Ford Mustang -67 eleanor. Lackering klar, nästa steg elsystem

Eleanor projekt
  • 234 Följare
  • 440 007 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 juli 2015
Mack Forum- och sitemoderator
14 december 2014 · 26 157 Inlägg

Hubbahubba!
Den är ju så vacker!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Djo
15 december 2014 · 10 157 Inlägg

Riktigt snygg är hon smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
R0biin
15 december 2014 · 166 Inlägg

hoppas hon får rulla många mil nästa sommar! smile

BMW 1602 (1972)
mikeo
17 december 2014 · 247 Inlägg

Tackar så mycket. Ja nog ska bilen allt få rulla nästa år efter 10-års bygge. smile

mikeo
17 december 2014 · 247 Inlägg

Watteee skrev:

mikeo skrev:

Watteee skrev:
Ser kanon ut Mikeo! Min börjar också bli färdig. Vi får ta en träff till sommaren!

Tack detsamma. Va inne och kollade på dina bilder, det ser bra ut.

Ja det lär det väl bli. För nästa år ska bilen bli klar (10-års jubileum i november). Hade en kille från SFRO på besök i lördes och det blir nog en byggbesiktning i januari. Bytte garage i lördes och det gick att köra bilen den kilometern till det nya så det känns lovande. Så förhoppningsvis kan man ut och köra i april.

Är du klar med registrering och besiktning?

Okey! Vem hade du som besiktningsman ifrån SFRO? Min är besiktigad utav Lennart på SFRO. Jag reggade och besiktigade min 2012, innan lackering. Så den biten är klar. Han köra ca 60 mil i år, men sen fick jag tyvärr ett motorhaveri. Skar på ett vevlager, så motorn är nerplockad och ska renoveras.

Hoppas att din besiktning går bra! Blir din bil registrerad som ombyggt fordon? Jag rök på en besiktning för amatörbyggt fordon (Blev för mycket ändringar för att klara sig som ombyggt fordon).

Andreas heter han, ansvarig i Malmö. Va det några problem med SFRO? Tänkte med motorbytet? Har du bytt hjulupphängning? Det som verkar va mest problem med är min bakre hjulupphängning då jag inte använder orginal infästning. Sen va jag tvungen att skruva ner ljudet från bilen med :p Vet faktiskt inte vad den kommer att gå som, jag har inte satt mig in i SFRO besiktning och vad som är för och nackdel med ombyggt och amatörbyggt

Djo
17 december 2014 · 10 157 Inlägg

Finns inget krav på att använde original infästning vid ombyggt fordon.

Bygger pv har bytt till 140 framvagn insänkt bra bit i rambenen en 140 bakaxel med en blandning av pv och 140 upphängning och motor låda från 140. Med 240 bromssystem

Den kommer gå som ombyggt fordon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mikeo
17 december 2014 · 247 Inlägg

Djo skrev:
Finns inget krav på att använde original infästning vid ombyggt fordon.

Bygger pv har bytt till 140 framvagn insänkt bra bit i rambenen en 140 bakaxel med en blandning av pv och 140 upphängning och motor låda från 140. Med 240 bromssystem

Den kommer gå som ombyggt fordon.

Okej tack för svaret. Då får jag se vad han säger sen

Djo
18 december 2014 · 10 157 Inlägg

Vad du gör med inredningen spelar ingen som helst roll för SFRO jag har bytt lika som dig framvagn bakvagn bakaxel motor låda hela bromssystemet. Min pv går ändå under ombyggt fordon.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mikeo
18 december 2014 · 247 Inlägg

Ja inredningen ska ju inte spela någon roll. Om man läser på SFRO:s hemsida så står det under ombyggt fordon de sakerna som du listade. Under amatörbyggt fordon står det om man han bytt från frontmonterad motor till mittmonterad.

När personen från  SFRO va och kollade på min så frågade jag han om bilen kommer reggas som ny eller som en 67:a då va svaret 67. Det verkar som om min kommer gå som ombyggd. Jag har bytt allt som du listade ovan.

Djo
19 december 2014 · 10 157 Inlägg

Watteee skrev:
För min del så var det helt omöjligt att få igenom det som ombyggt enligt min besiktningsman. Jag ville ha det som ombyggt, men fick ej. Det var för mycket som var ombyggt enligt honom. Har förvisso i stort sett bara "karossen" kvar som är ifrån 1967. Har använt mig av hela bottenplattan ifrån en 95a samt byggt om i stort sett allt. Men ombyggt är helt klart att föredra, då man slipper besiktningen varje år samt skatten.

Självklart blir det amatörbygt om du byter hela botten plattan till en från en nyare bil och det är självbärande kaross. Där har du anledningen att du åkt på amatörbygt. Hade du modifierat befintlig botten platta med modernare delar hade du klarat dig med ombyggt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hollowman666
1 januari 2015 · 103 Inlägg

Min A-Ford har en originalram (typ), och originalkaross (typ), allt annat är nytt. Den är ändå en '30, skattefri och besiktningsfri. lol

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?
Chevrolet Corvette Stingray "Raelette" (1971)
Ford A Sedan "Ella" (1930)
crille_hallden
9 februari 2015 · 28 Inlägg

Många år sedan jag läste på, men tror att minimum av 60 % org. chassi/bottenplattan/drivlina måste användas för att gå in som ombyggt?

Alltså som mest 40 % får ändras från original.
Hur mycket som sedan är upp till bes. gubben... Som vanligt!

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
Nosliwe
9 februari 2015 · 2 024 Inlägg

Motor, växellåda, hela bromssystemet och framvagn ELLER bakvagn måste bytas.

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
mikeo
17 juni 2015 · 247 Inlägg

Nu har projektet äntligen kommit i mål kan man säga, regbesiktningen blev godkänd idag cirka 10 år och 7 månader sedan inköp av bilen.

Vad har då hänt sen sist.
Det började med att jag fick plocka ner hela hjulupphängningen för att sätta dit dammskydd på alla uniballager.
Bilen lät lite väl mycket så jag fick åtgärda detta inför bullertestet.
Därefter gjorde jag ett försök till regbesiktning men fick nedslag på mörka sidorutor samt att hastighetsmätaren inte va rätt kalibrerad (vilket jag visste men hoppades på en 2:a då jag inte fick köra bilen utan regnummer).
Det visade sig att istället för att köra 3.22 km för att kalibrera mätaren enligt instruktionerna så behövde jag endast köra 2 km för att kalibrera mätaren. Fick till svar att vissa av Autometers metriska mätare kalibreras på 2 km och vissa på 3.2 km, säljaren kunde dock inte säga vilken som är vilken.

Jag tog sedan bort sidorutorna och reggade utan idag och det gick bra.
Nu ska jag bara polera upp bilen då den har fått några små repor i lacken under byggandet sen är bilen snart redo för att ut och köras. smile

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/IMG_1869.jpg

Fiesta_Racing Ford fantast
17 juni 2015 · 1 607 Inlägg

Grattis det är aldrig försent big_smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Mack Forum- och sitemoderator
17 juni 2015 · 26 157 Inlägg

Härligt att höra att det går framåt, och att det gått långt sedan sist i det här projektet!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Connyconny
18 juni 2015 · 276 Inlägg

Grattis!!! Du har lyckats få till en fantastisk bil.

Djo
18 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Grattis mycket trevlig bil smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mikeo
18 juni 2015 · 247 Inlägg

Tackar så mycket. Det har tagit sin tid då man tröttnar emellanåt. Det finns självklart personer att tacka för att ha hjälpt till med projektet. Hade aldrig klarat av att bygga detta själv.

Lygdman Amatör
19 juni 2015 · 488 Inlägg

Va kul! Grattis, å den har fortfarande rätt färg kombo smile

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang