Ford Sierra Dohc

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 maj 2009 · 5 753 Inlägg

Här händer det inte många knop tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Etingelholm
24 maj 2009 · 979 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Här händer det inte många knop tongue

nä ja har lagt det på is lite nu:/ men om ca 1 vecka lr 2 då kommer det fullt med nya bilder, info m.m. Det har hänt en hel del med bilen nu sista 4 veckorna.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
4 juni 2009 · 979 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677540_oqtx7j.jpg
Påbörjat.








https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677543_i7tzft.jpg
borta:)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677544_moks73.jpg
8 timmar senare, lite svortdommar & 2 kannor kaffe senare så blev resultatet super. använde mig utav baslåde matta. Väldigt likt flockad panel faktsikt. Tålamodet får aldrig svika en:)





https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677545_q6dvka.jpg
klart:) Sladdarna till shiftlighten har ja bara knuffat in bland all bråte. panel biten sitter nu på plats & kablarna är kopplade till lampan:)





https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677550_ntja38.jpg
De är ngt speciellt med emmaboda. Kvällen innan strippen rasade kopplingen så här ligger lådan löst.





https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677551_nfph55.jpg
lamellerna såg väl sådär ut, tryckplattan va däremot körd. Såg ut som den hade hamnat i svarven:D Luktade bränt varje gång man startade bilen. Nu funkar allt fin fint.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677557_nloi2k.jpg
senaste tiden har de smällt lite i kardanen, trodde först att min bakaxel började strula igen, de är ju faktiskt den 4:e axeln som sitter på så man tkr ju att det borde sluta nångång?smile såg att Hardyskivan hade gjort sitt iaf. Nu går den lika tyst som en ny kärra




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677563_fhmr8a.jpg
När lådan väl va nere så förlängde ja kulleden på spaken, dvs homemade shortshift. Duktigt tighta lägen blev det:D Dock så gick spaken i hardyskivan. Detta löstes genom att höjja upp spakstället en bit. Nu har ja helt plötsligt lång spak o slipper sträcka mig för att växla. Nice:D





https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677564_iowwb8.jpg
även denna "panelen" kläddes i matta. Mocca damasken har jag sytt själv:Dbig_smilebig_smile Den ska bara spännas åt runt växelspaken. Dock görs det när jag får hem min nya växelknopp nästa vecka. Knoppen är av borstat alu & relativt lång. Fett nice. Bilder kommer;)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677568_ipss1v.jpg
Köpte loss denna svarta diskreta dekalen på strippen i emmaboda för 100 riksdaler. Hel rätt!!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677570_b5cgic.jpg
lite halvdålig bild, men visst e den fin.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677574_egzjz3.jpg
Bilden är tagen för 2 veckor sen. Fortfarande utan vinge HAHA. Vingen är lackerad iaf & klar för montering. Så den ska monteras efter helgen. Blder kommer





https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677581_nxskd6.jpg
smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/677584_2f3xff.jpg
2,5" avgas. Filter. Planad topp 1,4mm. Matchportat insuget emot toppen. självständig tomgångsmotor. Shortshift. Sahcs koppling. Så ser drivlinan ut för tillfället. Lamelldiffen ska monteras nu nästa vecka. Extraktor kommer i slutet av juli:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
TFkarlsson Varningar. 36
4 juni 2009 · 1 200 Inlägg

Smäll på lite tightare profil på hjulen bara så blir den fan riktigt fet. Älskar färgen på bilen, mums.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Etingelholm
4 juni 2009 · 979 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Smäll på lite tightare profil på hjulen bara så blir den fan riktigt fet. Älskar färgen på bilen, mums.

just nu kör ja med 55 i profil, tänkte köra slut på dessa först. Dom är som sagt nya så byter senare till lägre profil:) förmodligen har ja ett par breddade plåtisar. 235 breda. Funderar på dom. ja visst e färgen porrig!!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
streetlover
27 juni 2009 · 112 Inlägg

hur gjorde du för att få tomgångsmotorn att bli självständigt? påverkar de inte tomgången på bilen om du gör så?

Audi 100 2,6 E "Penelope" (1994)
Opel Ascona C 1,8s "Hannah" (1987)
Big_JN
26 juli 2009 · 2 126 Inlägg

Ser riktigt bra ut! Man kan inte annat än älska gamla människor som vårdar sina bilar! smile

Etingelholm
13 augusti 2009 · 979 Inlägg

Som ja har sagt tidigare, tråden ska komma igång igen. Skulle ha gjort vid utsidan lite men efter ett motor haveri så blev det aldrig så! Inom en period av 2 veckor så laddas nya bilder upp. Blir typ tonade rutor & lite detaljer som ska ändras på, men de är detaljerna som gör hela bilen:) Vill tacka alla som har visat intresse för tråden tidigare, förstår att ni kanske inte är så sugna längre pga att den har legat nere väldigt länge. Hoppas ja kan få upp glöden hos vissa läsare när bilder laddas upp igen. Även filmer kommer att spelas in & läggas upp!! Ha tålamod bara:) jag gör så gott jag kan, detta är inget omfattande bygge precis. Utan jag gör vad jag kan göra. Mestadels är det lösningar genom tänkande, personligen så har jag lyckats få ihop en relativt rolig bil för lite små pengar. Tråden skapades för att kunna få fler människor att spärra upp ögonen för just Sierra, men oxå för dom som vill trimma utan turbo, dvs sugmotor till låga kostnader. Mvh

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
streetlover
13 augusti 2009 · 112 Inlägg

hur gjorde du för att få tomgångsmotorn att bli självständigt? påverkar de inte tomgången på bilen om du gör så?

Audi 100 2,6 E "Penelope" (1994)
Opel Ascona C 1,8s "Hannah" (1987)
Etingelholm
16 augusti 2009 · 979 Inlägg

streetlover skrev:
hur gjorde du för att få tomgångsmotorn att bli självständigt? påverkar de inte tomgången på bilen om du gör så?

Jag tog packningen till tomgångsmotorn o ritade av den på en järn platta, Sen sågade jag ur det med kapmaskinen, sen borrade jag 2 hål för luften till slang & motorn, Sitter 2 hål standard nämnligen i plaströret=) sen ett vinklat järnrör som filtret sitter påsmile kan ladda upp bättre bild=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Allansson
16 augusti 2009 ·

Ser ju riktigt fräsch ut. Gillar hur instrumentbrädan blev.

engineaddict
16 augusti 2009 · 1 060 Inlägg

De blir bättre o bättre för varje gång jag kikar in här smile

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן
Etingelholm
16 augusti 2009 · 979 Inlägg

Allansson skrev:
Ser ju riktigt fräsch ut. Gillar hur instrumentbrädan blev.

för att vara baslåde matta blev de super=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
16 augusti 2009 · 979 Inlägg

engineaddict skrev:
De blir bättre o bättre för varje gång jag kikar in här smile

Det tackar jag mkt försmile kul att nån det man görsmile
kmr nya bilder imorgon=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
16 augusti 2009 · 979 Inlägg

Motorn fungerar som en klocka nu:) hade änglavakt igår, va stressad av att få ihop bilen. glömde skruva åt kammdreven:/ så dom vribrerade satan & slog sönder ventilkåpa samt plastkåpan bakom fördelaren:( bilen har fan 9 liv. 4 är förbrukade med de som hände igår, så 5 kvar:) ska hämta nya kåpor imorgon sen är den tipptopp=) riktigt pigg, portade toppen lite me så nu drar den bättre på låga varv. Ska köras in 40 mil sen ska ja återdra alla bultar. Sen blir det moooovie=) tyvär är utsidan inte klar än, pga ekonomi och att ja e trött på att skruva så tar det ytteligare någon vecka innan utsidan är klar=) men ja laddar upp bilder med jämna mellanrum=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
uhlin
16 augusti 2009 · 2 834 Inlägg

Hej!

Har läst igenom hela tråden nu. Blir kanon detta. wink Jättesnygg sierra du har. En liten, liten sak bara, om jag vore du skulle jag skaffa andra reg.plåtar, utan detta eu märket. Skulle lyfta bilens utseende ytterligare. Annars bara en massa +++++++++

Etingelholm
17 augusti 2009 · 979 Inlägg

uhlin skrev:
Hej!

Har läst igenom hela tråden nu. Blir kanon detta. wink Jättesnygg sierra du har. En liten, liten sak bara, om jag vore du skulle jag skaffa andra reg.plåtar, utan detta eu märket. Skulle lyfta bilens utseende ytterligare. Annars bara en massa +++++++++

Tack, sånna här kommentarer gör att man verkligen orkar hålla orken uppe!!!smile

Jag ska faktsikt beställa nya regplåtar utan EU märket, funderade på det redan i förrgår, ska beställas om nån vecka när nästa lön kommer, ska inhandla lite saker som dekal, stötdämpare, lack till kofångarna m.m först:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
21 augusti 2009 · 979 Inlägg

INGEN SOM VET VART MAN KAN KÖPA EN DEKAL SOM DET STÅR ( motorsport, sen med ford loggan precis brevid ) många brukar sätta dom på bagageluckan på sina cossie tex.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
6 oktober 2009 · 979 Inlägg

Nu har tråden legat nere. NU börjar vintern slå på, vilket tyder på att bygget fortsätter. Kalla kvällar tyder ju bara på att all fritid ska ägnas i garaget:) Just nu laddas gammal samt ny info upp. Hoppas ni som bygger sierra tkr detta verkar lovande. Det är de som är poängen nämnligen. Fortfarande så byggs bilen som sugis o mera motor är pågång:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
6 oktober 2009 · 979 Inlägg

I sommras så körde jag ett ras i toppen, med dåliga ventiltätningar så lurade ja motorn att den gick för fett, vilket gjorde att den sprutade in mindre sås. På så sätt så gick de varmt i förbränningsrummen o det resulterade en spräckt kylkanal. Detta är en av anledningarna till varför DOHC motorerna spricker i topparna, de har varken med överladdning lr annat att göra:) dom kräver helt enkelt lite mer service o att man ska vara noga med hela ventiltätningar. Här är bild på den nya motorn ja hämtade för 1500:- börjat skruva bort lite från den redan.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/778181_apm0y8.jpg
nya motorn som är lite isärplockad. 11 tusen mil

Toppen plockades av o såg att den va lite däven, vilket behövdes göras vid innan den skulle användas.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/778182_nh6smq.jpg
så såg den ut innan renovering

toppen tvättades av,planades 1,4mm som den förra toppen samt att ventilerna slipades in. De va inte så kul big_smile







https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/778184_vsjlom.jpg
såja, på god väg smile

Portarna filades upp i mynningarna lite grann, dvs som när jag filar en cyl på en moped. Endast öppningen förstorades upp så de blev böttre övergångar till toppen från insug/grenrör. Så ja filade aldrig runt ventilen m.m. Men detta va första gången som sagt=)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/778185_jq2093.jpg
allt prövat o klart

Nu va toppen planad,lätt portad samt fått inslipade ventiler. Dax för att fräsha till den=)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/778192_b17y6z.jpg
klar, lackad med motorfärg. Fint som snus som vissa kallar det tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/778194_fhix6s.jpg
insuget klart, spjället fick lite svart färg oxå. Ny packning mellan spjäll & insug med=)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/71234/778195_syb6k2.jpg
för er som inte vet, sierran har en weber btr som amn ställas org. Kolla uppe på btr:en, pluggen som sitter där standard är bort plockad med våld & mejsel, ner i hålet på btr:en sitter de en skruv där man kan öka soppaflödet. Tackar Matte_dj för det tippset!!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang