Tips på bilbatteri omgående!

Makemehappy
28 december 2008 · 256 Inlägg

Som rubriken lyder, behöver alla era tips och erfarenheter om bilbatteri.
Var inne på ett Optima red, men för det första blir det lite för dyrt (2.200kr) och de är väldigt svåra att få till liv igen om de skulle bli urladdade.

Jag behöver ett bra batteri som jag kan lita på helt enkelt, att bilen ska kunna stå still i 2 månader utan att behöva ladda batteriet. Är inte ute efter biltemas eller julas bilbatterier. Utan något bra och säkert runt tusenlappen!

Senast redigerat av Makemehappy (28 december 2008)

Miklen
28 december 2008 ·

Tudors TechTronic ska väl vara rätt okej..ligger nånstans där i pris..  Har du ett helt kass batteri nu eller annars kanske det är en bättre investering att köpa en liten ctek laddare så du kan underhållsladda när bilen står så länge ?

Makemehappy
28 december 2008 · 256 Inlägg

Oj, råkade lägga det i fel av delning. Om nån admin ser detta, flytta till Elektonik delsen.
Miklen, vad menas med underhållsladda det? Japp mitt batteri är helt kaput, har laddat det 4 ggr på 1.5 månad

te_wik Forummoderator
28 december 2008 · 12 813 Inlägg

Makemehappy skrev:
Oj, råkade lägga det i fel av delning. Om nån admin ser detta, flytta till Elektonik delsen.
Miklen, vad menas med underhållsladda det? Japp mitt batteri är helt kaput, har laddat det 4 ggr på 1.5 månad

Har du kollat vätske nivån i batteriet?

Jag köpte ett 71 Ampere på biltema, kostade 999 kr, funkar bra å är inte så mkt skit som alla säger.
Klart prisvärd.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Miklen
28 december 2008 ·

Har du nåt i bilen som drar ström eller dålig generator då ? Hur gammalt är ditt nuvarande batteri ?

Underhållsladdning så laddar laddaren (iaf cteks laddare) batteriet på ett "smart" sätt så det håller sig fit for fight te du ska starta bilen.. Ingen risk för överladdning å dom små laddarna drar inte mycke ström heller.. Lätta att montera fast i bilen oxå ifall man skulle vilja det.. smile

Makemehappy
28 december 2008 · 256 Inlägg

Det går inte fylla på med vatten , det är ett konstigt batteri.
Allt började med att en lampa i bagageluckan var ständigt på utan att ja visste om det.
Så detta bidrog med att jag fick ladda batteriet två ggr på en månad, batteriet blev urladdat igen efter att bilen stått stilla i 3 veckor. Batteriet är helt enkelt kasst, och jag har gett upp hoppet om att försöka ladda det igen.

Så det finns alltså inget bra batteri för 1000kr. Vad har hänt med världen?

te_wik Forummoderator
28 december 2008 · 12 813 Inlägg

Makemehappy skrev:
Det går inte fylla på med vatten , det är ett konstigt batteri.
Allt började med att en lampa i bagageluckan var ständigt på utan att ja visste om det.
Så detta bidrog med att jag fick ladda batteriet två ggr på en månad, batteriet blev urladdat igen efter att bilen stått stilla i 3 veckor. Batteriet är helt enkelt kasst, och jag har gett upp hoppet om att försöka ladda det igen.

Så det finns alltså inget bra batteri för 1000kr. Vad har hänt med världen?

Du menar att du har ett underhållsfritt batteri utan korkar.

Men du, missade du det jag skrev? Finns batterier för 1000- lappen, tex biltema. Det är inte skit som alla säger.

Finns många som pratar bra om deras batterier, bla jag.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Makemehappy
28 december 2008 · 256 Inlägg

te_wik skrev:

Makemehappy skrev:
Det går inte fylla på med vatten , det är ett konstigt batteri.
Allt började med att en lampa i bagageluckan var ständigt på utan att ja visste om det.
Så detta bidrog med att jag fick ladda batteriet två ggr på en månad, batteriet blev urladdat igen efter att bilen stått stilla i 3 veckor. Batteriet är helt enkelt kasst, och jag har gett upp hoppet om att försöka ladda det igen.

Så det finns alltså inget bra batteri för 1000kr. Vad har hänt med världen?

Du menar att du har ett underhållsfritt batteri utan korkar.

Men du, missade du det jag skrev? Finns batterier för 1000- lappen, tex biltema. Det är inte skit som alla säger.

Finns många som pratar bra om deras batterier, bla jag.

Mvh Tommy

Vet inte riktigt vad för batteri det är, "hankook" batteri.
Hur länge har du haft ditt batteri från biltema då?

peterholm
28 december 2008 · 216 Inlägg
Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
Drönirettab
28 december 2008 · 21 761 Inlägg

Makemehappy skrev:
Var inne på ett Optima red, men för det första blir det lite för dyrt (2.200kr) och de är väldigt svåra att få till liv igen om de skulle bli urladdade.

Alla renodlade startbatterier mår dåligt av att djupurladdas, inte bara Optima. smile

Makemehappy skrev:
Jag behöver ett bra batteri som jag kan lita på helt enkelt, att bilen ska kunna stå still i 2 månader utan att behöva ladda batteriet. Är inte ute efter biltemas eller julas bilbatterier. Utan något bra och säkert runt tusenlappen!

Ett modernt batteri, även ett billigt, har låg självurladdning och kan garanterat starta en bilmotor ifall bilen har stått still i tex 2 månader. Det som avgör är i så fall om bilen har en massa saker som drar ström när bilen är avslagen, då behövs antingen så stort batteri som möjligt för att inte riskera djupurladdning eller att man kopplar in en laddare som underhållsladdar.

Ett 60-70 Ah batteri kostar idag ofta 800-1000:-, de är inte så väldigt mycket billigare eftersom blypriset har stigit de senaste åren. Biltemas batterier går säkert att lita på.

cheva_raggare
28 december 2008 · 534 Inlägg

farsan har ett biltema bateri o traktorn å de är 12 år eller nåt nu funkar lika bra än

Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Makemehappy
28 december 2008 · 256 Inlägg

peterholm skrev:
http://www.batteridepasyd.se/batt_syd/   ta en kolla här

vad är skillnaden mellan "starting" och "running" batteri?

Drönirettab
28 december 2008 · 21 761 Inlägg

Starting Bull är ett vanligt startbatteri, finns i många olika storlekar för att passa alla bilar.

Running Bull finns i två storlekar (70 Ah och 95 Ah) och är AGM-batteri, pluspolen sitter till höger på båda batterierna.

peterholm
28 december 2008 · 216 Inlägg

själv kör jag md 3 uni bull i min bil funkar skit bra

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
29 december 2008 · 233 Inlägg

Det man betalar för är mängden bly i ett batteri. Ett billigare batteri har således mindre bly och ett lägre pris.

Naturligtvis är det även andra saker som skiljer men i det stora hela är blymängden det viktigaste.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang