Mer vägkänsla i min 9-5a

lonte
18 februari 2009 · 22 Inlägg

Någon som har något tips på vad jag ska göra?
Jag vill ha mer känsla vad bilen framför allt framhjulen håller på med!!!

OBS jag vill inte sänka bilen!!

baltis
18 februari 2009 · 1 948 Inlägg

mindre profil på däcken e det absolute bästa... steget efter det borde vara hårdare fjädring och bussningar.

Aerocombi Xenoholic
18 februari 2009 · 2 559 Inlägg

Du kan ju alltid slänga på liknande däck som dom jag har på min wink
245-30/20

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
THE_SAAB_DUDE
18 februari 2009 · 162 Inlägg

Haha funkar det bra eller med 245 30/20 ,  snacka om att maxa =p

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
Aerocombi Xenoholic
18 februari 2009 · 2 559 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:
Haha funkar det bra eller med 245 30/20 ,  snacka om att maxa =p

Det får vi se till våren tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Sportstötdämpare av valfritt slag!

lonte
19 februari 2009 · 22 Inlägg

Just nu har jag ju vinterdäck finns dom med lågprofil tro? hmm
Och bussningar har jag också varit inne på vilka ska jag byta tror ni allihop i framvagnen eller.

MattiasH
20 februari 2009 · 1 291 Inlägg

koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Dubs I got Dubs!
20 februari 2009 · 2 423 Inlägg

corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

inte med adaptiv servo. skönt som fan cool

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
85an
20 februari 2009 · 249 Inlägg

corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Är det lätt att minska styrservon? smile

Fredrik-79
20 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Andra bussningar i framvagnen, fjäderbens stag och bättre dämpare och fjädrar.
De är vad som krävs men en sänkning är att föredra med. Men låg profil är bra inom vissa gränser.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
H3dlund Med lem
20 februari 2009 · 1 127 Inlägg

85an skrev:

corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Är det lätt att minska styrservon? smile

Mindre/större remskiva på servopumpen.. Borde väl bli mindre om man vill ha mer känsla, läste om en på TPC som ökade servotrycket på en 242 -76. Den blev så lättstörd så den var nästan okörbar, ingen känsla alls. Som en gammal amerikanare typ..

Janosch
20 februari 2009 · 205 Inlägg

corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Servo är för kvinnor.

MattiasH
20 februari 2009 · 1 291 Inlägg

H3dlund skrev:

85an skrev:

corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Är det lätt att minska styrservon? smile

Mindre/större remskiva på servopumpen.. Borde väl bli mindre om man vill ha mer känsla, läste om en på TPC som ökade servotrycket på en 242 -76. Den blev så lättstörd så den var nästan okörbar, ingen känsla alls. Som en gammal amerikanare typ..

Ska inte lova nåt på hur det är på din bil men forska i ämnet och hör dig för bland folk som är mer insatta.
Men göra remskivan på pumpen större funkar om det är praktiskt möjligt.

MattiasH
20 februari 2009 · 1 291 Inlägg

Janosch skrev:

corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Servo är för kvinnor.

Ja servo är för kvinnor men inget jag vill vara utan på en mina bilar så länge man fortfarande har kvar känslan. Tyvärr så ska ju nyare bilar vara säkra och inte roliga hmm

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Om det inte är en 9-5 Aero du har så borde väl chassikomponenter passa rakt på.
Grövre krägningshämmare fram/bak osv gör en del för vägkänslan. Garanterat
värt att kolla upp vad du har och vad du skulle kunna ha på krängningshämmarsidan.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
lonte
20 februari 2009 · 22 Inlägg

Ingen som har erfarenheter av 9-5? Bussningar,fjäderbensstag.
Det där med servopumpen lät ju bra men blir det inte jävligt och fickparkera o sånt?

VictorW Medlem 34530
20 februari 2009 · 908 Inlägg

Byt dessa bussningar, 1-2-4 + krängningshämmarbussningar 3-5




https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/575540_ztgm2l.jpg

Byt även krängningshämmarstagen fram. Jag skulle inte trixa med servopumpen, men det är jag det. Jag skulle definitivt sänka bilen för att få mer körkänsla, är lite nyfiken på varför det inte var något alternativ.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
lonte
20 februari 2009 · 22 Inlägg

Jag har dåliga erfarenheter av låga bilar, kjolpaket o avgasystem som har trillat bort på grusvägar.
Tack för tippsen, är det Polyuretan Bussningar som man ska ha eller finns det andra?

VictorW Medlem 34530
20 februari 2009 · 908 Inlägg

lonte skrev:
Jag har dåliga erfarenheter av låga bilar, kjolpaket o avgasystem som har trillat bort på grusvägar.
Tack för tippsen, är det Polyuretan Bussningar som man ska ha eller finns det andra?

Japp polyretanbussningar.

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang