Köpråd, volvo för omkring 50 000 kr?

TurbOla Reservdansk
12 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

S80 T6 -99 är känd för att ha problem med styrboxen och andra elfel som inte är så lätta att åtgärda.
Dessutom finns den bara som automat, vilket inte passar alla. wink

Tur att du kanske strök den från listan. smile

En S70 är en komfortabel bil, inte tvekan om.
En 850 är råare stuk, uppgradera framvagnsbussningar och fjädring, och du får gocart-känsla i bilen. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
lodiseN
12 augusti 2009 · 806 Inlägg

Jag skulle nog lägga 30 k på en 850 turbo och chippa den till en början, det blir faktiskt en jävla rolig bil trots FWD

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
IS-F
12 augusti 2009 · 535 Inlägg

965/V90? Helt ok med kraft och så har den bakhjulsdrift. Man kan få en riktigt fin för 50,000kr!

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Tänkte ungefär samma för två år sen med ungefär samma budget.

Slutsats:
1. Gammal fräsch bil som man initialt kan lägga lite pengar på
2. Nyare "lik" som man ej kan kosta på ur ursprungsbudgeten
Resultat:
Lån på 40k och en riktigt fräsch 740 lol

DavidMartin
12 augusti 2009 · 250 Inlägg

Ja, det får bli en gammal 850, men rasslande växellåda och rostiga skärmar? Är det svårt o göra billigt själv?

BMW E53 X5 (2002)
lodiseN
12 augusti 2009 · 806 Inlägg

DavidMartin skrev:
Ja, det får bli en gammal 850, men rasslande växellåda och rostiga skärmar? Är det svårt o göra billigt själv?

Rasslande låda? rostiga skärmar? säg en bil som det inte rostar på skärmarna min polare har en 01 bmw 323 och det rostar på bak skärmarna... Rasslande låda vet jag inte var det kmr ifrån? ifall du inte trycker i kopplingen när du sparkar i växxel?

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
lodiseN
12 augusti 2009 · 806 Inlägg

DavidMartin skrev:
Ja, det får bli en gammal 850, men rasslande växellåda och rostiga skärmar? Är det svårt o göra billigt själv?

det är som sagt skönhetsfel, det med skärmarna har du tur kan du slipa ner och lacka den biten det rostar och har du otur kan det rosta rakt igenom och då tror jag de blir billigast å köpa på skroten för några hundra lappar.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
DavidMartin
12 augusti 2009 · 250 Inlägg

lodiseN skrev:
det är som sagt skönhetsfel, det med skärmarna har du tur kan du slipa ner och lacka den biten det rostar och har du otur kan det rosta rakt igenom och då tror jag de blir billigast å köpa på skroten för några hundra lappar.

Men om man köper på skroten så är det förmodligen fel färg, kan man lackera om själv så att det blir snyggt?

BMW E53 X5 (2002)
lodiseN
12 augusti 2009 · 806 Inlägg

DavidMartin skrev:

lodiseN skrev:
det är som sagt skönhetsfel, det med skärmarna har du tur kan du slipa ner och lacka den biten det rostar och har du otur kan det rosta rakt igenom och då tror jag de blir billigast å köpa på skroten för några hundra lappar.

Men om man köper på skroten så är det förmodligen fel färg, kan man lackera om själv så att det blir snyggt?

Absolut kan man göra det, men om man aldrig har gjort det förut tex så kan det bli lättare att slipa ner det och göra det blankt och fint och dra till någon som kan lacka , t.ex någon kompis som gör det för nån hundring! men jag tror du fortförande kan hitta en felfri för 30 k! jag köpte min för 20.000kr och då hade den lite rost på fram skärmen ,taket och motorhuven som vanligt och hade rullat 36k men det va inga svåra problem det va bara att slipa och spraya:D jag fick med 1 liter orginal lack till den.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Remiss
12 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

DavidMartin skrev:

lodiseN skrev:
det är som sagt skönhetsfel, det med skärmarna har du tur kan du slipa ner och lacka den biten det rostar och har du otur kan det rosta rakt igenom och då tror jag de blir billigast å köpa på skroten för några hundra lappar.

Men om man köper på skroten så är det förmodligen fel färg, kan man lackera om själv så att det blir snyggt?

Nej, det blir aldrig som från fabrik, inget att rekommendera helt ärligt...Skicka på lackering om du verkligen måste, så dyrt är det inte.. Är det hål så måste du dessutom svetsa

TurbOla Reservdansk
12 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Men varför köpa en 850 med rasslande växellåda och rostiga skärmar?

850 brukar inte rosta jättefarligt, då de har helgalvade karosser innan lack, så de är mycket tåligare än föregående modeller, t.ex.

Och nu i finanskrisens tider borde det vara lätt att hitta en mycket bättre 850 till det priset?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
WOLDERT
12 augusti 2009 · 100 Inlägg

Rquired skrev:
50k och volvo... Då hade jag köpt en 850 T5-R! Gärna T-gul tongue

Jag med big_smile

Fast jag personligen hade fixat 50 papp till å köpt denna : http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_8 … 11&w=3


// B

Volvo 855 R "WeldParts Performance" (1997)
Volvo S60R AWD "Flashgrön" (2005)
Volvo 855 T-5R T-Gul "T 5 R" (1995)
TurbOla Reservdansk
12 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

WOLDERTH skrev:

Rquired skrev:
50k och volvo... Då hade jag köpt en 850 T5-R! Gärna T-gul tongue

Jag med big_smile

Fast jag personligen hade fixat 50 papp till å köpt denna : http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_8 … 11&w=3


// B

Fan Björn, när ditt garage är fyllt lär du ha alla R-bilar som finns i Sverige! lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

..ja försök hitta en tokfräsch Volvo 850 för 32900kr istället.


Här är ett ganska bra exemplar, sägs det iallafall:
http://www.blocket.se/helsingborg/850_T … =6&w=3

Nyligen steg 3-trimmad, äldre herre som haft innan nuvarande ägare osv.
Perfekt om den är felfri, bara att köpa roliga prylar för 20 000 istället för
att byta växellådor och sånt wink

DavidMartin
13 augusti 2009 · 250 Inlägg

Är miltal viktigt? Exempelvis en som gått 30k jämfört med en som gått 19k? Känns lite skumt att köpa trimmade bilar, känns som de kommer vara slitna och trötta? har jag fel?

Har inte längre 50 000 spänn att lägga ut, utan bara typ 20 000 tongue

BMW E53 X5 (2002)
Skaune
13 augusti 2009 ·

För 20.000:- kan du inte räkna med nått toppen ex av en T5:a,men allt går me lite timing o tur!
Hade faktiskt tänkt sälja min billigt, men har bestämt mig för att behålla den och låta tjejen köra den, själv föredrar jag min gamla 740! cool

Senast redigerat av Axor (13 augusti 2009)

Rquired Allmänt envis
13 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

För 20k kan du få en tokfin 740 smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:
För 20k kan du få en tokfin 740 smile

Jag köpte min för 20 000. Då låg den på 12500 norrlands-inland-mil.
Rätt så bra köp, även om bilen inte har något "riktigt" värde sett
till vad man kan få annars (typ nyare säkrare bil).

Ibland kan det dyka upp 740 Turbo för runt 20 000 som inte är ombyggda 3,5ggr.
Annars är dom dyrare.


Det här verkar vara "good shit":
http://www.blocket.se/goteborg/Grymt_fi … =6&w=3

[Haha, såg nu att det är en ombyggd GLT 1990... WTF!?]

Senast redigerat av steifan (13 augusti 2009)

Mogge_Lindstrom Gammal bild
13 augusti 2009 · 111 Inlägg

En S40 T4 är ganska så snygga och hyfsad bra motor och system du blir inte galen om nått går sönder och inte behöver vända på varenda plast för att komma åt smile

mo_tattoo
13 augusti 2009 · 275 Inlägg

såg att du sänkt budgeten en del, men måste ändå säga att man faktiskt verkar kunna få en c70 t5 för under de 50 tusen...
det förvånade iaf mig lite.
yikes

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang