Hur får jag ur insatsen i japsdämparen? [bild]

Samo
27 juni 2009 · 42 Inlägg

Efter att mitt gamla hemmabygge till avgassystem braka i backen bestämde jag mig för att fixa 3" rostfritt, men den lilla insatsdämparen i japsen driver mig till vansinne. Den sitter som berget och jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt för att på bort skiten...

http://www.pici.se/pictures/GtNEjqhgJ.jpg

BMW 120i M-Sport "Aerodynamic" (2005)
Janken Driver
27 juni 2009 · 2 111 Inlägg

Är du säker på att du köpt en japsdämpare med urtagbar insats...?. Brukar väl sitta skruvar utifrån som det bara är att släppa på o sedan dra ur insatsen.

Någon annan kanske vet bättre...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Samo
27 juni 2009 · 42 Inlägg

Janken skrev:
Är du säker på att du köpt en japsdämpare med urtagbar insats...?. Brukar väl sitta skruvar utifrån som det bara är att släppa på o sedan dra ur insatsen.

Någon annan kanske vet bättre...

Ja, den är urtagbar. Som du kanske ser så är det skruvhål i den och jag har redan tagit bort skruvarna.

BMW 120i M-Sport "Aerodynamic" (2005)
bmx
27 juni 2009 · 7 100 Inlägg

du får nog bända lite och ha dej,andvänd våld smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Eisenhut
27 juni 2009 · 1 827 Inlägg

Sätt något som kan expandera i det lilla röret och dra... Kan funka med det mesta tror jag.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Samo
27 juni 2009 · 42 Inlägg

Jag byggde en krok av grov najtråd och försökte dra inifrån, men kroken vek sig bara. Försökte även slå in en platt skruvmejsel för att bända men spelrummet är 0.1mm så det sket sig också.

BMW 120i M-Sport "Aerodynamic" (2005)
bmx
27 juni 2009 · 7 100 Inlägg

nu vet ja inte hur skruvarna sitter,men sitter det ingen typ på baksidan eller nåt?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
loow Jävel
27 juni 2009 · 2 018 Inlägg

Hade lika på min, den satt som sten, så jag tog en lång järnpinne (fd sopkvast) och tröck ner från andra hållet, sen tog jag fram en handslägga och bankade tills den ramlade ur. Den sitter riktigt hårt så du får nog ta loss dämparen och slå bakifrån som jag gjorde smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
27 juni 2009 · 259 Inlägg

Dom är skit svåra att få ut, har gjort det på en. insatsen såg inte fin ut efteråt tongue
Beror ju på hur rädd du är om insatsen, ska du inte ha den fungerar ju alltid våld och fungerar inte det använd ännu mer våld tongue

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
offarn Blästrare LITAB LACK
27 juni 2009 · 325 Inlägg

om du inte är rädd om insatsen så kan du ju alltid ta och svetsa fast nått i insatsen så du har någonting att dra i om du förstår vad jag menar

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
Seat ibiza (2003)
Samo
27 juni 2009 · 42 Inlägg

Plankpojk skrev:
Hade lika på min, den satt som sten, så jag tog en lång järnpinne (fd sopkvast) och tröck ner från andra hållet, sen tog jag fram en handslägga och bankade tills den ramlade ur. Den sitter riktigt hårt så du får nog ta loss dämparen och slå bakifrån som jag gjorde smile

Fan! Jag tänkte att jag skulle behöva slå ut den från andra hållet innan jag skruvade ihop hela systemet igår.

BMW 120i M-Sport "Aerodynamic" (2005)
Darkie dARKiE
27 juni 2009 · 5 031 Inlägg

Använde mig av en såndära man drar av bussningar med när jag hade hondan.

Typ en krok i ena änden, sen ett handtag som man slår mot sig.

kommer inte ihåg vad den heter. Men hoppas du förstår.. hmm

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Rock-Star
27 juni 2009 · 2 982 Inlägg

men asså det ser ju ut som att någon redan plockat ut insatsen

loow Jävel
27 juni 2009 · 2 018 Inlägg

Nej det ser ut som att den sitter där, sådär såg min insats ut iaf smile tipsen är väl att antingen använda en sån som Darkie pratade om, eller att få skruva loss skiten igen hmm

You got to risk it, to get the biscuit :)
Samo
27 juni 2009 · 42 Inlägg

Tack för alla tips.
Jag får ta fram arsenalen av stora och tunga verktyg för att få bort aset. Men det får bli imorgon för nu är det öl, brännboll och grill som gäller.

BMW 120i M-Sport "Aerodynamic" (2005)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
27 juni 2009 · 3 180 Inlägg

Prövat värma på röret?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Torger Tok i sina bästa dar
27 juni 2009 · 386 Inlägg

Darkie i mina trakter kallas en sån för gris pitt big_smile

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Akka
27 juni 2009 · 1 174 Inlägg

kan man typ inte värma upp dämparen för att få den att expandera? iof kmr ju insattsen göra det också. =/

men annars får du typ bända upp skiten?

Haxxel JDM
27 juni 2009 · 593 Inlägg

Jag hade exakt samma problem med min, jag kunde för mitt liv inte förstå hur det skulle gå till. Men en natt så fick jag en snilleblixt.
Först och främst så sprutade jag rikligt med siliconspray runt hela sen så tog jag en polygrip och satte ena kanten från översta käken i ett av de där hålen du ser (min hade bara ett) men inte för långt in utan bara så att den greppar i insatsens kant. Sen satte jag en spik mot ytterkanten på ljuddämparen och särade polygripen maximalt så att den lägger underkäken mot spikens huvud. Det är ganska darrigt i det läget, men  lyckas du pressa ihop polygripen så kommer insatsen att åka ut i den kanten, sen gör du samma sak i det andra hålet och gör samma sak så ska den vara ute.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/43921/694427_te9jfl.jpg

Så gjorde jag igår och det fungerade, det skadade inte heller varken ljuddämpare eller insats. Det kanske var lite svårt att förstå, så har du några som helst frågor så hör av dig med PM eller nått så ska jag beskriva utförligare och rita en bild smile

Senast redigerat av Haxxel (27 juni 2009)

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Stefan Varberg Supraman
27 juni 2009 · 2 300 Inlägg

ta lott den och slå bakifrån.
enklaste sätt.

hitta någon typ 2x2 tums planka och banka ur den med eller nått liknande.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang