcker inte. (Delvis pga att is riskerar att frysa fast då xenon inte kommer upp i samma temperatur som halogen)

Nu är det inte många som vet vad som står skrivet i ECE-reglementen eller i EG-direktiven.
Dessutom tar det veckor att söka reda på all information.

Köper man 55W xenon så gör dom det wink

Började iaf ryka om mina lyktor när jag tände xenonet efter att ha bytt batteri i bilen nu precis.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TT-Avant
14 januari 2009 · 6 851 Inlägg

Måste bara säga att det är inte krav på ALLA bilar med automatisk nivåreglering. Det finns bilar, tex. import, som inte måste ha detta. Dessa går alltså "runt" lagen och är då ändå godkännda.
Dock så är dem typgodkännda och reggade med detta och måste ha högtrycksspolning.

Onödigt vetande dock..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Köper man 55W xenon så gör dom det wink

Började iaf ryka om mina lyktor när jag tände xenonet efter att ha bytt batteri i bilen nu precis.

Rent teoretiskt så ska dom ungefär motsvara värmeutveckligen från halogen 45-50W.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
pippaaN
8 februari 2009 · 987 Inlägg

Får man ha 50/55watt xenon i halvljuset?

i like it load
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang