Fartkamera fotade mig men jag är oskyldig?

Kactus
9 juni 2009 · 11 Inlägg

Tack till alla seriösa svar. smile

Tråkigt att en del var så oseriösa.

Men men! smile Tack!

fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Nu ska vi inte vara så hårda mot Kactus.
Han/hon tar ju bara det säkra före det osäkra.
Jag var inte heller så j-vla fräck bakom ratten när jag körde bil precis efter att jag fått mitt körkort, det gick iof över ganska fort men...

blacken
9 juni 2009 ·

GurraG skrev:
Kan börja med vad tråden gällde.. Det finns inte en möjlighet att han hunnit förbi kameran inann det blixtrade och det kommer nog läggas ner då det är 2 bilar på bilden i bredd..


Och till en andra sak som även gjorde mig förbannad och irriterad.. håll  70 där det är 70 och inget annat.. det är sånt som skapar irritationer i trafiken förstår du

Och skylten/na anger högsta TILLÅTNA hastighet, det inte alltid tillåtet att hålla den, (väglag, sikt,övrig trafik, fordonets tillstånd,mm,mm...

Noxxer
9 juni 2009 · 1 482 Inlägg

Brukar även jag sakta in lite när det kommer kameror.
Onödig böter och jag torskar bara nån sekund i resväg.

Om fartkameror har toleranser vill jag gärna veta vad dom är inställda på? Då jag sett folk bli fottade vid 51-52 på 50 väg..
Dvs jag har sett fottot och det man får från kiruna.

BLT Service
Theracords Music Label
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Alla jävlar som gnäller om att folk som ligger tio under borde skjutas etc borde fan skjutas efter att dom skjutit dom som ligger tio under.

tongue



Men seriöst, som sagt så visar skyltarna vägens högsta tillåtna hastighet och inte en absolut hastighet som måste följas.

Ligger man 60 på 70-väg och det inte är någon mötande trafik/väldigt lite mötande trafik så kan ni inte åberopa den där paragrafen om att man inte får hindra andra trafikanter i onödan heller för om man kan köra om så är slököraren inget absolut hinder utan kan lätt undvikas.

Att någon ligger under högsta tillåtna hastighet på en väg kan ju bero på väldigt mycket, fel på bilen, sjukdomstillstånd etc.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
robstar
9 juni 2009 · 205 Inlägg

Hänt mig med, en blåste om mig och det small av.

Fick inte hem något alls. Då vet du!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Noxxer skrev:
Brukar även jag sakta in lite när det kommer kameror.
Onödig böter och jag torskar bara nån sekund i resväg.

Om fartkameror har toleranser vill jag gärna veta vad dom är inställda på? Då jag sett folk bli fottade vid 51-52 på 50 väg..
Dvs jag har sett fottot och det man får från kiruna.

Kameror har samma tolerans som "kamera-snutar" dvs tre kilometer över.

Jag brukar lägga mig i 92 KM/H vid fartkameror på 90-väg tex och jag har aldrig blivit fotograferad och då är det inte mätarfart utan mätt med GPS så det är inte att mätaren ljuger heller.


Har man blivit tagen för att ha kört 51 KM/H så bör man alltså ha kört 54 KM/H.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
AeroMalm BMW fantast
9 juni 2009 · 1 172 Inlägg

Hittade ditt svar på vvs hemsida..  se länken eller citatet som jag tog från frågor och svar om fartkameror
http://www.vv.se/Startsida-foretag/Traf … ga-fragor/

Jag håller rätt hastighet och närmar mig en trafiksäkerhetskamera och blir omkörd av en bil med högre hastighet. Vi ligger jämsides när kameran blixtrar och efter vad jag förstår blir båda bilarna fotograferade. Vilken av förarna blir fälld för hastighetsöverträdelse?

Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls.

angående alla som klagar på att köra 10 km saktare just dom sekunderna som man passerar en farkamera är inte direkt irriterande tycker jag.. håller själv lägre hastighet när jag kör förnbi, och vet att säkerligen hälften här på gorg också gör det..  precis samma sak som man ser på street race när polisen kommer med lasern. då kommer alla krypande med sina supror, skyline evos m.m. bättre att hålla en 6-7 km lägre än 3 km för högt...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
MrL Med lem
9 juni 2009 · 624 Inlägg

Var ett väldigt gnäll på Kactus att han låg i 60 på 70 väg. Det var ju inte det tråden gällde. Vill han ligga i 60 så låt han göra det. Och det med att han förtjänade att bli av med lappen för detta var ju bara löjligt!

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se
nordstromj
9 juni 2009 · 1 772 Inlägg

Rätt konstigt de där, de betyder alltså att jag och en kompis kan ligga jämsides i en mycket högre fart än tillåtet förbi alla kameror och inget händer?

Är de någon som testat bytt till vänsterfilen när ni kört för fort förbi en kamera, knäpper den då?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Rquired Allmänt envis
9 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Visst, fel på bilen är en ursäkt. Men hur ofta händer det.

Kör man 50 (exempelvis) på en 70-väg för att man känner att man inte hanterar högre fart är det bara att lämna in kortet, att köra 70 rakt fram är inget avancerat. Speciellt inte med dagens bilar. Är själv rätt trött på alla gubbar och tanter som kryper fram på vägarna...

Likadant med att köra 60 förbi kameran, ligg i 70 på mätarn istället. Det är inte mer än max 65 alltså har du en rätt bra marginal på 8km/h till gränsen. Ligger du i 60 mätarfart som idag kör du alltså i 55 nånstans, inte konstigt att folk som håller en 75 mätarfart (alltså typ 70) blir irriterade.

Så dum att jag kör om i en dålig situation (sitter där en fartkamera är det förmodligen en ställe som veter lite dumt eller där det skett många olyckor) är jag inte, att köra om vid en kamera är också en dum chansning. Men kan lova dig att jag legat bakom och klagat smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
brandt_ Impossible Is Nothing
9 juni 2009 · 128 Inlägg

FireTraXX skrev:

Kactus skrev:

FLindgren skrev:
Är det två bilar med på bilden tror jag knappast dom kan urskillja vem utv er det var som körde fort..


Och varfor åker man i 60 på en 70 väg?

För att jag alltid kör i 10 km/h för sakta förbi fartkameror då jag nyligen har tagit körkort.

Man får inte böter för att köra i 70 på 70-vägar...
Det är såna som dig som jag ligger en halv millimeter bakom.

Och tutar och blinkar helljus. Störande som fan när folk ska ligga slöare än angiven hastighet.

opelmtx
9 juni 2009 ·

Jag säger så här vill han ligga i 60 på 70 väg låt han göra det och kör om istället! det gör jag roll Som någon annan skrev så var man nog inte så kaxig skälv när man fick körkort dock har jag sett dom som är väldigt kaxiga det slutar i många fall med sjukhus besök eller indraget körkort. och sen vad spelar det för roll om han sänker hastigheten 10 kilometer förbi kameran och sedan ökar? Förfan grabbar va lite hygglia nu tongue

Rquired Allmänt envis
9 juni 2009 · 12 512 Inlägg

opelmtx skrev:
Jag säger så här vill han ligga i 60 på 70 väg låt han göra det och kör om istället! det gör jag roll Som någon annan skrev så var man nog inte så kaxig skälv när man fick körkort dock har jag sett dom som är väldigt kaxiga det slutar i många fall med sjukhus besök eller indraget körkort. och sen vad spelar det för roll om han sänker hastigheten 10 kilometer förbi kameran och sedan ökar? Förfan grabbar va lite hygglia nu tongue

Varför sänka när man kan ligga kvar i 70? Är ju knappast så att det tar en för att man ligger i rätt hastighet (eller ca 5km/h under i verklig fart). Lägger man sig istället i 60 på mätarn är det en bra bit under vad man skall ligga, kommer man då i 70 verklig fart och möter en som ligger i 55 verklig fart är det klart man irriterar sig på denna...

Jag var rätt kaxig när ja hade färskt körkort, det betyder inte att jag körde som en idiot. Detta avtog med tiden och numera kör jag rätt lungt och blir sällan arg på nått i trafiken, men det betyder inte att jag är ett hinder i trafiken. Trots kaxig med färskt körkort har jag aldrig varit med om någon olycka eller orsakat en skada på bilen, fått några klagomål från folk som sett mig bränna förbi eller liknande...

Kaxig behöver inte betyda fartdåre eller vårdslös förare!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AlvereZ
9 juni 2009 · 787 Inlägg

Många nötter som skriver i denna tråd såg jag.

Vill denna Kactus köra i 60 förbi en kamera där det är 70 så får han väl göra det!!!
Finns ingen lag på att man Måste köra exakt 70 på 70 väg.
Är han nervös och tar det säkra före det osäkra och kör lite saktare förbi kameran som så många andra så gör det ju inte så mycket, ni stressade förlorar nog bara ca 10 sec på det iaf, det kör ni snart ifatt..

Det är ändå såna stressade nötter som ska ligga och jäkta i röven som kör i roll

BTW: när någon ligger och flåsar mig i röven så sänker jag direkt 10 - 20 kilometer till bara för att retas och visa att jag inte har bråttom och att man inte ska ligga för nära någon utan hålla AVSTÅND!!
Då blir dom jätte arga och blinkar och flåsar..
Hoppas någon fartdåre någon gång ska försöka stanna mig efteråt och skälla på mig.
Då får man märka att man inte ska börja bråka med någon man inte känner eller vet vem det är..

Kör sakta och förståndigt mina kära medmänniskor.

Lite till topic nu då med. Som några skrev så blir det inga böter vid omkörning vid fartkamera. Så du behöver nog inte va orolig.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 juni 2009 · 8 744 Inlägg

Toleransen på en kamera ligger väl på 6km/h om jag nu inte mins fel? Är väl polisens laser som ligger på 3km/h. Sen så är det ingen vits med att ligga och köra för sakta förbi kameran, då är bilden redan tagen för länge sedan, kör istället saktare några hundra meter tidigare när kameran mäter (om ni nu är så osäkra). Men som sagt, att hålla hastigheten är inga problem, kan hålla lite över också utan att åka dit.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Soderqvist
10 juni 2009 · 660 Inlägg

FL3JM skrev:
Körde du 60 på en 70 väg så förtjänar du fan att bli av med lappen. >:[

Jag brukar åka 60 - 70 på 90 vägar! Hoppas polisen inte tar mig nu bara!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
blacken
10 juni 2009 ·

BTW: när någon ligger och flåsar mig i röven så sänker jag direkt 10 - 20 kilometer till bara för att retas och visa att jag inte har bråttom och att man inte ska ligga för nära någon utan hålla AVSTÅND!!

Samma här, kommer det en mupp och börjar att trycka mig i röven bara för att man ligger ett par kilometer under tillåten hastighet. Så blir jag väldigt "laglydig" big_smile.
Och skulle dom gruffa så ..

Då får man märka att man inte ska börja bråka med någon man inte känner eller vet vem det är..

THEBADGUY Gorgilus addictus
10 juni 2009 · 4 737 Inlägg

brandt_ skrev:

FireTraXX skrev:

Kactus skrev:
För att jag alltid kör i 10 km/h för sakta förbi fartkameror då jag nyligen har tagit körkort.

Man får inte böter för att köra i 70 på 70-vägar...
Det är såna som dig som jag ligger en halv millimeter bakom.

Och tutar och blinkar helljus. Störande som fan när folk ska ligga slöare än angiven hastighet.

Det är då man blinkar lite lätt med bromsljuset, så att dom bakomvarande håller avstånd.

Alt ställer sig på hejdaren...

Visst, är inte speciellt roligt när folk ligger under hastigheten, men när dom ligger och trycker så blir det bara jobbigt och irriterande.

Senast redigerat av THEBADGUY (10 juni 2009)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
brk95
10 juni 2009 · 140 Inlägg

låter lite korkat att hacka på nån som ligger 10 km under hastigheten , samma människor tycker det är ok att lika 10 cm bakom framförvarande och köra 10-15 km för fort , vilken dj---- dubbelmoral sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang