Kör jag med söndrig toppackning???!

Makemehappy
15 januari 2009 · 256 Inlägg

Jag har haft problem med min Saab 9000CSE turbo -97 rätt länge nu. Kanske mer än 2 månader.
Problemet är att det är SUPER kallt i kupén, ingen värme alls. Temperaturmätaren stiger mot MAX.
Kylvätskan försvinner hela tiden. När jag startar bilen, det kommer så mkt rök från avgaset så man knapp ser nått. Riktigt mkt rök ganska vit. Kollade oljan på oljestickan, den är kol svart och över MAX sträcket. I kylvätskebehållaren finns inget vatten, och det ser ut och vara smuts i behållare, kan vara olja?

De som kan detta, kan det vara toppackningen? Uppskattar om ni läser hela mitt inlägg noga innan ni svarar. För det är jätte konstigt, nästan som ett mysterium. Tack på förhand!

Germax
15 januari 2009 · 12 086 Inlägg

haha söndrig, ja den är söndrig som fan.

MHperformance CNC operatör
15 januari 2009 · 280 Inlägg

konstigt att tempmätaren står på max och att du inte får någon värme? kan ju iochförsej vara att du inte har vatten i elementet, min bil hade samma symtomer som din och min topp packning vart kass, gör ett kompprov.. och så kan du testa att fylla systemet med vatten sen starta du och kolla i expansionskärlet om det kommer bubblor när du gasar smile MVH

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Makemehappy
15 januari 2009 · 256 Inlägg

Jag måste tillägga att behållaren till kylvätskan läcker, det insåg jag idag när jag kollade riktigt noga.
Det rinner underifrån. Jag har minst hällt i 10 liter vatten på 2 månader.

Är det fortfarande toppackningen?

MHperformance CNC operatör
15 januari 2009 · 280 Inlägg

jaa

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Jolle87
15 januari 2009 · 1 585 Inlägg

nog bäst om du låter den bilen stå tills du lagat den. Jag hade inte kört 1 meter med bilen om jag varit i din situation. Bara till att kosta på dig en renovering och hoppas på att allt ser bra ut. Fortsätter du köra är risken väldigt stor att du kommer köra sönder hela motorn.

Haik
15 januari 2009 · 79 Inlägg

yeees..toppackning e kaput..skrota våran saab 9000 i måndags..hade tyvärr samma problem..fick hälla i vatten hela tiden..

Kör fort annars kommer du inte fram..eller ta cykeln...:P :lol :cool:
Makemehappy
15 januari 2009 · 256 Inlägg

MHperformance skrev:
jaa

Ursäkta jag är ingen hejdare när det gäller bilar.
Men vilken av dessa saker ett starkt tecken på att det är just toppackningen?
För om det är den, så har ja kört såhär i nästan två månader..

camaro67 Meister
15 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Makemehappy skrev:

MHperformance skrev:
jaa

Ursäkta jag är ingen hejdare när det gäller bilar.
Men vilken av dessa saker ett starkt tecken på att det är just toppackningen?
För om det är den, så har ja kört såhär i nästan två månader..

Vita röken är ett väldigt bra sätt att se de på.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
MHperformance CNC operatör
15 januari 2009 · 280 Inlägg

Makemehappy skrev:
Jag har haft problem med min Saab 9000CSE turbo -97 rätt länge nu. Kanske mer än 2 månader.
Problemet är att det är SUPER kallt i kupén, ingen värme alls. Temperaturmätaren stiger mot MAX.
Kylvätskan försvinner hela tiden. När jag startar bilen, det kommer så mkt rök från avgaset så man knapp ser nått. Riktigt mkt rök ganska vit. Kollade oljan på oljestickan, den är kol svart och över MAX sträcket. I kylvätskebehållaren finns inget vatten, och det ser ut och vara smuts i behållare, kan vara olja?

De som kan detta, kan det vara toppackningen? Uppskattar om ni läser hela mitt inlägg noga innan ni svarar. För det är jätte konstigt, nästan som ett mysterium. Tack på förhand!

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
MHperformance CNC operatör
15 januari 2009 · 280 Inlägg

Makemehappy skrev:

MHperformance skrev:
jaa

Ursäkta jag är ingen hejdare när det gäller bilar.
Men vilken av dessa saker ett starkt tecken på att det är just toppackningen?
För om det är den, så har ja kört såhär i nästan två månader..

uräkta mitt uttryck, menade inget illa

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Makemehappy
15 januari 2009 · 256 Inlägg

den är inte JÄTTE vit. Men den är skit tjock, verkligen som om man har tänt en brasa nånstans, så mkt rök kommer det. Sen är den rätt så ljus med.

Men jag har bara en fråga, om det är toppackningen som e kaputt, då har olja och vatten blandats i motorn eller hur? Men varför är oljan kolsvart när jag kollade på oljestickan? Skumt..

Senast redigerat av Makemehappy (15 januari 2009)

MHperformance CNC operatör
15 januari 2009 · 280 Inlägg

Makemehappy skrev:
den är inte JÄTTE vit. Men den är skit tjock, verkligen som har tänd en brasa nånstans, så mkt rök kommer det. Sen när den rätt så ljus med.

Men jag har bara en fråga, om det är toppackningen som e kaputt, då har olja och vatten blandats i motor eller hur? Men varför är oljan kolsvart när jag kollade på oljestickan? Skumt..

behöver inte vara så, den kan ha gått sönder mellan en cylinder och en kylkanal

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Makemehappy
15 januari 2009 · 256 Inlägg

Ojdå. Så det är inte konstigt att det finns gegga och liknar olja i behållaren till kylvätskan om det är toppackningen som är helt slut?

MHperformance CNC operatör
15 januari 2009 · 280 Inlägg

Makemehappy skrev:
Ojdå. Så det är inte konstigt att det finns gegga och liknar olja i behållaren till kylvätskan om det är toppackningen som är helt slut?

det är fruktansvärt möjligt, lämna in den på verkstad

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Makemehappy
15 januari 2009 · 256 Inlägg

MHperformance skrev:

Makemehappy skrev:
Ojdå. Så det är inte konstigt att det finns gegga och liknar olja i behållaren till kylvätskan om det är toppackningen som är helt slut?

det är fruktansvärt möjligt, lämna in den på verkstad

Det är det första jag ska göra imorron. Men jag vill bara samla lite information innan ja lämnar in den.
När toppackningen har gått, och man ska byta den måste man plana toppen? Sökte lite nyss, och det är många som nämner det?

MHperformance CNC operatör
15 januari 2009 · 280 Inlägg

ja, man kan plana lite så vissa ojämnheter försvinner

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
vwtompa
15 januari 2009 · 71 Inlägg

Det är topplockspackningen utan tvivell....byt värmepaketet samtidigt när du byter packningen e ett tips. mvh

Thomas L.
vwtompa
15 januari 2009 · 71 Inlägg

Ett sätt till att se om packningen e kass e att du kör bilen varm sen skruvar av locket till kylarvätsebehållar, bubblar det i där då så e pakningen kass, samt att bilen rycker vitt ochså.

Thomas L.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang