Vilka är dom bästa R däcken till blandad körning?

THE_SAAB_DUDE
6 mars 2009 · 162 Inlägg

Tjenare!    Dax å skaffa ny sommar däck, med låg profil ,  Däckena skall vara till lite ban körning å även privat.

Några goa männskor som har erfarenheter wink ?

Mvh/Nicke O

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
FLindgren
6 mars 2009 · 5 089 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:
Tjenare!    Dax å skaffa ny sommar däck, med låg profil ,  Däckena skall vara till lite ban körning å även privat.

Några goa männskor som har erfarenheter wink ?

Mvh/Nicke O

undrar också detta.. är inne på toyo r888, men hur fort slits dom om man använder dom till vardags också?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
H3dlund Med lem
6 mars 2009 · 1 127 Inlägg

Bilen på gata - Gatdäck
Bilen på bana - R-däck

Du kommmer inte ångra dig.. R-däck kräver rätt extrema hjulvinklar som knappt kommer göra bilen körbar på vanlig väg. Kommer spåra och gå som en kåt snok efter vägen. Däcken slits ut fort, dåligt grepp innan de har fått upp värme.

Senast redigerat av H3dlund (6 mars 2009)

THE_SAAB_DUDE
6 mars 2009 · 162 Inlägg

Okej  heh, =S  ,  vad är det som gör att jag måste ha extrema vinklar på hjulen,  bara för att det är "R" däck ?   Inget dumförklarat så,  jag e bara lite ovetande om just däck =p

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
sik
6 mars 2009 · 1 072 Inlägg

Michelin Exalto är ett bra allround däck även för banträffar. Men Vill du ha det bästa av 2 världar så ska du ha R-däck men man kommer riktigt långt på vanliga däck.

H3dlund Med lem
6 mars 2009 · 1 127 Inlägg

För att kunna utnyttja de flesta R-däck krävs relativt mycket camber, funkar ju perfekt när det svänger. Kommer slita däcken väldigt fel på gata. För justera om efter varje banåkning är väl inte så skoj kanske..

DasAuto
6 mars 2009 · 2 751 Inlägg

http://customwheel.com/custom_wheels/im … _large.gif

Detta däcket ska tydligen vara ett bra all-around däck, de heter BF Goodrich G-force

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
lelleal
6 mars 2009 · 1 150 Inlägg

nån som har erfarenhet på toyo r888 ?ska köra på detta iår slits dom fort bra grepp?mm

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
KHRacing
6 mars 2009 ·

grymme grepp men slits något fortare än andra visst.

racefan
6 mars 2009 · 1 059 Inlägg

H3dlund skrev:
Bilen på gata - Gatdäck
Bilen på bana - R-däck

Du kommmer inte ångra dig.. R-däck kräver rätt extrema hjulvinklar som knappt kommer göra bilen körbar på vanlig väg. Kommer spåra och gå som en kåt snok efter vägen. Däcken slits ut fort, dåligt grepp innan de har fått upp värme.

Nej du behöver inte extrema hjulvinklar ör R-däck.
Du kör med högre lufttryck på gata då du aldrig kommer få värme i däcken på gatan o för o slippa få dom o spåra så ska man ha högre lufttryck på gatan.
Toyo r888 är en grymt prisvärt r-däck men slits fortare än gatdäck pga gummiblandning.Hankook kommer med ett nytt semi-r cäck som ska funka för nybörjare på bana o till vardags på gatan.
Sen funkar ju r-däck ännu bättre ju mer camber o caster du har men inget nödvändigt för o köra r-däck på bana o märka den stora skillnade mot gatdäck

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
THE_SAAB_DUDE
6 mars 2009 · 162 Inlägg

Jag har bestämt mig,  det kommer bli Toyo888  ,  men vad är bäst?  215 eller 225/45/17" Priset hamnar mellan 9000-10,000kr , med tanke på bana?

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
racefan
6 mars 2009 · 1 059 Inlägg

225 brukar va billigare än 215 för det är en ovanlig storlek
kolla ralphsdack.com..en av landets billigaste på r däck

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
THE_SAAB_DUDE
6 mars 2009 · 162 Inlägg

aa precis dom va 300kr billigare faktiskt, så 225,or funkar lika bra då smile,   bäst för mig iaf haha

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
Eisenhut
7 mars 2009 · 1 827 Inlägg

H3dlund skrev:
Bilen på gata - Gatdäck
Bilen på bana - R-däck

Du kommmer inte ångra dig.. R-däck kräver rätt extrema hjulvinklar som knappt kommer göra bilen körbar på vanlig väg. Kommer spåra och gå som en kåt snok efter vägen. Däcken slits ut fort, dåligt grepp innan de har fått upp värme.

Du tänker på slicks...

Toyos R888 är väl dom som är bäst på att tränga undan vatten, men dom är långt ifrån bra om man jämför med vanliga gatdäck. Fick ligga i 40 på motorvägen mellan Hbg och Malmö en gång när jag inte orkat byta tillbaka till gatdäck och det började spöregna, riktiga skitdäck är det när det ligger vatten på vägen.

Hade det inte varit så att R888 är så jävla billiga hade jag testat BRA R-dcäk istället, tex Khumo, Michelin Pilot Cup eller Yokohama... Men nu kommer plånkan i första hand så då blir det sunkarna R888 igen. hmm

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
sik
7 mars 2009 · 1 072 Inlägg

Eisenhut skrev:

H3dlund skrev:
Bilen på gata - Gatdäck
Bilen på bana - R-däck

Du kommmer inte ångra dig.. R-däck kräver rätt extrema hjulvinklar som knappt kommer göra bilen körbar på vanlig väg. Kommer spåra och gå som en kåt snok efter vägen. Däcken slits ut fort, dåligt grepp innan de har fått upp värme.

Du tänker på slicks...

Toyos R888 är väl dom som är bäst på att tränga undan vatten, men dom är långt ifrån bra om man jämför med vanliga gatdäck. Fick ligga i 40 på motorvägen mellan Hbg och Malmö en gång när jag inte orkat byta tillbaka till gatdäck och det började spöregna, riktiga skitdäck är det när det ligger vatten på vägen.

Hade det inte varit så att R888 är så jävla billiga hade jag testat BRA R-dcäk istället, tex Khumo, Michelin Pilot Cup eller Yokohama... Men nu kommer plånkan i första hand så då blir det sunkarna R888 igen. hmm

Som du säger så är Toyo rena sunkdäcket i jämförelse mot de bättre. Men många resonerar nog som dig och även jag. Lägger hällre de sparade kronorna på soppa isf eller nya fräscha bromsar. Däcken är en  sån liten del i att roligt.

Jag tycker endå att har man ingen erfarenhet av bankörning, känner sin egen bil eller har en helt kasst chassi så gör däcken inte den WoW skillnaden utan då skulle jag hällre köpa ett riktigt bra gatdäck till att börja med.

Och även om man har R-däck så måste man veta hur man sköter dessa. Högre/lägre tryck osv för att slippa överhettningar. Kan man inte så kan slitaget bli ännu större.

Eisenhut
7 mars 2009 · 1 827 Inlägg

Håller med...

Det grövsta felet med R88 är att dom lätt blir överhettade. MEN, har du en i övrigt småtrimmad bil utan värstingbromsar eller bättre kylning kommer fortfarande bilen sätta stopp före däcken. Har du dock en seriöst byggd bil som håller varv efter varv så hade jag tittat på andra däck (om ekonomin tillåter).

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
FLindgren
7 mars 2009 · 5 089 Inlägg

Vad finns det för andra r-däck ni har att rekomendera då? Länk underlättar också smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Turbovin Turbo lover
7 mars 2009 · 555 Inlägg

Finns/fanns Hankook Z212 som va lite av en blandning. Vet inte om de går att få tag på längre dock.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Eisenhut
7 mars 2009 · 1 827 Inlägg

Dunlop Direzza ska vara en bra serie med tre olika modeller hard, medium och soft. hard rekommenderas tydligen till vanliga klubbkörningar

Khumo V70A ska också vara ett toppendäck

Michelin Pilot Cup. Bra R-däck, bla Roadsport A körs mestadels på dessa om jag förstått det rätt.

sen finns det både bridgestone och Yokohama men dom är för svåra att få tag på, ingen ÅF i Sverige.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
racefan
8 mars 2009 · 1 059 Inlägg

Eisenhut skrev:
Dunlop Direzza ska vara en bra serie med tre olika modeller hard, medium och soft. hard rekommenderas tydligen till vanliga klubbkörningar

Khumo V70A ska också vara ett toppendäck

Michelin Pilot Cup. Bra R-däck, bla Roadsport A körs mestadels på dessa om jag förstått det rätt.

sen finns det både bridgestone och Yokohama men dom är för svåra att få tag på, ingen ÅF i Sverige.

vadå inga återförsäljare på yokohama r-däck?
Det finns det visst.

toyp däcket är inte sämre än khumo  om du har rätt lufttryck i däcket.Väldigt många kör med fel lufttryck i r-däcken,
Jag tycker inte varken toyo eller yokohama däcker är dåliga i väta,men inte lika bra som ett bra gatdäck men hur många kör med riktigt bra gatdäck då?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang