328 insug på 325? Vad händer då igentligen?

Thony_mannen
12 maj 2009 · 263 Inlägg

Alla skriver att man ska sätta 325ans insug på 328, för att få mer vrid på topp. Men vad händer om jag sätter ett 328 insug på en 325 E36. Får jag bättre bottenvrid då alltså? Eftersom på 325 så händer de ju inget från början. Vad händer med effekten?.

Mkt tacksam för svar, då jag är väldigt fundersam över detta.

mvh thony

Volvo-Real-Power!
Thony_mannen
12 maj 2009 · 263 Inlägg

Ingen som vet?

Volvo-Real-Power!
Darkie dARKiE
12 maj 2009 · 5 031 Inlägg

Jadu, det var en bra fråga.

Tror inte det händer så mycket 325:an har inte samma cylindervolym och redan där tappar den ju "bottenvridet" Men nu fick du mig också att grubbla..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Thony_mannen
12 maj 2009 · 263 Inlägg

Darkie skrev:
Jadu, det var en bra fråga.

Tror inte det händer så mycket 325:an har inte samma cylindervolym och redan där tappar den ju "bottenvridet" Men nu fick du mig också att grubbla..

Ja precis! Men vad tror du? Jag är så less på att min 325 inte drar nåt för ens vid ca3500rpm. Så vad tror du att det skulle bli med ett 328 insug på 325? Stor effekt förlust eller jävligt bra bottenvrid.

mvh

Volvo-Real-Power!
Jolle87
12 maj 2009 · 1 585 Inlägg

Detta har jag också funderat en hel del påsmile Skulle vara kul att veta hur det blir. Måste ju vara någon som testat det här tycker man:P

torpis Forummoderator
12 maj 2009 · 10 576 Inlägg

Thony_mannen skrev:
Ingen som vet?

§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

ge det mer än en timme...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Thony_mannen
12 maj 2009 · 263 Inlägg

Jolle87 skrev:
Detta har jag också funderat en hel del påsmile Skulle vara kul att veta hur det blir. Måste ju vara någon som testat det här tycker man:P

Haha jasså du med. Ja men jag har suttit och läst på Autopower men de står bara om 325 insug på 328. inget om tvärtom. Och jag har funderat på det så länge. Men äre nån som har ett vettigt svar på detta så skriv gärna. Nån måste ha provat. Jag är bara ute efter att få bättre vrid på låga varv, då jag inte tycker det är så kul jämt att måsta upp över 4000rpm hela tiden.

Mvh

Volvo-Real-Power!
Lozinmust "Unloaded"
12 maj 2009 · 1 557 Inlägg

Thony_mannen skrev:

Darkie skrev:
Jadu, det var en bra fråga.

Tror inte det händer så mycket 325:an har inte samma cylindervolym och redan där tappar den ju "bottenvridet" Men nu fick du mig också att grubbla..

Ja precis! Men vad tror du? Jag är så less på att min 325 inte drar nåt för ens vid ca3500rpm. Så vad tror du att det skulle bli med ett 328 insug på 325? Stor effekt förlust eller jävligt bra bottenvrid.

mvh

Var glad för att det kommer för dig vid 3500, jag får vänta till 4500 ;D haha. Men man får ju ligga på varv helt enkelt. Borra upp eller överladda så får du nog mer vrid smile Skulle inte vilja byta bort topp-effekten för mer vrid, inte i min iaf. Lycka till, oavsett vad du gör smile

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Darkie dARKiE
12 maj 2009 · 5 031 Inlägg

Jag "tror" bara nu.

Men enligt mig borde du få lite mer vrid men tappa mycket effekt i bilen.
Då cylindervolymen inte alls är samma på dessa bilar.

Men det är ju bara vad jag tror, hade velat testa detta själv nu. Synd man inte känner någon med 325:a..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
torpis Forummoderator
12 maj 2009 · 10 576 Inlägg

Thony_mannen skrev:
Men äre nån som har ett vettigt svar på detta så skriv gärna.
Mvh

325 har ett insug som flödar bättre och ger mer effekt. monteras detta på en motor med sämmre flödande insug så ger det motorn mer pulver.  ganska uppenbart.

Monterar med det trängre insuget på motorn med större insug så kommer denna ge mindre pulver.

du förlorar alltså effekt genom att montera 328insug på 325

Att 328 ger mer "vrid" kan bero på andra kamaxlar eller den ökade motorvolymen. att 328 sen inte orkar ge motsvarande ökning på topp kan mycket väl bero på det restrikterande insuget.  en 328 med "portat" insug skulle kanske ge 210hk på topp  ?!

blanda inte ihop vrid och effekt på fel sätt, allt handlar om att leverera effekt till marken. Det är hästarna som gör det och inte vridet.   http://www.garaget.org/?car=54865  kolla här, 700Nm(vilket är jättemycket!) i en liten bil och ändå gör den 100-200km/h på trötta 17sek.  jämför mot M3 E36 som har 320Nm (enl it's fun) och den gör 100-200km/h  ~5sek snabbare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Thony_mannen
12 maj 2009 · 263 Inlägg

Okej! Tack för svaret torpis, och ursäkta att jag va så snabb och fråga igen efter ställd fråga:/

Men jag är ändå ute efter lite mera bottenvrid, vad kan jag då göra för en billig peng( inte intresserad av turbo eller kompressor) så att den skjuter iväg lite bättre på lägre varv? Jag har ju Halo tändstift och sport ilaggs filter. Skulle jag kunna byta tändstif för att få mera respons eller göra nåt annat?
Jag är inte så kunnig, så jag frågar er som vet. Tacksam för svar!

Volvo-Real-Power!
torpis Forummoderator
12 maj 2009 · 10 576 Inlägg

Du kan slipa om dina kammar med mer lyft. Då öppnar motorn mer och du får in mer luft i motorn, LMM samt lambda mäter och korrigerar så bränslet följer med.  jag bytte kammar i min bil, bytte från 9mm lyft till 11.5 och det blev en riktigt stor skillnad på lågvarv (innan turbon vevar igång)  den blev markant starkare i stadskörning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
cheffer
12 maj 2009 · 1 422 Inlägg

Thony_mannen skrev:
Okej! Tack för svaret torpis, och ursäkta att jag va så snabb och fråga igen efter ställd fråga:/

Men jag är ändå ute efter lite mera bottenvrid, vad kan jag då göra för en billig peng( inte intresserad av turbo eller kompressor) så att den skjuter iväg lite bättre på lägre varv? Jag har ju Halo tändstift och sport ilaggs filter. Skulle jag kunna byta tändstif för att få mera respons eller göra nåt annat?
Jag är inte så kunnig, så jag frågar er som vet. Tacksam för svar!

Skulle inte valt bort halostiften då de är riktigt bra. Kammar kan du byta till ett par med högre lyft, men bmw vill varvas för effekt det är helt enkelt karaktären på dem wink

328ans insug är "strypt", precis som torpis säger och därav byter man till 325ans som flödar bättre (genom hela registret, inte bara topp)

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Thony_mannen
12 maj 2009 · 263 Inlägg

torpis skrev:
Du kan slipa om dina kammar med mer lyft. Då öppnar motorn mer och du får in mer luft i motorn, LMM samt lambda mäter och korrigerar så bränslet följer med.  jag bytte kammar i min bil, bytte från 9mm lyft till 11.5 och det blev en riktigt stor skillnad på lågvarv (innan turbon vevar igång)  den blev markant starkare i stadskörning.

Men om jag monterar LMM från nån värre Bmw (ex m3 3,0 eller nån annan) skulle de bli skillnad då tror du? Har för övrigt en helt ny Lamda monterad för 2mil sedan om de har nån betydelse.

Volvo-Real-Power!
torpis Forummoderator
12 maj 2009 · 10 576 Inlägg

Thony_mannen skrev:

torpis skrev:
Du kan slipa om dina kammar med mer lyft. Då öppnar motorn mer och du får in mer luft i motorn, LMM samt lambda mäter och korrigerar så bränslet följer med.  jag bytte kammar i min bil, bytte från 9mm lyft till 11.5 och det blev en riktigt stor skillnad på lågvarv (innan turbon vevar igång)  den blev markant starkare i stadskörning.

Men om jag monterar LMM från nån värre Bmw (ex m3 3,0 eller nån annan) skulle de bli skillnad då tror du? Har för övrigt en helt ny Lamda monterad för 2mil sedan om de har nån betydelse.

Nej nej, LMM spridare och styrbox jobbar ihop.  Det blir ju inte bättre bullar för att du har ett större decilitermått till mjölet, eller att du rör om med en större slev.

Det hela bygger precis som ett recept att ha rätt proportioner.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Grabber Dagdrömmare
12 maj 2009 · 2 836 Inlägg

Det går att få mer kräm i bilen med annat LMM, spridare, kammar, bränslepump o mappning men även det kostar mer vad det smakar.
Det skulle inte ge några 100 hästar till utan kanske max 30-40hk.

Gjorde nåt liknande på en 525 ´90 som jag hade en gång i tiden o fick på pappret ökning från 170 org till 213 men dom 43 hästar märkte jag inte så värst mycket av, fick oroligare tomgång samt högre förbrukning.
En annan fick 238hk med samma motor men han hade andra vevstskar.

Det var inte jag som gjorde jobbet utan fick hjälp av en som kunde det.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
caromania Forummoderator
12 maj 2009 · 9 296 Inlägg

Två enkla vägar till bättre acc och känslan av bättre bottenvrid:
Lättare bil och lättare hjul. Lättare bil är lättare sagt än gjort, men 30-40kg är inga problem att skrapa av.
Lättare hjul är mycket enklare, men kostar å andra sidan pengar.

Edit: Förresten har jag läst på någon engelsk sida att 328 insuget är längre och smalare, alltså inte bara "strypt". Tyvärr ingen länk, så jag vet inte sanningshalten i det.
Generellt så ger ett längre och smalare insug bättre bottenvrid.

Senast redigerat av caromania (12 maj 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Thony_mannen
12 maj 2009 · 263 Inlägg

okej! Ja men ja kanske få ta och kasta ur allt onödigt ur den ist! Vill ju gärna få lite bättre bottenvrid. I övrigt nöjd med Bmw annars, förutom att 325 känns tam under 3500rpm..tongue

mvh

Volvo-Real-Power!
AndreasPlars
13 maj 2009 · 1 062 Inlägg

Fattar inte hur man kan kalla 328 insuget för "strypt" !!! Hur tänker man då? Att man medvetet gjort ett för trångt insug för att hålla effekten nere?
Det är väl för sjutton bara tunat för ett annat varvtalsområde. Det är mycket möjligt att insuget från 328 på en 325:a ger lite mera lågvarvsvrid.
Men en del av det bättre vridet på en 328 beror nog på ökad cylindervolym och variabel insugskamm vilket inte de tidiga 325 har. Men insuget påverkar också!

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (13 maj 2009)

Saab 900i (1989)
E3_Henrik Teknik Informatör
13 maj 2009 · 371 Inlägg

kör du med original avgassystem?

det kan upplevas att bli lite bättre om du byter upp dig hela vägen från grenrör och bakåt om inte annat så får du ett underbart ljud från maskinen big_smile

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang