Dispens för heltonat?

Muttley
20 februari 2009 ·

bollen1986 skrev:
varför får man inte ha tonade framrutor när man får ha kolsvarta solglasögon/eller visir på en hjälm?'
samma sak gäller väl med solkydd som sitter i bilen, fäller man ner det så ser man ju inte ett skit men man får inte ha en board i rutan som är genomskinlig?

nu har ni mer att tjata om smile

Men solglasögon kan man ändå ta av på natten, visst visiret sitter ju permanent men du kan ändå bytta de på 2 minuter.

Och board får du ha i vindrutan om den inte är för långt ner.

Darksoul1982 Mustang V8 Power
20 februari 2009 · 31 Inlägg

bollen1986 skrev:
varför får man inte ha tonade framrutor när man får ha kolsvarta solglasögon/eller visir på en hjälm?'
samma sak gäller väl med solkydd som sitter i bilen, fäller man ner det så ser man ju inte ett skit men man får inte ha en board i rutan som är genomskinlig?

nu har ni mer att tjata om smile

När det blir mörkt kan man ta av sig solglasögonen och dra upp visiret.
Lite tråkigt att dra bort solfilmen och kladda på nytt igen senare tongue

EDIT: tkd_rille var snabbare med svaret big_smile

Senast redigerat av Darksoul1982 (20 februari 2009)

Om det finns något viktigare än mitt ego, vill jag att det spåras upp och dödas!
Ford Mustang GT "Convertible" (1968)
SOLFILM Ocean Race NR:1
20 februari 2009 · 475 Inlägg

Xtravagant skrev:

SOLFILM skrev:

Xtravagant skrev:

Men det finns inte i lagen om nån dispens..
Och du kan inte få det på toning av framrutor.

Jag kan inte komma på 1 enda sjukdom som skulle tvinga någon att ha mörk solfilm.
Är det pga ögonen så får man glasögon och inte solfilm.

Så det du säger att man skulle få en dispens är OMÖJLIGT då det inte finns någon sjukdom som gör att man måste sitta i mörker.

Sen finns det baksäten i en bil och där får du ha solfilm så varför ska man få dispens om det på framrutorna?? du måste ju höra själv att det absolut inte går och INGEN har dispens på solfilm på framrutan.

punkt slut!

Nu är du faktist ute och cyklar Nicklas (xtravagant)

Jag vet och har monterat solfilm på 2 st bilar som har dispans för ljus känslighet! Har även sett dessa utlåtande från vägverket samt läkarintyg!
Dock så är kravet att det ska va ljust!

Tycker du ska ta och kolla fakta innan du skriver något som du verkligen inte verkar ha någon anning om!

Bara för att vi har det som yrke, så innebär ju inte det att vi kan allt om lagar om solfilm!




Kan ta ett annat exempel:
Man måste ha traktor kort eller körkort för att få framföra en traktor! och fyllt 15 år!

Men man kan få dispens att framföra traktor eller liknande om du bor gård eller gods fast du bara är 12 år
Mvh

Jörgen

Du kan inte vara allvarlig Jörgen och skriva detta på ett forum.
Du precis som jag jobbar med detta dagligen och bör kunna detta.
Du kan inte säga en enda sjukdom som existerar i världen idag som skulle göra att du behöver solfilm på framrutan.
ljuskänslig??? står det ljuskänslig på vv utlåtande?
Det finns ingen i världen som ska säga att dom fått dispens att ha solfilm på en normal personbil i sverige.
Är det nu så många som säger sig känna folk som har fått det så är det bara att faxa in dokumentet så vi andra kan ge oss och säga förlåt.

Sen finns det folk här inne som tjatar om att ha fått intyg om man har epilepsi och liknande.
Om det är en passagerare som har åkomman kan denne placera sig i baksätet eller skuffen och därmed behövs inga dispenser.
En förare som har så kraftig epilepsi lär få kortet indraget innan man får dispens på solfilm.

Sorry Nicklas!

Tror du ska ta och kontakta din gamla arbets plats som lärde dig sätta solfilm för en ca 4 år sedan!

Han kan intyga exakt vad jag säger!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
KHRacing
20 februari 2009 ·

fredrikamundsson skrev:
Det var Transportstyrelsen KHRacing pratade med wink (Ursäkta att jag rättar dig)

Man KAN få dispens för att få ha toningsfilm på rutorna. Det som krävs är ett läkarutlåtande som ska skickas tillsammans med en dispensansökan för fordonet det gäller. Sedan handläggs ärendet och bedöms som enskilt fall. Går ansökan igenom så får man ett undantag från siktfältskraven (31 kap. i VVFS 2003:22).

Angående bilar för diplomatpersonal så finns detta under 43 kap. i VVFS 2003:22.

Hoppas härmed att få slut på spekulationer i frågan!


Mvh
Fredrik

ber att få tacka så mkt Fredrik.

mvh K

Xtravagant 1337
21 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Alla i denna tråden skriver att man kan men inga bevis på detta är framlagt i tråden.
Som jag skrivit tidigare så finns det inga medicinska åkommor som skulle kräva att ha mörklagda rutor och därför ges inga dispenser.

Jag kan väl söka dispens om att köra på vänster sida om vägen också men det är ju inte det som diskuteras.
Att man kan söka vet de flesta människor. Men ingen kommer få det godkänt.

Ps. Jörgen: det var lite mer än 4 år sen och sen finns inte den personen kvar längre.
Om du nu satt film på bilar där kunden haft ett godkännande så får du gärna berätta vad dessa personer led av för att ha fått det godkänt.

att säga att det är så osv är inget jag tar speciellt hårt på.
Finns det dokument som visar att jag har fel så släng upp de här så slipper vi tjata mer.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
TT-Avant
21 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Xtravagant skrev:
Alla i denna tråden skriver att man kan men inga bevis på detta är framlagt i tråden.
Som jag skrivit tidigare så finns det inga medicinska åkommor som skulle kräva att ha mörklagda rutor och därför ges inga dispenser.

En bekant till mej har en dispans för att ha tonade rutor runt om på sin bil. 
Han har någon hudsjukdom och har således fått denna dispans om att få ha tonat runt om.
Bevis eller ej, jag VET att han har fått detta av en läkare pga. av sjukdom (eller att han har kunnat söka för det tack vara läkarintyg). Han vart nämligen stoppad av polisen som sa till han att han inte fick ha tonat på främre rutorna, "jo, det får jag vist det" sa han och visade läkarintyget och dispansen.

Saken är ju den att det kan nästan jämföras med liten skylt fram (fast lite enklare med liten skylt).
Du får inte ha detta OM bilen inte har det sedan tidigare, plats saknas orginal för stor skylt (som tex. EVO) m.m..
Det finns alltid massa kryphål i lagen och reglerna, man skall bara hitta dem wink

Senast redigerat av TT-Avant (21 februari 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
SOLFILM Ocean Race NR:1
21 februari 2009 · 475 Inlägg

Xtravagant skrev:
Alla i denna tråden skriver att man kan men inga bevis på detta är framlagt i tråden.
Som jag skrivit tidigare så finns det inga medicinska åkommor som skulle kräva att ha mörklagda rutor och därför ges inga dispenser.

Jag kan väl söka dispens om att köra på vänster sida om vägen också men det är ju inte det som diskuteras.
Att man kan söka vet de flesta människor. Men ingen kommer få det godkänt.

Ps. Jörgen: det var lite mer än 4 år sen och sen finns inte den personen kvar längre.
Om du nu satt film på bilar där kunden haft ett godkännande så får du gärna berätta vad dessa personer led av för att ha fått det godkänt.

att säga att det är så osv är inget jag tar speciellt hårt på.
Finns det dokument som visar att jag har fel så släng upp de här så slipper vi tjata mer.

Dessa förare led av Ljuskänslihet!

Har ingen anledning att sitta här och skriva i forumet om jag inte nu inte skulle ha monterat solfilm på bilar som fått dispens!

Pratade även tidigare idag med Magnus (nya ägaren av Spectratec) som du va jobba ihop med!
Du kan ju ringa han och höra med honom vad han säger om det! Han har även monterat till en person med Ljuskänslighet som hade fått DISPENS från Länstyrelsen!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
bollen1986
21 februari 2009 · 3 714 Inlägg

TT-Avant skrev:

Xtravagant skrev:
Alla i denna tråden skriver att man kan men inga bevis på detta är framlagt i tråden.
Som jag skrivit tidigare så finns det inga medicinska åkommor som skulle kräva att ha mörklagda rutor och därför ges inga dispenser.

En bekant till mej har en dispans för att ha tonade rutor runt om på sin bil. 
Han har någon hudsjukdom och har således fått denna dispans om att få ha tonat runt om.
Bevis eller ej, jag VET att han har fått detta av en läkare pga. av sjukdom (eller att han har kunnat söka för det tack vara läkarintyg). Han vart nämligen stoppad av polisen som sa till han att han inte fick ha tonat på främre rutorna, "jo, det får jag vist det" sa han och visade läkarintyget och dispansen.

Saken är ju den att det kan nästan jämföras med liten skylt fram (fast lite enklare med liten skylt).
Du får inte ha detta OM bilen inte har det sedan tidigare, plats saknas orginal för stor skylt (som tex. EVO) m.m..
Det finns alltid massa kryphål i lagen och reglerna, man skall bara hitta dem wink

Min kusin har även han intyg på att han får ha det så det går att få men är nog inte lätt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Phaetoon
21 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Hittade det här på socialstyrelsens hemsida för ljuskänsliga porfyriker:
(Dom tipsar om en solfilm där)

Dispens för att fästa den på bilrutan söks hos Vägverket. För ansökningsformulär kan man kontakta kansliet på Riksföreningen mot Porfyrisjukdomar (se under rubriken Handikapporganisation).

Genom att kontakta Riksföreningen mot Porfyrisjukdomar (se under rubriken Handikapporganisation) kan man få informationsmaterial, eventuella intyg och ansökningsformulär till Vägverket.

Edit:
Just den sjukdomen är sådan så att man inte kan utsätta sig för vanligt ljus. Huden tål helt enkelt inte dagsljus, även om allt UV-ljus har blivit bortfiltrerat. TV-apparater, skärmar och även vanliga lampor kan få huden att reagera...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Xtravagant 1337
21 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Phaetoon skrev:
Hittade det här på socialstyrelsens hemsida för ljuskänsliga porfyriker:
(Dom tipsar om en solfilm där)

Dispens för att fästa den på bilrutan söks hos Vägverket. För ansökningsformulär kan man kontakta kansliet på Riksföreningen mot Porfyrisjukdomar (se under rubriken Handikapporganisation).

Genom att kontakta Riksföreningen mot Porfyrisjukdomar (se under rubriken Handikapporganisation) kan man få informationsmaterial, eventuella intyg och ansökningsformulär till Vägverket.

Edit:
Just den sjukdomen är sådan så att man inte kan utsätta sig för vanligt ljus. Huden tål helt enkelt inte dagsljus, även om allt UV-ljus har blivit bortfiltrerat. TV-apparater, skärmar och även vanliga lampor kan få huden att reagera...

Längesen man fick diskutera i samma tråd som dig Phaetoon.
termen du tänkte på är förmodligen "Erytropoietisk protoporfyri"
Dom räknar att det finns 2-3st / 1 miljon invånare som har denna sjukdom.
Jag har faktiskt en kund med just denna sjukdom.
Det står att man ska ansöka om en EPP film.
En EPP film är en film som tar bort framförallt UVA i våglängderna 300-500nm..
UVA är är en elektromagnetisk strålning som har lite kortare våglängd än det synliga ljuset.

Tänkte slänga in en länk på hur det fungerar också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spektrum
På den skalan kan man se att det strålar som är över 400nm är inne på det synliga ljuset.
Det är dock så att det finns filmer som tar bort dessa strålar utan att ta bort ljuset i sig.
Lagen säger att du ska ha ljusgenomsläpp på minst 75% genom rutan.
Med en film som skyddar mot dessa strålar så har man en mer eller mindre transparent film som bör klara kraven på 75%. (beroende på hur mörka rutorna är original.)

Så för dom som har denna sjukdom behöver ingen dispens då filmer är fullt laglig att montera.
Det är ju strålarna som inte går att se som dessa personer skadas av.
Därmed behöver man inte ta bort något ljus för att ta bort dessa strålar.

Nu var ju inte det hela sanningen att dom inte klarar dagsljus.
Och så skriver dem lite slarvigt lysrör osv. det finns UV i det också.

De föreslår en gul film som ett skydd mot denna sjukdom.
Anledningen till en gul film är bara för att blockera ut de blå, lila våglängderna.
Man kan kalla det ett billigt sätt att göra samma sak som en riktig UV film.
En UV film tar bort de farliga strålarna utan att ta bort speciellt mycket ljus.
En gul film tar ju bort det mesta och är inte speciellt rolig att titta genom då det inte ger speciellt
naturligt ljus.

Som jag sa i texten, jag har en kund med detta problem där vi monterat en helt klar UV film och det har visat sig fungera utomordentligt bra. Så det finns inget behov av mörker om man har denna sjukdom heller. Därmed är en dispens meningslös om man får montera en film lagligt.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Sokrates Eliminator
21 februari 2009 · 1 441 Inlägg

Klart du kan få dispens, men sannolikheten är inte stor.
Inte ens med läkarintyg är det säkert att man beviljas dispens.
Det är bara vägverket/transportstyrelsen som kan ge dispens, ett papper från länsstyrelsen är inte värt ett skit.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
KimpaaBooY
21 februari 2009 · 378 Inlägg

Hud allergi är väll en sak.
Men vafan känslig för ljus migrän? vad fan hände med solglasögon, finns ju solglasögon med förstorning för synfel till och med.

// KimpaaBooY
Grimling Professionell amatör
21 februari 2009 · 451 Inlägg

Hur funkar det förresten med toning på de bakre rutorna på en bil som är helbilsgodkänd ? dvs -98 och framåt ? man får väl inte göra nånting med sådana ??

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Xtravagant 1337
22 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Grimling skrev:
Hur funkar det förresten med toning på de bakre rutorna på en bil som är helbilsgodkänd ? dvs -98 och framåt ? man får väl inte göra nånting med sådana ??

Finns inga lagar som reglerar de bakre rutorna på en bil oavsett helbilsgodkännade.
Så det är bara till att filma.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Edvinoo Hetast Just Nu!
24 februari 2009 · 1 355 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63789/578787_b2onuk.jpg

JAG SA JU FAN DET !!!

Senast redigerat av Edvinoo (24 februari 2009)

Inspiration comes standard
bollen1986
24 februari 2009 · 3 714 Inlägg

Se det var ju inte så svårt att fixa intyg smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Edvinoo Hetast Just Nu!
24 februari 2009 · 1 355 Inlägg

Blev så irriterad på alla som tror att dom vet allt om allt !!!

Ja väntar bara på att nån ska säga att intyget är fejk också !

Inspiration comes standard
SOLFILM Ocean Race NR:1
24 februari 2009 · 475 Inlägg

Edvinoo skrev:
Blev så irriterad på alla som tror att dom vet allt om allt !!!

Ja väntar bara på att nån ska säga att intyget är fejk också !

YOU ARE THE MAN:lol:!!! smile

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
SOLFILM Ocean Race NR:1
24 februari 2009 · 475 Inlägg

Xtravagant skrev:

SOLFILM skrev:

Xtravagant skrev:

Men det finns inte i lagen om nån dispens..
Och du kan inte få det på toning av framrutor.

Jag kan inte komma på 1 enda sjukdom som skulle tvinga någon att ha mörk solfilm.
Är det pga ögonen så får man glasögon och inte solfilm.

Så det du säger att man skulle få en dispens är OMÖJLIGT då det inte finns någon sjukdom som gör att man måste sitta i mörker.

Sen finns det baksäten i en bil och där får du ha solfilm så varför ska man få dispens om det på framrutorna?? du måste ju höra själv att det absolut inte går och INGEN har dispens på solfilm på framrutan.

punkt slut!

Nu är du faktist ute och cyklar Nicklas (xtravagant)

Jag vet och har monterat solfilm på 2 st bilar som har dispans för ljus känslighet! Har även sett dessa utlåtande från vägverket samt läkarintyg!
Dock så är kravet att det ska va ljust!

Tycker du ska ta och kolla fakta innan du skriver något som du verkligen inte verkar ha någon anning om!

Bara för att vi har det som yrke, så innebär ju inte det att vi kan allt om lagar om solfilm!




Kan ta ett annat exempel:
Man måste ha traktor kort eller körkort för att få framföra en traktor! och fyllt 15 år!

Men man kan få dispens att framföra traktor eller liknande om du bor gård eller gods fast du bara är 12 år
Mvh

Jörgen

Du kan inte vara allvarlig Jörgen och skriva detta på ett forum.
Du precis som jag jobbar med detta dagligen och bör kunna detta.
Du kan inte säga en enda sjukdom som existerar i världen idag som skulle göra att du behöver solfilm på framrutan.
ljuskänslig??? står det ljuskänslig på vv utlåtande?
Det finns ingen i världen som ska säga att dom fått dispens att ha solfilm på en normal personbil i sverige.
Är det nu så många som säger sig känna folk som har fått det så är det bara att faxa in dokumentet så vi andra kan ge oss och säga förlåt.

Sen finns det folk här inne som tjatar om att ha fått intyg om man har epilepsi och liknande.
Om det är en passagerare som har åkomman kan denne placera sig i baksätet eller skuffen och därmed behövs inga dispenser.
En förare som har så kraftig epilepsi lär få kortet indraget innan man får dispens på solfilm.

TJENA NICKLAS!

JAG KAN MITT YRKE VÄL, DOCK SÅ ÄR JAG EJ KUNNIG PÅ ALLT OM SOLFILM!

mvh
Jörgen
Solfilms Center HBG

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Xtravagant 1337
24 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Edvinoo skrev:
Blev så irriterad på alla som tror att dom vet allt om allt !!!

Ja väntar bara på att nån ska säga att intyget är fejk också !

Bra gjort.
Jag är den förste att säga att jag hade fel.
dock vill jag tillägga att 50% ljusgenomsläpp gäller fortfarande.
Finns ingen "solfilm" på marknaden idag du kan montera på en bilruta så att man klarar kraven på 50%.
Däremot klarar man det genom att montera en UV film som jag har nämnt i tråden innan.

Så intyget finns men ganska meningslöst när det gäller solfilm dock.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang