Vad är era erfarenheter av oseriösa säljare/köpare?

Lozinmust "Unloaded"
31 mars 2009 · 1 557 Inlägg

Argy skrev:
Köper jag en bil från en internet-annonssida, vi kommer överens om pris, allt ser bra ut och allt låter bra.
Jag ber säljaren ta bort annonsen/annonserna han har uppe, och när allt är borta (självklart kollar jag upp så att annonserna är borta) först DÅÅ tar jag och ordnar pengarna och planerar min resa för att köpa bilen, absolut inte innan!

Har tyvärr blivit "lurad" många gånger på t.ex. blocket, där säljaren beskriver bilen som "nyskick" "bilen är som ny" m.m.

Tar dom bort annonsen är det ett tecken och en liten garanti för mig på att säljaren är seriös, bilen är i det skicket som beskrivs, och att han inte kan få andra köpare medan jag är på väg..

Vill dom inte ta bort annonsen så får dom antingen komma till mig eller så skiter jag i det..

Det där lät lite väl overkill enligt mig, tänk om man kommit överens om pris etc. etc. innan du ens sett bilen, sen vill du kanske helt random inte ha den, när säljaren tagit bort annonsen, hur kul är det för säljaren som då måste lägga ut en ny annons för x antal kronor? Nej, jag tar bort mina annonser NÄR jag SÅLT bilen, inte fan innan, och ja jag är ärlig i de annonser jag haft ute men affärer kan fortfarande gå snett, även ifall man har planerat och bestämt allt i förväg.

Skulle du dessutom säga att du inte har pengarna förräns jag tagit bort min annons så skulle jag nog lägga på luren är jag rädd, inte så poppis att säga att man inte har pengarna förräns diverse villkor är "uppfyllda".

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
Repson
31 mars 2009 · 126 Inlägg

Jag skulle sälja min A-traktor till min kommpis. men han skulle bara sälja mopeden först. Å då sa polarens pappa att han kunde lägga handpenning. Men Dum som man är sa jag nej dä ä ju lungt. å 5dagar senare sålde han mopeden. å jag sa, va gött nu kan jag få pengarna för traktorn. Å då sa han nej jag ska köpa mej en 125:a
Jävlar va sur jag blev.mad å han hade traktorn hemma hos sej. Han lånade den av mej.!!!!
Så dä va bara att hämta traktorn å dra hem igen:(

volvoentusiasten
31 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Jag la ut min röda 740 gl aut -87 26kmil för 8000kr BVSA på annons men ingen nappade som jag trodde på två veckor.
Efter att ha tvekat länge, så la jag ut mitt telefonnummer så började telefonen ringa.
Det var en gammal man som ville köpa bilen åt en vän.
Lite senare under dagen så ringer det någon som bröt väldigt mycket på svenska och jag blev lite fundersam.

De hittade inte hem till mig så jag åkte till bensinmacken och skulle vägleda dom ner. Till min chock så fick jag se 12-15 st personer som skulle titta på bilen. Jag blev lite fundersam och tänkte jaha. nu dör jag väl men var så trevlig som jag kunde. Alla är ju inte likadana..

Den äldsta av dom gick fram till mig och säger jättebra, affären är klar och jag förstår ingenting och han tar upp plånboken med 8000kr. smile

Jaha tänkte jag vad konstigt men bra och så åkte vi hem till mig och skrev under alla papper.
Det visade sig vara den absolut trevligaste familjen från irak som jag någonsin har träffat.

Tankmätaren var ju trasig såklart (som på alla 740s) men de fick med en extradunk med lite extra bränsle ifallatt)

Skrev ut konsumentverkets köpekontrakt för personbilar och de tittade inte ens igenom vad jag hade skrivit!
Inget tjaffs om prutning eller någonting.

Så visst kan invandrare har extremt intressanta prut/köpmetoder men det finns verkligen undantag och jag är glad att jag träffade ett sådant smile

-Mackan- Fire And Silk
31 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Jag skulle kolla på en Mercedes 190E -89, 5000kr ville snubben ha för den, han arbetade som frisör här i stan, och bilen stod i Stockholm förövrigt nyskattad, nybesiktigad, 15000mil och allmänt fin som han sa. Den stod i ett garage. Fin i lacken var den också.

Vi kommer överens om att åka och kolla på den tillsammans, i varsin bil, färden beger sig mot Stockholm och vi svänger av motorvägen vid "Fittja" redan där slog jag mig i pannan med handflatan, haha. Precis efter avfarten stod bilen vid en bensinmack. Gick fram (bilen så bra ut på håll) färgen bokstavligt talat hängde på bilen, den såg rent av förjävlig ut, inte en gnutta klarlack på hela taket.

Och inne i bilen såg det ut som man hade låtit, 5st rabiessmittade schäfrar gått lös på. Lyfte på motorhuven eftersom den var helt död när man vred på nyckeln, vi var tvungna att använda vårt batteri för att få igång den, så den hade stått där ett bra tag med andra ord. Neon i grillen neon i hatthyllan, jag ville bara spy när jag såg liket. 35000mil hade den gått inga 15000 som ägaren hävdat. Bilen gick månaden ut, sen skulle liket besiktigas och skattas. Säljaren hade kirurghandskar, för att inte blir skitig. Ajusste, en liten parkeringsskada hade den på höger bakdörr....hela hundbenet och dörren var intryckt, det gick inte ens att öppna dörren. Tänker inte ens säga var om han var helsvensk eller inte......

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Snajdarn Lights out.
31 mars 2009 · 124 Inlägg

Skräll att folk med brytning och användare av ordet "kompis" är överrepresenterade när folk berättar o sina dåliga erfarenheter...

Fargo
31 mars 2009 · 28 Inlägg

Den här tråden är grymt underhållande att läsa. Keep the storys coming smile.

Soderqvist
31 mars 2009 · 660 Inlägg

Fargo skrev:
Den här tråden är grymt underhållande att läsa. Keep the storys coming smile.

Det var meningen när jag starta tråden wink Jag tycker också det är mycket underhållande!

Har en annan historia om min kompis som skulle byta bort sin Opel Omega 3000 24v mot en Astro, Vi åkte ner till uppsala där bytet skulle ske. Han som sålde bilen kom från stockholm, den var tydligen nybesiktad och nyskattad enligt han.

Det första vi såg när han körde dit bilen var att för det första var den inte nyskattad utan var bara skattad 35 dagar till. men vi provkörde den och den gick bra och så inga problem där! Dom gjorde bytet men nysvensken skrev fel på pappret till opeln han skrev sitt namn som säljare och med bläck! Vi på pekade detta och han "oj det såg jag inte" men han insisterade på att det gick att skicka in pappret ändå och att vägverket bruka fixa sånt, Detta var väldigt dumt! För tror ni köpet gick igenom? Nej... Han fick behålla opeln och astron, som för övrigt hade hål i golvet så man såg vägen när man löft på mattan tongue

Parkeringsböterna och tängselskatterna bara regnade över min kompis och han beställde port som fan nya regbevis och skrev rätt och åkte till köparen så han fick skriva på. direkt efter att köpet gått igenom så låg bilen ute till byte/försäljning så han hade väll inte råd när böterna/skatterna kom hem till han tongue


//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
trippelturbo Trucker
1 april 2009 · 2 710 Inlägg

Köpte en Saab 9-3 -01 2.0T 205HK igår. Har aldrig varit med om att göra affär med trevligare människor..

Priset kom vi ganska svårt överens om men hon fick nöja sig med en summa och sommarfälgarna som hon egentligen ville ha extra för.

Övrigt: Tycker det är onödigt att starta en tråd för detta men jag skulle vilja veta vart jag köper ett bra öppet luftfilter? Hur mkt kostar de? hur montera? behöver man göra ngt särskilt..? ja allt det där.
tacksam för svar och hoppas jag fick låna tråden för detta.

Säg till annars så kan jag ta bort den.
mvh

Fart missbrukare
JonR
1 april 2009 · 3 259 Inlägg

Nu när folk tycker att det är för mycket gnäll på "kompis med brytning" så måste jag lägga in en ny historia som fick mig att se lite ljusning i mörkret! I 99% av alla affärer där invandrare varit inblandade så har jag varit fly förbannad långt innan dom ens kommit o kollat.. Men ändå har man hållt sig lugn med det i bakhuvet att "inga fördommar nu, alla är inte likadana" och det skulle visa sig vara sant! Skulle sälja min vinterbil, En skaplig Jetta -87 som var helt nybesiktad men avställd, annonserade ut den för 3000kr, en invandrare ringer o bjuder mig 2500kr och jag säger okej! Han o hans pappa kommer o tittar på bilen och pappan far omkring o bryter o bänder på bilen o kontrollerar precis ALLT! Dom lyfter på luftburken o ser att det är lite oljeklägg från vevhusventilationen och ser helt förfärade ut o säger att bilen är helt slut, jag menar att det blir så på en gammal motor men hur som helst så säger dom 2000kr och jag går med på det efter 1timmes lång genomgång på en nybesiktad och fullt fungerande bil för 2500kr.... vi skriver papper och han betalar och jag åker iväg! 3minuter senare ringer telefonen och jag känner igen hans nummer och tänker "vad är det nu då....." svarar iaf och killen förklarar att "det här känns inte rätt"
Han: Vart är du?
Jag: nästan hemma vadårå?
Han: Men kom o möt mig så får du 300kr till!
Jag:!?!?!?!?!?!? vad sa du?
Han: Ja det känns inte rätt, kom o möt mig så får du 300kr till!
Jag: Haha nej behåll dom du det är lugnt!
Han: Är du säker? Du får pengarna annars!
Jag: Nej nej det är lugnt! affären är redan klar!

Det sjukaste jag varit med om... killen ville liksom betala mer för bilen efter att papprena skrivits och att den är till fullo betald!

Ja vad säger man! Än finns det hopp!smilesmile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
MagneticNorth Aktad Medlem
1 april 2009 · 301 Inlägg

Vi åkte på en veteranbil som var utannonserad som oskruvad orginalare, lite början till rost i en dörr, fin inredning men en spricka i förarstolen. Bra lack!

Vi fick se en raggarkörd bil med vita lådor / båthögtalare fastskruvade med träskruv i instrumentpanelen (!) Förarstolen helslut, likaså alla andra revor sprickor, sömmar osv.... Bilen saknade innertak helt och hatthyllan var söndersågad..  bilen saknade fönstervevar och var rostig runt om, rost i from av hål.. lacken var nästan blank mellan rosten...  fylld med lort och skräp som - "höhö hö följer med i köpet"

Han tyckte nog att oskruvad betydde "försummad"

Och en bra inredning med en spricka = totalslut, äcklig och utan innertak.


Bondsvensk på fyrhjuling som lurade iväg oss på 20-mils resa.


Gick ett var kring bilen medan han låtsades tala i mobilen med en annan köpare som var "jätte sugen"..  vi vägrade att provsitta och åkte hem.

idiot.

Grabber Dagdrömmare
1 april 2009 · 2 836 Inlägg

Sambo hade en Volvo 340 eller 360 som övningskörde med o när hon blivt bättre o inte krockat denna kunde köpa en bättre bil.
La ut annonsen "3000 kr disk på plats" o så kommer såna som säger "du för 1500kr"... Sålde den till en jobbar kompis för 1000kr till sist.

Var o titta på en BMW 330IXT hos en handlare, jag hann inte säga mycket men han ville att jag ska köpa det utan ens behöva lägga en handpenning på den! Ja ja  schyst men nej tack tänkte jag. Han fortsäte babla om att han var billigast på BMW i Sverige osv...
Det var fin bil men en j"%&?$t skum försäljare!

Senast redigerat av Grabber (1 april 2009)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Deutsch-style
1 april 2009 · 379 Inlägg

Dagge88 skrev:
Farsan skulle sälja sin BMW 316, då var det en mindre svensktalande som rinde på den och sa övertelefon: "okej kompis, du får 28 000 för den (annonsen var utsatt på 40 000)"
Farsan sade något i stilen "Nej det kan du glömma, jag kommer inte sänka priset med 12 000"
Då fick han som svar: "Walla men kom igen kompis jag kan ge 29 000 bara för dig".

hahaha walla komigen kompis XD

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
falloutboy
1 april 2009 · 1 723 Inlägg

usch... jag år dåligt då jag tänker på att Pontiacen ska ut på annons om en månad.

Preluden som jag hade lades ut på blocket med skuren motor för 2500kr. Nå fan fick man minst 10 st "sista priset" innan annonsen togs bort. En snubbe som ringde frågade om jag hade Comviq. Han bad mig ringa upp honom då jag sa "nej, jag har Telia". Fan heller att jag ringer upp, vill du ha bilen så får du fan ringa själv. Och har man inte råd att betala samtalskostnaden och sen ge 2500kr så kanske man ska höra sig för om lite extra tid på jobbet. Eller ännu bättre; sök jobb!

Jag fick den lysande idén att behålla fälgarna och skrev det i annonsen. Om jag ska ge bort bilen så ska de inte få med allt iaf. Då kom det ett skönt mail från nån internethjälte som inte anger sin mail utan bara vill göra sig hörd: "du får aldrig 2500kr utan de där fälgarna". Men ditt stolpskott... Fälgar och annan eftermarknadsutrustning kan jag slänga med till en dyrare bil för att lättare få den såld, men plockar allt av värde från en skrothög.

Tog bort annonsen efter 3 timmar och bytte motor istället.

Senast redigerat av falloutboy (1 april 2009)

te_wik Forummoderator
1 april 2009 · 12 813 Inlägg

Den värsta säljaren jag varit med om måste vara en som hade en husvagn till salu på blocket.

Ringde på den och pratade med han, dagen efter skulle jag åka och titta på den, ringde just innan jag skulle åka.. fick svar:

"Men åhh, den står ju under så mycket snö..det blir så jobbigt.. den är ändå inte så mycket att ha.."

Jag bara... - Happ! (chockad), nämen skit i de då, å la på sen.


Men en kille som ringde på en skoter (snöskoter) jag hade ute på annons..
Killen ringer kl 7 på en lördag morgon, jag vaknar upp och vet inte ens var jag är..
Han frågar om skotern lite va som helst tills jag säker.. :-Kan du ringa något senare, jag är rätt bakis och måste ta reda på var jag är...

Han ringde inte igen..


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Janken Driver
1 april 2009 · 2 111 Inlägg

te_wik skrev:
Kan du ringa något senare, jag är rätt bakis och måste ta reda på var jag är...

Han ringde inte igen..


Mvh Tommy

lol

Senast redigerat av Janken (1 april 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 april 2009 · 1 874 Inlägg

falloutboy skrev:
Jag fick den lysande idén att behålla fälgarna och skrev det i annonsen. Om jag ska ge bort bilen så ska de inte få med allt iaf. Då kom det ett skönt mail från nån internethjälte som inte anger sin mail utan bara vill göra sig hörd: "du får aldrig 2500kr utan de där fälgarna". Men ditt stolpskott... Fälgar och annan eftermarknadsutrustning kan jag slänga med till en dyrare bil för att lättare få den såld, men plockar allt av värde från en skrothög.

Tog bort annonsen efter 3 timmar och bytte motor istället.

Haha. Det där känner jag också igen. Undrar hur många gånger jag har fått från "anonym" som skriver; "Så där mycket får du aldrig för din vara, din idiot". Det är ingen som tvingar dom att köpa liksom...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 april 2009 · 1 874 Inlägg

En annan sak som jag stör mig något otroligt på är folk som ringer och säger "Hej, jag ringer på annonsen på Blocket, har du den kvar". Eller som inte säger det, som bara ringer och frågar om man har grejerna kvar. Minns att det var någon som ringde när jag låg och tog en skön tupplur efter jobbet... jag fattade fan inte ett skit, för ens låååångt in i samtalet.

Har ofta flera annonser ute på blocket samtidigt. Så grymt störigt att dom säger att dom ringer på annonsen på blocket och sedan börjar babbla som fan, fråga i vilket skick varan är i o.s.v. big_smile

MagneticNorth Aktad Medlem
2 april 2009 · 301 Inlägg

Vi fick också nerslag av internethjältar på vår trans am när den var på annons.. blev bla idiotförklarad för att shakern satt åt fel håll..... att shakern var helt ersatt av ett moddat prostreet scoop missade experten.

likaså att örnen var av fel årsmodell,  att jag tillverkat den själv med vinylskäraren och att den delvis var egendesignad för att passa kring det nämnda scoopet missade han.

https://www1.garaget.org/users/img/u5/u5nek-59957_m.jpg


vs orginal

http://www.phoenixgraphix.com/transam/1981seta1.jpg
men men.. det blir väl så med "bag in box karlar"

Tiger1978 Fattig student
2 april 2009 · 1 282 Inlägg

falloutboy skrev:
En snubbe som ringde frågade om jag hade Comviq. Han bad mig ringa upp honom då jag sa "nej, jag har Telia". Fan heller att jag ringer upp, vill du ha bilen så får du fan ringa själv. .

Undrar om det var han som ringde mig med.. Han hade comvic kompis och ville att jag skulle ringa upp för det var så dyrt för han att ringa lol Tror han bara var ute för att samla bonus på sin telefon.. Hatar när såna som knappt kan svenska som ringer..
Det var en som ringde på min hyundai från Estland i går och han hade inte ens koll på vad det var för märke på den roll Varför ringer man då??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
trippelturbo Trucker
2 april 2009 · 2 710 Inlägg

Det är mkt folket stör sig på..

Om jag ringer så brukar jag fråga om den är kvar till en början.. o så då följer en massa annat.
men att fråga om personen har comviq eller 3 , haha. skulle aldrig falla in wink

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang