Kan själen i bilen försvinna?

940R
15 januari 2009 · 1 567 Inlägg

Dom bilarna eller (vad som helst) som en person har byggt ifrån grunden och tillverkat varje liten del själv med blod svett och tårar och mycket kunskap.

När sådana bilar säljs tex till en annan person som mer eller mindre köper balla fina byggen mest för att synas och skryta med att dom dom nu kör den bilen.
Enligt mig så har den bilen förlorat hela sin själ och tappar helt sin charm.Ett exempel är Hilmerssons Manta grym bil när han själv ägde den på alla sätt men så fort den såldes så tappade den allt enligt mig.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Mortalis VW-nörd?
15 januari 2009 · 4 332 Inlägg

940R skrev:
Dom bilarna eller (vad som helst) som en person har byggt ifrån grunden och tillverkat varje liten del själv med blod svett och tårar och mycket kunskap.

När sådana bilar säljs tex till en annan person som mer eller mindre köper balla fina byggen mest för att synas och skryta med att dom dom nu kör den bilen.
Enligt mig så har den bilen förlorat hela sin själ och tappar helt sin charm.Ett exempel är Hilmerssons Manta grym bil när han själv ägde den på alla sätt men så fort den såldes så tappade den allt enligt mig.

Kan hålla med om de där med charmen iof.

Epitaph
15 januari 2009 · 835 Inlägg

bjoorniiee skrev:
Men tona ner på haschet.. En bil är plåt och plast, plåt och plast har ingen själ. Du kan tycka om din bil, du kan tycka att den är det bästa du har. Men när det börjar gå så långt att man pratar om bilens "själ" så har det nog gått lite för långt, det är materiella ting.

Man kanske måste ha en bil för att förstå? roll wink

Navkapsel
15 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Jo, en bil har en själ! Och motorn är bilens hjärta.

bjoorniiee
15 januari 2009 · 356 Inlägg

Epitaph skrev:

bjoorniiee skrev:
Men tona ner på haschet.. En bil är plåt och plast, plåt och plast har ingen själ. Du kan tycka om din bil, du kan tycka att den är det bästa du har. Men när det börjar gå så långt att man pratar om bilens "själ" så har det nog gått lite för långt, det är materiella ting.

Man kanske måste ha en bil för att förstå? roll wink

Titta på Westergren på garaget, min gamla golf smile Har hans gamla 940 turbo nu, dock inget att lägga ut här på garaget när den är helt original på utsidan.

luunggan
15 januari 2009 · 956 Inlägg

Självklart kan själen försvinna. Räcker med att lyfta i en b20 i en charger eller annan muskelbil. Eller ta bort dom kromade kofångarna för att sätta på ett kjolpaket istället på sin jänkare.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
s12 Nissan Gazelle
16 januari 2009 · 1 460 Inlägg

AirOne : jag förstår hur du tänker men jag ska försöka förklara om min bil själ : jag har min första bil sen typ 9 år tillbaka * mazda 323 * jag har haft så många tankar å hur den ska va stylad men åren går så nu är jag inne på å köpa en nissan s12 , då måste jag sälja den , men jag kommer aldrig att glömma min mazda 323  , så bilens själ är bort från mig för alltid

Nissan Silvia
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2009 · 26 174 Inlägg

940R skrev:
Dom bilarna eller (vad som helst) som en person har byggt ifrån grunden och tillverkat varje liten del själv med blod svett och tårar och mycket kunskap.

När sådana bilar säljs tex till en annan person som mer eller mindre köper balla fina byggen mest för att synas och skryta med att dom dom nu kör den bilen.
Enligt mig så har den bilen förlorat hela sin själ och tappar helt sin charm.Ett exempel är Hilmerssons Manta grym bil när han själv ägde den på alla sätt men så fort den såldes så tappade den allt enligt mig.

Jag håller med där. Det är lite det jag menar. Bilar man pysslar med, skruvar med.
Samma med äldre bilar som gnekar och har sina..ja. Bekymmer. Det hör till charmen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Sushikocken Sleeper
16 januari 2009 · 3 084 Inlägg

Ja i "min" bil så ryms det 5 själar 2 i framsätena och 3 i baksätet Själarna brukar försvinna ut genom dörrarna men dem kommer ju alltid tebax ibland är det nya själar och ibland dem gamla vanliga.

PS. själarna brukar komma tillbaka så länge bilen funkar. Spelar ingen roll om man byter delar.

Senast redigerat av Sushikocken (16 januari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2009 · 26 174 Inlägg

Sushikocken skrev:
Ja i "min" bil så ryms det 5 själar 2 i framsätena och 3 i baksätet Själarna brukar försvinna ut genom dörrarna men dem kommer ju alltid tebax ibland är det nya själar och ibland dem gamla vanliga.

Ha..ha.. tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
sirmiro Double-Unicorn Rider
16 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Mycket kan man byta och behålla själen i bilen. Enligt mig skulle det inte vara något problem att byta motor i min bil, men skulle jag slita ur hela inredningen eller byta massa sånt skulle mycket försvinna. En omlackering skulle förändra henne lite, men det skulle fortfarande vara samma saker som skulle komma. Dock skulle min bil tappa all själ om hon slutade krångla och få småfel när det passade sämst, som att min provbromsning kvällen innan besiktning gör henne sur och vänster bakbroms skjuter en kolv. (byta på 10timmar), avgassystem som börjar läcka dagarna innan bes, och senast - panga toppackning när jag behövde henne till och från bb. Nån var väl svartsjuk. wink

ncc1701d
16 januari 2009 · 127 Inlägg

Visst har en bil en själ, speciellt märker man det tydligare på en äldre bil. Min bubbla som fyller 38 i år puttrar på fint om jag tar hand om henne ju. Tar jag inte hand om henne så blir hon sur och börjar krångla såklart. Precis som en människa wink

Volkswagen 1302 "California speedster" (1971)
Ford Mustang II "Mach1" (1975)
Mercedes CLK320 "Elegance C209" (2002)
V10
16 januari 2009 ·

Det är ingen underlig tanke alls, jag förstår precis vad du menar!

Jag anser att själen försvinner om man byter motor, krockar, byter inredning, drar ut all lull lull, modiferar bilen ala Fast And The Furious, då är det inte samma bil och jag skulle aldrig kunna älska den lika mycket!

Senast redigerat av V10 (16 januari 2009)

Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2009 · 26 174 Inlägg

V10 skrev:
Det är ingen underlig tanke alls, jag förstår precis vad du menar!

Jag anser att själen försvinner om man byter motor, krockar, byter inredning, drar ut all lull lull, modiferar bilen ala Fast And The Furious, då är det inte samma bil och jag skulle aldrig kunna älska den lika mycket!

Okej men..vart går gränsen för "själen" lever kvar och inte längre finns kvar..?
Känns som att det är för svårt att gissa antar jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Kesler
16 januari 2009 · 3 650 Inlägg

AirOne skrev:
Okej. Då har vi ett scenario. Bilen blir stulen men den återkommer i samma skick, eller ungefär samma.
Men säg att man byter kaross...har bilen fortfarande "själen" kvar då?


Är det fortfarande samma bil...tänk utanför boxen nu grabbar och tjejer?

Nej, själen sitter bara kvar i bilens ursprungliga skick, dvs byta delar kan man göra så mkt man vill, sålänge de inte funkar..men tex byta kaross och motor, då försvinner original själen. Dock så får bilen en ny själ i det nya utförandet. wink

Big_JN
16 januari 2009 · 2 126 Inlägg

Desto äldre bil desto mer "själ"!
Har haft nyare bilar men det känns inte rätt för min del, Behöver väl en plågad och missköt "själ" till bil som påminner om mig själv! 

Visst kan man få "själen" på bilen att dö eller bli svagare genom att göra förändringar som inte passar bilen. Men gör man på rätt sätt kan man få "själen" att växa och bli en del av din egen personlighet så du känner att du aldrig kan göra dig av med den!

Därför jag har kvar dom flesta av mina bilar då jag har svårt att skiljas ifrån dom! Dom bilar jag har sålt vidare eller skrotat har inte riktigt passat mig!

V10
16 januari 2009 ·

AirOne skrev:

V10 skrev:
Det är ingen underlig tanke alls, jag förstår precis vad du menar!

Jag anser att själen försvinner om man byter motor, krockar, byter inredning, drar ut all lull lull, modiferar bilen ala Fast And The Furious, då är det inte samma bil och jag skulle aldrig kunna älska den lika mycket!

Okej men..vart går gränsen för "själen" lever kvar och inte längre finns kvar..?
Känns som att det är för svårt att gissa antar jag.

Alla drar väl sin gräns för när den försvinner osv men jag tycker att den försvinner när man gör det som jag nämnde. Skulle jag krocka eller byta motor i min bil så tycker jag att den förlorat sin själ, då är den ju inte som den var när den föddes sad

quattrofil
16 januari 2009 · 54 Inlägg

MIn bil ska bli en sportquattro är det tänkt,själen kommer bestå! klart som fan vissa bilar har en själ.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2009 · 26 174 Inlägg

Big_JN skrev:
Desto äldre bil desto mer "själ"!
Har haft nyare bilar men det känns inte rätt för min del, Behöver väl en plågad och missköt "själ" till bil som påminner om mig själv! 

Visst kan man få "själen" på bilen att dö eller bli svagare genom att göra förändringar som inte passar bilen. Men gör man på rätt sätt kan man få "själen" att växa och bli en del av din egen personlighet så du känner att du aldrig kan göra dig av med den!

Därför jag har kvar dom flesta av mina bilar då jag har svårt att skiljas ifrån dom! Dom bilar jag har sålt vidare eller skrotat har inte riktigt passat mig!

Det är lite det jag menar. Gltn tex är 24 år, lika gammal som jag. Jag kan den rätt så utantill. Jag vet vilka bekymmer den har. Vet vad det är som knakar. Jag känner när nåt är galet med den, därför att den mer eller mindre berättar det för mig. (det där lät konstigt men ni verkar förstå vad jag menar..)

Medans när man satt och körde postbil - nyaste modellerna där det fortfarande luktade nytt - så var det inte ett gnek, inte nåt nåt skak. Allt funkade perfekt. Och. Man satt där och ja..det kändes inte som att bilfan hade en själ. Ingen charm över huvudtaget, som jag tycker kan vandra hand i hand.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
beda
16 januari 2009 · 236 Inlägg

Jag förstår oxå vad AirOne menar..kan nog dock inte sätta nån gräns för när bilen förlorar "själen". Men de e väl helt upp till person.

Sen känns det helt enkelt för "perfekt" att sitta i en bil utan nåt som gnisslar eller utan en elhiss som segar. Man måste ha något att störa sig på, de sätter ju en prägel på bilen liksom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang