Överklaga Parkeringsböter

nathali
23 januari 2009 · 1 Inlägg

Hej,
Jag har nyligen tagit körkortet och därmed fått min första parkeringsbot. Bilen var parkerad utanför min lägenhet. Där det är tillåtet att parkera två tim så länge man har en p-skiva. Där har jag parkerat i flera månader utan några problem. Idag glömde jag flytta på min bil, den var parkerad på samma ruta i två timmar och 20 minuter.
Jag fick böter, överträdelse enligt punkt 41. Vilket är "Parkerat fordon utan att tiden när parkering påbörjats har angetts med en parkeirngsskiva eller annan anordning och att denna är synlig"
Detta är självklart felaktigt. Jag hade en p-skiva, tiden var angiven men som sagt 20 min försenad.
Detta passar in på överträdelse enligt punkt 38 vilket är " längre än tillåten tid"
Jag kan ju inte bevisa detta på något sätt men jag vet att jag talar sanning. Nu undrar jag om jag kan överklaga detta på något sätt?

Dessutom så är typ av skylt inte ifylld och inte heller vägmarkeringen kontrollerad.

dahboy
23 januari 2009 · 1 002 Inlägg

Varför ska du överklaga när du vet att du gjort fel..?
Jag antar att det inte är någon skillnad i böter på dessa två punkter.?

Senast redigerat av dahboy (23 januari 2009)

...
alain www.bimmerpower.org
23 januari 2009 · 3 995 Inlägg

********
Vällkommen på Garaget
********
I detta fall kan du inte överklaga beslutet eftersom du ha en överträdelse enligt punkt 38.
I fall att du vill överklaga, oavsett hur du vill göra, du måste fösrt betala böter och bara därefter kan du överklaga om det så du vill men jag tror inte att du kommer någonstans.
Du behöver inte betala den du ha fått på bilen, det kommer en i ditt brevlådan.
Grattis till körkortet och din första böter

Senast redigerat av alain (23 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Sketstopp24v STREETRACER
23 januari 2009 · 892 Inlägg

själva överklagan ska du väl göra genom att skriva ett fint litet brev in till polisen som sen lämnar vidare det till det vaktbolag etc som har gett dig boten...

ringde häromdagen bara och frågade själv då jag vart jävligt irriterad på att jag hade fått böter och alla de andra bilarna runtikring inte hade fått böter.. =/ 

på din bot ska det finnas den info du söker om inte annat...  annars får du oxå ringa till polisen och snackade med dem omd et är annorlunda där du bor.


MvH

Bmc Crew
Hamilton
23 januari 2009 · 8 873 Inlägg

nathali skrev:
Hej,
Jag har nyligen tagit körkortet och därmed fått min första parkeringsbot. Bilen var parkerad utanför min lägenhet. Där det är tillåtet att parkera två tim så länge man har en p-skiva. Där har jag parkerat i flera månader utan några problem. Idag glömde jag flytta på min bil, den var parkerad på samma ruta i två timmar och 20 minuter.
Jag fick böter, överträdelse enligt punkt 41. Vilket är "Parkerat fordon utan att tiden när parkering påbörjats har angetts med en parkeirngsskiva eller annan anordning och att denna är synlig"
Detta är självklart felaktigt. Jag hade en p-skiva, tiden var angiven men som sagt 20 min försenad.
Detta passar in på överträdelse enligt punkt 38 vilket är " längre än tillåten tid"
Jag kan ju inte bevisa detta på något sätt men jag vet att jag talar sanning. Nu undrar jag om jag kan överklaga detta på något sätt?

Dessutom så är typ av skylt inte ifylld och inte heller vägmarkeringen kontrollerad.

Kan du inte bevisa något så är det lönlöst att överklaga bara slöseri med tid och pengar.

Fotograf på tierpidag.se
TRYIT Teddan
23 januari 2009 · 2 495 Inlägg

du har gjort fel, stå för det å betala dina böter.

herregud tänk om alla skulle starta en tråd vae gång dom får böter

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
MagneticNorth Aktad Medlem
23 januari 2009 · 301 Inlägg

grattis (x2)

FireTraXX DFFL
23 januari 2009 · 9 020 Inlägg

OM du nu ska överklaga (Vilket är ganska tragiskt då du faktiskt gjort fel) så glöm inte att betala in boten.
Skulle du få rätt så får du tillbaka dina pengar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
te_wik Forummoderator
23 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Det är inte så mycket att snacka om. Du har parkerat fel eller iaf stått över tiden.
Varför överklaga en sådan sak? Även om de satt fel paragraf på böteslappen så är det väl inte hela världen?

Jag skulle överklaga en gång då jag fick böter. Fick böter pga att jag ej parkerat i parkeringsrutan..
Hade en större bil, så lång att den helt enkelt inte rymdes på längden. Ska man få böter för det?
- Tycker inte jag iaf. Skulle överklaga men bestämde mig sedan att det är mycket enklare att bara betala och se glad ut.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (23 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
caromania Forummoderator
23 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Klart du ska överklaga. Betala boten först, sedan skickar du ett mail eller brev till bolaget där du förklarar vad du tycker gått fel. Tänk på att vara väldigt ödmjuk och be om ursäkt för besväret. Ibland går det, ibland inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Frosted
23 januari 2009 · 1 878 Inlägg

bara att pröjjsa boten.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Crozzfire Avstängd
23 januari 2009 · 512 Inlägg

Överklaga! Gjorde jag! Fick rätt, sa att jag fått bränslestopp och bifogade bränslekvittot, fick en annan bot när jag stog vid Entre´ till hyreshus, överklagade och sa att vi höll på att flytta!

Klart du ska prova, du har ju 2veckor på att betala, så prova och hitta på nåt, finns en hemsida mot park.böter! Med alla sätt som "funkar", men kom inte ihåg den, googla

Smajly
23 januari 2009 · 3 059 Inlägg

r-ted skrev:
du har gjort fel, stå för det å betala dina böter.

herregud tänk om alla skulle starta en tråd vae gång dom får böter

Fan, de e ju just det som folk gör.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
23 januari 2009 · 2 853 Inlägg

överklaga,har gjort de sj flera ggr,och sluppit betala,bara man har bra skälsmile
parkerings boten ska va rätt ifylld,annars är den inte giltig till att börja med.!

MrNinja
13 mars 2009 · 148 Inlägg

Jag kan spinna vidare på den hära tråden.

Fick nyligen böter när jag jobbade inne i stan(stockholm)cityterminalen. Jag parkerade brevid 3 st privata sj-parkeringar och slängde upp min "tidningsutdelsning pågår" som vi har lagligt uppe vilket ger oss rätt att parkera gratis under utdelningen. Så jag var borta i 5 minuter och delade ut en bunt tidningar till en butik och sen kommer jag tillbaka och ser att jag har böter.

Böterna gäller inte saknas parkeringsbiljett eller liknande utan att jag har stått på privat parkering trots att enbart de tre parkeringarna brevid mig var skyltade med privat parkerings-skylt.

Jag blev förbannad och rev lappen direkt då den inte stämmer överhuvudtaget men om det nu iallfall skulle dimpa ner en påminnelse, hur troligt är det att jag kan förklara situationen för dom och dom river lappen. Pajjasen som gav böter hade inte ens någon fotodokumentation, troligen för att de skulle bevisa att dom gjort fel.

Jag stod klart och tydligen på en plats utan några tecken på privat parkering och jag hade min skylt uppe som ger mig rätt att stå där en stund för att göra mitt jobb. Känns riktigt trist de här med böterna nuförtiden att man alltid ska få felaktiga pga deras missar..

Germax
13 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har överklagat en Pbot, jag stog på gräsmattan på församlingshemmets mark. Vilket jag givetvis hade tillstånd till, så de va bara glida ner till station och skälla lite på dom så makulera dom boten.

volvoentusiasten
13 mars 2009 · 4 005 Inlägg

MrNinja skrev:
Jag kan spinna vidare på den hära tråden.

Fick nyligen böter när jag jobbade inne i stan(stockholm)cityterminalen. Jag parkerade brevid 3 st privata sj-parkeringar och slängde upp min "tidningsutdelsning pågår" som vi har lagligt uppe vilket ger oss rätt att parkera gratis under utdelningen. Så jag var borta i 5 minuter och delade ut en bunt tidningar till en butik och sen kommer jag tillbaka och ser att jag har böter.

Böterna gäller inte saknas parkeringsbiljett eller liknande utan att jag har stått på privat parkering trots att enbart de tre parkeringarna brevid mig var skyltade med privat parkerings-skylt.

Jag blev förbannad och rev lappen direkt då den inte stämmer överhuvudtaget men om det nu iallfall skulle dimpa ner en påminnelse, hur troligt är det att jag kan förklara situationen för dom och dom river lappen. Pajjasen som gav böter hade inte ens någon fotodokumentation, troligen för att de skulle bevisa att dom gjort fel.

Jag stod klart och tydligen på en plats utan några tecken på privat parkering och jag hade min skylt uppe som ger mig rätt att stå där en stund för att göra mitt jobb. Känns riktigt trist de här med böterna nuförtiden att man alltid ska få felaktiga pga deras missar..

Är "lappen" utfärdad av länsstyrelsen/stadskontoret i ditt län/stad?

Mitsubishi3000GT
13 mars 2009 · 224 Inlägg

Självklart ska du överklaga då punkt 41 inte överenstämmer med vad som hänt.
Skriv att du vill ha böter för överträdelse 38 istället.

Har du möjlighet att på något sätt bevisa att du verkligen stått över 2 timmar så lägg fram bevisen rakt framför näsan på dom bara. Då har dom inget att säga till om.
Sen kan du alltid skratta lite så får dom vad dom tål

Lycka till.

Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (13 mars 2009)

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Janken Driver
13 mars 2009 · 2 111 Inlägg

Inget att snacka om i ditt fall. Du stod över tiden = böter. Inga konstigheter.

Enda gången jag har överklagat en bot så fick jag rätt.

Stod utanför vår replokal för flera år sedan på vintern. Då hade snöröjjarna plogat upp all snö i en fin hög på gästparkeringen, så ställde mig intill snödrivan. Inte ivägen för någon utan var längs med en större plan utanför huset. Mailade in ett seriöst skrivet mail där jag motsatte mig boten. Betalade aldrig en krona.

Så man kan "överklaga", men då ska man ha fog för att göra det!.

Har fått flera parkeringsböter sedan dess och bara en av dem var rent ut sagt löjlig, men valde då att inte överklaga då jag faktiskt hade fel om man ska vara paragrafryttare.

T ex att "alla andra gör det"  eller "Har stått där i ett halvår utan att få böter" funkar helt enkelt inte som argument.

Grattis till lappen, även ett litet grattis till boten. Vi har nog alla lyckats få minst en...

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
calibrateddy89 Öpc´s the boss
13 mars 2009 · 181 Inlägg

jag och min far överklagade tre böter!
jag fick på min bil o min far fick på två av hans!

så här gick det till!
vi min far prkerar några av båra bilarna utaför huset på en gäs/grus gång som är ca 2,5 meter till asfalten!
och en dag när han kom hem från jobbet satt det en bot i  rutan på de bilarna som stog på "gatan"!
men efter ett par dagar kommer han på att det är hans "hus tomt" stäker sig till asfalts kanten! big_smile
så efter ett par samtal så var det bara att riva böterna big_smile
kul tyckte ja! smile

\\Överum Performance Center//
ÖPC Garaget projekt
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Opel calibra 16v "ÖPC calibran" (1992)
Honda civic coupé "Öpc civic" (1995)
Honda Civic Type R "ÖPC Fn2" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang