Blockets vanligaste stavfel "collection" (enligt mig)

Lindberg88
18 november 2008 · 1 418 Inlägg

Bustningar... det heter bussningar för fan!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
FreddeK
18 november 2008 ·

Smedhult skrev:

Phaetoon skrev:
Oftast handlar det om omedvetna stavfel, eller dyslexi.
Men om man skriver en annons, är det inte smart att kolla upp stavningen?
Stavningskontroller finns ju lite varstans?

När det gäller slang så anser jag att man bör hålla sig borta från det i annonser.
Man ska skilja på talspråk och skriven text. Det är ju bra om så många som
möjligt förstår vad som står i en annons.

Om det handlar om dyslexi så har fan halva Sverige det, Oftast är de nog ren lathet att folk inte är mer noga med hur dom skriver.

Yes så sant! Slapphet och oviljan att lära sig det svenska språket!

Larsson_Power Saabvilde!
18 november 2008 · 1 708 Inlägg

NJ_ skrev:

Tega skrev:

Freddeponken skrev:

Har även sett byttad, byttat. Varför säger du Bytad? Låter väl inge vidare?

Tjaa, ingen aning... varför gör norrlänningarna ett inhallerande läte istället för att säga "ja" ?

hörru, nu ska vi inte va sådär wink

HAHAHAHAHA! lol

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
TRYIT Teddan
18 november 2008 · 2 495 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
7766 stycken annonser på fordon finns där säljaren skrivit orginal istället för original. Är det så svårt att skriva ett i? Detta måste vara den vanligaste felskrivningen.

Det stör mig något fruktansvärt, fattar inte folk hur man stavar till original?
Sen har vi ju detta med besiktning, där folk kan vricka sina fingrar ordentligt när dom försöker stava.

Jag är ju inte heller av svenskt ursprung och har gått några år i skola i andra länder, men har fått
med det viktigaste tycker jag.

kommer man till ett land så skall man lära sig språket, det är nummer ett.
Är man imot att anpassa sig så kan man sticka tillbaka till det där jävla råtthålet man kommer ifrån.
Fruktansvärt trött på alla invandrare/nysvenskar som klagar på Sverige och svenskar, STICK för fan ni
sabbar för alla invandrare som vill ha ett normalt liv.
Jag blir förbannad varje gång jag ser en annons där någon dönick har stavat, gå för fan på en sfi-kurs eller använd er av hjälpmedel.

Jag som icke svenskmedborgare tycker att jag kan få skriva detta.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Racso Dr Snuggles
18 november 2008 · 956 Inlägg

azXig skrev:
Hej!


Fathållare
. Klarar den standard 200 liters fat?
MVH azXig

Äh, det är ju en göteborgare som har skrivit det hör du väl ? wink

Senast redigerat av Racso (18 november 2008)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
opelmtx
18 november 2008 ·

Smedhult skrev:

Phaetoon skrev:
Oftast handlar det om omedvetna stavfel, eller dyslexi.
Men om man skriver en annons, är det inte smart att kolla upp stavningen?
Stavningskontroller finns ju lite varstans?

När det gäller slang så anser jag att man bör hålla sig borta från det i annonser.
Man ska skilja på talspråk och skriven text. Det är ju bra om så många som
möjligt förstår vad som står i en annons.

Om det handlar om dyslexi så har fan halva Sverige det, Oftast är de nog ren lathet att folk inte är mer noga med hur dom skriver.

Jag brukar skylla på att tangenterna på tangentbordet sitter fel roll Nej men visst är det så slarv!

KimVsWorld Mästare
18 november 2008 · 2 947 Inlägg

Racso skrev:

azXig skrev:
Hej!


Fathållare
. Klarar den standard 200 liters fat?
MVH azXig

Äh, det är ju en göteborgare som har skrivit det hör du väl ? wink

Eller en Halmstadbo wink

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Big_JN
18 november 2008 · 2 126 Inlägg

r-ted skrev:
Är man imot att anpassa sig så kan man sticka tillbaka till det där jävla råtthålet man kommer ifrån.

Stavas annars emot wink tongue
.

TRYIT Teddan
18 november 2008 · 2 495 Inlägg

Big_JN skrev:

r-ted skrev:
Är man imot att anpassa sig så kan man sticka tillbaka till det där jävla råtthålet man kommer ifrån.

Stavas annars emot wink tongue
.

som sagt så har jag lärt mig det viktigaste och när jag känner att det blir väldigt fel så använder jag hjälp;)

men fel gör alla och det inkluderar mig smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Big_JN
18 november 2008 · 2 126 Inlägg

r-ted skrev:

Big_JN skrev:

r-ted skrev:
Är man imot att anpassa sig så kan man sticka tillbaka till det där jävla råtthålet man kommer ifrån.

Stavas annars emot wink tongue
.

som sagt så har jag lärt mig det viktigaste och när jag känner att det blir väldigt fel så använder jag hjälp;)

men fel gör alla och det inkluderar mig smile

Kunde inte låta bli lol
Själv så skriver jag som en kratta ibland och räddas oftast av rättstavnings programmet i datorn!

FreddeK
18 november 2008 ·

Big_JN skrev:

r-ted skrev:

Big_JN skrev:

Stavas annars emot wink tongue
.

som sagt så har jag lärt mig det viktigaste och när jag känner att det blir väldigt fel så använder jag hjälp;)

men fel gör alla och det inkluderar mig smile

Kunde inte låta bli lol
Själv så skriver jag som en kratta ibland och räddas oftast av rättstavnings programmet i datorn!

Rättstavningsprogrammet stavas det! Inte särskriva!

opelmtx
18 november 2008 ·

Rquired skrev:

opelmtx skrev:
Något jag tycker är sådär är när man ringer till Peter som ska sälja en volvo så svarar Abu!?!?!  Varför kan bara inte Peter erkänna att han heter Abu? så man slipper få en chock när man ringer neutral

Håller med, om dom nu är rädda för att rasistiska köpare ska välja bort deras annons så hjälper ju det inte att fejka namnet roll Tror dom att köparen blir mer välvilligt inställd bara för att denne ringer upp och abu med brytning svarar?

Hitta en tongue http://www.blocket.se/vi/19109086.htm?ca=8_s

kawiZz RMR-Crew
18 november 2008 · 478 Inlägg

Tror jag vinner, en i skolan som försöker sälja sin bil, han stavar inte så bra som det kanske märks i annonsen.

here we go ; http://www.blocket.se/vi/18836711.htm?ca=16_s



ang. Engelska som någon pratade om, så sa jag "Jag vill ha en sju upp" istället för att säga "Jag vill ha en sevenup" när jag var liten. (drickan som fanns ni vet, 7up.)

Big_JN
18 november 2008 · 2 126 Inlägg

Freddeponken skrev:

Big_JN skrev:

r-ted skrev:
som sagt så har jag lärt mig det viktigaste och när jag känner att det blir väldigt fel så använder jag hjälp;)

men fel gör alla och det inkluderar mig smile

Kunde inte låta bli lol
Själv så skriver jag som en kratta ibland och räddas oftast av rättstavnings programmet i datorn!

Rättstavningsprogrammet stavas det! Inte särskriva!

lol tongue

Tyvärr så reagerar inte rättstavningsprogrammet wink på särskrivningar ju! big_smile

Tom Darth Vader
18 november 2008 · 1 644 Inlägg

kawiZz skrev:
Tror jag vinner, en i skolan som försöker sälja sin bil, han stavar inte så bra som det kanske märks i annonsen.

here we go ; http://www.blocket.se/vi/18836711.htm?ca=16_s



ang. Engelska som någon pratade om, så sa jag "Jag vill ha en sju upp" istället för att säga "Jag vill ha en sevenup" när jag var liten. (drickan som fanns ni vet, 7up.)

Oh herrejävlar en sån kratta på att stava. Seriöst, var han full när han skrev det?

Det där är fan allvarligt, ha körkort och inte kunna uttrycka sig bättre än sådär.

SISÅNGER?!  vafan....

Edit: Han kan OMÖJLIGT fått G i svenska eller?

Senast redigerat av DoWahDiddy (18 november 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Felax
18 november 2008 · 1 963 Inlägg

Rquired skrev:

opelmtx skrev:
Något jag tycker är sådär är när man ringer till Peter som ska sälja en volvo så svarar Abu!?!?!  Varför kan bara inte Peter erkänna att han heter Abu? så man slipper få en chock när man ringer neutral

Håller med, om dom nu är rädda för att rasistiska köpare ska välja bort deras annons så hjälper ju det inte att fejka namnet roll Tror dom att köparen blir mer välvilligt inställd bara för att denne ringer upp och abu med brytning svarar?

Tror dock inte bara de är rasister som undviker affärer med invandrare, hittils har jag bara haft negativa erfarenheter av affärer med såna som inte är svenska.. hör knappt vad dom säger och prutar hej villt, ja sålde en gång några pirelli pzero däck till en, han kom och tittade tog däcken och gav mig några hundra mindre än vi kommit överens om över telefon(prutade redan då) sen sa han att dom inte behövde kosta mer och stack därifrån.. hmm..

Men are not born - Men are made
opelmtx
18 november 2008 ·

Felax skrev:

Rquired skrev:

opelmtx skrev:
Något jag tycker är sådär är när man ringer till Peter som ska sälja en volvo så svarar Abu!?!?!  Varför kan bara inte Peter erkänna att han heter Abu? så man slipper få en chock när man ringer neutral

Håller med, om dom nu är rädda för att rasistiska köpare ska välja bort deras annons så hjälper ju det inte att fejka namnet roll Tror dom att köparen blir mer välvilligt inställd bara för att denne ringer upp och abu med brytning svarar?

Tror dock inte bara de är rasister som undviker affärer med invandrare, hittils har jag bara haft negativa erfarenheter av affärer med såna som inte är svenska.. hör knappt vad dom säger och prutar hej villt, ja sålde en gång några pirelli pzero däck till en, han kom och tittade tog däcken och gav mig några hundra mindre än vi kommit överens om över telefon(prutade redan då) sen sa han att dom inte behövde kosta mer och stack därifrån.. hmm..

Haha okej jo vet har haft annons ute! priset är 20000kr hallå vad är sista pris 18000 utan snack om du hämtar den nu svarar jag, okeeej jag trodde det var runt 10000 ja du var en rolig prick sedan lägger jag på dom är inte lite fräcka lol

Felax
18 november 2008 · 1 963 Inlägg

kolvas skrev:
lite off-topic men ändå, vi kanske får ett internationellt fjortis språk som:
huR typ Zer vÄrLdeN Ut när fjORtIzArna haR tagIt över??? *skrattar*
fjoRtIzzPråk e JObbit atT läzA.... *ler*

Hahaha håller med FinNs InGeT VärRe äN FjoLlOr sOm BlAnDaR VeRsAlEr OcH GeMEneR..gays

Men are not born - Men are made
Felax
18 november 2008 · 1 963 Inlägg

kawiZz skrev:
Tror jag vinner, en i skolan som försöker sälja sin bil, han stavar inte så bra som det kanske märks i annonsen.

here we go ; http://www.blocket.se/vi/18836711.htm?ca=16_s



ang. Engelska som någon pratade om, så sa jag "Jag vill ha en sju upp" istället för att säga "Jag vill ha en sevenup" när jag var liten. (drickan som fanns ni vet, 7up.)

haha jävlar va ja garva åt den annonsen big_smile
Tänkte på en sak, de är många som stavar fel till bilmärken, men då spelar de ju ingen roll om man är svensk eller inte??? Alltså man kan inte skylla på att man är från kanske öö italien, för bilmärkena heter väl samma där?

Men are not born - Men are made
Explosiv_Tomte
18 november 2008 · 195 Inlägg

Vovlo, Peugot, Porshe, Ferarri, kasett och krockudde är väl rätt så vanligt, vet dock ej om de redan nämnts här.

- Varför slå runt med polarna, när man kan slå runt med en A-klass?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang