vad tjänar en lastbilschaufför och en bilmekaniker?

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
7 november 2008 · 718 Inlägg

The_Mechanic skrev:

dieselknackare skrev:
Jag jobbar som chaufför och har ca 9 års erfarenhet. ligger just nu på 139:- i timmen

vad är de för "erfarenhet" då?, bara ligga o bränna E4an o liknande dagarna i ända?, eller är de smala mjuka,kladdiga hala skogsbilsvägar?

Jobbas som lots här nere i skåne nu, men har kört lite av varje!

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
7 november 2008 · 718 Inlägg

Thedriftking skrev:

dieselknackare skrev:
Jag jobbar som chaufför och har ca 9 års erfarenhet. ligger just nu på 139:- i timmen

ok, men hur länge kan man köra i veckan? alltså man kanske kör 8-9 timmar om dagen eller hu länge kör man?

jag jobbar 10 timmar om dan 4 dagar i veckan! händer klart ibland att man får nån timme övertid! Brukar ligga mellan 18-20000 ut i månaden

Janneutanb
7 november 2008 · 7 272 Inlägg

Mitt första lastbilsjobb, 19506kr ingångslön före skatt.
Betongtransporter.

Visserligen har jag alltid mellan 20-50 timmar övertid varje månad och tror min lägsta lön har varit runt 17 efter skatt.
Om jag inte vore sugen på att köra med släp så skulle jag nog inte byta jobb, trivs riktigt bra!

Men det värsta jag har hört var en kille som jobbade 36 timmars pass, sen sov han runt 9 timmar sen upp och jobba igen.
Han drog in runt 60 i månaden och hade över 350 timmar/månad...


Kan aldrig tänka mig något annat slags jobb än det här!
Riktigt skönt, men det finns ju alltid jobbiga dagar på alla jobb.

Senast redigerat av Brains (7 november 2008)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 november 2008 · 2 252 Inlägg

dieselknackare skrev:

The_Mechanic skrev:

dieselknackare skrev:
Jag jobbar som chaufför och har ca 9 års erfarenhet. ligger just nu på 139:- i timmen

vad är de för "erfarenhet" då?, bara ligga o bränna E4an o liknande dagarna i ända?, eller är de smala mjuka,kladdiga hala skogsbilsvägar?

Jobbas som lots här nere i skåne nu, men har kört lite av varje!

aha okejokej smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
NJ_
7 november 2008 · 2 118 Inlägg

The_Mechanic skrev:

te_wik skrev:
Måste säga att bilmekaniker är ofta alltid dåligt betalda jobb, med tanke på hur slutsamt det är för kroppen.

Har slutat som mekaniker och tänker ta transport som yrke, när jag nu orkar med att göra utbildningen.


Mvh Tommy

är man fält mekaniker inom Maskin (skördare,grävare,skotare osv) och lastbils mek så kan du få en äckligt bra lön för att va mek cool


för man kan heller inte räkna med att få en skyhög lön som ny utbildad chaffis, då man på dom utbildningarna inte ens får lära sigg lägga på ett par snö kedjor roll syrran gick där och hon är fullständigt värdekass på köra lastbils trots de lyckades hon få korten roll ps. hon gick utbildningen i kalix wink

vi fick då lära oss att kasta på kedjor tongue och om du går "transport" så börjar du som andraårs chaffis smile

D.i.l.l.i.g.a.f
fredda_king Fotograf
7 november 2008 · 1 319 Inlägg

dieselknackare skrev:

Thedriftking skrev:

dieselknackare skrev:
Jag jobbar som chaufför och har ca 9 års erfarenhet. ligger just nu på 139:- i timmen

ok, men hur länge kan man köra i veckan? alltså man kanske kör 8-9 timmar om dagen eller hu länge kör man?

jag jobbar 10 timmar om dan 4 dagar i veckan! händer klart ibland att man får nån timme övertid! Brukar ligga mellan 18-20000 ut i månaden

hehe okej här följer man arbetstidlagarna?

Senast redigerat av fredda_king (7 november 2008)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Janneutanb
7 november 2008 · 7 272 Inlägg

fredda_king skrev:

dieselknackare skrev:

Thedriftking skrev:

ok, men hur länge kan man köra i veckan? alltså man kanske kör 8-9 timmar om dagen eller hu länge kör man?

jag jobbar 10 timmar om dan 4 dagar i veckan! händer klart ibland att man får nån timme övertid! Brukar ligga mellan 18-20000 ut i månaden

hehe okej här följer man arbetstidlagarna?

Ja varför inte?
Man får ju KÖRA 9 timmar om dagen.

Thedriftking
7 november 2008 ·

dieselknackare skrev:

Thedriftking skrev:

dieselknackare skrev:
Jag jobbar som chaufför och har ca 9 års erfarenhet. ligger just nu på 139:- i timmen

ok, men hur länge kan man köra i veckan? alltså man kanske kör 8-9 timmar om dagen eller hu länge kör man?

jag jobbar 10 timmar om dan 4 dagar i veckan! händer klart ibland att man får nån timme övertid! Brukar ligga mellan 18-20000 ut i månaden

ok, då vet jag det smile

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
7 november 2008 · 718 Inlägg

fredda_king skrev:

dieselknackare skrev:

Thedriftking skrev:

ok, men hur länge kan man köra i veckan? alltså man kanske kör 8-9 timmar om dagen eller hu länge kör man?

jag jobbar 10 timmar om dan 4 dagar i veckan! händer klart ibland att man får nån timme övertid! Brukar ligga mellan 18-20000 ut i månaden

hehe okej här följer man arbetstidlagarna?

Ja det gör jag! Sitter ju inte å kör 10 timmar! Blir ju en del lastning å lossning oxå. å har man tur hinner man sova en timme på morgonen när man e loss!! wink

Perss0n
7 november 2008 · 435 Inlägg

fått jobb i norge nu att köra bröd, kommer få ut ca 20 000sek efter skatt

No risk, No reward
Lexus IS350 "USDM" (2009)
Thedriftking
7 november 2008 ·

dieselknackare skrev:

fredda_king skrev:

dieselknackare skrev:
jag jobbar 10 timmar om dan 4 dagar i veckan! händer klart ibland att man får nån timme övertid! Brukar ligga mellan 18-20000 ut i månaden

hehe okej här följer man arbetstidlagarna?

Ja det gör jag! Sitter ju inte å kör 10 timmar! Blir ju en del lastning å lossning oxå. å har man tur hinner man sova en timme på morgonen när man e loss!! wink

men tycker du det är ett bra jobb? eller ska man satsa på att bli bilmekaniker eller finns det nått annan utbildning där man håller på med bilar/lastbilar?

och en fråga till, vi säger att jag får jobb på t.ex dhl. får jag köpa en egen lastbil eller får jag en egen men det är företagets? ("låna") och står företaget för bensin pengarna som går åt när man kör?

Senast redigerat av Thedriftking (7 november 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 november 2008 · 10 427 Inlägg

Verkar som att man tjänar mer som fordonsmontör (nytillverkning) än bilmekaniker över lag.
Detta trots att det krävs mer kunskaper som bilmekaniker.

Dock så är väl framtiden inte så ljus för Sveriges fordonsmontörer just nu wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
fullkorn Molesta la breasta!
7 november 2008 · 69 Inlägg

Thedriftking skrev:
som rubriken lyder, vad tjänar en lastbilschaufför och en bilmekaniker?
är intresserad vilken som tjänar mest för jag har beslutsångest om jag ska välja en utbildning så man blir yrkeschaufför eller en bilmekaniker... på yrkeschaufför linjen får man bil- och lastbils körkort.

så är det nån som vet ungefär vad dom tjänar så skriv det tack!

tack på förhand!

Jobbar som bussmekaniker plockar väl ut en 17-18000 med ob o lite övertid här o där.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
klarrre
7 november 2008 · 502 Inlägg

Lånar tråden lite.

Har buss / lastbils mekaniker bättre lön en vanliga bilmekaniker? i Så fall ca*** kr per månad?

Mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
7 november 2008 · 718 Inlägg

Thedriftking skrev:

dieselknackare skrev:

fredda_king skrev:

hehe okej här följer man arbetstidlagarna?

Ja det gör jag! Sitter ju inte å kör 10 timmar! Blir ju en del lastning å lossning oxå. å har man tur hinner man sova en timme på morgonen när man e loss!! wink

men tycker du det är ett bra jobb? eller ska man satsa på att bli bilmekaniker eller finns det nått annan utbildning där man håller på med bilar/lastbilar?

och en fråga till, vi säger att jag får jobb på t.ex dhl. får jag köpa en egen lastbil eller får jag en egen men det är företagets? ("låna") och står företaget för bensin pengarna som går åt när man kör?

Jag trivs med jobbet, ganska fritt. man sköter sig själv! Och man kommer ut å får se mycke i sverige/europa!!
DHL har många olika åkerier som kör för dom, så du får söka jobb hos ett av dom isf och då blir du tilldelad en bil oeller flera olika att hoppa emellan. Så du blir anställd på det åkeriet och inte på DHL!

Thedriftking
7 november 2008 ·

dieselknackare skrev:

Thedriftking skrev:

dieselknackare skrev:

Ja det gör jag! Sitter ju inte å kör 10 timmar! Blir ju en del lastning å lossning oxå. å har man tur hinner man sova en timme på morgonen när man e loss!! wink

men tycker du det är ett bra jobb? eller ska man satsa på att bli bilmekaniker eller finns det nått annan utbildning där man håller på med bilar/lastbilar?

och en fråga till, vi säger att jag får jobb på t.ex dhl. får jag köpa en egen lastbil eller får jag en egen men det är företagets? ("låna") och står företaget för bensin pengarna som går åt när man kör?

Jag trivs med jobbet, ganska fritt. man sköter sig själv! Och man kommer ut å får se mycke i sverige/europa!!
DHL har många olika åkerier som kör för dom, så du får söka jobb hos ett av dom isf och då blir du tilldelad en bil oeller flera olika att hoppa emellan. Så du blir anställd på det åkeriet och inte på DHL!

ok, men jag fattar inte riktigt en sak, vi säger att jag ska köra mat från ett ställe till t.ex maxi. hur gör man efter man har lämnat det? får man ett nytt "´ärende" eller hur gör man? kan nån berätta om ni fattar hur jag menar smile

te_wik Forummoderator
7 november 2008 · 12 813 Inlägg

Thedriftking skrev:

dieselknackare skrev:

Thedriftking skrev:

men tycker du det är ett bra jobb? eller ska man satsa på att bli bilmekaniker eller finns det nått annan utbildning där man håller på med bilar/lastbilar?

och en fråga till, vi säger att jag får jobb på t.ex dhl. får jag köpa en egen lastbil eller får jag en egen men det är företagets? ("låna") och står företaget för bensin pengarna som går åt när man kör?

Jag trivs med jobbet, ganska fritt. man sköter sig själv! Och man kommer ut å får se mycke i sverige/europa!!
DHL har många olika åkerier som kör för dom, så du får söka jobb hos ett av dom isf och då blir du tilldelad en bil oeller flera olika att hoppa emellan. Så du blir anställd på det åkeriet och inte på DHL!

ok, men jag fattar inte riktigt en sak, vi säger att jag ska köra mat från ett ställe till t.ex maxi. hur gör man efter man har lämnat det? får man ett nytt "´ärende" eller hur gör man? kan nån berätta om ni fattar hur jag menar smile

Du får inte bara ett "uppdrag" åt gången. Utan du har ett kör schema du följer.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_Wallis_
7 november 2008 · 4 506 Inlägg

Mitt tycke:

Lönen varierar beroende på vart du jobbar.
Frimans storelk spelar roll, Och störst är inte alltid bässt av egen erfarenhet.

Jag sitter i skrivande stund och försöker få min komun att pröjsa för interkomunalt
studerande på en yrkesutbildning för att bli chaffis, Då jag inte kan få ett enda mek
jobb mera, Känns som hela mekar marknaden är död sad

Kan du andas kan du dö.
te_wik Forummoderator
7 november 2008 · 12 813 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Mitt tycke:

Lönen varierar beroende på vart du jobbar.
Frimans storelk spelar roll, Och störst är inte alltid bässt av egen erfarenhet.

Jag sitter i skrivande stund och försöker få min komun att pröjsa för interkomunalt
studerande på en yrkesutbildning för att bli chaffis, Då jag inte kan få ett enda mek
jobb mera, Känns som hela mekar marknaden är död sad

jobbmarknaden är ju på topp just nu, iaf här uppe wink Bara flytta uppåt land, haha.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Martin 9-3 Fisketokig
7 november 2008 · 2 997 Inlägg

Rätta mig gärna om jag har fel men möjlighet till extraknäck är väl oändlig om man är en skicklig mekaniker?!

Många som är händig på detta och har nånstans att hålla till brukar ju dra in någon tusenlapp svart på helgerna på div småjobb åt släkt och vänner mm

Det är väl lite svårt som chaffis att ta extraknäck på samma sätt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang