Dispens för heltonat?

Xtravagant 1337
1 mars 2009 · 1 343 Inlägg

Dog tråden fullständigt nu?

tongue

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Youngblood Billackerare
2 mars 2009 · 737 Inlägg

Xtravagant skrev:

Grimling skrev:

Youngblood skrev:
Orkar inte läsa igenom alla sidorna så jag vet inte om det är konstaterat i denna tråden ännu att man KAN få dispens för tonade fram rutor (även vind rutan till viss del).

Det VET jag därför att jag HAR ett sådant intyg...

Fixa en bild på detta intyg då  smile

Bring it on!!
Ska vi få se ytterligare ett förfalskat eller kanske ett äkta??
spänningen är olidlig...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/452/583847_xtzcsg.jpg
Consider it done!

Senast redigerat av Youngblood (2 mars 2009)

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Seth
2 mars 2009 · 3 354 Inlägg

ok nu syns den

Senast redigerat av Seth (2 mars 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Grimling Professionell amatör
2 mars 2009 · 451 Inlägg

Ja det var ju ett ganska bra intyg tycker jag smile

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Xtravagant 1337
3 mars 2009 · 1 343 Inlägg

Youngblood skrev:

Xtravagant skrev:

Grimling skrev:

Fixa en bild på detta intyg då  smile

Bring it on!!
Ska vi få se ytterligare ett förfalskat eller kanske ett äkta??
spänningen är olidlig...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/452/583847_xtzcsg.jpg
Consider it done!

Ännu sämre kopia än det förra.
solskyddsfilm med ett d??

Sen står det att dispens är godkänt för överkänslighet mot UV ljus...
Filmen tar inte bort mer UV ljus bara för den är mörkare..

Sen kan man ju fråga sig varför man ska ha 55% på vindruta och 38% på framdörrar...
Tar inte UV ljuset lika hårt framifrån?

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Tom Darth Vader
3 mars 2009 · 1 644 Inlägg

Ring upp Dick Thörn då om du är skeptisk. Jag tar det där som en helt okej dispens.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Youngblood Billackerare
3 mars 2009 · 737 Inlägg

Xtravagant skrev:

Youngblood skrev:

Xtravagant skrev:
Bring it on!!
Ska vi få se ytterligare ett förfalskat eller kanske ett äkta??
spänningen är olidlig...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/452/583847_xtzcsg.jpg
Consider it done!

Ännu sämre kopia än det förra.
solskyddsfilm med ett d??

Sen står det att dispens är godkänt för överkänslighet mot UV ljus...
Filmen tar inte bort mer UV ljus bara för den är mörkare..

Sen kan man ju fråga sig varför man ska ha 55% på vindruta och 38% på framdörrar...
Tar inte UV ljuset lika hårt framifrån?

Jag måste f-n säga att det finns verkligen idioter till allt. Du har gett dig f-n på att det inte går att få ett intyg på att få utrusta en bils främre rutor med solfilm, eller hur??? mad

Han som har skrivit intyget är en människa, ingen maskin med rättstavnings program inbyggt. Människor kan stava fel, förmodligen så kan även du det. Kunde nästan ha satt en slant att du skulle reagera på hans fel stavning av ordet "solskyddsfilm".. ja.. jag såg det också när jag läste igenom intyget och la upp det här i tråden.

Sedan kan du läsa intyget igen och då ser du att det står: "Medgivandet har lämnats på solskyddsfilm av fabrikat Llumar ATR50CH SR HPR som täcker vindrutan med LJUSGENOMSLÄPPLIGHET av 55% och ATR35CH SR HPR som täcker främre sidorutor med LJUSGENOMSLÄPPLIGHET av 38%..." vilket i sin tur, på ren svenska, betyder att:

Vindrutan släpper igenom 55% av ljuset...
Dem främre sidorutorna släpper igenom 38% av ljuset...
Gissa vilken ruta/vilka rutor som är mörkast... roll

Din kommentar "Tar inte UV ljuset lika hårt framifrån?" är så dum så den tänker jag inte ens kommentera... lol

Jag är ingen expert på solfilm men filmen som jag har på den aktuella bilen köper man inte på biltema eller mekonomen. Den är köpt hos en auktoriserad glasmästare och med tanke på priset på solfilmen (ja, den var ganska dyr) så kan det mycket väl vara så att solfilmen står emot UV strålar bättre än "vanlig" solfilm. Det finns säkert mörkare solfilm än den jag har som inte har ett lika bra skydd mot UV ljus.

Sedan kan man ju alltid diskutera hur vida ordet "ljusgenomsläpplighet" är ett befintligt ord eller ej...smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Youngblood Billackerare
3 mars 2009 · 737 Inlägg

Jag ber om ursäkt för att jag brusade upp, det är inte likt mig, men jag blev lite irriterad.
Nu är jag lugn igen. wink

Senast redigerat av Youngblood (3 mars 2009)

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Xtravagant 1337
3 mars 2009 · 1 343 Inlägg

Youngblood skrev:

Xtravagant skrev:

Youngblood skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/452/583847_xtzcsg.jpg
Consider it done!

Ännu sämre kopia än det förra.
solskyddsfilm med ett d??

Sen står det att dispens är godkänt för överkänslighet mot UV ljus...
Filmen tar inte bort mer UV ljus bara för den är mörkare..

Sen kan man ju fråga sig varför man ska ha 55% på vindruta och 38% på framdörrar...
Tar inte UV ljuset lika hårt framifrån?

Jag måste f-n säga att det finns verkligen idioter till allt. Du har gett dig f-n på att det inte går att få ett intyg på att få utrusta en bils främre rutor med solfilm, eller hur??? mad

Han som har skrivit intyget är en människa, ingen maskin med rättstavnings program inbyggt. Människor kan stava fel, förmodligen så kan även du det. Kunde nästan ha satt en slant att du skulle reagera på hans fel stavning av ordet "solskyddsfilm".. ja.. jag såg det också när jag läste igenom intyget och la upp det här i tråden.

Sedan kan du läsa intyget igen och då ser du att det står: "Medgivandet har lämnats på solskyddsfilm av fabrikat Llumar ATR50CH SR HPR som täcker vindrutan med LJUSGENOMSLÄPPLIGHET av 55% och ATR35CH SR HPR som täcker främre sidorutor med LJUSGENOMSLÄPPLIGHET av 38%..." vilket i sin tur, på ren svenska, betyder att:

Vindrutan släpper igenom 55% av ljuset...
Dem främre sidorutorna släpper igenom 38% av ljuset...
Gissa vilken ruta/vilka rutor som är mörkast... roll

Din kommentar "Tar inte UV ljuset lika hårt framifrån?" är så dum så den tänker jag inte ens kommentera... lol

Jag är ingen expert på solfilm men filmen som jag har på den aktuella bilen köper man inte på biltema eller mekonomen. Den är köpt hos en auktoriserad glasmästare och med tanke på priset på solfilmen (ja, den var ganska dyr) så kan det mycket väl vara så att solfilmen står emot UV strålar bättre än "vanlig" solfilm. Det finns säkert mörkare solfilm än den jag har som inte har ett lika bra skydd mot UV ljus.

Sedan kan man ju alltid diskutera hur vida ordet "ljusgenomsläpplighet" är ett befintligt ord eller ej...smile

Jag menar som så att om en person är känslig för UV ljus så är det ju UV ljus man är känslig mot och inte synligt ljus. Om det är du som har denna dispens så borde du vara påläst och veta detta.

Anledningen jag frågade ang om UV ljuset tog hårdare genom framdörrarna är ju för att filmen är mörkare där. och min fråga blir då: varför är rutorna på sidorna mörkare än vindrutan om det är UV ljus du är känslig mot?

ATR50 tar bort exakt lika mycket UV som ATR35 så det finns ingen anledning att ha ATR35 på sidorna.
det kunde lika väl ha varit ATR50 även i dörrarna..

Sen måste jag säga att om du är känslig mot UV så är det ett dåligt skydd du har i bilen.
ATR serien är inte känd för att ha det bästa skyddet.

Sen fattar jag inte varför du har fått godkänt en reflekterande film när det finns non reflective filmer.
Det står även i lagtexten att man inte får montera film med störande reflexer...
Nu är ATR50 inte direkt störande, men den reflekterar mer ljus än en icke reflekterande vilket innebär att om man jämför en reflektive 50 film med en non reflektive 50 film så ser man lättare genom icke reflekterande filmen men bibehåller samma skydd för din del.

Så det måste vara en komplett idiot som ger dispens för en reflekterande film framför en icke reflekterande.

förstår inte vad du blev irriterad över, du får väl gå ut och få lite höst sol så du blir på gott humör..
Massor av livsnödvändiga strålar från solen som håller både humör och kropp i toptrim...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Sokrates Eliminator
3 mars 2009 · 1 441 Inlägg

xtravagant,,, Du kanske har rätt i "sak", men du kan aldrig komma ifrån att det där dispenserna är riktiga.
Jag får xx-antal dispenser varje år i min hand och de ser precis ut som dessa, med samma underskrifter etc.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
3 mars 2009 · 1 441 Inlägg

EDIT, JA det kan stava fel även på vägverket.

Dock förekommer förfalskningar, som överallt annars, men att påstå att dispenser inte går att få är lögn.
Ett sätt att överbevisa en förfalskning är ju att lämna ut regnr på ev. fordon, för denna dispens skall vara införd i tilläggsinformationen på regbevis och går att läsa på vv hemsida om man söker på regnr.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
bollen1986
4 mars 2009 · 3 714 Inlägg

Jag tyckte då intyget såg äkta ut iaf trots ett stavfel som kan hända alla människor...

Fattar inte varför denna tråden lever då det går att få dispens

Senast redigerat av bollen1986 (4 mars 2009)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Grimling Professionell amatör
4 mars 2009 · 451 Inlägg

Youngblood skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag brusade upp, det är inte likt mig, men jag blev lite irriterad.
Nu är jag lugn igen. wink

Hehe det är ju inte så svårt att lista ut vilken bil du har denna dispens på, så att sudda ut det i texten var väl lite överkurs wink

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Thorsella
4 mars 2009 ·

Grimling grimling tongue

Grimling skrev:

Youngblood skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag brusade upp, det är inte likt mig, men jag blev lite irriterad.
Nu är jag lugn igen. wink

Hehe det är ju inte så svårt att lista ut vilken bil du har denna dispens på, så att sudda ut det i texten var väl lite överkurs wink

Xtravagant 1337
4 mars 2009 · 1 343 Inlägg

bollen1986 skrev:
Jag tyckte då intyget såg äkta ut iaf trots ett stavfel som kan hända alla människor...

Fattar inte varför denna tråden lever då det går att få dispens

Du tyckte det såg äkta ut ja...
Youngblood hävdar att det är HANS intyg och som jag ser det har han 3 bilar.
Ingen av dessa bilar har någon dispens om solfilm..

Men det kanske är så att jag är blind och inte kan få fram information.
Ägarbunden Dispens: NEJ

Grimling skrev:
Hehe det är ju inte så svårt att lista ut vilken bil du har denna dispens på, så att sudda ut det i texten var väl lite överkurs wink

Påstådda dispens menar du väl?

Sokrates skrev:
EDIT, JA det kan stava fel även på vägverket.

Dock förekommer förfalskningar, som överallt annars, men att påstå att dispenser inte går att få är lögn.
Ett sätt att överbevisa en förfalskning är ju att lämna ut regnr på ev. fordon, för denna dispens skall vara införd i tilläggsinformationen på regbevis och går att läsa på vv hemsida om man söker på regnr.

/Tommy.

Felstavning i ett dokument av den kalibern är ganska tveksamt.
Att det inte finns dispens har jag sagt från början men fick ändra mig på den punkten..
Jag står dock fast vid att det inte går att få dispens på solfilm utan det är UV film som gäller.

Det är just det faktum att alla ska motbevisa att det faktiskt går att få montera solfilm och inte bara UV skydd som gör att det ena förfalskade poppar upp efter det andra...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Grimling Professionell amatör
4 mars 2009 · 451 Inlägg

Du tröttnar aldrig va... Nu har t.o.m. jag gjort det, du kan verkligen inte erkäna ett nederlag..

Oj jag stavade fel på "erkänna", antar att mina MVG i Svenska A & B är förfalskade då..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
bollen1986
4 mars 2009 · 3 714 Inlägg

Det finns dispens för detta så lägg ner nu.....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
4 mars 2009 · 329 Inlägg

Att ni orkar. Lägg ner, tycker man fått svar på frågan!!

Melker_elk Blyfot och motor dödare
4 mars 2009 · 388 Inlägg

vet ni att man måste ha dispens för att använda tutan i ett fordon....
lägg ner spadarna å gå ur sandlådan denna tråd borde låsas...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Youngblood Billackerare
4 mars 2009 · 737 Inlägg

Såja.. alla är nog överrens om vad som gäller. smile

Xtravagant.. Du är solfilms kunnig, uppenbarligen. Jag är inte så jätte insatt. Jag har dock ett intyg. Mitt exakta problem vill jag inte diskutera med dig utan anledningen till att jag skrev i tråden överhuvudtaget var för att jag har ett intyg, ett intyg som du försökte påstå inte går att få. (Jag kan dock säga att det fattas lite info. om varför jag behöver ha ett intyg som, av en för mig okänd anledning, inte kom med när intyget utfördades. Men då jag ändå fick intyget som jag var ute efter så lät jag det vara så.) När jag sedan visar upp ett intyg så dissar du mig och menar att det är en "Ännu sämre kopia än det förra." Då det är ett giltigt intyg så är det väl inte så konstigt att man blir lite irriterad när du inte tror mig/påstår att jag ljuger. Jag har väl ingen anledning att ljuga heller. smile Du TROR att jag har 3 bilar... jag HAR fler. Vi behöver inte "bråka" något mer om det här nu. Är en del gnäll i tråden om sandlådor o.dyl. så vi kan väl lägga ner skitsnacket nu. Du får tycka vad du vill och du får tro vad du vill, let us keep it that way. smile

Grimling.. Skicka ett PM till mig ang. vilken bil du tror att jag har intyget på. smile Bara för skojs skull.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang