Till alla som vill trimma sin sugis...

TranceRacer
27 februari 2009 · 55 Inlägg

sleepers är ju fräna smile
men motorvägs race körde jag i princip aldrig, flest hkr vinner där = störst plånka vinner.
bana var det enda att göra upp på eller stillastående.

på motorvägen kryssade man fram i 140-160 tyckte det räckte smile

BMW 328iM "Lilan" (1997)
NickeR32
27 februari 2009 · 870 Inlägg

TranceRacer skrev:
sleepers är ju fräna smile
men motorvägs race körde jag i princip aldrig, flest hkr vinner där = störst plånka vinner.
bana var det enda att göra upp på eller stillastående.

på motorvägen kryssade man fram i 140-160 tyckte det räckte smile

Jo det är klart, och din är ju byggd mer för snabba starter smile

TranceRacer
27 februari 2009 · 55 Inlägg

men snart kommer nog folket köra elbilar haha.
någon som ska starta trimföretag? wink
bottendrag som heter duga på elmotorer.

BMW 328iM "Lilan" (1997)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 februari 2009 · 2 401 Inlägg

TurbOla skrev:
Eller har en väldigt skev världsbild... tongue

Om man hade haft full effekt redan från början i en sugmotor - varför ser man då inga bilar med sugmotorer göra burnouts på tomgång? wink

Okej, så du tänker dra den lilla historian. roll

http://www.garaget.org/video/duq2nsmjf2qa

Min är inte dock mycket av en Performance bil, mest bara slö-cruising. smile

Nu, visa mig en video på en turbo-bil, som står och tuggar 275 däck på tomgång, och som inte är en bil med felhjulsdrift. smile

Senast redigerat av Siarnaq (27 februari 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
camaro67 Meister
27 februari 2009 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

TurbOla skrev:
Eller har en väldigt skev världsbild... tongue

Om man hade haft full effekt redan från början i en sugmotor - varför ser man då inga bilar med sugmotorer göra burnouts på tomgång? wink

Okej, så du tänker dra den lilla historian. roll

http://www.garaget.org/video/duq2nsmjf2qa

Min är inte dock mycket av en Performance bil, mest bara slö-cruising. smile

Nu, visa mig en video på en turbo-bil, som står och tuggar 275 däck på tomgång, och som inte är en bil med felhjulsdrift. smile

Jag skulle inte skylta med den burnisen om jag vore du tongue

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 februari 2009 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag skulle inte skylta med den burnisen om jag vore du tongue

Jag skyltar inte med den, om du skulle orka läsa vad jag skrev. smile
Han sa att man aldrig ser en sugmotor burna på tomgång, therefor, jag länkande min halvkassa El Camino, som burnar på tomgång. Eller ja, runt 2000RPM.

L2Read faktiskt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
camaro67 Meister
27 februari 2009 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Jag skulle inte skylta med den burnisen om jag vore du tongue

Jag skyltar inte med den, om du skulle orka läsa vad jag skrev. smile
Han sa att man aldrig ser en sugmotor burna på tomgång, therefor, jag länkande min halvkassa El Camino, som burnar på tomgång. Eller ja, runt 2000RPM.

L2Read faktiskt.

Jag såg mycket väl vad han skrev. Men burnisen är lite pinsam

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
TurbOla Reservdansk
27 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:
Okej, så du tänker dra den lilla historian. roll

http://www.garaget.org/video/duq2nsmjf2qa

Min är inte dock mycket av en Performance bil, mest bara slö-cruising. smile

Nu, visa mig en video på en turbo-bil, som står och tuggar 275 däck på tomgång, och som inte är en bil med felhjulsdrift. smile

Väldigt hög tomgång? wink
Du har fortfarande inte visat en bil som står på tomgång och tuggar däck. smile

Och du visade ju bara en bil med felhjulsdrift.
Jag tänker bestämt hävda att alla RWD-bilar är felhjulsdrivna, just p.g.a. att ägarna av dessa fordon hävdar att allt annat är felhjulsdrivna... wink

Det är klart det GÅR att få bilar att burna på låga varvtal, om man har kammar till det, så man får rätt motorkaraktär, men å andra sidan lär dom gå väldigt kasst vid högre varvtal.

Du kan inte få en turbobil att göra burnout på tomgång, för då jobbar inte turbon. smile
Om man inte har en väldigt liten turbo som snurrar fullt på de avgaserna den får från tomgången. Men då ger den inte mycket effekt. tongue

Senast redigerat av TurbOla (27 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
27 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Han bromsade kanske en del så framhjulen var låsta? Eventuellt? Men jag vet inte för under mitt 40 åriga liv har jag aldrig lagt en riktig burn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
no_fake
27 februari 2009 · 865 Inlägg

alla gnäller att sugtrimma e så dyrt... men varför ligger inte alla turbo bilar över 400hk?

Rinnegan Malleus Malificarum
28 februari 2009 · 2 401 Inlägg

TurbOla skrev:
Väldigt hög tomgång? wink
Du har fortfarande inte visat en bil som står på tomgång och tuggar däck. smile

Och du visade ju bara en bil med felhjulsdrift.
Jag tänker bestämt hävda att alla RWD-bilar är felhjulsdrivna, just p.g.a. att ägarna av dessa fordon hävdar att allt annat är felhjulsdrivna... wink

Det är klart det GÅR att få bilar att burna på låga varvtal, om man har kammar till det, så man får rätt motorkaraktär, men å andra sidan lär dom gå väldigt kasst vid högre varvtal.

Du kan inte få en turbobil att göra burnout på tomgång, för då jobbar inte turbon. smile
Om man inte har en väldigt liten turbo som snurrar fullt på de avgaserna den får från tomgången. Men då ger den inte mycket effekt. tongue

Bara för att den låter mycket behöver inte det innebära att det är för hög tomgång. tongue
Och du har fortfarande inte visat en turbobil som gör det, för att det existerar inte. Turbobilar är oeffektiva på låga varv. tongue

Min motor har en effekt kurva mellan 2000RPM till runt 7300 - 7500. tongue Och drar runt 1.3 liter milen i stan.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
ToDi General Sydland
28 februari 2009 · 47 Inlägg

Nismo89 skrev:

TranceRacer skrev:
denna tråd var rolig att läsa.
en vanlig personbil kan aldrig jämföras mot sportbilar så enkelt är det.
kört mot 9-3 aeros som haft 300hkr+  när jag ägde min helt orginal R33GTR V-spec.
De skröt om hur jäkla snabba deras bilar va, "helt sanslös bil den spinner på 3an!"
Ja, jippie, du har en okörbar bil!
Behöver jag ens säga att det va inte lönt att köra mot saab efter det?
Stod still nästan medans jag var uppe i 100km/h, han var väll uppe i 40 kanske?

Körde även mot en autotech trimmad mörkgrön tror jag det var, 850 på nästan 400hkr sa han.
Äntligen lite mostånd!
Men nej, även han hade ingen chans.
Spinner ju bort all effekt, suck.
Duger de bara till motorvägs race är det ju inget att ha i julgranen direkt enligt mig.
Men visst, vissa vill väll ha lite snabbare familje bilar smile

Jag tror att det är lite därför folk trimmar som du kallar "familjebilar".
För låt oss säga att du ligger på motovägen, du kör om en Volvo 740, som är lite "stylad".
Du tänker inte mer på de och kör vidare i din fina R33:a, men så ser du volvon i bakspegeln kommer närmare och närmare, och du går in i högerfilen. Volvon kör upp bredvid dig och ger tecken för race, du tänker "vafan en tråkig volvo har ju ingen chans" och såklart gasar du på. MEN det roliga i detta scenario är att bilen är t.ex denna - http://www.garaget.org/?car=12141 - en Volvo med 692hk och 804Nm. Tror inte du har någon chans hur mkt sportbil du än kör roll
Just därför trimmar man "familjebilar"

Tycker det hela låter som du är avundsjuk på personen som kör en finare sportbil med mer klass än en vanlig "familjebil".
Man kan tjabba om detta hur mycket man vill men inse att vråltrimmade bilar hör till utanför trafiken på bana. Sedan har man olika intressen helt klart, personligen tycker jag man är knäpp om man spenderar tusen och åter tusentals kronor på en gammal sketen Volvo att trimma istället för att köpa en finare bil i högre klass. Volvo med 700 häst eller en Orginal R33:a? Lätt val, helt klart R33:an. Volvon kommer ju inte hålla mellan förmiddag och eftermiddag. Plus att det inte är en Volvo längre med tanke på alla hästar.
Att ens trimma en "familjebil" låter lustigt. Göra bilen farlig som din familj dvs barn ska åka i?
Så nu har jag sagt mitt och nu kan ni som gillar leka "bonnatrimmare" skrika och gnälla hur mycket ni vill.

Senast redigerat av ToDi (28 februari 2009)

/General Sydland
TurbOla Reservdansk
28 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Siarnaq skrev:

TurbOla skrev:
Väldigt hög tomgång? wink
Du har fortfarande inte visat en bil som står på tomgång och tuggar däck. smile

Och du visade ju bara en bil med felhjulsdrift.
Jag tänker bestämt hävda att alla RWD-bilar är felhjulsdrivna, just p.g.a. att ägarna av dessa fordon hävdar att allt annat är felhjulsdrivna... wink

Det är klart det GÅR att få bilar att burna på låga varvtal, om man har kammar till det, så man får rätt motorkaraktär, men å andra sidan lär dom gå väldigt kasst vid högre varvtal.

Du kan inte få en turbobil att göra burnout på tomgång, för då jobbar inte turbon. smile
Om man inte har en väldigt liten turbo som snurrar fullt på de avgaserna den får från tomgången. Men då ger den inte mycket effekt.
tongue

Bara för att den låter mycket behöver inte det innebära att det är för hög tomgång. tongue
Och du har fortfarande inte visat en turbobil som gör det, för att det existerar inte. Turbobilar är oeffektiva på låga varv. tongue

Min motor har en effekt kurva mellan 2000RPM till runt 7300 - 7500. tongue Och drar runt 1.3 liter milen i stan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jocke_gronberg
28 februari 2009 · 4 586 Inlägg

det finaste med en trimmad sugis är gången i motorn. Nästa bil blir något litet sugtrimmat

man kan alltid börja med några lite värre kammar till att börja med då behöver man inte byta så mycket i motorn

Senast redigerat av jorre83 (28 februari 2009)

Andreas 940 -utan 940
28 februari 2009 · 1 728 Inlägg

Ska vi sammanfatta den här tråden med att alla som åker sugmotor tycker det är häftigare med en trimmad sugmotor, men att det av någon anledning inte är någon som åker med trimmad sugmotor (sportluftfilter är inte trim)?

ToDi skrev:
Tycker det hela låter som du är avundsjuk på personen som kör en finare sportbil med mer klass än en vanlig "familjebil".
Man kan tjabba om detta hur mycket man vill men inse att vråltrimmade bilar hör till utanför trafiken på bana. Sedan har man olika intressen helt klart, personligen tycker jag man är knäpp om man spenderar tusen och åter tusentals kronor på en gammal sketen Volvo att trimma istället för att köpa en finare bil i högre klass. Volvo med 700 häst eller en Orginal R33:a? Lätt val, helt klart R33:an. Volvon kommer ju inte hålla mellan förmiddag och eftermiddag. Plus att det inte är en Volvo längre med tanke på alla hästar.
Att ens trimma en "familjebil" låter lustigt. Göra bilen farlig som din familj dvs barn ska åka i?
Så nu har jag sagt mitt och nu kan ni som gillar leka "bonnatrimmare" skrika och gnälla hur mycket ni vill.

Du förstår inte tjusningen med en sleeper, känslan att åka i en anonym dussinbil med samma prestanda (rakt fram) som en betydligt dyrare bil. En morgon när jag åkte hem från jobbet fick jag en stylad e36:a bakom mig, den hade kjolpaket och dekaler på sidorna och visade tydligt att jag var i vägen för hans sportbil och låg max en billängd bakom mig när vi svängde in på motorvägspåfarten. Jag ville inte vara i vägen så jag stampade plattan i mattan och avståndet ökade sakta men säkert, när jag var uppe i 140 var det en långtradarlängd mellan oss och jag svängde ut på motorvägen och saktade ner till lagliga 120 (90-väg) och lät honom köra om. Hoppsan, det var visst en M3:a med 321hk, han tröstade sig säkert med att han har bättre smak och klass än mig, och kan köra snabbare på bana. Inte för att folk kör på bana så ofta, rejsar gör man ju inte på kurviga vägar utan oftast vid rödljus och på motorvägar.

Senast redigerat av Andreas 940 (28 februari 2009)

NickeR32
28 februari 2009 · 870 Inlägg

ToDi skrev:

Nismo89 skrev:

TranceRacer skrev:
denna tråd var rolig att läsa.
en vanlig personbil kan aldrig jämföras mot sportbilar så enkelt är det.
kört mot 9-3 aeros som haft 300hkr+  när jag ägde min helt orginal R33GTR V-spec.
De skröt om hur jäkla snabba deras bilar va, "helt sanslös bil den spinner på 3an!"
Ja, jippie, du har en okörbar bil!
Behöver jag ens säga att det va inte lönt att köra mot saab efter det?
Stod still nästan medans jag var uppe i 100km/h, han var väll uppe i 40 kanske?

Körde även mot en autotech trimmad mörkgrön tror jag det var, 850 på nästan 400hkr sa han.
Äntligen lite mostånd!
Men nej, även han hade ingen chans.
Spinner ju bort all effekt, suck.
Duger de bara till motorvägs race är det ju inget att ha i julgranen direkt enligt mig.
Men visst, vissa vill väll ha lite snabbare familje bilar smile

Jag tror att det är lite därför folk trimmar som du kallar "familjebilar".
För låt oss säga att du ligger på motovägen, du kör om en Volvo 740, som är lite "stylad".
Du tänker inte mer på de och kör vidare i din fina R33:a, men så ser du volvon i bakspegeln kommer närmare och närmare, och du går in i högerfilen. Volvon kör upp bredvid dig och ger tecken för race, du tänker "vafan en tråkig volvo har ju ingen chans" och såklart gasar du på. MEN det roliga i detta scenario är att bilen är t.ex denna - http://www.garaget.org/?car=12141 - en Volvo med 692hk och 804Nm. Tror inte du har någon chans hur mkt sportbil du än kör roll
Just därför trimmar man "familjebilar"

Tycker det hela låter som du är avundsjuk på personen som kör en finare sportbil med mer klass än en vanlig "familjebil".
Man kan tjabba om detta hur mycket man vill men inse att vråltrimmade bilar hör till utanför trafiken på bana. Sedan har man olika intressen helt klart, personligen tycker jag man är knäpp om man spenderar tusen och åter tusentals kronor på en gammal sketen Volvo att trimma istället för att köpa en finare bil i högre klass. Volvo med 700 häst eller en Orginal R33:a? Lätt val, helt klart R33:an. Volvon kommer ju inte hålla mellan förmiddag och eftermiddag. Plus att det inte är en Volvo längre med tanke på alla hästar.
Att ens trimma en "familjebil" låter lustigt. Göra bilen farlig som din familj dvs barn ska åka i?
Så nu har jag sagt mitt och nu kan ni som gillar leka "bonnatrimmare" skrika och gnälla hur mycket ni vill.

Vad blir det då? En Audi? yikes

Ja det är väl klart att jag e avundsjuk, är inte du det? roll
MEN det var ju inte det detta handlade om just nu, jag svarade helt enkelt på att han kunde vara lite kaxig när det gällde stillastående med sin R33:a, men att han till exempel kunde få spö av en 740 på motorvägen.
Men är det inte lite detta som är så kul? Att man får göra precis som man vill? Vill man spara ihop pengarna och köpa en Porsche, eller du lägger penarna på valfri Volvo, Audi, BMW?
Som i ditt fall, du köper hellre en R33:a för cirka? 150k inreggad och klar (om du hämtar själv). Dom har 276hk original.
ELLER så köper man en Volvo 850R, som du kan få från allt mellan 30k-130k. Men vi kör på en som kostar 30k, tar en runda till gbg och grabbarna på Autotech. Tar du steg 4 till 850, som kostar 33.700:- så har du cirka 315hk och 435Nm. Då har du alltså lagt ner 63.700:- och du har fler hk än din "sportbil". Visst den är framhjulsdriven osv men den har kostat hälften som mycket.
P.S jag har provat en R33 GT-R V-Spec med cirka 370hk, och JA dom går bra big_smile

vullen Mr White
28 februari 2009 · 1 072 Inlägg

Garic skrev:
"om jag tar bort katten, får jag nån effektökning?"

"blir bilen snabbare om jag byter till en sportluftfilter"?

finns massa åsikter...

trött på alla onödiga trådar... (visst, denna är onödig den med...)

Om man tar bort katten, gör om avgassystemet, byter till vassare kammar, slipar topplocket, gör om insuget, lättar svängjulet, chippar så får man en bra effektökning! Ja, så att man märker det... Obs, ovanstående grejer kostar inte så mycket, ni får tro på de eller inte men det GÅR att få lite mer fart på en sugmotor... visst, man kan balansera hela motorn, byta sprut, mappa hos en proffs osv osv... men då är alla överrens att det är lika bra att köpa en sugis med större motor eller en turbobil pga kostnader.

jag är bara trött på all skitsnack om sugisar och ville bara säga det jag tycker smile det är väl därför det heter "forum", alla får ha sina egna åsikter tongue

Du gjorde just samma sak själv nu med att starta en sådan tråd tongue

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
mackyfr
28 februari 2009 · 260 Inlägg

Sugmotor is the shit!

Wallskog Längtar efter sommaren
28 februari 2009 · 41 Inlägg

Vill bara säga att överladdning är överladdning klart de går bättre än en sugis med samma effekt.. smile men jag föredrar sugisen för då har du bra drag även innan 3000varv.. hade en 245 turbo gick la bra när den drog Saab 9000 turbo som va chippad te 200hk.. men de va ju ingen fart i 245an innan 2500.. Bubblan ja har med en volvo 23a borrad o stokad te 2,7L e mycke roligare tycker ja.. den har ja drag i från början..

Laddtryck är det roliga i livet :P www.garaget.org/Wallskog
Peugeot 405 GTX "Turbo Diesel" (1995)
NickeR32
28 februari 2009 · 870 Inlägg

Wallskog skrev:
Vill bara säga att överladdning är överladdning klart de går bättre än en sugis med samma effekt.. smile men jag föredrar sugisen för då har du bra drag även innan 3000varv.. hade en 245 turbo gick la bra när den drog Saab 9000 turbo som va chippad te 200hk.. men de va ju ingen fart i 245an innan 2500.. Bubblan ja har med en volvo 23a borrad o stokad te 2,7L e mycke roligare tycker ja.. den har ja drag i från början..

Jaså? Så du tror att en Volvo 850R som har 250 hk går bättre än te.x denna? - http://www.garaget.org/?car=15134 - bara för att Volvon har Turbo? roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang