Varför kan inte politikerna bygga en motorbana istället för skateparker och dyl?

Squadron
19 mars 2009 · 1 833 Inlägg

skejtpark är bra! Det är kul ,och sysselsätter ungdomarna.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
DasAuto
19 mars 2009 · 2 751 Inlägg

Fattar inte varför det är så fattigt med investeringar i diverse sporter,hobbys i Sverige. Fotboll och hockey är det enda som verkar växa..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
M103
19 mars 2009 · 1 570 Inlägg

Sponsring från företag osv.

Skattepengar ska gå till viktiga saker.

Deutsch-style
19 mars 2009 · 379 Inlägg

mm de hade vatt kul med en bana för allmänt folk som har tunga skor när dom kör...men när bilarna är på banan så klagar kärringajävlarna som här i anderstorp dom säger att banan ska läggas ner pga kärringar som klagar på att deras hundar blir oroliga av all oljud.
flytta till en skog me hundjävlen och låt vanligt folk leva och ha kul
:S:S:S:S:S

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
alexxe En gång till nu
19 mars 2009 · 760 Inlägg

te_wik skrev:

TLO skrev:
Visst ja.....glömde att S skall förbjuda bilar framöver....

Inte bara dom. Regeringen vill ju att vi alla ska köra omkring med eldrivna permobiler så vi inte släpper ut avgaser.
Mvh Tommy

Då käkar vi chilli corn-carne och fiser så de står härliga till i ren protest! wink

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Tengu1969
19 mars 2009 · 1 396 Inlägg

Stod ju någonstans att har du en färdig asfalterad väg så kostar det 700.000 kr att anpassa den till dragracing.

Jag har 1000 kr och säkert 699 st tilll...

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 mars 2009 · 1 948 Inlägg

NiclasT skrev:
Stod ju någonstans att har du en färdig asfalterad väg så kostar det 700.000 kr att anpassa den till dragracing.

Jag har 1000 kr och säkert 699 st tilll...

sen ska det vara en asfalterad väg också... vilket inte finns allt för många övergivna... och sen måste ju asfalten hålla så pass bra standard att det går o köra på den också..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
TLO
19 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Sen snckar vi inte enbart att bygga en raka, utan en hel bana, där ALLA kan köra. Alla är inte rattlås fanatiker smile

"You Go, we go!"
BESHAN Orginal är för gubbjävlar!
19 mars 2009 · 245 Inlägg

Säg inte att det finns många skateparks.

rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2009 · 2 369 Inlägg

TLO skrev:
Ricky:

Jag är helt med på ditt resonemang, men likväl intressant hur politiker särbehandlar vissa intressen. Polisen i Stockholm kan skriva under på att motorintresset bara ökar, och att det finns mer och mer "problem" på gatorna pga att det inte finns någon naturligt träffpunkt för såväl motorproffs som motorburen ungdom.

Det jag retar mig på är den ständiga ursäkten att detta kostar att bygga! Klart som *** att det kostar!!  Men vad har man satsat genom åren kontra fotbollsplaner tex?

Tvärtom motarbetar man motorhobbyn aktivt, att tex Högstabanan i Stockholm finns kvar beror helt på eldsjälar. Detta är visserligen en rallycrossbana, men ändå....

Visst ökar motorintresset, vilket är bra. Men det är fortfarande så många hundra procent fler som vill se på fotboll, tyvärr.

Är det verkligen en ursäkt att säga att det kostar för mycket, när intresset är så litet om man ser till antalet invånare (som i mitt förra inlägg)? Om tio personer i en stad är intresserade av flygplan, ska man då bygga en flygplats till dom? Och är det "att skylla ifrån sig" om man tycker att det är för dyrt?

Visst är det ett halvkonstigt exempel, men det är lite så det är. Politiker och andra styrande händer tycker helt enkelt att intresset är för litet om man ser till hur mycket pengar det kostar att bygga anläggningarna.

Jag tycker för övrigt att vi med ett motorintresse ändå har fått ganska mycket asfalt att åka på i Sverige smile Visst att det finns regler och hastighetsbegränsningar, men ändå har vi nog fått mer pengar än fotbollen någonsin kommer att få.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 mars 2009 · 2 252 Inlägg

BESHAN skrev:
Säg inte att det finns många skateparks.

Sant!, fler skateparker till ungarna!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Tiger1978 Fattig student
19 mars 2009 · 1 282 Inlägg

Det var ett par privat personer som ville bygga en bana utanför halmstad vid flygplatsen, tror till och med att dom hade sponsorer mm färdigt med förslaget, men kommunen sa nej pga oljud avgaser och ökad trafik genom stan, så lycka till med  att få nån lokalpolitiker med på några banor..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
camaro67 Meister
19 mars 2009 · 6 763 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

NiclasT skrev:
Stod ju någonstans att har du en färdig asfalterad väg så kostar det 700.000 kr att anpassa den till dragracing.

Jag har 1000 kr och säkert 699 st tilll...

sen ska det vara en asfalterad väg också... vilket inte finns allt för många övergivna... och sen måste ju asfalten hålla så pass bra standard att det går o köra på den också..

Det behöver inte vara övergivet. Ta tillexempel meca i Malmö? Ett helt vanligt industriområde som används någon kväll i veckan för race. Värre än så behöver det inte vara.

Men man blir ju förbannad när man får höra att Örebro Kommun ska bygga en ny bandyarena(!) när de knappt är 300 pers per match. Sen att laget är värdelöst kanske är allmänt känt? Men man får väll trösta sig med att Lindesberg håller på att bygga en stripp som ska få top fuel-klass.

Det är ju finnanskris om någon nu kan ha missat det. Då kan man väll försöka stimmulera detta genom att kommunerna bygger banor och dragstrips?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Boijee
19 mars 2009 · 102 Inlägg

Hur är det med Björkvik ring då? den skulle väl gå att fixa iordning där finns ju båda dragbana och ring att jaga varandra runt?

“A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
te_wik Forummoderator
20 mars 2009 · 12 813 Inlägg

alexxe skrev:

te_wik skrev:

TLO skrev:
Visst ja.....glömde att S skall förbjuda bilar framöver....

Inte bara dom. Regeringen vill ju att vi alla ska köra omkring med eldrivna permobiler så vi inte släpper ut avgaser.
Mvh Tommy

Då käkar vi chilli corn-carne och fiser så de står härliga till i ren protest! wink

Haaha, DO IT! big_smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_Jonex_ Byggare Behm
20 mars 2009 · 562 Inlägg

rickylicious skrev:
Jag tycker för övrigt att vi med ett motorintresse ändå har fått ganska mycket asfalt att åka på i Sverige smile Visst att det finns regler och hastighetsbegränsningar, men ändå har vi nog fått mer pengar än fotbollen någonsin kommer att få.

Hmm pff... Du snackar skit ärligt talat.
Vi betalar Fordonsskatt OCH Vägskatt  i miljarder varje år.. så kom inte och säg att vi FÅTT något.
Dessa pengar ska användas till att bygga och underhålla vägar.. men sen miljö- och storstads-tänket
kom in i bilden så går dom pengarna mestadels till fiaskon som hallands åsen och citytunneln i Sthlm
som bara blir dyrare och dyrare än beräknat.

Däremot fotbollen och hockeyn har alltid varit sponsrade/uppbyggda av kommunerna så där kan vi snacka
mång miljardbelopp genom sporternas mest expanderande år , alltså typ 50 år sen det börjades
bygga sporthallar överallt och görs så även idag.
Till detta tillkommer också kostnaden för all Polis-bevakning vid alla evenemang, vad tror DU det kostar att
övervaka ALLA allsvenskans fotbollsmatcher under en säsong ?? Det är VI skattebetalare som får stå för
dom pengarna i solidaritetens Sverige..  Samtidigt skär fotbollsklubbarna guld och delar ut fantasilöner till alla som spelar i klubben.
Då kan dom allt stå för bevakningen också , VI får ju pröjsa bevakning och räddningsbilar själva om vi anordnar ett dragrace ..    Det finns en djup dubbelmoral när det gäller sport i Sverige.


Grundproblemet med att annordna ett Blackrace eller Dragrace är att det har blivit så mycket bestämmelser kring allt men framförallt KRÄVS det FOLK och ENGAGEMANG för att genomföra det.
Och vi bilfolk vill mest åka race, alldeles för jobbigt att behöva ta tag i saker och fixa själv...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
volvo_1987
20 mars 2009 · 1 675 Inlägg

te_wik skrev:
Motorsport är miljöfarligt ju, det kan man inte satsa på förstår du. hmm


Mvh Tommy

sant skulle politikerna satsa pengar på bilsport skulle dom gå imot sina miljö mål tyvärr wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
MrSkyline89 driver with style
20 mars 2009 · 800 Inlägg

Squadron skrev:
skejtpark är bra! Det är kul ,och sysselsätter ungdomarna.

de har du rätt... åker själv skateboard cool

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Tengu1969
20 mars 2009 · 1 396 Inlägg

TLO skrev:
Sen snckar vi inte enbart att bygga en raka, utan en hel bana, där ALLA kan köra. Alla är inte rattlås fanatiker smile

Nej det är ju klart.  Men det är ju en bra och "billig" början.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
camaro67 Meister
20 mars 2009 · 6 763 Inlägg

volvo_1987 skrev:

te_wik skrev:
Motorsport är miljöfarligt ju, det kan man inte satsa på förstår du. hmm


Mvh Tommy

sant skulle politikerna satsa pengar på bilsport skulle dom gå imot sina miljö mål tyvärr wink

Eller så gör man så att man föregår med gott exempel och inför att alla rena tävlingsbilar ska köra på etanol och ha katalysator(typ som Camaro Cup).

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang