B230FT = 300-350hk

turboforssen Telge Drifting Team
9 juli 2009 · 5 398 Inlägg

bakaxel.se har prisvärda getrag låder som passar bolt on smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Wielbass
9 juli 2009 · 19 Inlägg

turboforssen skrev:
bakaxel.se har prisvärda getrag låder som passar bolt on smile

Tack så mycket smile dom hade en hel del kul smile

Mvh Markus

thelaughingmadman
9 juli 2009 · 711 Inlägg

Läst tråden lite snabbt och många verkar instämma att motorn klarar runt 300hk (i motorn alltså) utan att bottendelen modifieras. Men låt säga att man nu vill ha ännu mer kraft, vad gör man med bottendelen?
Vad finns att göra?

Kan inte mycket om motorer, ska tilläggas.

Tacksam för svar

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Volvo_Mannen Volvoskadad
9 juli 2009 · 6 017 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Läst tråden lite snabbt och många verkar instämma att motorn klarar runt 300hk (i motorn alltså) utan att bottendelen modifieras. Men låt säga att man nu vill ha ännu mer kraft, vad gör man med bottendelen?
Vad finns att göra?

Kan inte mycket om motorer, ska tilläggas.

Tacksam för svar

Byter du till H-profil stakar och byter alla lager och packningar. balanserar vev, svänghjul och tryckplatta.
Så håller det för mera

Jonas
thelaughingmadman
9 juli 2009 · 711 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

thelaughingmadman skrev:
Läst tråden lite snabbt och många verkar instämma att motorn klarar runt 300hk (i motorn alltså) utan att bottendelen modifieras. Men låt säga att man nu vill ha ännu mer kraft, vad gör man med bottendelen?
Vad finns att göra?

Kan inte mycket om motorer, ska tilläggas.

Tacksam för svar

Byter du till H-profil stakar och byter alla lager och packningar. balanserar vev, svänghjul och tryckplatta.
Så håller det för mera

Men om vi tar exemplet om han som hade en "kompis" som kört med 540hk i sin B230FT eller vad det nu var, vilket inte visade sig stämma riktigt.
Låt säga att man siktar på den effekten, 500-550hk i motorn, vad behöver göras med bottendelen då?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Arn87
15 juli 2009 · 402 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Volvo_Mannen skrev:

thelaughingmadman skrev:
Läst tråden lite snabbt och många verkar instämma att motorn klarar runt 300hk (i motorn alltså) utan att bottendelen modifieras. Men låt säga att man nu vill ha ännu mer kraft, vad gör man med bottendelen?
Vad finns att göra?

Kan inte mycket om motorer, ska tilläggas.

Tacksam för svar

Byter du till H-profil stakar och byter alla lager och packningar. balanserar vev, svänghjul och tryckplatta.
Så håller det för mera

Men om vi tar exemplet om han som hade en "kompis" som kört med 540hk i sin B230FT eller vad det nu var, vilket inte visade sig stämma riktigt.
Låt säga att man siktar på den effekten, 500-550hk i motorn, vad behöver göras med bottendelen då?

Som tidigare skrivare så måste stakarna bytas, kolvar likaså. Kolvarna spricker vid kolvringana annars.
En vev med längre slaglängd skulle jue inte skada, typ en marinvev som har 86 mm slaglängd isället för 80 mm som är orginal. Fast dom är svåra att få tag i. Sten Parner har jue annars nya vevar så du kan få ännu mer slaglängd. Dom kostar dock en slant, ca 15000:-
Rikta upp allt o balansera o sen bör man nog betongfylla blocket för att det inte ska börja svikta.
Och sen en riktig skärringspackning till toppen och arp bultar till allt också.
Eller O-ringa blocket, kanske inte behövs men säkrare så!
Sen är du ca 15-30 tusen fattigare beroende på om du skaffar ny vev eller inte, men har ett block som pallar med mycke stryk smile

Senast redigerat av Hedlisch (16 juli 2009)

945TurboMS
16 juli 2009 · 261 Inlägg

Hedlisch skrev:
En vev med längre slaglängd skulle jue inte skada

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

manta_gsi
16 juli 2009 · 37 Inlägg

945TurboMS skrev:

Hedlisch skrev:
En vev med längre slaglängd skulle jue inte skada

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

bara för att.tongue

Tomas_H
16 juli 2009 · 486 Inlägg

Hedlisch skrev:
Och sen en riktig skärringspackning till toppen och arp bultar till allt också.
O-ringa blocket kanske inte behövs men säkrare så!

Alltså, varför ska man o-ringa blocket om man ska använda en skärringpackning?

Det brukar ju änna vara antingen eller.

roll

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Marlboroman
16 juli 2009 · 8 234 Inlägg

945TurboMS skrev:

Hedlisch skrev:
En vev med längre slaglängd skulle jue inte skada

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt. Har väl inte ens 200hk i min 740, men skillnaden mellan den och min förra är rejäl.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Arn87
16 juli 2009 · 402 Inlägg

945TurboMS skrev:

Hedlisch skrev:
En vev med längre slaglängd skulle jue inte skada

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

För att få mer vrid i motorn.

Arn87
16 juli 2009 · 402 Inlägg

Tomas_H skrev:

Hedlisch skrev:
Och sen en riktig skärringspackning till toppen och arp bultar till allt också.
O-ringa blocket kanske inte behövs men säkrare så!

Alltså, varför ska man o-ringa blocket om man ska använda en skärringpackning?

Det brukar ju änna vara antingen eller.

roll

Jo jag utrykte mej fel, skulle vara eller o-ringa. smile

kolvas
16 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Hedlisch
Rikta upp allt o balansera o sen bör man nog betongfylla blocket för att det inte ska börja svikta.[/quote skrev:


Varför då? det är många som åker med mer effekt än 350hk i B230-blocket utan att betongfylla, det blocket är väldigt stabilt.
300-350 hk så bör man byta stakar till H-profil och lättare kolvar är alltid bra men inte ett måste för dom effekterna.

Man behöver inte ta i så man håller på att skita ner sig, varför bygga en motor som pallar 500hk när man bara ska ha 300hk?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
262turbo
16 juli 2009 · 1 004 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Volvo_Mannen skrev:

thelaughingmadman skrev:
Läst tråden lite snabbt och många verkar instämma att motorn klarar runt 300hk (i motorn alltså) utan att bottendelen modifieras. Men låt säga att man nu vill ha ännu mer kraft, vad gör man med bottendelen?
Vad finns att göra?

Kan inte mycket om motorer, ska tilläggas.

Tacksam för svar

Byter du till H-profil stakar och byter alla lager och packningar. balanserar vev, svänghjul och tryckplatta.
Så håller det för mera

Men om vi tar exemplet om han som hade en "kompis" som kört med 540hk i sin B230FT eller vad det nu var, vilket inte visade sig stämma riktigt.
Låt säga att man siktar på den effekten, 500-550hk i motorn, vad behöver göras med bottendelen då?

jag röstar på stakar...bara...  om vi förutsätter att det utgås från en fräsch 230ft

Senast redigerat av 262turbo (16 juli 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
945TurboMS
16 juli 2009 · 261 Inlägg

Marlboroman skrev:

945TurboMS skrev:

Hedlisch skrev:
En vev med längre slaglängd skulle jue inte skada

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Rinnegan Malleus Malificarum
16 juli 2009 · 2 401 Inlägg

945TurboMS skrev:

Marlboroman skrev:

945TurboMS skrev:

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Det där sista skulle jag jävligt gärna vilja ha bevis på. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
262turbo
16 juli 2009 · 1 004 Inlägg

Siarnaq skrev:

945TurboMS skrev:

Marlboroman skrev:
För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Det där sista skulle jag jävligt gärna vilja ha bevis på. tongue

får bromspapper i veckan...laddar förövrigt 2.1bar och varvar 8500rpm med original vev... så med andra ord sitter jag inte och gissar på "om det kan hålla"...

Senast redigerat av 262turbo (16 juli 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Wielbass
18 juli 2009 · 19 Inlägg

262turbo skrev:

Siarnaq skrev:

945TurboMS skrev:

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Det där sista skulle jag jävligt gärna vilja ha bevis på. tongue

får bromspapper i veckan...laddar förövrigt 2.1bar och varvar 8500rpm med original vev... så med andra ord sitter jag inte och gissar på "om det kan hålla"...

Då kan du gott lägga upp de bromspappret så vi alla får se för de skulle ja me villa se tongue

262turbo
18 juli 2009 · 1 004 Inlägg

Wielbass skrev:

262turbo skrev:

Siarnaq skrev:

Det där sista skulle jag jävligt gärna vilja ha bevis på. tongue

får bromspapper i veckan...laddar förövrigt 2.1bar och varvar 8500rpm med original vev... så med andra ord sitter jag inte och gissar på "om det kan hålla"...

Då kan du gott lägga upp de bromspappret så vi alla får se för de skulle ja me villa se tongue

det ska jag absolut göra... vad är det i ditt motor vetande som säger att det inte skulle gå? bara nyfiken av vilken kunskap och erfarenhet du säger att det inte skulle gå? inte meningen att vara tyken men det finns förövrigt många "förstå sig påare" på gorg... vill bara försäkra mig om att du inte är en av dom... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
jkpgforlife
18 juli 2009 · 40 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Läst tråden lite snabbt och många verkar instämma att motorn klarar runt 300hk (i motorn alltså) utan att bottendelen modifieras. Men låt säga att man nu vill ha ännu mer kraft, vad gör man med bottendelen?
Vad finns att göra?

Kan inte mycket om motorer, ska tilläggas.

Tacksam för svar

Varför då jaga mer effekt??? Det är ju inte bara motorn som ska ge 300 hk, bromsarna och väghållning ska ju också hänga med effekten att säga. Livsfarligt att ha en 940 som ger 330 hk utan uppgradera bromsar mm.

Många stirrar sig så blinda på effekt, men tänk på övrigt med, så ni får stopp så grejerna. När jag laddade 1,8 bar så gick bilen som fan, men bromsarna var slut efter 4 hårda inbromsningar, så tänk före.

Annars åker man med livet som insats.

Med All välmening, 940:n är ingen Racervagn ifrån början, däremot en väldigt bra och trimningsvänlig bil att åka i.

Mvh Christoffer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang