Länk till debatt hurvida man ska köra med eller utan tända dimljus....

Foyrik www.barnaltsweden.se
28 december 2008 · 139 Inlägg

har ni inget å göra, följ länken å diskutera med ett gäng rabiata låtsaspoliser hurvida det är moraliskt rätt att blända en som kör med dimljusena tända, just för att denne  bländar...........En diskution som tar många roliga vändningar, jag är Peppe i diskutionen, och jag förespråkar min rätt att som levande individ att efter eget val använda dimljusena.....


kom igen, lägg er i!!  (diskutionen fortsätter på sista sidan)

http://hd.se/diskutera/2006/01/07/aldri … ns/1/#svar

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
FLindgren
28 december 2008 · 5 089 Inlägg

Jag tycker det är snyggt med halvljus + dimljus. självklart blir man bländad, men det är det värt wink

Värre med dom som ställer upp sina halvljuslampor bara för att dom tycker dom ser bättre då..

Senast redigerat av FLindgren (28 december 2008)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Pellefax
28 december 2008 · 644 Inlägg

Sålänge dom är rätt inställda bryr jag mig inte,men bländar dom åker hellyset på..

Sokrates Eliminator
28 december 2008 · 1 441 Inlägg

Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Skyracer Skyracer
28 december 2008 · 917 Inlägg

Äh, jag bryr mig inte om dimljus som lyser, även om det är olagligt. Jag prejar ju inte de som kör för fort, av vägen t.ex. smile

Men om det är någon som bländar (extraljus, dimljus, helljus, något felinställt m.m.) så är det ju klart att jag bländar tillbaka (eller dimljus bakåt). Hur skall de annars få reda på att de faktiskt bländar? Och det är ju en tjänst jag gör dem, istället för att de orsakar en olycka av bländande ljus eller kanske blir stoppade av polisen och får böta, bättre jag hjälper till då så det inte händer. smile

Det har inte med moral eller att leka polis som vissa säger, utan jag påpekar ju bara att det bländar. Varför har man extra dimljus på då? Man ser ju inte det själv eftersom man sitter i bilen, och kan man inte se vägen med normalt halvljus borde man inte ha körkort. wink

Mvh
Håkan

Senast redigerat av Skyracer (28 december 2008)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Toyota GR86 (2022)
NickeR32
28 december 2008 · 870 Inlägg

Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Är det inte lättare att tända och släcka ditt dimljus några gånger ist så dom kanske lättare förstår? Om du nu tvunget måste vara en sån moralpolis yikes

TLO
28 december 2008 · 1 062 Inlägg

O de som helljusblinkar bara för att leka låtsaspoliser, får helljus tillbaka. Inga problem alls!

"You Go, we go!"
Foyrik www.barnaltsweden.se
28 december 2008 · 139 Inlägg

Jag kan bara hålla med, ställer altid mina dimljus ned i backen..........blir ändå en viss siktförbättring i vägkanterna...........gå in på länken här ovan å ge låtsaspoliserna!!..hehe

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Skyracer Skyracer
28 december 2008 · 917 Inlägg

TLO skrev:
O de som helljusblinkar bara för att leka låtsaspoliser, får helljus tillbaka. Inga problem alls!

Hur avgör du om de blinkar med helljuset för att påpeka att det bländar så man inte ser vägen (t.ex. vid våt vägbana och mörkt) eller tror du att de gör så bara för att jävlas för att de vill vara låtsaspoliser (som du uttrycker det)? Hur hjälper man då till genom att blända ännu mer? Är det inte bättre att stänga av roten till det som stör, dvs lysen som bländar? Eller du bryr dig inte om andra trafikanter som bländas?

Förtydligar bara att t.ex. dimljus gör inget, det är felinställda lysen som bländar som inte är ok. smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
påsen If your not out of control, your not in control
28 december 2008 · 686 Inlägg

Halvljus + dimljus och mitt helljus plus extraljus åker igång, dag som natt, har inga dimljus så då måste jag ju får använda helljus + extraljus istället för halvljus + dimljus.

Sålänge folk som kör med halvljus + dimljus resonerar som dem gör så resonerar jag som jag göra.

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
DoT Häst
28 december 2008 · 1 099 Inlägg

Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Kunde fanimej inte skrivit det bättre själv! smile

Än är inte den sista idioten född..
FLindgren
28 december 2008 · 5 089 Inlägg

TLO skrev:
O de som helljusblinkar bara för att leka låtsaspoliser, får helljus tillbaka. Inga problem alls!

När du vet att du kör med halvljus och dimljus?

Är ju ungefär som att säga att man lyssnar bara på polisen när dom säger att man inte får snatta.. butiksbiträdet är bara låtsaspolis när han\hon säger till dig?wink kanske var en annan sak smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
påsen If your not out of control, your not in control
28 december 2008 · 686 Inlägg

Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Håller med dig totalt.
Har inga dimljus på någon av mina bilar så folk behöver inte fråga varför jag inte blinkar med mina dimljus.

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
falloutboy
28 december 2008 · 1 723 Inlägg

som flera redan skrivit... bländar de inte så bryr jag mig inte. Men även rätt inställda dimljus kan vara irriterande i mörker t ex om asfalten är blöt.

Rallyhalle
28 december 2008 · 4 299 Inlägg

Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Du kanske ska ta och utveckla de där lite, Xenon är ju bara lagligt om du har automatisk nivåreglering. Har du inte det är det precis lika olagligt som dimljusen. Detta gäller dock halvljuset men det blir ju vanligare att folk konverterar just halvljusen...

Sen förstår jag inte varför i helvete ni ska ge er på oss som väljer att ha dimljusen på, hur många lagar bryter inte ni mot själva?? Tex fortkörning...

TLO
28 december 2008 · 1 062 Inlägg

Skyracer skrev:

TLO skrev:
O de som helljusblinkar bara för att leka låtsaspoliser, får helljus tillbaka. Inga problem alls!

Hur avgör du om de blinkar med helljuset för att påpeka att det bländar så man inte ser vägen (t.ex. vid våt vägbana och mörkt) eller tror du att de gör så bara för att jävlas för att de vill vara låtsaspoliser (som du uttrycker det)? Hur hjälper man då till genom att blända ännu mer? Är det inte bättre att stänga av roten till det som stör, dvs lysen som bländar? Eller du bryr dig inte om andra trafikanter som bländas?

Förtydligar bara att t.ex. dimljus gör inget, det är felinställda lysen som bländar som inte är ok. smile

Mvh
Håkan

Man kör inte med dimljus när det är mörkt, såvida det inte är extrem nedsatt synförhållanden.

"You Go, we go!"
kolvas
28 december 2008 · 4 001 Inlägg

Foyrik skrev:
Jag kan bara hålla med, ställer altid mina dimljus ned i backen..........blir ändå en viss siktförbättring i vägkanterna...........gå in på länken här ovan å ge låtsaspoliserna!!..hehe

ifall du inte har blicken längre fram än vad dina dimljus hjälper dig så är du ganska farlig, du hinner aldrig reagera på vad som händer i det området om du kör i mer än 50km/h.

Dimljusen ger en falsk bild av att man ser mera, man får en skarpare ljusbild väldigt nära bilden och ögonen anpassar sig efter detta så därför ser man sämre på ett långt avstånd.

Dimljus ska användas när siktförhållandena är dåliga såsom vid dimma/snö/hagel/kraftigt regn, därav namnet dimljus

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
påsen If your not out of control, your not in control
28 december 2008 · 686 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Du kanske ska ta och utveckla de där lite, Xenon är ju bara lagligt om du har automatisk nivåreglering. Har du inte det är det precis lika olagligt som dimljusen. Detta gäller dock halvljuset men det blir ju vanligare att folk konverterar just halvljusen...

Sen förstår jag inte varför i helvete ni ska ge er på oss som väljer att ha dimljusen på, hur många lagar bryter inte ni mot själva?? Tex fortkörning...

För att om man möter någon med halvljus + dimljus så blir man bländad av detta 98 gånger av 100 möjliga.
Det är iallafall min erfarenhet.

Plus att många som kör med halvljus + dimljus också kör för fort så det argumentet funkar tyvärr inte.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
DoT Häst
28 december 2008 · 1 099 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Sen förstår jag inte varför i helvete ni ska ge er på oss som väljer att ha dimljusen på, hur många lagar bryter inte ni mot själva?? Tex fortkörning...

Mycket begåvat argument. roll

Än är inte den sista idioten född..
Rquired Allmänt envis
28 december 2008 · 12 512 Inlägg

Kör ofta med dimljus och parkeringsljusen på, dvs en helt laglig kombination i dagsljus. Och som sagt, rätt inställda dimljus bländar inte ett piss.

Men som sagt, aldrig i mörker så vidare det inte är nedsatt sikt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang