Turbo frågor

Kooza
5 juni 2009 · 234 Inlägg

Jag har läst och hört att man kan höja laddtrycket genom att montera en fjäder på wastgaten, stämmer detta?
Vad har en 855 t5r för laddtryck original?
om det med fjädern stämmer skulle det behövas några andra inställningar för att inte motorn skulle ta skada eller höjs inte laddtrycket så pass mycket så att det behövs?

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Coddas ProWanker
5 juni 2009 · 211 Inlägg

Om det är en fjäder som då lägger utanpå så är det bara fall din wg läcker.  du har inget stag att skruva på ,eller montera en pysventil som du kan justera ladd med?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
Kooza
5 juni 2009 · 234 Inlägg

Jag vet faktiskt inte riktigt. det är mina pärons bil kan inte kolla på den just nu (jag går bilsystemteknik utbildning i arjeplog, så det är en bit hem till T-boda) men det är ju snart lov så ska kolla det då. Om det inte är någon annan som kan svara på det. 

Men tack iallafall^^

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
fegge_89
5 juni 2009 · 1 302 Inlägg

Hoppas du kollat med dina päron att det är okej för dem att du pillar på wastegaten för efter du väl har höjt laddet så har jag för mig att försäkringen slutar gälla på bilen då de inte gillar sådant.

påsen If your not out of control, your not in control
5 juni 2009 · 686 Inlägg

Höj inte laddet utan att chippa bilen.
Bara ett litet tips.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Phaetoon
5 juni 2009 · 8 156 Inlägg

På en justerbar wastgate så kan du spänna fjädern.
Jag har för mig att T5R laddar 0.7, men har troligen fel wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Volvo_Mannen Volvoskadad
5 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Styrs inte laddet av styrboxen på din bil?
Isåfall är det farligt att mixtra med laddet.

Jonas
Kooza
5 juni 2009 · 234 Inlägg

Ok, tack för tipsen. det är ju dumt att göra något som gör att försäkringen slutar gälla och om bilen skulle paja. (farsan var lite nyfiken på det här så jag tänkte inte göra något utan tillåtelse/förvarnig wink)
men 850 t-röden har väll mer effekt, har för att jag har läst att motorerna är likvärdiga.
så skulle det ge mer effekt/funka med en styr box från en sådan?

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
azid Det som inte dödar gör ont
5 juni 2009 · 2 668 Inlägg

Kooza skrev:
Ok, tack för tipsen. det är ju dumt att göra något som gör att försäkringen slutar gälla och om bilen skulle paja. (farsan var lite nyfiken på det här så jag tänkte inte göra något utan tillåtelse/förvarnig wink)
men 850 t-röden har väll mer effekt, har för att jag har läst att motorerna är likvärdiga.
så skulle det ge mer effekt/funka med en styr box från en sådan?

chippa befintlig box istället för att tjabba med grejer från olika... kanske blir jobbigt att förklara för din far om du smälter en kolv eller skjuter en stake igenom blocket för att du inte har en anning om vad du håller på med

2slow
Kooza
5 juni 2009 · 234 Inlägg

ja det har du helt klart rätt i. och då är väll det bästa att leja någon att göra det eller lämna in det på typ autotech.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Kooza
10 juni 2009 · 234 Inlägg

hur är det bästa sättet att öka effekten på en 940 turbo då? är det samma där att det är säkrast att chippa om det finns chip?

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Severin
10 juni 2009 · 1 587 Inlägg

Kooza skrev:
Jag har läst och hört att man kan höja laddtrycket genom att montera en fjäder på wastgaten, stämmer detta?
Vad har en 855 t5r för laddtryck original?
om det med fjädern stämmer skulle det behövas några andra inställningar för att inte motorn skulle ta skada eller höjs inte laddtrycket så pass mycket så att det behövs?

Ingen fjäder, det är ett litet stag, väldigt tunt tongue

Mitt råd är: Rör inte på staget, chippa istället mkt säkrare..
Original ladd tippar jag på 0.6 är inte 100% säker däremot smile !

Zulu
10 juni 2009 · 98 Inlägg

T-5R laddar lite över 0.6 konstant
samt +0.2 bar vid overboost funktionen eller runt 0.8bar

Låt vg staget vara, laddtrycket styrs elektroniskt.
Chip är det som gäller.
Har du inte en extra laddtrycksmätare monterad så ska du avvakta med trim.

Orginalmätarn visar lite olika på alla bilar, därför saknar den skala. inget att lita på

Senast redigerat av Zulu (10 juni 2009)

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Volvo_Mannen Volvoskadad
10 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Kooza skrev:
hur är det bästa sättet att öka effekten på en 940 turbo då? är det samma där att det är säkrast att chippa om det finns chip?

Köp ett vikingchip för 1500 sen pyser du upp laddet till ca 1bar så har du nästan 200hk

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang